Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 08:31

Ik ben hier toch wel eens benieuwd naar, aangezien ik al jaren in gevecht ben met het Nederlands zijnde overgewicht.
Ik ben echt veels te dik en zou er graag wat vanaf willen, heb ook al velen dingen geprobeerd.
Al jaren ben ik dus aan het knokken om er wat vanaf te krijgen maar helaas met sporten en een diëtiste is het niet eens gelukt.

Nu was ik van de week bij de dokter voor bloed te prikken en hier zit een van afkomst buitenlandse meid, zij werkt al jaren bij de huisarts die ik heb en het is een mooie meid met volgens Nederlandse richtlijnen een goed gewicht.
Onder het bloedprikken maakte ik een zelfspotgrapje waarop zij zei dat ik in haar cultuur een hele mooie vrouw ben.
Haar buitenlandse familie meent altijd dat zij ziek is, ze heeft 5 kinderen en een prachtig figuur maar haar familie denkt daar echt anders over.
Zij vond dat ik wel flink ben maar wel alles heel mooi verdeeld en dan ben je in hun cultuur een hele mooie vrouw :o
Nou die had ik maar mooi in the pocket om 8.30 met een naald in mijn arm.

Hoe kan dit toch dat ze daar in veel culturen helemaal niet zo mee bezig zijn, met overgewicht en dat het daar juist andersom werkt?
Ik heb zelf al eens geopperd dat ik maar negerin (niet negatief bedoeld) moet worden omdat daar mijn rondingen juist wel weer moeten.
Hoe zit het dan in dat soort landen met suikerziekte en andere ziekten ten gevolgen van overgewicht??

Toch maar eens kijken om te gaan emigreren :D 8-)

Jildau

Re: Andere culturen houden van vollere vrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:47

Toen mijn moeder nog zo'n 40 kilo zwaarder was zei haar, van oorsprong ergens uit Afrika komende, collega dat ook altijd. Hij zei dat ze daar aanbeden zou worden met zo'n figuur terwijl ze echt wel dik was.

Hij zei dat dat ermee te maken heeft dat men denkt dat je het dan goed hebt, geen honger. :D Dat het daar vandaan komt dat dat aantrekkelijk gevonden wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:49

In veel derde wereld landen kun je met overgewicht laten zien hoe rijk je bent. Dikke Afrikanen zijn de rijke Afrikanen.

En ja, die worden daar net zo ziek van als Nederlanders.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:55

In dat soort culturen staan vollere figuren inderdaad voor welvaart :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 08:56

(Flink) overgewicht blijft ongezond, ongeacht het land/cultuur. In sommige culturen is het een welvaarts- en statussymbool. Eigenlijk niets positiefs dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:02

naast welvaart, staat het ook vaak voor vruchtbaarheid (ironisch genoeg, want met flink overgewicht is de kans op vruchtbaarheidsproblemen ook hoger). Kijk maar eens naar poppetjes die symbool staan voor vruchtbaarheid: zijn niet geen ranke beelden :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 09:03

Zij is meen ik Marokkaanse of iets dus niet eens Afrikaanse.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 09:04

vuurneon schreef:
naast welvaart, staat het ook vaak voor vruchtbaarheid (ironisch genoeg, want met flink overgewicht is de kans op vruchtbaarheidsproblemen ook hoger). Kijk maar eens naar poppetjes die symbool staan voor vruchtbaarheid: zijn niet geen ranke beelden :D

Oneee weg met vruchtbaarheid hahaha.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:07

Wat als mooi wordt gezien heeft niet zo heel veel te maken met wat gezond is maar meer wat in die cultuur en tijd welvaart aanduid.

Eeuwen geleden was het mooi als je hele wit blanke huid had... Maar dat was omdat het betekende dat je geld genoeg had om niet op het land te werken. Nu is het juist eerder als je wat gebruind bent omdat het dan aangeeft dat je tijd/geld hebt om ergens in de zon te gaan liggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:08

jesito schreef:

Marokko ligt in Afrika :Y) Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met het ideaalbeeld in Marokko.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 09:11

Fenrir schreef:
jesito schreef:

Marokko ligt in Afrika :Y) Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met het ideaalbeeld in Marokko.

