"Wat is er met ons eten gebeurd"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

"Wat is er met ons eten gebeurd"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:19

Ik krijg de indruk dat er op het moment echt gigantisch doorgeslagen word :=
Anno 2015 ga je dood van knakworsten,alcohol kun je beter volledig laten staan en sinaasappelsap bij het ontbijt is ook niet meer verantwoord.

Nog geen 10 jaar geleden leerde ik op school dat 2 glazen alcohol goed is voor je >;)

http://nos.nl/op3/artikel/2065191-bewer ... -eten.html

http://nos.nl/artikel/2067110-sinaasapp ... -cola.html

http://nos.nl/artikel/2067098-advies-ge ... -eten.html

Ik begin mij zo langzamerhand af te vragen hoe de mensen van 70+ deze leeftijd hebben kunnen behalen want als je de nieuwsberichten van de afgelopen weken moet geloven is dat een wereldwonder :+
Maar gelukkig mogen we nog een handje noten per dag eten :D

Geryon

Re: "Wat is er met ons eten gebeurd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:21

De mensen van 70+ hebben juist het beter voedsel gegeten. Nu gaat er vanalles aan troep in omdat mensen mooi en goedkoop eten willen. We slaan niet door in het vertellen dat het slecht is, want dat is de waarheid. We slaan door in het aanpassen van voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:23

Pfff nou echt hé? :=

Zo vreemd, ik blijf in ieder geval eten wat ik altijd eet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:24

Nou idd, mijn zusje is er ook zo mee bezig, doodmoe word je ervan. Je kan niets meer eten als je dat allemaal zo leest..

Alles met mate lijkt mij..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:24

goh, ja en nee geryon.
Vroeger heb ik ook altijd geleerd dat smorgens een glas sinaasappelsap (wel vers geperst bij voorkeur) goed was. Bij gebrek daaraan was sap uit een pak of een glas melk ook goed. Nu is dat allemaal slecht.
Vroeger was het avondmaal aardappelen, groente en vlees. En je moest vooral veel aardappelen en brood eten om groot en sterk te worden, nu is dat ook allemaal niet meer correct, want aardappelen en brood zijn slecht voor je.
Enzovoort ...

Dat bereide gerechten niet goed zijn, volledig mee eens, maar de rest ...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:31

Ik verbaas me vooral over wat er allemaal voor zooi in ons eten wordt gestopt, de hoeveelheid geraffineerde suiker die overal in zit is echt belachelijk en erg ongezond.
Alleen maar om het langer houdbaar en goedkoper lekker te maken :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:33

Geryon schreef:
De mensen van 70+ hebben juist het beter voedsel gegeten. Nu gaat er vanalles aan troep in omdat mensen mooi en goedkoop eten willen. We slaan niet door in het vertellen dat het slecht is, want dat is de waarheid. We slaan door in het aanpassen van voedsel.

Beter?
Fruit (appel/bramen enz) werd goed gehouden door ladingen suiker toe te voegen.
Groente werden doodgekookt en gewekt of gezouten in pot gestopt.
Vlees werd gerookt en gezouten (heel veel zout..).

In de winter waren er geen verse groenten en vlees.
Mijn opa (nu 90) kreeg ontzettend veel zout binnen en ze aten juist niet veelzijdig.

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:42

"een glas sinaasappelsap is dus net zo ongezond als cola"

Wat is dat nou weer voor een onzin? |o
Natuurlijk ben ik het ermee eens dat je het niet te vaak moet drinken (zuur, suikers die blijkbaar snel opgenomen worden, je raakt er minder vol van dan van vast fruit), maar dit vind ik toch wel heel kort door de bocht.

