Lichttherapie? Zinvol of niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Lichttherapie? Zinvol of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 08:34

Terwijl ik zit te mokken in de trein omdat het zo vroeg is, en de wekker al om 4:45 af ging, bedacht ik me iets.
In de winter heb ik altijd erg last van winter depressie. Ik slik extra vitamines, eet gezond en gevarieerd, 3 maaltijden per dag, soms met tussendoortjes.
Maar ik slaap zeer slecht, nog slechter in de winter.

Maar is licht therapie zinvol? Zou het kunnen helpen, of is het vooral een commercieel geklets?
Zelf ervaring mee, of via via gehoord?
Vertel, ik wil alles weten!

kiki1976

Re: Lichttherapie? Zinvol of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:37

Ik heb het meer gehoord en dat het toch voor meer wel een positieve uitwerking heeft.
Maar of het een pacebo effect is durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat je het pas weet als je het echt zelf ervaren hebt, want het zal gerust voor de één wel helpen en voor de ander niet.

Ik ken ook iemand die om die reden onder de zonnebank gaat met de winter. Niet voor het kleurtje in ieder geval ;-)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:46

Zonnebank heeft ander licht dan bij lichttherapie dus dat gaat niet op helaas.
Ik heb lichttherapie via het ziekenhuis gevolgd. 4 weken 5 dagen per week smorgens ongeveer een half uur in een bak licht kijken, verschrikkelijk saai. :+!
Ik heb een hele heftige winterdepressie (dat is niet te vergelijken met een winterdip, waar veel mensen last van hebben) en heb hiervoor in het Umc gelopen. Lichttherapie hielp zeker wat maar de dag dat ik ermee stopte hield het al snel op. Je mag niet de hele winter elke dag voor zo'n bak dus voor mij was het geen oplossing. Voor mensen met een winterdip kan het zeker een oplossing zijn om in die paar weken voldoende te kunnen opladen om de rest vd winter door te komen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:51

Ik doe op het moment lichttherapie via de huisarts en zit nu al bijna twee weken lang elke dag om half negen in de ochtend voor een grote lamp :D . Ik moet zeggen dat ik me inderdaad veel fijner voel dan normaal gesproken in deze tijd van het jaar. En ik slaap ook beter. Daarom ga ik nu zelf zo'n lamp aanschaffen. Doe ik het tijdens het ontbijt elke ochtend een half uurtje..

Aanpassen dagritme: ze vragen je om naast de lichttherapie ook ervoor te zorgen dat je voldoende in daglicht buiten komt en op tijd gaat slapen. Dit zorgt er samen met de therapie voor dat de meeste mensen zich beter gaan voelen.

Zonnebank: de bedoeling is dat het licht je ogen bereikt voor een goede werking. Daarom is het anders dan een zonnebank, waarbij je je ogen afschermt van het licht, omdat dat schadelijk is. Ik vermoed dan ook dat dat ander licht is.

Citaat:
Lichttherapie verlaagt de concentratie melatonine in het bloed. Hierdoor wordt de slaapbehoefte minder. Ook de andere klachten nemen af, waardoor u veel beter kunt functioneren.

Hoe werkt lichttherapie?
Tijdens lichttherapie wordt u blootgesteld aan wit licht van een sterke intensiteit (10.000 lux)
u komt vijf tot tien opeenvolgende werkdagen, gedurende 30 minuten per keer
u zit aan een tafel op 50-60 cm afstand van de lichtbox, intussen kunt u lezen of naar muziek luisteren
het is van belang dat het hoofd naar het licht gericht is, zo valt het licht in de ogen
het heeft de voorkeur om het licht 's morgens toe te dienen; dat ondersteunt een goed herstel van het dag- en nachtritme; lichttherapie 's avonds vergroot daarnaast het risico van slaapstoornissen
Wanneer lichttherapie?
Lichttherapie wordt vooral ingezet bij een algemene depressie en winterdepressie. Maar de behandeling blijkt ook effectief bij premenstruele stemmingsstoornis (PMSS), stemmingsklachten tijdens de zwangerschap en depressie rond de overgang.

Lichttherapie en bijwerkingen
Lichttherapie heeft nauwelijks tot geen bijwerkingen. De meest genoemde klachten zijn (doorgaans minimaal):

hoofdpijn
misselijkheid
vermoeide ogen
Deze klachten gaan vanzelf weer over.

Het licht komt uit een box met speciale tl-buizen en bevat geen ultraviolette straling - het is dus niet slecht voor de huid. Er zijn omstandigheden, medicijnen en aandoeningen waarbij lichttherapie onverstandig is of in aangepaste vorm toegepast wordt. Dit wordt tijdens het intakegesprek met u besproken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:56

Voor mij hetzelfde verhaal als voor Niqui. Heb mijn eigen lamp en heb vaak aan 2 kuren genoeg (1 eind Oktober en 1 ergens in Februari). Voor mij is het echt een uitkomst :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:57

Laatst stond er op nu.nl dat praten over winterdepressie net zoveel helpt als lichttherapie.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:57

Welke lamp heb jij gekocht Vanillia?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:06

Ik heb de mijne al een paar jaar, het is een lamp van Philips, dit idee:

Afbeelding

Edit; wat betreft dat artikel op NU.nl, dat heb ik ook gelezen, maar werkt voor mij helaas niet. Zou een stuk praktischer zijn dan 2 weken lang iedere ochtend een half uur voor die lamp zitten in ieder geval :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:32

Rene Diekstra zei dat ook een keer: winterdip/ depressie zou te maken hebben met getriggerd worden. Dat dat mee kan spelen geloof ik grif.
...ik houd van de herfst, zeer beslist, ik heb geen nare triggers rond die tijd, maar ik leef op zonne.energie. (Waar mijn vriendje dan zegt: "Don't we all"? )

Ik heb ook zo'n lamp. De eerste heb ik geerfd van mijn moeder, en ik heb nog wel eens gedacht van 'dat had ze mij wel eens mogen vertellen! ' ;) .

