Puisten na het verwijderen van Galblaas?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Puisten na het verwijderen van Galblaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:13

Hallo allemaal,

Voor een paar maanden geleden heb ik mijn Galblaas moeten laten verwijderen door ernstige klachten. Een paar weken na de operatie begon ik heel veel puisten te krijgen, behoorlijk grote puisten allemaal bij elkaar op de rechter kaaklijn.

Ik word er echt helemaal gek van, vroeger had ik wel last van jeugdpuitstjes maar daarvoor had ik een crème die heel goed hielp, helaas werkt dat nu bij deze puisten niet.

Mijn vraag is of dat kan door het verwijderen van een Galblaas of dat het meer toeval is en dit niks met elkaar te maken heeft?

Een nog beter vraag, hoe kom ik er van af? Ik verzorg mijn huid goed, haal make-up er netjes af scrub 1 keer per week.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:18

Rondom de kaaklijn is heel vaak hormonaal. Weet niet precies hoe en wat met een galblaas maar als dat ook iets te maken heeft met hormonen, zou het goed kunnen.

Misschien even je huisarts vragen?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:22

Hoi hoi, ik heb absoluut geen verstand van galblazen, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet iets met elkaar te maken heeft. Alsof er iets uit balans is. Ik denk dat het van binnenuit komt. Maarja hoe kom je er vanaf heh. Ik zou eigenlijk zeggen...als de huisarts je hiermee niet kan helpen....ga es langs bij Erik Laarakker (behandelen ook mensen) of iemand die naar het hele plaatje kan kijken. Heb je verder helemaal geen klachten? Misschien is het wel de narcose die eruit komt nog ofzo. Hopelijk reageert er iemand die dit ook heeft meegemaakt en een simpel antwoord kan geven!

Janneke2

Re: Puisten na het verwijderen van Galblaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:03

Ik denk niet dat het hormonaal is - dan zou het waarschijnlijk ook wel hebben gereageerd op de 'oude' zalf.

Mogelijk heeft het in die zin te maken met de verwijderde galblaas: zonder galblaas is je lichaam blijvend 'onhandig' als het gaat om vetvertering. Bij een gezond mens stroomt er rijkelijk gal in de dunne darm als dat nodig is, wanboffers krijgen dan gal koliek - en zonder die galblaas lekt je gal stukje bij beetje je darm in (net als bij onze paarden, die hebben ook geen galblaas) - of die gal nu nodig is of niet.
En op momenten dat er veel nodig is, ontbreekt de voorraad - en moet je lichaam 'maar zien' wat te doen met het vet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:48

Ik herken het wel een beetje. Sowieso wat meer gekke dingen na de galblaas verwijdering.
Mijn haar valt snel uit, sneller puistjes, sneller last van buik en darmen.
Geen idee of het allemaal samen hangt overigens.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:55

Mocht het aan de Galblaas liggen, wat moet ik er dan aan doen?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:59

De Mijne is afgelopen april verwijderd. Mijn huid is er ook niet beter op geworden. De mag klachten/druk op de borst ook niet trouwens dus ik volg! !!

Galblaas heeft trouwens geen functie in het maken van hormonen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:01

Ik werk op de poli maag-, darm-, leverziekten. Zal ik het maandag eens aan een MDL-arts vragen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:04

Januari is mijn galblaas verwijderd, en ik heb echt nergens last van.
Geen idee ook of dat logisch is, dat je door het weghalen van je galblaas huidproblemen krijgt. Het enige wat er weg gehaald is, is een opslag reservoir. En misschien dat de vetvertering minder goed gaat ( maar ook dat betwijfel ik: hier in ieder geval na de operatie alleen maar heel veel minder problemen met vet) , maar of je daar nu huidproblemen van krijgt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:06

Eventjes langs de dermatoloog, dan kan er bepaald worden wat de oorzaak is en een gepaste behandeling gegeven.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 00:07

Hilary schreef:
Ik werk op de poli maag-, darm-, leverziekten. Zal ik het maandag eens aan een MDL-arts vragen?

