Vermaak voor (bijna) blinde opa?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Vermaak voor (bijna) blinde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:36

Mijn lieve opaatje ziet steeds slechter, hij kan nog wel zien maar niet meer scherp waardoor alles dus ontzettend wazig is, lezen is ook geen optie meer. Naar artsen zijn we geweest en hulpmiddelen zijn ook bekeken, helaas kan niets meer helpen.

Nu was mijn opa altijd een buiten man, lekker fietsen of een stukje wandelen, helaas ging dat al een tijdje niet meer omdat hij niet zo goed te been meer is. Toen ging hij veel kruiswoord puzzels of van die afstreep puzzels maken, of voor mijn oma de meest moeilijke woorden opzoeken op de computer :)) of met hout knutselen. Dit zijn dus dingen die hij allemaal niet meer kan. Hij doet eigenlijk bijna niets meer en ik weet dat hij het helemaal niet fijn vindt :(:)

Helaas is mijn opa geen boeken/luisterboeken type, maar ik vroeg me af zijn er niet iets van gesproken puzzles, of andere dingen die mijn opa kan doen zodat hij nog een beetje leuke invulling aan zijn dag kan geven?

Maureen95

Re: Vermaak voor (bijna) blinde opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:37

Jeetje wat balen voor je opa. Mijn opa heeft een apparaat waardoor hij nog wel puzzles kan doen. Maar ik lees dat hulpmiddelen ook niet meer helpen. Veel sterkte iig!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:39

Nee het probleem is dus dat hij wazig ziet, veel dingen vergroten maar dan ziet hij dus vergroot wazig, wat niet helpt helaas :\ .
Of doet het apparaat van jouw opa wat anders?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:39

Ik volg even. Mijn opa ziet ook steeds slechter en slechter. Wij kunnen nog eens een potje kaarten maar oma begint stilaan veel te vergeten.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:43

Ja mijn opa ziet ook erg wazig. Maar daardoor ziet hij het soms nog wazig maar wel een stuk duidelijker. Hij legt zegmaar zijn puzzelboek op een plaat. En Die plaat vergroot het zodat opa het op een beeldscherm veel duidelijker kan zien. Ik zal even een foto proberen op te zoeken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:44

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:48

Hout bewerken kan je ook doen zonder dat je kan zien. Dat knopje zit in je hoofd niet in je ogen. Het vergt een flinke aanpassing, maar als jij dus vraagt om een fluit of een iets wat hij vroeger kon maken. Dan kan hij dat nog met wat hulp en veel geduld. Puzzels maken enzo is uiteraard veel lastiger. Maar misschien zijn er hulpmiddelen die wel kunnen werken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:45

Wat dacht je van samen wandelen? Opa aan de arm en jij bent z'n gids :D
Ik zal de ergotherapeuten van mijn werk eens vragen wat ze doen met (bijna)blinde mensen. Hoe is hij mentaal? Kan hij nog goed dingen onthouden ed?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:59

Wandelen is natuurlijk heel leuk, en word ook wel met hem gedaan. Maar er kan niet elke dag iemand met hem gaan wandelen, en alsnog blijven er dan nog vele uurtjes over :D

Mentaal is hij nog goed, begint wel wat vergeetachtiger te worden maar niet heel erg.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:00

Mijn opa heeft laatst een cursus tuinieren voor blinden gedaan. Hij is niet helemaal blind maar ziet ook bijna niets meer. Wandelen doet hij ook graag. En luisterboeken luisteren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:05

fietsen en wandelen kan toch nog steeds.

laat hem inhaken zeg maar en ga samen wandelen, je kunt dat direct ook waarschuwen voor de obstakels.
fietsen is wat moeilijker, maar je hebt van die vierwielige fietsen, zodat je naast elkaar kunt zitten en beide trappen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:09

Ik lees even mee, hier kan oma heel slecht zien en ook haar wereldje wordt steeds kleiner. Oma heeft helaas glaucoom en glasvochtloslating (jup het bestaat :') )

Van de week stond ik bij haar aan de deur en ze zag gewoon niet eens dat ik het was -O-
Oma las heel graag en ging graag naar buiten wandelen. Helaas is ze door chemo ook verzwakt dus lopen is moeilijk en lezen gaat gewoon niet meer.
Laatst bijgewerkt door Anoli op 29-10-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:14

Is het door de staar dat hij slecht gaat zien? Want dan is een staar operatie echt nog een optie.

