Fysio voor ruiters vergoed?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rakjetakje

Fysio voor ruiters vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:31

Hoi Bokkers,

ik had een vraag!

Ik wil binnenkort een nieuwe zorgverzekering gaan afsluiten en zit te twijfelen of ik daar ook fysio bij wil hebben.
Ik heb namelijk wel eens last van stramme schouders of pijn in mijn onderrug, veroorzaakt door te verkrampt paardrijden. Dit beïnvloed ook mijn bijbaantje in de friettent, omdat ik daar vaak 8 uur lang moet staan/ lopen (bij wijze van spreken). Ik denk dat een fysiotherapeut mij hiermee kan helpen. Ik ben namelijk ook 'bang' dat ik over 20 jaar met serieuze rugklachten zit en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Weet iemand of je voor dit soort klachten vergoed wordt wanneer je zo naar de fysio gaat? Of alleen wanneer je vanuit de huisarts doorgestuurd wordt? Of helemaal niet?

RianneH

Re: Fysio voor ruiters vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:33

Ik heb gewoon die aanvullende verzekering erin gehouden. Niet omdat ik nu problemen heb, maar stel dat ik ooit een verkeerde smak van mn paard maak, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:34

Als het in je pakket zit dan maakt het niet uit of je via de HA gaat of zelf.

Let wel op: als je zelf gaat wil de verzekering voor de eerste afspraak nog wel eens twee afspraken tellen, via de HA is dit niet. Maar dit is alleen van belang als je een bepaald aantal behandelingen vergoed krijgt. Soms krijg je ook voor een bepaald bedrag vergoed.

Verder is het gewoon een kwestie van een aanvullende verzekering kiezen met FT erin.

Ga eens op independer kijken zou ik zeggen, of google eens: vergelijkingssites genoeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:37

Je kan ook zitles nemen zodat je niet verkampt tijdens het rijden. Daar heeft het paard ook nog wat aan.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:39

Ik loop momenteel stage bij een tussenpersoon van verzekeringen, dus ik heb hier alle verzekeringsvergelijkingsmiddelen :D
Maar kon over deze kwestie niet veel vinden op internet en degene die over zorgverzekeringen gaat hier wist dit ook niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:40

Ayasha schreef:
Je kan ook zitles nemen zodat je niet verkampt tijdens het rijden. Daar heeft het paard ook nog wat aan.

Hier ga ik helemaal in mee.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:46

JudArthos schreef:
Ayasha schreef:

Hier ga ik helemaal in mee.

Hier ben ik het ook mee eens, je hoort niet zo veel spierpijn te hebben na het rijden dat je klachten hebt.
Dan zit je echt verkeerd en daarom denk ik ook dat een zitles geen kwaad kan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:53

Ik zou juist lekker naar de sportschool gaan en zo de juiste spieren trainen. Ik doe het nu ook sinds een paar maanden en merk duidelijk verschil.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:58

Daar heb ik inderdaad ook over na zitten denken.
Het verkrampen zit vooral in de schouders omdat mijn paard en ik vaak 'touwtje trekken' als we echt aan het werk gaan. Ik weet dat dat opgelost kan worden door rijtechnisch te verbeteren, dus daar wordt momenteel hard aan gewerkt en het wordt al minder. De last in mijn onderrug wordt denk ik niet alleen veroorzaakt door paardrijden, want ik heb het ook als ik opsta uit bed (soms wel, soms niet, heel raar..).
Maar zo'n zitles ga ik me zeker in verdiepen.

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:01

Sportschool lijkt me ook een goede optie, maar dat wil ik sowieso al gaan doen aangezien ik zo'n typische magere, spierloze spriet ben :') Even gaan inlezen over rugspieroefeningen dus..

Maar om ontopic te blijven: ik kletter jaarlijks flink van één van de jonge paarden en ben er in principe altijd goed vanaf gekomen met een weekje in bed blijven liggen. Maar als fysio het herstel kan verbeteren is dat voor mij een hele goede reden om dat als aanvullende verzekering te nemen.

Ik heb het er net nog even met mijn 'collega' over gehad, en we hadden een kleine miscommunicatie dus nu begrijp ik het. Bij chronische ziekten waarbij fysio kan helpen wordt dit uiteindelijk (na X behandelingen die je zelf moet betalen of vanuit je aanvullende) vergoed. Bij een aanvullende verzekering kan je zonder doorverwijzing van je huisarts een afspraak maken.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:03

Het kan wel enorm helpen om ook even langs de fysio te gaan. Die kan de boel losmaken en je goede oefeningen meegeven. Tevens is het dan natuurlijk ook van groot belang dat je een passende trainer vindt die je ook in het zadel goed kan begeleiden. Wel eens aan een flexchair les gedacht? (even googlen geeft leuke en interessante info). Het heeft mij enorm goed geholpen. Ik had met rijden ook last van m'n nek/schouders/rug en dit bleef ook als ik een tijd niet reed. Toen ik naar de fysio ging bleek er een probleem in mijn bekken te zijn. Deze willen moeilijk kantelen waardoor ik ging compenseren met vanalles. De fysio heeft toen m'n nek/schouder en rug losgemaakt en daarna ben ik wekelijks bij haar op de flexchair oefeningen gaan doen voor m'n bekken. Sindsdien heb ik er bijna nooit meer last van (met paardrijden, maar ook nu ik al een tijd niet rijd). Wie weet kan zo'n soort fysio je erg helpen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:19

ED 》MWS

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:02

Die flexchair was het eerste wat ik tegenkwam tijdens het googelen haha! Maar dat valt zeker niet meer onder fysio?