Als je zou willen, heel graag! :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:19

Lijkt mij ook dat het kan komen door een verminderde weerstand na een narcose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:33

Hoe ziet je eetpatroon er nu uit? Eet je toevallig veel vet? Misschien helpt het om je eetpatroon aan te passen. Dus proberen vet te mijden en je energie uit koolhydraten te halen. En wat kleinere porties verspreid over de dag te eten ipv 3 grote maaltijden. En natuurlijk je gezicht goed schoon houden, maar neem aan dat je wel weet hoe dat moet bij puistjes.
Denk dat de post van Janneke2 de spijker op z'n kop slaat. Gal heeft een grote rol bij de vetvertering en puistjes ontstaan immers doordat talg (huidvet) zich ophoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:42

Grappig dat t bij iedereen wel anders is na de verwijdering qua vet eten.
Ik heb er echt sneller last van dan vroeger voor ik uiteraard kolieken kreeg: toen kom ik praktisch niks verdragen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:54

Janneke2 schreef:
Ik denk niet dat het hormonaal is - dan zou het waarschijnlijk ook wel hebben gereageerd op de 'oude' zalf.

Mogelijk heeft het in die zin te maken met de verwijderde galblaas: zonder galblaas is je lichaam blijvend 'onhandig' als het gaat om vetvertering. Bij een gezond mens stroomt er rijkelijk gal in de dunne darm als dat nodig is, wanboffers krijgen dan gal koliek - en zonder die galblaas lekt je gal stukje bij beetje je darm in (net als bij onze paarden, die hebben ook geen galblaas) - of die gal nu nodig is of niet.
En op momenten dat er veel nodig is, ontbreekt de voorraad - en moet je lichaam 'maar zien' wat te doen met het vet.

Nou heb ik meer verstand van paarden dan van mensen,maar voor zover ik het in kan schatten heeft Janneke helemaal gelijk.
Maak een papje van aspirine (geen paracetamol),en smeer daar je puistjes mee in.
Salicylzuur werkt namelijk exfolierend..dwz dat de porien open gaan staan,en de pus en talg worden opgelost.
Je zult zien dat de puistjes daar door aanzienlijk verminderen.
Je kunt ook schipperszalf gebruiken,daar zit de biologische variant in.
succes!
succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:58

Nou.... er valt wel wat aan te merken op het stukje van Janneke vrees ik. In periode van "te weinig gal voor het vet wat passeert" wordt het passerende vet gewoon niet verteerd... en uiteindelijk dus gewoon uitgepoept.
De momenten dat er wél gal is ( en dat is bij een verwijderde galblaas eigenlijk continu) ,wordt passerend vet gewoon verteert .

Ben benieuwd wat de artsen die gevraagd gaan worden hier over gaan zeggen, want nogmaals: het lijkt me toch echt onwaarschijnlijk: puisten door het feit dat de galblaas er uit is..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:17

Als vet door de darm wordt afgevoerd ,en je bv veel varkensvlees eet,zou er een een hogere hoeveelheid omega6 in je bloed kunnen komen,en dat kan weer puistjes veroorzaken....zeg ik zuiver theoretisch hoor....nogmaals,ik heb meer verstand van paarden,en die hebben nog een galblaas nog puistjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:16

Punz schreef:
Nou.... er valt wel wat aan te merken op het stukje van Janneke vrees ik. In periode van "te weinig gal voor het vet wat passeert" wordt het passerende vet gewoon niet verteerd... en uiteindelijk dus gewoon uitgepoept.
De momenten dat er wél gal is ( en dat is bij een verwijderde galblaas eigenlijk continu) ,wordt passerend vet gewoon verteert .

Ben benieuwd wat de artsen die gevraagd gaan worden hier over gaan zeggen, want nogmaals: het lijkt me toch echt onwaarschijnlijk: puisten door het feit dat de galblaas er uit is..

Ja, idd: er is continu gal, maar de grote vraag is, of er genoeg is. Dwz: "sparen" voor het moment dat je pizza eet kan niet meer.
Uiteraard krijg je na een galblaas verwijdering geen koliekpijn meer vanuit je galblaas.

Ik ben het roerend met je eens: soms komt het vet gewoon in de ontlasting, die dan prototypisch blijft plakken bij het doorspoelen. En uiteraard - "het is eenmaal biologie" want een mens is geen reageerbuis - zijn er allerlei meng- en tussenvormen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-11-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:21

Het zou ook een reactie kunnen zijn op de narcose.