Verder...een luisterboek. Die oudjes zijn soms dol op streekromans.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:36

idd luisterboeken, probeer of braille nog aan te leren is vergroot zijn zelfstandigheid!(ook bij medicatie)
Zoek een wandel of activiteiten maatje die kleuren iemands grouwe dag ineens weer bij.
meld hem aan voor een bel cirkel, hij wordt opgebeld en belt weer zelf naar een ander.
is er ergenst een duo fiets in de buurt beschikbaar om een rondje te fietsen meld hem daar voor aan, ze komen buiten en beleven alles met de zintuigen ruiken gevoel oren etc was ook vaak een succes!

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:42

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:51

Een cd met natuurgeluiden een idee?
En we hebben onze opa eens een klok gekocht die elk uur een ander vogelgeluid afspeelde, van verschillende vogelsoorten. Hij kende ze al heel snel allemaal, vond ie prachtig, en kon op die manier ook nog horen hoe laat het was (al kon hij nog wel goed zien).
En je ziet oude mensen ook altijd opfleuren als er een hond of ander dier komt knuffelen. In veel bejaardentehuizen komt een keer per week iemand langs met dieren. Misschien is zoiets ook leuk :)

En als je daar bent is het altijd leuk om eens door oude fotoboeken te bladeren en opa verhalen van vroeger te laten vertellen :D Dan zijn ze wel even zoet!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:54

Ga herfstbladeren en ander buitenspul voor hem verzamelen en maak samen een herbarium. klinkt dul, maar het is een manier om nog ontzettend veel te leren van je opa en iets wat je samen kunt doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:54

Waarom via de HA niet eens in contact komen met een ergo inderdaad? Die weten hier ontzettend veel vanaf!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:56

Misschien wat meer inspelen op de andere zintuigen? Activiteiten waarbij je opa kan ruiken, proeven, voelen en/of horen?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:00

Herkenbaar topic, mijn opie van 95 is ook zo goed als blind innmiddels (hoe gaat het: goed, maarja het zicht he .. ) en nog aardig doof ook - en tevens slecht ter been.

Die van het luisterboek vind ik een ontzettend goede tip, ga eens vragen of hij dat leuk vind! :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:46

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:54

Mijn opa heeft geen staar, hij heeft Maculadegeneratie en dan de natte vorm. We zijn bij doktoren geweest en die hebben letterlijk gezegd dat er niets meer aan te doen is. Ook zijn we dus ook al naar zo'n winkel geweest waar ze allerlei hulpmiddelen hebben, maar niets helpt.

Voordat mijn opa iets kan zeggen als ik kom, begin ik ook altijd met praten, zodat hij weet wie ik ben, en zich ook niet ongemakkelijk hoeft te voelen om het te vragen :))

Gelukkig, is mijn opa nog samen met mijn oma, die nog wel ziet. En ze doen ook wel dingen. Maar ik heb het idee dat hij júist eens een keer zelf wat wil doen, ipv dus aan iedereen hulp te vragen.
Luisterboek ga ik opperen bij hem, mijn oma zegt dat hij daar niets aan vindt, maar oma heeft ook wel de broek aan thuis :))

Die puzzels zijn misschien wel wat, zijn handen trillen af e toe als een gek, maar misschien is dat wel wat.
Ja een hondje, dat zou toch wat zijn voor hem. Af en toe komt het hondje van mijn oom en tante op bezoek en dan komt ie tenminste buiten, en dat vind hij helemaal leuk.
Herbarium klinkt ook leuk dat ga ik ook eens doen.

Zoals ik al dacht is het volgens mij wel zo dat er weinig activiteiten zijn die ze alleen kunnen doen behalve een luisterboek. Toch jammer :\

Edit:
Eclair, je bent mijn held! Ik ga meteen kijken!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:03

Er zijn wel wat activiteiten om te doen om bijvoorbeeld de andere zintuigen te prikken, maar daar moet je opa wel interesse in hebben en de mogelijkheden er voor zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:24

Is hij muzikaal? Er zijn natuurlijk heel veel instrumenten die je blind kan bespelen. Misschien vindt hij het leuk om zoiets te gaan doen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:26

beter dan een luisterboek is een hoorspel.
het prikkelt de verbeelding veel meer dan een voorgelezen verhaal..

heel ouderwets misschien,
maar tegenwoordig schijnen er toch weer moderne hoorspelen te komen ook..

En wellicht vind hij het juist ook leuk, om een oudere klucht of hoorspel weer eens terug te horen.