Tips/advies/therapieën gevraagd voor emetofobie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Tips/advies/therapieën gevraagd voor emetofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:55

Nja, de mensen die emetofobie hebben, die weten precies wat dit is. Dus ik ga het niet helemaal uitleggen.
Mijn punt: Ik heb hier al sinds ik 6 jaar was enorme last van. (Ben nu 30)
Heb meerdere therapieën gevolgd bij psychologen omdat het mijn leven echt beheerst met vlagen.
(Vooral herfst en winter i.v.m. meer zieken)
Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad, en EMDR.. Beide psychologen konden mij op een gegeven moment niet meer verder helpen. Omdat ik 1 drempel over moet en dat is zelf gaan overgeven. En dat wil ik echt niet doen! (Angst is veel en veelste groot hiervoor)
Dus uitbehandeld zeg maar.

Nu lees ik net een topic op bokt over iemand die ziek is en wel tot 20x heeft overgegeven. En ik merk dat mijn paniek gelijk weer toeslaat. 'Omg het heerst weer!' 'Wat als ik ziek wordt' '20x overgeven!' Etc. etc. etc.

Het beheerst mijn leven te erg.

Maar wat kan ik er verder nog aan doen? Iemand ervaringen en tips voor mij?
Wéér de dokter maar weer opbellen en langs gaan? Maarja, wat kan hij op een gegeven moment nog voor mij doen? -O-

Vanillia

Re: Tips/advies/therapieën gevraagd voor emetofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:01

Ik heb het gelukkig niet zo heftig als jij, maar wat mij heeft geholpen is zelf overgeven.. Niet expres overigens, heb in een half jaar 2x iets van een buikgriepje gehad, maar dat zorgde bij mij echt voor een 'goh, het valt eigenlijk best mee'. Sterkte! :(:)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:13

Stelt me nou niet echt gerust Vanillia.
Ik ben er namelijk echt bang voor, en dit is echt niet overdreven... Ik ben echt bang dat ik mezelf iets zou aandoen mocht het moment ooit daar komen dat ik moet overgeven.
Ik denk dat ik zoooo ontzettend in paniek raak dat ik echt gekke dingen zou kunnen doen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:20

Oh dat geloof ik wel hoor, wat voor mij heeft gewerkt hoeft natuurlijk niet voor jou te werken, maar jij vraagt om tips omdat je uitbehandeld bent en meer dan mijn eigen ervaring kan ik niet met je delen ;)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:29

Ik heb het al zo lang ik me kan herinneren. Zelfs als klein kind. Leuk als je ook nog eens wagenziek bent..

Gelukkig nu onder controle, maar als het tussen mijn oren minder zit, dan kan ik bij wijze van spreken zelfs een boek waarin alleen maar gemeld wordt dat iemand zich misselijk voelt in paniek weggooien. In goede tijden, niet veel meer dan hele hoge harstlag en het liefst wegrennen en uit de buurt blijven als iemand zich niet zo lekker voelt.

Helpt dat? Hm. Nee. Zelf doen? Hm, nee. De laatste keer was toen ik 11 was. 24 jaar geleden. Ja, ik ben zo obsessief dat ik dat nog weet.

Dus tips heb ik niet echt. Alleen dat het misschien helpt als je verder alles onder controle hebt. Zoals ik al zei, als het bij mij tussen mijn oren onrustig is, wordt het naast een fobie ook bijna een obsessie en zie ik overal 'gevaar'. Zelfs al slaat dat zeker hiermee eigenlijk nergens op. Maar ja, dat is een beetje de essentie van fobieen..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:35

Oh dat snap ik hoor MoriMann.. Ik weet ook nog precies wanneer het was.. Ik was 7.. 23 jaar geleden dus..
Maar heb jij dan niet in deze tijd als het begint te heersen dat het meer invloed krijgt?
Klein voorbeeld: Ik heb altijd ontzettend zin in de decembermaand, maar vind het tegelijkertijd weer 'verschrikkelijk' want dan zijn altijd zoveel mensen ziek en ben ik altijd zo bang voor besmetting tijdens de feestdagen.. Dus daar ben ik nu al wat mee bezig merk ik..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:35

Ik stuur je even een pb

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:40

Naamloos1 schreef:
Mijn punt: Ik heb hier al sinds ik 6 jaar was enorme last van. (Ben nu 30)
Heb meerdere therapieën gevolgd bij psychologen omdat het mijn leven echt beheerst met vlagen.
(Vooral herfst en winter i.v.m. meer zieken)
Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad, en EMDR.. Beide psychologen konden mij op een gegeven moment niet meer verder helpen. Omdat ik 1 drempel over moet en dat is zelf gaan overgeven. En dat wil ik echt niet doen! (Angst is veel en veelste groot hiervoor)
Dus uitbehandeld zeg maar.