Ja ik bedoel die echt Afrikaanse vrouwen zijn toch weer anders vind ik zelf.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:15

Fenrir schreef:
(Flink) overgewicht blijft ongezond, ongeacht het land/cultuur. In sommige culturen is het een welvaarts- en statussymbool. Eigenlijk niets positiefs dus.

Precies. Ik begrijp niet zo goed dat er zo'n grote groep mensen is die roept dat je overgewicht moet accepteren omdat iedereen mooi is zoals ie is (ofzo).
Je moet absoluut niet oordelen op basis van iemands uiterlijk, maar feit blijft dat die nieuwe norm (veel mensen vinden dat er best wat vetjes aan mogen zitten) gewoon ongezond is...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:25

Evelijn schreef:
Eeuwen geleden was het mooi als je hele wit blanke huid had... Maar dat was omdat het betekende dat je geld genoeg had om niet op het land te werken. Nu is het juist eerder als je wat gebruind bent omdat het dan aangeeft dat je tijd/geld hebt om ergens in de zon te gaan liggen.

Dat is in sommige landen nog steeds het ideaal: zo blank mogelijk. In Indonesië heb je zelfs Dove whitening om de huid te bleken. Dat laten vrouwen daar ook doen, hun gezicht bleken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:30

Waarmee ik dus wil zeggen dat schoonheidsidealen er wisselen over de gehele wereld. Overigens is wat voller zijninderdaad een teken welvaart en daardoor aantrekkelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 09:31

Rindin schreef:
Fenrir schreef:

Precies. Ik begrijp niet zo goed dat er zo'n grote groep mensen is die roept dat je overgewicht moet accepteren omdat iedereen mooi is zoals ie is (ofzo).
Je moet absoluut niet oordelen op basis van iemands uiterlijk, maar feit blijft dat die nieuwe norm (veel mensen vinden dat er best wat vetjes aan mogen zitten) gewoon ongezond is...

Nou ik zou ook liever slank zijn maar het is gewoon niet voor me weg gelegd lijkt het.
Zo ken ik ook genoeg slanke mensen die ineens suiker krijgen.
Mijn schoonmoeder bijv. is altijd slank geweest heeft altijd gesport en heeft nooit graag zoet gehad.
Zo ook geen suiker of niks in thee en koffie of veel snoepen.
Toch kreeg zij een paar jaar geleden suikerziekte, dan denk ik toch af en toe dat het allemaal geen snars uitmaakt.
Mijn suiker is perfect in orde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 09:32

fransje23 schreef:
Waarmee ik dus wil zeggen dat schoonheidsidealen er wisselen over de gehele wereld. Overigens is wat voller zijninderdaad een teken welvaart en daardoor aantrekkelijk.

Dat blijkt idd, vond het wel grappig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:39

jesito schreef:
Nou ik zou ook liever slank zijn maar het is gewoon niet voor me weg gelegd lijkt het.
Mijn schoonmoeder bijv. is altijd slank geweest heeft altijd gesport en heeft nooit graag zoet gehad.
Toch kreeg zij een paar jaar geleden suikerziekte, dan denk ik toch af en toe dat het allemaal geen snars uitmaakt.

Suikerziekte krijg je niet zomaar. Er zijn verschillende vormen. Om te beginnen type 1 diabetes. Vaak jonge slanke mensen(let op! Het gaat niet altijd om kinderen. ) de oorzaken zijn divers en vaak onbekend. Waarschijnlijk vaak een auto imuunreactie.

En uiteraard type 2 ouderdoms diabetes. Een erfelijke aandoening. Ja je kan het voor een grootbeeld voorkomen door slank te blijven maar ook als je slank blijft komt het een keer naar voren maar dan meestal op veel latere leeftijd.

Niet iedereen met overgewicht krijgt deze aandoening. Maar veel mensen hebben deze erfelijke belasting.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:39

Diabetes krijg je natuurlijk niet alleen door overgewicht, risico op diabetes type 2 is wel groter. Evenals zwangerschaps diabetes als je zwanger bent en overgewicht hebt. Maar erfelijk component speelt ook mee. Kinderen die al diabetes hebben vanwege genetische aanleg bv.