Ze vergeten zeker de vitamine C en de vezels in het vruchtvlees? Die vind je niet in een glaasje cola hoor..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:44

Tegenwoordig eet niemand meer van eigen land maar leeft iedereen van massaproductie.
En bij de massaproductie gebruiken ze bij groente/fruit bijv. bestrijdingsmiddelen.
Knakworsten worden volgepropt met smaakmakers en andere chemische stofjes waar ze vroeger nog geen weet van hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:45

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:46

Het veiligste is gewoon helemaal niet eten.
Dan ga je dood, en als je dood bent kan niets je nog gebeuren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:47

Ik denk dat we terug moeten naar een simpele basis maar ook dat is voor iedereen anders...
ik zet snel aan en mijn man niet dus mijn dieet zou anders moeten zijn dan dat van hem...maar zo kunnen we uren doorgaan mijn regel alles met mate en alleen pure producten met zomin mogelijk toevoegingen het liefste zonder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:53

Maar of suiker en zout slechter/even slecht zijn als de vele suiker en zout plús alle troep van nu? Ik denk van niet. Daarom is inmaken en wecken nu weer een trend.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:48

De ene week is vlees niet goed en de andere week weer wel. Ik eet niet uit pakjes en zakjes maak alles vers. Ik eet heel weinig brood, en dan alleen zuurdesembrood. Ik eet geen tarwe maar speltmeel ik gebruik kokosbloesemsuiker. Enz enz, ik voel me er veel beter bij en de kinderen doen gewoon mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:49

Ik zoek al een tijdje kokosbloesensuiker, waar kan je dat kopen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:50

Ach over een paar jaar wordt er weer iets anders verzonnen. De meningen en theorieën veranderen iedere keer.
Ik maak me er niet druk om, ik eet wat ik wil en waar ik me goed bij voel. Ik snap niet dat de hele wereld zich er zo druk om maakt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:52

Ekoplaza en A.H heeft die suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:12

annnepannne schreef:
Tegenwoordig eet niemand meer van eigen land maar leeft iedereen van massaproductie.
En bij de massaproductie gebruiken ze bij groente/fruit bijv. bestrijdingsmiddelen.
Knakworsten worden volgepropt met smaakmakers en andere chemische stofjes waar ze vroeger nog geen weet van hadden.

Correctie, bijna niemand. Best veel mensen die eigen groenten en in mindere mate fruit van eigen grond eten. En sommige mensen die vlees eten hebben het geluk een eigen kip, konijn of varken groot te brengen en te (laten) slachten.

En daarnaast hebben de meeste mensen hun prioriteit ook niet liggen bij eerste klas vers eten en zijn tevreden met bewerkt eten. Dit omdat het minder tijd kost om klaar te maken en ook nog eens minder geld kost.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:15

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:33

Spruitjee schreef:
annnepannne schreef:

Correctie, bijna niemand. Best veel mensen die eigen groenten en in mindere mate fruit van eigen grond eten. En sommige mensen die vlees eten hebben het geluk een eigen kip, konijn of varken groot te brengen en te (laten) slachten.

En daarnaast hebben de meeste mensen hun prioriteit ook niet liggen bij eerste klas vers eten en zijn tevreden met bewerkt eten. Dit omdat het minder tijd kost om klaar te maken en ook nog eens minder geld kost.

deze 2 dingen dat is denk ik de oorzaak van alle ellende.....we doen het allemaal toch

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:14

Brainless schreef:
Beter?
Fruit (appel/bramen enz) werd goed gehouden door ladingen suiker toe te voegen.
Groente werden doodgekookt en gewekt of gezouten in pot gestopt.
Vlees werd gerookt en gezouten (heel veel zout..).

In de winter waren er geen verse groenten en vlees.
Mijn opa (nu 90) kreeg ontzettend veel zout binnen en ze aten juist niet veelzijdig.

Dat klopt.
Maar: het graan en de gist waren minder "doorgemendeld" en de bakker stond voor dag en dauw op, zodat het brood uren kon rijzen.
Dat is toch ander brood dan nu. (Tenzij je superverantwoord spul eet.)

Tussendoortjes deed men niet aan, geen kleurstoffen etc. Dus daar zitten ook verschillen.

De warme maaltijd was 'smiddags, en bij de meeste mensen stond er maar af en toe een beetje vlees op het menu. Dat is toch anders dan een blikje knakworst op een avond opentrekken. (Wat nogal zout is, net als vroeger, maar ook overdaad.)