heel veel spanning op kaakspieren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

heel veel spanning op kaakspieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:07

Ik loop al een paar dagen rond met extreme spanning bij m'n kaakspieren, het doet ook gewoon écht zeer, heb er al pijnstillers voor genomen omdat ik er gewoon niet door kon slapen, maar dat doe ik liever niet.

Ik ben heel gevoelig voor spanningshoofdpijn, ben hiervoor ook in behandeling geweest bij een osteopaat. En ik wéét dat de osteopaat mij nu ook zou kunnen helpen, maar ivm vakantie en verhuizing heb ik het financieel even niet zo breed dus dan is een bezoekje aan de osteopaat toch even ietsje te prijzig. Maar ik wil wel van mijn pijn af en ik hoop dat ik hier tips kan vinden.

Ik heb al geprobeerd het wat te masseren en onder de warme douche er de straal op te houden. Maar het helpt niet. Ik heb overigens niet heel veel kauwgum gekauwd de laatste tijd, dus overmatig kauwen kan ook de oorzaak niet zijn.

Dus, iemand, tips hiervoor?

Fionami

Re: heel veel spanning op kaakspieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:08

Heb je een idee waar die spanning op je hoofd en kaak vandaan komt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:10

Spanningshoofdpijn heb ik eigenlijk geen last meer van, had altijd extreem gespannen spieren in mijn nek (nu niet meer), soms kan het weer wel van invloed zijn (drukgebied). Denk dat het iig los van elkaar is. Ik heb wel een tijd gehad dat ik heel erg m'n kaken deed klemmen, maar dat doe ik nu volgens mij niet meer, geen idee of ik 's nachts knars, maar volgens mij niet.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:13

Blijven masseren, warm blijven houden en eventueel je tong tussen je tanden steken, zodat je je tanden niet stiekem gaat klemmen. Want dat geeft ook spanning op de spieren.
Word jezelf echt bewust van wanneer je die spanning opbouwt en let er echt op dat je jezelf dan net ontspant.

Ik heb hetzelfde probleem (samen met knarsentanden 's nachts) en moet er echt mee bezig zijn.
Het heeft een jaar geduurd eer ik écht van de pijn van elke dag vanaf was.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:20

Je nek en kaakspieren zijn met elkaar verbonden, dus het een kan heel goed het ander beïnvloeden. Ik heb zelf ook vaak last van spierspanningen waardoor ik vaak ook hoofdpijn krijg, spierpanningshoofdpijn en migraines. Aan de spierspanningen kan ik vaak weinig doen dan pijnstillers te nemen. Wat goed helpt bij mij is naproxen en laatst paracetamol met codeïne gekregen van de HA, die werken echt heel goed!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:21

Ik kan onbewust mijn kaken heel erg klemmen en aanspannen, met als gevolg dat mijn tandzenuwen er pijn van doen. Al een paar keer bij de tandarts gezeten omdat ik dacht dat ik een wortelontsteking had, bleek er niks te zijn. Ik doe nu het puntje van mijn tong tegen de binnenkant van mijn boventanden. Dan kan ik niet aanspannen. Scheelt enorm! Even wennen en er goed aan denken, daarna gaat het automatisch.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:21

Maar ik heb nu geen last van gespannen nekspieren.

@ Frensie: mijn tong zit daar al (dat is ook hoe je tong natuurlijk hoort te zitten)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:31

Daar is een plaatje voor die kan de tandarts laten maken, moet je happen en dan na 3 weken is het klaar, die draag je snachts.

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:38

Ik heb zelf ook heel veel last van mijn kaakspieren, ik heb er een special bitje voor wat ik ook tijdens het slapen in moet. Maar bij mij ging het kaakklemmen ook wel erg ver, ik beet heel mijn wangen kapot zelf zo erg dat het gehecht moest worden. Nu heb ik wekelijks ademhalingstherapie en ik moet zeggen dat het nu wel wat minder word. Ze zeggen dat vaak vrouwen in de puberteit daar last van krijgen en bij mij gaat het ook gepaard met migraine aanvallen.

Wat ik zelf altijd doe wanneer ik er erg last van heb(dus als mijn kaak echt op slot zit) is gewoon even rustig ergens gaan liggen en op mijn ademhaling letten. door mijn neus in en door mijn mond uit. Dit moet je maar een paar keer doen en daarna gewoon je ademhaling weer laten gaan zoals het gaat. Daarna een paar keer heel diep inademen en uitademen en je concentreren op en ander punt van je lichaam dus bijvoorbeeld je handen of voeten. Dan word de pijn wel minder(bij mij) paracetamol etc werkt bij mij niet helaas.alleen als als ik migraine heb gebruik ik Excedrin.

Je kunt toch eens evena aan je tandarts vragen of ze ernaar kunnen kijken want het beschadigd je tanden ook heel erg!
Zon bitje is wel even een investering(ik zelf heb een hard bitje) en ik moest daarvoor +-200,- zelf bijbetalen ondanks ik goed aanvullend verzekerd ben.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:57

Maartje1990 schreef:
Maar ik heb nu geen last van gespannen nekspieren.

@ Frensie: mijn tong zit daar al (dat is ook hoe je tong natuurlijk hoort te zitten)

Lastig om uit te leggen maar ik leg mijn tong net wat anders dan normaal waardoor ik mijn kaakspieren niet meer kan aanspannen. Mijn kiezen komen daardoor niet op elkaar, als ik aanspan zitten mijn kiezen wel op elkaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:13

Ik knars en klem niet... Dus naar de tandarts gaan is niet nodig.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:16

Maartje1990 schreef:

dat weet je heel zeker? Ook 's nachts niet? Best kans dat je het dan wel doet, maar er niet bewust van bent.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:17

Marie111 schreef:
Maartje1990 schreef:

dat weet je heel zeker? Ook 's nachts niet? Best kans dat je het dan wel doet, maar er niet bewust van bent.

Weet ik zeker, ik heb een hele tijd geleden wel geklemd en geknarst en ik merkte het klemmen op een gegeven moment en van het knarsen werd ik wakker.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:27

Bij mij is stress de oorzaak van gespannen kaakspieren. Veel ontspannen en tussendoor masseren

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:31

Er bestaat ook kaakfysiotherapie ik had er veel baat bij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:15

Ik was op de bank in slaap gevallen en nu is de pijn/spanning weg. In de ochtend heb ik er ook geen last van... Misschien een verband?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:34

Bij mij was het bitje maar 60 euro, wat ik zelf moest betalen.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:39

Ik klemde ook altijd mn kaken op elkaar.(tong ook strak gespannen) Veel hoofdpijn en veel spanning op mn schouders...blijkt uiteindelijk uit mn voet te komen haha.