L-theanine ervaringen, vervanging ritalin?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

L-theanine ervaringen, vervanging ritalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:56

Goedemorgen,

(de titel kan misleidend zijn, dit is ook niet mijn uitspraak, dat het Ritalin vervangt, maar dat wordt gezegd.)

altijd al heb ik chaos gehad in mijn hoofd. In 2012 heb ik de diagnose ADD gekregen maar die is later weer ingetrokken, omdat ik toen in een observatietraject terecht kwam.
Anyway, ik heb met studeren heel veel last van chaos in mijn hoofd en last van concentratieproblemen, dus zat ik eens te kijken naar een natuurlijk supplement hiervoor. Ik kan wel naar de dokter gaan om weer te testen op ADD, maar ik wil gewoon niet aan de Ritalin of iets, dus laat ik het zelf dan eens proberen, immers baat het niet ,dan schaad het niet.

Werking:
Citaat:
L-theanine is een bijzonder aminozuur dat bijna alleen voorkomt in de theeplant Camellia Sinensis. Het zou bijdragen aan de smaak van groene thee. L-theanine staat vooral bekend om zijn kalmerende werking. Het verhoogt de activiteit van de neurotransmitters serotonine, dopamine en GABA in de hersenen. Het geeft ontspanning en vermindert stress en angst.

L-theanine heeft een meditatie-effect, het verhoogt de activiteit van alfa-golven in de hersenen. Alfa-golven zijn verantwoordelijk voor relaxatie, ze worden ook geactiveerd door meditatie. Suppletie met L-theanine veroorzaakt een ontspannen, maar alerte gemoedstoestand, zonder verdovend effect. Deze ontspanning begint ongeveer 40 minuten na inname. Het is ideaal voor mensen die overdag moeite hebben om zich te concentreren.

...

Ondertussen heeft men ook ontdekt dat L-theanine het verslavend effect van nicotine tegenwerkt en de ontwenningsverschijnselen van morfine vermindert. Het vermindert angst, spanning, prikkelbaarheid, gespannen spieren en beven. Het werkt heel snel en het effect blijft ongeveer 2,5 uur aanhouden. Wetenschappers zijn enthousiast over het aminozuur als een mogelijke natuurlijke behandeling van verslavingen.

L-theanine is verkrijgbaar als voedingssupplement. Een typische dosering is 200 mg L-theanine 2 à 3 keer per dag. Wie problemen heeft met slapen kan een half uur tot een uur voor het slapengaan 200 mg L-theanine nemen.

Nu ben ik me er bewust van dat het homeopathisch/natuurlijk/etc is. Daar hoef ik dus geen discussie over. Ik wil het gewoon proberen, als het niet werkt zien we wel weer verder.
Ik kan er weinig over vinden op internet, ik ben dus iets pessimistisch aangelegd, immers, als het zo goed zou werken, waarom is het dan niet algemeen bekend? Maar wie weet!

Ik ben gisteren begonnen met 1 pil per dag, dit vul ik overigens aan met 'Super EPA visolie', omdat ik de samenstelling van LTO3 heb aangehouden. LTO3 is een middel die wel te krijgen is bij de huisarts voor Ritalin.

MarlindeRooz

Re: L-theanine ervaringen, vervanging ritalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:59

L-theanine is volgens mij niks anders dan de werkzame stof in LTO3! :j Maar ik wil LTO3 niet slikken ivm de visolie. Daarom kwam ik bij L-theanine uit. Ik vind het voor nu nog te duur want ik kan prima leven zoals het nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:07

Hoezo wil je geen visolie? Ik heb nu 60 capsules van 300 mg gekocht voor 20 euro, maar ik zag dat het veel goedkoper kan :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:08

Omdat ik volledig vegetarisch eet. :P

Ook zo min mogelijk gelatine etc, dus visolie ga ik sowieso niet weg krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:11

Oh op die fiets :) Duh :P Nja ik heb de visolie enkel gedaan ter aanvulling, misschien laat ik m wel weg, ik zie wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:51

Heb je ook al eens Rhodiola geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:25

Nee dat ken ik niet. Wat is het?

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:46

Mijn zus en haar kinderen slikken alledrie L Theanine en voor hen maakt het zeker verschil. Alledrie een combi van autisme en adhd trouwens :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:47

Paar weken terug was hier ook al een topic over.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:56

Beschrijf jij nu dat je LTO3 bij de huis-arts kan verkrijgen? In mijn medische wereld kent niemand het product LTO3. De verzekeringen vergoeden het ook niet!

Bij mij is de stempel ADD opgelegd, niet een test voor ondergaan. Ik slik nu een half pilletje Dippiperon per dag, het heeft zekers een positief effect voor een groot deel op mijn functioneren.

