gel inspuiting gewricht (kraakbeen, arthrose)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

gel inspuiting gewricht (kraakbeen, arthrose)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:28

Heeft iemand ervaringen met gel inspuitingen in een gewricht?
Ik weet niet precies hoe het product noemt, of wat de details zijn...

Het gaat om een gel (hydrogel) dat vaak wordt gebruikt (vnl bij sporters) bij problemen met het kraakbeen en bij arthrose. Vooral bij knieën, schouders, ...

Graag ervaringen gezocht...

genja

Re: gel inspuiting gewricht (kraakbeen, arthrose)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:40

Denk dat je een injectie met hylaronzuur bedoeld. Heb er zelf geen ervaring mee maar hoor er bij ons in het ziekenhuis soms goede dingen over.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:48

genja schreef:
Denk dat je een injectie met hylaronzuur bedoeld. Heb er zelf geen ervaring mee maar hoor er bij ons in het ziekenhuis soms goede dingen over.

Ja, dat kan het inderdaad zijn...
Weet je soms hoe vaak je zo een inspuiting kan/ mag herhalen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:54

ikkebenhier schreef:
genja schreef:

Ja, dat kan het inderdaad zijn...
Weet je soms hoe vaak je zo een inspuiting kan/ mag herhalen?

Nee dat weet ik eerlijk gezegd ook niet

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:36

Ik loop stage op een polikliniek orthopedie ;)
Hier wordt ook veel gebruik gemaakt van hyaluronzuur injecties (gelei/gel wat je inderdaad al benoemt :j)
Dit zorgt ( in de meeste gevallen ) voor een tijdelijke vermindering van pijn en klachten.
Deze tijdelijke vermindering verschilt per persoon van duur, de een gaat 2 jaar zonder klachten door het leven, en de ander heeft een week na de injecties alweer klachten.
Bij ons wordt gebruik gemaakt van een schema van 3 weken (iedere week 1 injectie).
Je mag dit meerdere keren herhalen, maar er zit wel een max. aan op een gegeven moment, je kunt natuurlijk niet eeuwig door blijven gaan met deze injecties ;)

Tevens wordt er ook gebruik gemaakt van corticosteroïden injecties (lidocaine met kenacort). Ook hier hebben sommige mensen baat bij :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:37

Oma heeft artrose en met goede supplementen en beweging plus 'massage' door fysio met ultra kort geluid gaat het heel goed.
De pijn is meestal weg en het proces zelf min of meer stabiel. (Bot en ook kraakbeen wordt non stop aangemaakt en afgebroken, zij het bot sneller dan kraakbeen.)

Arthrose is geen slijtage, maar vooral een kwestie van te weinig opbouw, for some reason or the other. Dat valt uit te zoeken - en dat hoort ook te gebeuren voordat er welke therapie dan ook wordt toegepast.

Inspuiting met hyaluronzuur staat op mijn lijstje voor als er dingen echt mis gaan, maar voorlopig lukt het mij om het zelf voldoende aan te maken (en het gaat om een proces: niet iedereen die artrose heeft, heeft een gebrek aan hyaluronzuur, en dan heb je idd na een week weer klachten).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:35

xxIsaa schreef:
Ik loop stage op een polikliniek orthopedie ;)
Hier wordt ook veel gebruik gemaakt van hyaluronzuur injecties (gelei/gel wat je inderdaad al benoemt :j)
Dit zorgt ( in de meeste gevallen ) voor een tijdelijke vermindering van pijn en klachten.
Deze tijdelijke vermindering verschilt per persoon van duur, de een gaat 2 jaar zonder klachten door het leven, en de ander heeft een week na de injecties alweer klachten.
Bij ons wordt gebruik gemaakt van een schema van 3 weken (iedere week 1 injectie).
Je mag dit meerdere keren herhalen, maar er zit wel een max. aan op een gegeven moment, je kunt natuurlijk niet eeuwig door blijven gaan met deze injecties ;)

Tevens wordt er ook gebruik gemaakt van corticosteroïden injecties (lidocaine met kenacort). Ook hier hebben sommige mensen baat bij :j

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik weet niet of het om hetzelfde product gaat, want bij mij waren er geen 3 inspuitingen in 3 weken...

Weet je soms hoe vaak je dit kan herhalen?
Ik ben namelijk heel erg goed voor ongeveer 1.5 jaar na zo een inspuiting.
Ik heb er nu al 2 gehad, maar ik vroeg me af hoe vaak ik dit nog ga kunnen laten doen...
Daar heb ik niet naar gevraagd namelijk

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:54

Producten kunnen inderdaad verschillen! :j Ik weet dat wij bij ons op de poli hyaluronzuur injecties van het merk Adant gebruiken, maar andere ziekenhuizen kunnen hier natuurlijk andere merken voor gebruiken! ;)

Hoe lang je het uiteindelijk gebruikt maakt in jouw geval misschien niet zo veel uit, 1,5 jaar is best lang! :j Het neemt natuurlijk niet weg dat de slijtage gelijk/erger wordt, uiteindelijk zul je dus toch een THP/TKP/TSP (heupprothese, knieprothese, schouderprothese) moeten overwegen wil je de klachten helemaal wegnemen, maar tot die tijd is het een goede oplossing! :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:04

Wanneer kies je voor cortico's en wanneer voor hyaluron?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:07

Tabaluga12 schreef:
Wanneer kies je voor cortico's en wanneer voor hyaluron?

Cortico's worden meestal gekozen als er bijv. sprake is van een slijmbeursontsteking, of ontsteking in het gewricht, tevens is dit pijnstillend.

Hyaluron is echt een smeergel, wat ervoor zorgt dat het gewricht tijdelijk (de duur hiervan verschilt) meer smeer toegediend krijgt waardoor het gewricht soepeler glijd, en iemand daardoor dus minder pijnklachten krijgt :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:10

Top! Dank je! Kun je hyaluron vaker herhalen als cortico's?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 23:04

Weet iemand waarom je het slechts enkele keren kan toepassen?

Een prothese is bij mij geen optie...
Daarom zoek ik een andere oplossing om de pijn draaglijk te houden en mijn activiteiten te blijven doen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:37

Ik geloof dat het anders het gewricht juist aantast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:37

Ik denk niet dat hyaluronzuur het gewricht kan aantasten - maar de injectienaald en/of de hulpstoffen misschien wel.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:19

Janneke2 schreef:
Ik denk niet dat hyaluronzuur het gewricht kan aantasten - maar de injectienaald en/of de hulpstoffen misschien wel.

Nee corticosteroiden begreep ik.