Ervaringen gezocht met (hart)transplantaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Ervaringen gezocht met (hart)transplantaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:13

Hoi iedereen,

Ik ben wel benieuwd naar mensen die ervaringen hebben met (hart)transplantaties. Of je zelf voor de keuze staat, of je het zelf hebt ondergaan of dat misschien vrienden of familie dit hebben ondergaan.

Het betreft niet mijzelf maar een naaste van mij die voor deze keuze staat. Het gaat in dit geval om een harttransplantatie. Diegene komt op de wachtlijst. Wanneer er geen transplantatie wordt gedaan is de levensverwachting hoe dan ook, korter. Hoe lang weten we niet.

Ik maak liever niet bekend om wie het gaat. Maar zou wel fijn vinden om verhalen van anderen te horen. Ook over hoe je met het nieuws omgaat, hoe je de toekomst voor je ziet, enzovoort.

Voor meer informatie over onze situatie, mag je eventueel per PB vragen stellen.

Alvast dank voor je reactie, en indien je zelf nog op de wachtlijst staat voor een orgaan, heel veel sterkte en gezondheid gewenst. :(:)

Kipje39

Re: Ervaringen gezocht met (hart)transplantaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:09

Mijn moeder heeft een aantal x transplantaties ondergaan aan haar hart, en een keer op de spoedlijst voor een lever. Deze kwam helaas net te laat.. En daardoor was ze al te ziek om te kunnen herstellen..

Dus je mag mij wel pben voor je vragen..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:26

Je mag mij ook pb-en.
Mijn vader heeft in 92 een donorhart gekregen, had hij lang en in het zkhs gewacht. Hij heeft nog 19 jaar mogen genieten van het leven.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:18

Mijn vader heeft in 2007 geloof ik een donorhart gekregen omwille van hartfalen. Hij was toen 48 jaar oud. Voor de operatie heeft hij een drietal maanden geleefd met een kunsthart. Hij had dus ook geen keuze, transplantatie was de enige mogelijkheid.
Tegenwoordig kan je tot 2 jaar of langer leven met een kunsthart, en kan je hiermee ook naar huis. Dat was toen nog niet zo.
Hij is een week in kunstmatige coma gehouden na de ingreep, en de revalidatie heeft een hele tijd geduurd, maar hij heeft zijn leven terug gekregen. Voorheen kon hij geen 20 meter stappen zonder buiten adem te geraken, de oude dametjes haalden hem gemakkelijk in.

Let wel: hij heeft nooit een probleem van arteriosclerose gehad, wat vaak wel de oorzaak is van hartproblemen. Dus daarin had hij een streepje voor op andere hartpatiënten. Dat cholesterol onder controle is, is sowieso een voorwaarde om de transplantatie te mogen ondergaan (als ik het goed begrepen heb..)

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust (mag ook via pb) :-)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:56

Nou, even een update. Hij (degene waar het om gaat) is vorige week met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat het steeds slechter met hem ging. Hij ligt constant aan het infuus en een meter die zijn hartslag bijhoudt. Nu hebben we vandaag vreselijk bericht gekregen :( hij moet zo snel mogelijk geopereerd worden, anders heeft hij niet lang meer te leven. Woensdag gaan ze dus opereren, ze gaan een kunsthart plaatsen. Het zal een behoorlijk zware en ook riskante operatie worden, van 6 uur lang. We hopen zo dat het goed komt ...

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:11

Ik hoop met je mee.

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:21

Ik hoop ook heel erg met je mee! Ik weet hoe het spannend dat is helaas..
Hier geen ervaring met een hart, maar met longen bij m'n vader.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:25

De man van mijn oud-collega heeft een harttransplantatie ondergaan. Wauw! Wat een mooi iets! Hij kon echt helemaal niets meer daarvoor, heeft jaren moeten wachten en net voordat hij het op wou geven kwam daar dan eindelijk zijn donorhart.
Heftige periode met veel downs maar hij heeft het gered en kan nu weer volop van het leven genieten. Al zij het op een wat aangepaste manier.

