Meer mensen met een laag HB?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Meer mensen met een laag HB?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 17:40

Hoi Bokkers,

Ik vroeg me af of er meer bokkers zijn met een te laag HB gehalte en waardoor dat dan veroorzaakt word?

Ik heb zelf ivm 3 zware bloedingen een te laag gehalte, hij is nu wel al een stuk omhoog gegaan maar blijft nu hangen op 5,9.

Wat doen jullie eraan en hoe voelen jullie je? Ik kan zelf momenteel niet veel, de trap oplopen zorgt al voor hartkloppingen dus lig eigenlijk grotendeels van de dag op bed. Ik hoop dat het snel beter gaat want wil ook graag weer naar mn paard en werken.

Groetjes Iris

marlies85

Re: Meer mensen met een laag HB?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:10

Ik ben beide keren goed opgeknapt met ijzertabletten en Floradix

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:13

Ik heb hier last van gehad als puber toen ik weer vlees ging eten (was vegetarier) heel apart. Toen ik aan de pil ging, trok het pas weer bij.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:14

De mijne is niet zo laag maar wel altijd op het randje.
Ik doe regelmatig als ik merk dat ik er last van krijg roosvicee ferro nemen en let op voeding waar veel ijzer in zit.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:17

Mijne was uit het niets 3.2, nav dit hb 2 bloedzakken bij gehad en een ijzerinfuus. Het gaat nu al een stuk beter. Oorzaak is nog altijd onbekend, onderzoeken zijn ook nog bezig.

Vooralsnog voel ik me 3,5 week na de infusen nog altijd snel moe en by inspanningen hartkloppingen...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:18

Ik had ook altijd snel last van een laag HB om dit op te lossen kun je extra vit. B slikken, maar ook de juiste voeding met elkaar combineren helpt.
Zo kun je bijv. bij de broodmaaltijd beter geen melk drinken maar sinaasappelsap, omdat melk ijzer afbreekt maar sinaasappelsap juist zorgt voor een betere opname.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:19

5.6 is redelijk standaard bij mij. Altijd al laag gehad, met pillen en prikken af en toe iets hoger maar dat zakte ook snel weer terug. Ik doe gewoon alles, heb er niet echt last van. Misschien omdat ik het gewend ben. Ben wel snel buiten adem met hartkloppingen maar denk dat dat eerder door het roken komt.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 17:14

Supplementen slik ik nog niet, de arts in het ziekenhuis wilde het eerst nog even aankijken of het vanzelf weer omhoog gaat omdat het tekort puur is ontstaan na 3 zware bloedingen van elk zo'n liter bloed op 1,5 week tijd. Over 1,5 week word mn bloed weer getest, ook op vitamine D omdat ik nu bijna een maand gestopt ben met mn medicatie daarvoor.

Ik vroeg me af of er meer mensen zon tekort hebben opgelopen na een bloeding en hoelang die er dan last van hadden?

In het ziekenhuis kon ik telkens een dag niet lopen omdat ik zo zwak was, nu kan ik dat inmiddels wel weer maar fietsen, paardrijden etc gaat niet.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:25

ook jaren veel te laag HB gehalte gehad, diverse onderzoeken gehad, oorzaak nooit gevonden.
Een aantal jaren ijzertabletten geslikt, ben er vanzelf overheen gegroeid.
Nu een normaal tot goed HB gehalte.
Succes!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:42

Een aantal jaar geleden heb ik daar een tijdje last van gehad.
Het enige wat ik deed was eten en slapen. Ik heb er nu gelukkig geen last meer van en we weten ook niet waar het vandaan kwam.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:50

Ik heb 2x een laag hb gehad door te veel bloedverlies bij de bevalling. Bij de eerste was mijn hb gekelderd naar 4,9. Kon de eerste dag alleen maar liggen, zodra ik omhoog kwam stortte ik in als een kaartenhuis. Daar heb ik ondanks de medicatie toch wel een maand of 4 last van gehad, toen ging ik mij langzaam beter voelen.