Dat je rookt hoeft ook niet te betekenen dat je copd krijgt, maar risico op copd is hoger als je rookt dan wanneer je niet rookt. Maakt roken nog niet gezond als je niets hebt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:40

jesito schreef:

Maar dat is toch geen reden om dan maar niks aan je gezondheid/overgewicht te doen? Iedereen kent de verhalen van de oma's en tante's die stokoud werden terwijl ze toch hun hele leven hebben gerookt. Dat is toch geen graadmeter van dat roken niet ongezond is?

Je hebt NU nog geen suiker en wellicht ook nog geen andere gezondheidsklachten, maar feit blijft gewoon dat aderen dichtslibben, je artrose in de hand werkt en nog een hele opsomming met andere feitelijke klachten die je door overgewicht krijgt.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 16-11-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:41

Nah... ik studeer momenteel in Zuid-Afrika, en het is deels waar. Maar meer in de zin van ''curve" ofwel de heup/taille verhouding. Ik heb absoluut geen overgewicht en ben gewoon fit/fitness addict, maar heb relatief gezien wat veel bil (en misschien bovenbeen), en in NL ergerde ik me daar aan en werd er onzeker van als mijn billen ergens weer niet inpasten en vervolgens mijn broek gaapte in m'n onderrug, maar hier heb ik het eigenlijk na een paar maanden al volledig geaccepteerd.

Nu hebben mensen met Afrikaanse roots doorgaans ook vet op de goede plekken (ik ontken niet dat obesitas ook hier een probleem is hoor.. maar onderlijf vet is wel veel minder schadelijk voor je gezondheid dan buikvet), ze hebben vaak meer op hun heupen/billen en borsten ipv op hun buik. En waar je vet zit maakt ook wel uit in hoeverre het als aantrekkelijk wordt gezien;p Ik heb nog nooit een vriend hier horen zeggen over een vet iemand dat het mooi is, wel over meisjes met veel curve (maar dan doorgaans veel bil maar wel een taille etc.), dus de curve is aantrekkelijk. Maar in NL zou die curve al too much zijn...

En het wordt geassocieerd met rijkdom.. zeggen ze, maar een grote heup/taille verhouding wordt van nature geassocieerd met vruchtbaarheid? Dus denk dat beide misschien gelden.
En daarnaast denk ik ook hoe traditioneler, hoe meer ze van volle vrouwen houden. Curve is wel algemeen maar echt dik is misschien meer iets voor de meer traditionele/armere gebieden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:42

In andere culturen wordt men niet zo oud .
Daarbij ik kamp al jaren met overgewicht en met goede begeleiding zie je dat toch ieder onsje er door jezelf aangezet wordt
Ben nu in een begeleid traject gekomen waar je dat inziet, na jaren geroepen te hebben het zit in mijn genen terwijl mijn grote voorbeeld mijn dochter is die meer dan 65kg is afgevallen..
Dat wil ik ook, de weg ernaartoe is ingeslagen, want oud worden is belangrijker dan dik zijn

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:44

In Mozambique worden de mensen gemiddeld nog geen 50 jaar, dus voordat je daar écht ernstige last krijgt van welvaartsziekte door overgewicht ben je vermoedelijk al de pijp uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 10:02

_Nelleke_ schreef:
jesito schreef:

Mijn suiker is perfect in orde.[/qu

Maar dat is toch geen reden om dan maar niks aan je gezondheid/overgewicht te doen? Iedereen kent de verhalen van de oma's en tante's die stokoud werden terwijl ze toch hun hele leven hebben gerookt. Dat is toch geen graadmeter van dat roken niet ongezond is?

Je hebt NU nog geen suiker en wellicht ook nog geen andere gezondheidsklachten, maar feit blijft gewoon dat aderen dichtslibben, je artrose in de hand werkt en nog een hele opsomming met andere feitelijke klachten die je door overgewicht krijgt.

quote is niet helemaal goed gegaan

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:12

Oeps, sorry, hersteld, als het goed is... :=

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:18

Ik zie het hier ook hoor! Hier wonen veel zuid-amerikanen. En die vallen ook als een blok voor volle vrouwen.
Sinds ik 10 kg ben afgevallen heb ik minder aandacht. :D