Momenteel wacht het 8 maanden oude zoontje van mijn jeugdvriendinnetje ook op een donorhartje dus ik voel enorm met je mee. Manneke ligt al een tijd aan de ECMO, het plaatsen van een steunhart is niet gelukt helaas, zijn hartje was op dat moment te slecht.
Duimen draaien dus!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:04

Ik duim mee dat de operatie goed verloopt woensdag!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:21

Sterkte! Geen ervaringen, maar zo'n topic als deze bewijst maar weer hoe belangrijk het is om je in te schrijven als donor :j

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 09:35

Dank jullie wel!

Dat klopt zeker Thesserd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:44

Mijn broer heeft zeven jaar met een donorhart geleefd. Helaas is hij deze zomer vanwege complicaties overleden. Hij heeft heel erg lang een blog bijgehouden, al lang voor zijn transplantatie hartvanrob.nl. Lees maar eens 'wat vooraf ging' en blader door het archief, dan lees je uit eerst hand de ervaringen.

Heel veel sterkte, ik weet wat je doormaakt..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 15:35

Goed nieuws!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Hij heeft de operatie gehaald! Er waren wat kleine complicaties, maar het is gelukt!

Ze zijn vanaf kwart voor 8 vanochtend tot 2 uur vanmiddag bezig geweest. Ik ken de chirurgen niet, maar respect voor hen _/-\o_

Hij wordt nu nog wel 3 dagen in (een soort van) coma gehouden. Omdat anders de pijn van de operatie ondraaglijk is. Zaterdag kunnen we hem dus pas weer spreken :P

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:36

Fijn om te horen! Zal zeker spannend zijn geweest en dan ook nog eens die complicaties..
Hopelijk komt hij goed uit de coma!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:42

Kippenvel, zo bizar dat dat kan!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:57

Wat fijn zeg, super!!

En dan nu wachten op een donorhart?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:36

Mooi zo!
Ik wil je wel waarschuwen voor zaterdag, toen mijn vader uit de kunstmatige coma (van 7 dagen wel) kwam na zijn harttransplantatie heeft het verschillende dagen geduurd voor hij wist waar hij was. Hij had echt wanen en dacht dat hij in de gevangenis zat, waardoor hij ook agressief werd. Dit is gelukkig weer over gegaan, maar mijn familie is hier toen erg van geschrokken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:21

Oei, we zullen er rekening mee houden ja! Ik denk dat de doktoren daar ook wel op letten.

Het gaat op dit moment niet super, ze kunnen moeilijk een balans vinden (met dingen zoals bloeddruk, hartslag)..

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:27

Lidewijke schreef:
Mooi zo!
Ik wil je wel waarschuwen voor zaterdag, toen mijn vader uit de kunstmatige coma (van 7 dagen wel) kwam na zijn harttransplantatie heeft het verschillende dagen geduurd voor hij wist waar hij was. Hij had echt wanen en dacht dat hij in de gevangenis zat, waardoor hij ook agressief werd. Dit is gelukkig weer over gegaan, maar mijn familie is hier toen erg van geschrokken.

Inderdaad, gebeurt vaak. Kan alle kanten op, van agressie tot juist heel erg verdrietig en alles daartussen in. Ze zijn vaak echt even " de weg kwijt ".

TS, hopelijk vinden ze snel weer de balans. Sterkte!

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:50

Ik heb een donorhart en heb hem al 4 jaar ik hoop dat ik er nog he lang mee mag leven <3

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:55

Mijn vader heeft een half jaar geleden een levertransplantatie gehad. Helaas erg veel complicaties, hij ligt nog steeds in het ziekenhuis en heeft ondertussen al 8 andere operaties gehad. Door de transplantatie een tijdlang aan de beademing gelegen, hele erg delier gehad. Nierdyalise, gal lekt (nog steeds), staar aan beiden ogen (waar ook weer operaties voor moeten komen) en kilo's kwijt....

Ik wil mensen niet bang maken, maar pff het is niet niks.