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:04

Bedankt trouwens voor alle reacties, tips en het mee denken.
Hier kan ik echt wat mee ! :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:15

Zorg dat je in je aanvullende pakket genoeg fysio heb
Ik ga gemiddeld om de week. Soms ook een maandje of 2 niet.
Alles wordt vergoed.

Je mag zelf naar een fysio je heb sinds een jaar of 5 geen verwijzing meer nodig van je ha

Osteo wordt bv maar voor 50% vergoed

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:27

ik zou inderdaad zitles nemen en sporten.

Maar je beschrijft rugpijn in de onder rug. hier heb ik zelf ook al heel lang last van end e ene keer meer als de andere keer. Ik ben toen naar de fysio gegaan omdat moe was van de pijn en de zitlessen wel hielpen maar niet tegen de pijn.

Ben inmiddels 9 fysio behandelingen verder.

De volgende problemen waren bij mij het geval:
- bekneld staart beentje.
- naar achter gefixeerd bekken.
- geblokkeerd bekken been of hoe ze het noemen rechts.

Dus ik zou wel langs de fysio gaan als je de mogelijkheid hebt. Ik heb CZ als zorg verzekering. Maar dit omdat ik belgie werk kan je helaas niet precies vertellen wat voor pakket je moet hebben. Maar ik krijg mij mijn pakket bij cz ongeveer 9 tot 11 behandelingen vergoed.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:35

Zitles is niet altijd de oplossing voor rug pijn..
Bij mij zaten namelijk gewoon mn wervels niet goed/vast. Dat was dus niet alleen een spierkwestie.

Ik heb 12 fysio afspraken aanvullend in mijn pakket zitten. Dus ik kan 12x per jaar "gratis" naar de fysio.
Kijk wel goed wat bij je past, ik heb een fysio gehad die heel erg gefocust waren op het sterker maken van spieren en niet zo zeer verder keken. Heeft me ook wel geholpen, maar haalde de pijn niet weg.
Vervolgens bij een fysio terecht gekomen die mij masseerde en op verschillende manieren kon kraken, hierna voelde ik me altijd herboren :D
En na operatie aan mijn knie had ik iemand die heel anders werkte (andere was vertrokken) deze werkte met die gekleurde strips en daarvoor deed hij ook nog masseren. Heel grappig om te merken hoe zo een strip kan werken, voelde daadwerkelijk veel verschil met of zonder strip.

Als je meer behandelingen vergoedt wil krijgen moet je je pakket uitbreiden, dit gaat geloof ik tot 24 op jaarbasis als ik het goed zeg. En dan heb ik het over niet chronisch zieken oid.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:36

Ik zit bij Zilveren kruis achmea en omdat ik lid ben bij de KNHS krijg ik ook fysio en coaching op afstand en weetikut.. (Heb k me laten vertellen haha) plus 10% korting op mn basisverzekering en 5% op mn aanvullende verzekering.

Heb het niet helemaal nageplozen maar dat zou je eens kunnen doen.

Echter ben ik bij osteo en manueel fysio geweest door nekklachten (of verzekering "alternatieve geneeswijzen" vergoed is per verzekering verschillend. Die vonden mijn onderrug als enige deel vn mn lichaam juist bijzonder soepel := ieder zo zn eigen dingetje?

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:54

Welke verzekering het wordt kom ik met mijn stagecollega's wel uit. Waarschijnlijk worden het dan 9 of 12 behandelingen die ik voor 100% laat vergoeden (bij de goedkoopste met vrije medische?keuze).
Maar het is inderdaad zoals haffylover zegt: soms is het meer dan de andere keer. En bij mij is het nog niet echt pijn gelukkig, meer last. Maar ik ben twee jaar terug en vorig jaar allebei van een paard gevallen op mn rug (niet eens die van mezelf), eerst mn linkse kant en daarna de rechtse. Volgens de dokter waren dat alleen mijn spieren (gelukkig :') ) maar misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken. Voor die paar euro per maand extra ben ik wel benieuwd of zo'n fysio wat meer duidelijkheid en/of verlichting kan geven, voornamelijk met het oog op de toekomst dat ik er op mn 40e niet bij wil lopen als een oude oma haha. En dan sowieso in combinatie met sporten, want dat wilde ik zelf al graag en dan kan ik me ook nog oriënteren voor die zitles. Denk dat dat gezien mijn houding sowieso geen verkeerd idee is. Misschien is Sinterklaas wel lief dit jaar :D

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:03

Maar dat van de KNHS wist ik trouwens niet. Kan ik morgen wel eens navragen hihihi }>

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:28

https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... polis.aspx

Hij noemde meer voordelen dan op de pagina staan. Zoals ik t begrijp kun je (eenmalig? Dat weet ik niet) 50,- terugkrijgen op je contributie bij de knhs of bij een sportschool (dat laatste boemde de man aan de telefoon.) op de knhs site staat tzelfde :)

Misschien ff t bellen/uitpluizen waard

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:45

Ik heb net even snel een beetje gegoogeld en dat is voor morgen zeker het uitzoeken waard. Bedankt voor de tip !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:22

Rakjetakje schreef:
Die flexchair was het eerste wat ik tegenkwam tijdens het googelen haha! Maar dat valt zeker niet meer onder fysio?

De meeste flexchair mensen zijn fysio.
Ik kreeg mijn flexchair sessies gewoon vergoed, en ik heb van haar ook goede oefeningen voor ruiters gekregen.

(In principe ben ik niet tegen "ga naar de sportschool en train *de goede spieren*" - maar graag een goed gefundeerd verhaal over welke spieren dat dan precies zijn.)

(Als ik me goed herinner is Tineke Bartels begonnen met de flexchair, en is het beleid dat er alleen mensen met een gedegen opleiding mee werken - lui die wat trucjes kennen "zijn er al genoeg".)