Ik zou idd ook graag de LTO3 willen proberen, maar is behoorlijk kostbaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:04

Ik slik het met groot succes.
Ik ben zonder erg moe en krijg de prikkels en geluiden veel te hard binnen.
Slik ik het ben ik daar vanaf.
In het verleden heb ik hier Ritalin voor geslikt, dit werkt net zo goed of beter, geen rotte rebounds!
Ik koop voor ca 22 euro 100 gram pure poeder op ebay, het lost op in water en is smaakloos ook nog.
Dat is de goedkoopste manier.
Verder zijn capsules, ook vega capsules ca 15 euro per 1000 op ebay, capsulevuller a 25 euro en een weegschaaltje tot 100 gram van ca 10 euro op ebay en vullen heen.
Als vulstof gebruik ik altijd rijstmeel.

Rhodiola heb ik ook, maar ik heb daar vooral versterkend effect van: slechter slapen, chaotisch in mijn hoofd, teveel willen doen en geen rust.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 31-10-15 01:09, in het totaal 4 keer bewerkt

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:05

Ik volg even. Heb nog geen geschikte medicatie gevonden voor mijn concentratiestoornis (geen ADD) maar dit klinkt misschien wel als een optie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:13

CBD olie of THC olie kan ook fijn werken, beiden van wiet maar de eerste bevat nul thc en dus daar kan je niet stoned van worden.
De tweede gebruik je zo dat er geen high ontstaat, maar als ik erg pieker en daardoor vast zit en mezelf niet kan concentreren ben ik met twee druppels weer goed.
Ofwel het is en blijft uitproberen, voor piekeren werkt L-theanine niet bij mij.
Wel perfect voor de prikkels.

Ik snap dat het geen eerste keus is, maar er zijn mensen die er veel baat bij hebben.
Het beeld van wiet is onnodig negatief, en je hoeft er zeker niet stoned van te zijn.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:37

Ik lees mee.

Ik heb ADHD maar wil ook niet aan de ritalin of andere chemische rommel.
De LTO3 heb ik goede verhalen over gelezen, maar wist niet dat je het via je huisarts kon krijgen.
Kan je daarvoor gewoon bellen en bestellen?

Ik slaap voornamelijk heel slecht, ben vaak moe maar blijf door gaan.
6 dingen tegelijk willen doen is mijn specialiteit.
Helaas daardoor vaak het overzicht kwijt en chaos.

Ik lees de ervaringen hier graag mee.
Wil ook iets proberen wat niet al te chemisch is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:47

Mijn dochter stond op de ritalin en vond dat niet fijn meer.Qua concentratie hielp het haar zeker maar ze had veel last van bijverschijnselen.Ik heb toen ook LTO3 besteld alleen had het voor haar helaas geen effect.Maar het was het proberen waard.
Nu slikt ze niks ,maar met studeren heeft ze het best moeilijk en twijfelt of ze toch niet weer aan de ritalin gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:44

MarlindeRooz schreef:
Omdat ik volledig vegetarisch eet. :P

Ook zo min mogelijk gelatine etc, dus visolie ga ik sowieso niet weg krijgen.

De kern is, dat het gaat om DHA/ EPA vetzuren, en die zitten gewoon in noten. Groot gelijk dat je geen "visolie" wilt, ook vleeseters zouden beter op plantaardige basis de goede vetzuren binnen krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:56

Joolien schreef:
(...) altijd al heb ik chaos gehad in mijn hoofd. In 2012 heb ik de diagnose ADD gekregen maar die is later weer ingetrokken, omdat ik toen in een observatietraject terecht kwam.
Anyway, ik heb met studeren heel veel last van chaos in mijn hoofd en last van concentratieproblemen, dus zat ik eens te kijken naar een natuurlijk supplement hiervoor. (...)

Nu ben ik me er bewust van dat het homeopathisch/natuurlijk/etc is. Daar hoef ik dus geen discussie over. Ik wil het gewoon proberen, als het niet werkt zien we wel weer verder.
Ik kan er weinig over vinden op internet, ik ben dus iets pessimistisch aangelegd, immers, als het zo goed zou werken, waarom is het dan niet algemeen bekend? .

Tja, waarom is het niet algemeen bekend? Goede vraag!

Even een puntje op de i: de aanpak van het slikken van theanine is niet homeopathisch maar orthomoleculair. Uiteindelijk is dat een geneesmethode, dus als je zelf iets bij de drogist haalt, verwacht dan geen optimaal resultaat.

Ik slik in tijden van studie neuronyl, met taurine, glutamine, fenylalalyne, tryptofaan, tyrosine en druivenpitextract. Een pilletje dat orthomoleculair is ontwikkeld als een algemeen middel: 'doet het echt niets, dan komen je hersenen of neurotransmitters te kort ( = komen al die waardevolle stoffen niet door de bloed hersen barrière) of is het geen kwestie van "dingen bijslikken helpt".
Wel kan het zijn dat er specifieke pillen zijn die beter werken dan het brede middel neuronyl, maar dat is dus een kwestie van "uit laten zoeken door de vakvrouw/man".