Ik vind het heerlijk. Om er voor te zitten - en het effect.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:38

Ik lees even mee. Heb 's winters ook vaak last van winterdipjes.. Heb een lamp gekocht maar vind het zo verschrikkelijk saai dat ik het soms vergeet :+

Zonnebank is inderdaad geen lichttherapie, maar ik vind het s winters altijd wel erg lekker om op die manier op te laden.. Gewoon eens per maand ofzo. Beetje licht, beetje warmte, beetje doezelen. Wat meer kleur in je gezicht geeft je ook wat meer energie dan wanneer je naar zo'n bleekscheet kijkt in de spiegel.

Wat voor mij ook wel helpt.. Mijn vriend heeft een wake-up light. Dat scheelt ook een hoop als je normaal gesproken in deze tijd in het donker wakker moet worden.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:50

Voor mij is het echt een uitkomst en absoluut niet te vergelijken met zonnebank of wake up light (logisch ook, want dat werkt simpelweg niet hetzelfde)
Behalve voor mijn winterdepressie heeft het me ook puur lichamelijk geholpen, ben al mijn hele leven ziek in de ochtend, in de winter is dit erger dan in de zomer. Sinds ik in de winter elke ochtend eerst een kwartier voor mijn lamp zit is dit aanzienlijk minder geworden, geen misselijkheid meer etc.
Ik heb een Philips GoLITE Blu, dat is een kleine compacte lamp met blauw licht die ik gemakkelijk mee kan nemen naar mijn vriend waar ik regelmatig logeer.

Overigens zit ik met een lekkere kop thee en een goed boek voor mijn lamp hoor! Om saaiheid tegen te gaan, mag er toch niet recht in kijken en dat werkt perfect.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:59

Ik heb een philips bluelight:
Afbeelding

En het bevalt toch wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:30

Dat het licht van een zonnebank niet hetzelfde licht effect heeft zegt niks, zolang het maar helpt denk ik dan.
Maar het is idd denk wel de combinatie van de warmte op je lijf en het extra ontspan moment.
En het betreft hier wel een persoon die het jaar rond buiten werkt. misschien dat dat uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:25

kiki1976 schreef:
Dat het licht van een zonnebank niet hetzelfde licht effect heeft zegt niks, zolang het maar helpt denk ik dan.
Maar het is idd denk wel de combinatie van de warmte op je lijf en het extra ontspan moment.
En het betreft hier wel een persoon die het jaar rond buiten werkt. misschien dat dat uitmaakt.

Het punt van lichttherapie is dat zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine d in je lichaam. Die vitamine is weer nodig om serotonine aan te maken, het "goedje" wat verantwoordelijk is voor de gemoedstoestand.

Minder zonlicht -> minder vit. d -> negatief effect op serotonine. Lichttherapie is dus zeker zinvol bij een winterdip/depressie, een zonnebank is wellicht geschikt als ontspanning en net dat momentje voor jezelf waar je van opknapt. Een echte biologische werking heeft dat licht niet (althans niet direct op je gemoedstoestand).

Dat artikel op Nu.nl slaat i.m.o. ook kant noch wal, "erover praten" is bij een normale depressie al amper zinvol laat staan bij een dip die een duidelijk lichamelijke oorzaak heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:39

Bizzybijtje schreef:
Minder zonlicht -> minder vit. d -> negatief effect op serotonine. Lichttherapie is dus zeker zinvol bij een winterdip/depressie, een zonnebank is wellicht geschikt als ontspanning en net dat momentje voor jezelf waar je van opknapt. Een echte biologische werking heeft dat licht niet (althans niet direct op je gemoedstoestand).

Vitamine D hangt samen met zonlicht (uv-licht) op je huid en zonnebank kan helpen (maar goede supplementen ook.) Dat is dus geen lichttherapie maar zonnebank.

Lichttherapie werkt op je ogen, ik meen via je pijnappelklier, en heeft meer te maken met dagnacht-ritme en jaarritme. Het gaat dan ook niet om uv-licht maar om de lichtinsensiteit vooral van (zichtbaar) blauw licht.

Volgens mij kunnen beide zaken (zowel vit-D-tekort als de pijnappelklier) van invloed zijn bij het ontstaan van herfstdipjes en -depressies, en versterken ze elkaar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:35

Shadow0 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Vitamine D hangt samen met zonlicht (uv-licht) op je huid en zonnebank kan helpen (maar goede supplementen ook.) Dat is dus geen lichttherapie maar zonnebank.

Lichttherapie werkt op je ogen, ik meen via je pijnappelklier, en heeft meer te maken met dagnacht-ritme en jaarritme. Het gaat dan ook niet om uv-licht maar om de lichtinsensiteit vooral van (zichtbaar) blauw licht.

Volgens mij kunnen beide zaken (zowel vit-D-tekort als de pijnappelklier) van invloed zijn bij het ontstaan van herfstdipjes en -depressies, en versterken ze elkaar ook.

De pijnappelklier is ook verantwoordelijk voor de aanmaak van serotonine. Naast inderdaad melatonine, wat je dagnachtritme zo'n beetje regelt. Kunnen inderdaad van invloed zijn op het ontstaan van depressies/angsten e.d., ik dacht echter altijd dat lichttherapie bedoeld was om het vitaminegebrek af te laten nemen. My bad :)