Spalkje laat los na 5 jaar, is dat normaal?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Spalkje laat los na 5 jaar, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:27

Hoi :wave:

In 2010 zijn mijn slotjes eruit gegaan en heb ik zo'n heerlijk vervelend spalkje gekregen.
Nu ben ik afgelopen jaar al 2x terug gegaan naar de ortho omdat op verschillende tanden het spalkje loslaat.
Nu merkte ik afgelopen week dat er wéér een stukje los zit en dat zou dus betekenen dat ik wéér terug moet naar de ortho en dat er wéér een rekening a 50 euro op de mat valt binnenkort.
Nu vraag ik me af, is het normaal dat dit nu los begint te laten? Is die lijm na 5 jaar minder?
Ik eet niks anders dan dat ik 5 jaar geleden at geloof ik zo...

Siers83

Re: Spalkje laat los na 5 jaar, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:29

Raar. Ik heb demijne al bijna 20 jaar en dit zit nog steeds goed vast. Is ook nog nooit los gegaan. Mee vragen om beter spul om het vast te zetten?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:33

Misschien zeg ik iets raars, maar verschuiven je tanden niet en dat daardoor het spalkje los schiet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:35

SindyKaya schreef:
Misschien zeg ik iets raars, maar verschuiven je tanden niet en dat daardoor het spalkje los schiet?

Dat moet het spalkje juist voorkomen. Als het goed is kan je tandarts dit ook weer vast plakken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:36

Dat snap ik, maar heb verhalen gehoord dat ondanks het spalkje de tanden gewoon terug groeien.
Ik heb nu nog een beugel, maar ook mijn tanden groeien nu al weer terug in de oude stand

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:37

Ja heb dit ook regelmatig gehad. Bij mij is hij uit eindelijk er weer uit gehaald

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:38

Alles waar mijn spalkje aan vast zit staat nog precies zo als toen. De rest is door een ander mond probleem anders gaan staan helaas. Dus nee dat kan niet.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:40

Hmm de vorige keer heb ik niks gehoord over verschoven tanden, en als ik in de spiegel kijk lijkt het er ook niet op :=
Ik zal morgen eens bellen, misschien dat ik dan wat wijzer word. Vind het nogal vervelend :))

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:41

Bij mij heeft hij er 2 maanden in gezeten en toen liet hij los.
Ze hebben hem daarna opnieuw vast gezet maar na 2 maanden lag hij er weer uit.
Heb hem erna dus maar gewoon uit gelaten. :)
M'n tanden staan nog net zo als met m'n draadje er in :p

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:55

Wat SindyKaya zegt kan misschien wel kloppen. Ik ben mijn beugel ook al zo'n 5 á 6 jaar kwijt. Ik denk in die tijd ook al 6 keer gehad dat het spalkje los is gegaan en ik weer terug moest om hem weer vast te laten zetten. Aankomende dinsdag weer een afspraak mij de orthodontist omdat m'n tand weer helemaal scheef staat helaas en ik dit echt super lelijk vindt. Grote kans dat ik straks weer een beugel moet ben ik bang..

edit: m'n tand groeit scheef ondanks dat het spalkje er wel aan vast zit. Dat spalkje zegt dus blijkbaar ook weer helemaal niks...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:04

Ik heb het inderdaad ook dat mijn tanden gewoon weer alle kanten op gaan ondanks de spalk... Als hij ergens los gaat laten mag hij er wat mij betreft ook lekker uit daarom

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:06

Ik heb ook al een paar keer het spalkje moet laten lijmen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

De mijne is ook al heel vaak losgelaten. Ontzettend irritant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

ik heb de mijne al echt een jaar of 4, nog nooit los gezeten of verschoven.
Altijd appels, ongepopte popcorn en andere keiharde dingen gegeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:20

Ik weet niet of het al isgezegd maar zijn je verstandskiezen al door gekomen?

Die kunnen ervoor zorgen dat de boel gaat schuiven waardoor er meer spanning gaat staan op het spalkje. Hier is hij in 2010 geplaatst en 1x in het midden los gekomen; kwam niet door verstandskiezen maar puur doordat de lijm toe was aan vevanging.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:30

Ik heb hem nog maar 1 x los gehad Door een m&m. ..

Maar je kan het ook bij de tandarts laten doen. Scheelt je vast, tenzij je niet verzekerd bent?

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:39

Mijn spalk is al wel 10 keer los gegaan, wel alleen onder. De laatste keer hebben ze hem op mijn eerste kies gezet ipv op mijn hoektanden. Sindsdien blijft alles goed zitten. Heb het 1 keer te laat door gehad dat mn spalk los zat, met gevolg dat ik weer een beugel kon laten plaatsen helaas :-(

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:42

Ik heb hem nu ongeveer 1 jaar en is nu al 3 keer los gegaan, en zit nu weer los dus donderdag mag ik ook weer naar de tandarts, ik heb het vaak boven

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:43

mijn tandarts heeft uitgelegd dat na elke keer dat het spalkje opnieuw gezet moet worden, het minder stevig vastzit en dus ook eerder weer los zal gaan.
het beste is dus eigenlijk dat, wanneer het spalkje los zit, hem er helemaal uit te halen en alle lijm weg te slijpen en hem er weer helemaal opnieuw in te laten zetten.

ik heb bij de ortho een spalkje gehad en die was minimaal 1 keer in de maand kapot, echt een ergernis.
nu heeft mijn tandarts er 1 gezet en die blijft gewoon goed zitten..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:46

_Dominique schreef:
Ik weet niet of het al isgezegd maar zijn je verstandskiezen al door gekomen?

Die kunnen ervoor zorgen dat de boel gaat schuiven waardoor er meer spanning gaat staan op het spalkje. Hier is hij in 2010 geplaatst en 1x in het midden los gekomen; kwam niet door verstandskiezen maar puur doordat de lijm toe was aan vevanging.

Daar zeg je wat, nee verstandskiezen heb ik nog niet, maar ik heb ook nog niet het idee dat ze aan het doorkomen zijn.

Het is overigens elke keer anders, dan weer boven en dan weer onder.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:49

Heb al bijna 20 jaar boven en onder een spalkje. Slechts 1 keer gehad dat boven het uiteinde (hoektand rechts) los liet. De tandarts heeft m toen weer vast gelijmd.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:54

Ach mijn spalkje hield het 1 dag vol!! Volgens me tandarts konden ze het niet terugpakken ivm de lijm. Oftewel tanden staan weer scheef! ( na 10 jaar nieuwe tandarts die ervan schrok en zei dat kunnen we blijven plakken) dus beugeltijd voor niks gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:16

Ik heb ook wel eens wat stukken laten bijlijmen, helemaal loslaten heeft ie nooit gedaan, maar laatst is hij achter 1 tand ook los geknapt en dan lijmen ze hem daar weer vast.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:17

Ik heb inmiddels al geen spalkje(s) meer, die van mij is toen 3 keer losgelaten en ik was het zat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:21

Hm... Mijn spalkje zit toch al een kleine 25 jaar goed op zijn plek en is nog nooit los geweest... Maandagochtendlijm gebruikt? ;)

Siersma schreef:
Raar. Ik heb demijne al bijna 20 jaar en dit zit nog steeds goed vast. Is ook nog nooit los gegaan. Mee vragen om beter spul om het vast te zetten?

Ik denk dat de conclusie is dat vroeger alles beter was :')