2e keer was eigenlijk hetzelfde, heeft ook wel een paar maanden geduurd.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:56

Ik heb in maart ook erg last gehad van een te laag hb, hartkloppingen etc en steeds het gevoel van bijna flauwvallen, staalpillen hielpen niet, uiteindelijk er achter gekomen dat mijn vitamine b12 gewoon 'op' was, ik heb blijkbaar een foutje in mn lichaam waardoor ik vitamine b12 niet opneem, dus vanaf nu levenslang aan een injectie, dus het lage hb was bij mij een gevolg van het ernstig te kort aan vitamine b12. Misschien daar eens op laten prikken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:28

Doordat ik nogal veel sport had ik geregeld een te laag hb gehalte en dan mocht ik geen bloed doneren maar dat heb ik opgelost met staaltabletten en floradix en ik heb een spiraaltje laten plaatsen dat een einde maakte aan de heftige bloedingen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:24

Ik heb ooit zelfs een HB van 1,2 gehad door autoimmuun problemen :wow: . Veel anders dan de oorzaak uitzoeken en toegeven aan de vermoeidheid kun je niet echt. Hopelijk is het snel weer hersteld en ga je je beter voelen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:34

Ik heb altijd een laag hb van rond de 6.

Heb door ontstekingen vanwege auto immuun ziekte hb4 gehad en kreeg toen 5 zakken bloed. Daarna was het ook maar 6, maar ging wel weer vlot lopend zkh uit.

Ik slik periodes ijzer bij en zat even op 8. Nu weer rond de 6 en had wat last van nieuwe tabletten en nieuwe medicatie. Heb nu 3wk terug een maximaal ijzer infuus gehad en ben er flink beroerd van geweest. Ik dacht eerst, nooit meer......lmaar het gaat nu echt beter. Heb alleen continu honger
Ikvdenk dat we de volgende keer eerder het infuus moeten kiezen en dan lagere doseribg ofzo.

Vitamine c slikken is wel heel goed voor de opname van ijzer, maar neem aan dat je arts dit heeft gezegd,

Ik jan helaas niet goed opnemen en vit c is te zuur. Ik heb morgen een operatie, maar daarna begin ik aan vit c base.

vit d heb ik ook, maar staat bij mij helemaal los van het hb verhaal. Is voor mn botten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:37

Bij mij nooit extreem laag, meestal rond de 6,5-7, maar ik geef bloed en dan moet het een stuk hoger. Wel fijn dat het dan gewoon gecontroleerd word, want ik heb er ooit gezeten met een HB van 5,5 en toen had ik ook nergens last van, maar echt gezond is het dan natuurlijk niet. Ook autoimmuunproblemen trouwens.
Ik drink elke ochtend een glas ferro rosevice, zit behalve ijzers ook vit C bij voor een betere opname, nu zit ik meestal rond de 8.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:24

Vandaag weer bloed laten prikken voor o.a mn HB, ben benieuwd vrijdag de uitslag!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 00:59

1,5 week terug dus de uitslag gehad maar van een vervangende arts die niet verder leest bij diagnose eetstoornis.. Volgens hem moest ik maar gewoon normaal gaan eten, hij wilde geen medicijnen voorschrijven.. Toen mn eigen huisarts afgelopen week weer werkte heb ik de uitslag nogmaals besproken en zij schreef gelijk ferrofumaraat (oid) voor omdat het dus niet aan mn eetpatroon ligt (was zelfs 4 kg aangekomen dusja).

Ik heb momenteel wel iets meer energie en rijd weer paard maar niet langer als 20 minuten want dat houd ik niet vol.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:43

Ik heb dat, en regelmatig ook bloedarmoede ik krijg er 2x per dag ijzer tabletjes voor.
Als jou ijzer 5.9 is snap ik niet dat ze dat zo laten. Voor een vrouw hoort deze hoger te liggen ivm ook menstrueren. Mannen mogen een lager HB hebben.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:55

LS_fotos schreef:
Ik heb dat, en regelmatig ook bloedarmoede ik krijg er 2x per dag ijzer tabletjes voor.
Als jou ijzer 5.9 is snap ik niet dat ze dat zo laten. Voor een vrouw hoort deze hoger te liggen ivm ook menstrueren. Mannen mogen een lager HB hebben.

Nee hoor dit klopt niet hb van mannen hoort hoger te zijn als bij vrouwen. Bij mannen moet het boven de 8.5 zijn vrouwen 7.5.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:03

LS_fotos schreef:

Er word nu na ruim een maand eindelijk wat aan gedaan, ik slik nu 1x daags een voorgeschreven supplement.