Er zijn inderdaad emdr therapeuten die stellen dat vliegangst pas behandeld kan worden "als iemand bereid is om een vliegticket te kopen" - er zijn ook emdr therapeuten die om gegronde redenen dit soort kolder achterwege laten.
(...wie te bang is om x zelf te doen voorafgaand aan de therapie krijgt dus geen therapie :roll:)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:49

Je hebt pb terug Polly :)

Janneke: Hopelijk tref ik die ooit.. Toevallig nu dus 2 psychologen gehad die niet zo dachten.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:52

Naamloos1 schreef:
Oh dat snap ik hoor MoriMann.. Ik weet ook nog precies wanneer het was.. Ik was 7.. 23 jaar geleden dus..
Maar heb jij dan niet in deze tijd als het begint te heersen dat het meer invloed krijgt?
Klein voorbeeld: Ik heb altijd ontzettend zin in de decembermaand, maar vind het tegelijkertijd weer 'verschrikkelijk' want dan zijn altijd zoveel mensen ziek en ben ik altijd zo bang voor besmetting tijdens de feestdagen.. Dus daar ben ik nu al wat mee bezig merk ik..

Ik merk dat ik er als iemand echt oprecht ziek is, net iets minder last van heb dan wanneer iemand teveel heeft gedronken (bij feestjes alijd weg voor er teveel alcohol in teveel mensen zit) of teveel heeft gegeten omdat het 'zo lekker is'. Ik kan er ook niet tegen als mensen toch die laatste hap wegwerken, terwijl ze eigenlijk al overvol zaten :o

Beetje erom 'vragen' versus er niets aan kunnen doen. Tenzij iemand op werk verkondigt dat ze ondanks hun buikgriep toch maar zijn gekomen en maar een prullenbak bij de hand houden, dan zit ik geen seconde rustig en stuur ik ze het liefste zelf nog naar huis. Maar strikt genomen..

Het is wel iets wat elke dag als ik de trein in moet door mijn hoofd gaat. Zeker als het druk is. Ik probeer mezelf wel te blijven vertellen dat mensen met een buikgriep meestal het liefste thuis blijven. Dat help soms. Maar.. als iemand heel onsmakelijk zit te hoesten of zuchten, ga ik daar wel zo ver mogelijk bij uit de buurt.

(Edit: en ja, met de feestdagen, vooral kinderen die zich ongeremd mogen blijven volstoppen met snoek en koek, dan wil ik ook naar huis. Om de een of andere reden willen ze ook altijd bij mij zitten als ze zich misselijk hebben gevreten..)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:59

Jeetje wat een belabberde psychologen dan. Sorry hoor |o
Zelf overgeven heeft niets te maken met "genezing". Ik leef ook al jaren met deze fobie en ik heb zelf ook 2 keer gemoeten in die tijd en dat heeft geen zak geholpen.
Ja, ik herinner me wel dat ik het wel mee vond vallen, maar dat heeft mijn angst niet weggenomen.
Nu probeer ik mezelf dat nog steeds weleens wijs te maken: het viel toen ook mee. Maar dat heeft geen enkele nut.

Gelukkig stelde de psychologe, waarbij ik zowel cognitieve gedragstherapie als emdr had, dat niet eens voor. Ik moet er niet aan denken.

De therapieën die ik heb gehad, 1,5 jaar lang, hebben me goed geholpen om ermee te leren leven. Het heeft het niet genezen, maar daar heb ik me al langer bij neergelegd. Ik heb periodes waarin het weer slechter gaat en dan denk ik weer terug aan de therapie en de tools die ik daar heb gekregen en dat helpt.
Ademhalingsoefeningen helpen ook, ik moet echt goed opletten dat ik goed door mijn buik adem bijvoorbeeld.

Als ik denk dat ik misselijk ben, dan probeer ik goed in mezelf te kijken en te ontdekken wat ik echt voel op dat moment. Bijvoorbeeld door me te herinneren of ik me vaker zo gevoeld heb en zo ja, was er toen ook niks aan de hand? Ik ga na of ik op dat moment sushi zou lusten, als dat zo is, dan ben ik echt niet misselijk.

Dat zijn kleine voorbeeldjes hoor, maar bij mijn terugvallen hou ik een soort vallen-en-opstaan-principe aan, waarbij ik logisch probeer na te denken, goed ga adem halen en vooral steeds weer opnieuw mijn lichaam leer kennen, als het ware.
Want 1 van de "verklaringen" die ik voor mezelf heb, is dat ik ook geen vertrouwen in mijn lichaam heb. Je wordt niet zo snel ziek, dat gebeurt niet zomaar, maar dat denk ik wel constant.

Een ander probleem is dat ik ook teveel nadenk :=. Ik heb er zoveel theorieën over en mijn psychologe heeft ze ook allemaal aangehoord en sindsdien zijn er ook meer bij gekomen :')

Ik zou in elk geval zeggen, zoek een andere psycholoog. Want dat soort exposure therapie is echt niet nodig.
Ik ben gegaan van "zielig hoopje thuiszittend mens", naar een vaste baan voor 36 uur. Wel met zo af en toe nog een paniekaanval, soms in langere perioden, maar dat houdt me niet meer thuis.
En dat zónder zulke rare dingen.

Oh ja en ik maak me ook druk als ik zulk soort dingen lees en de tijd van het jaar helpt ook niet. Maar ik heb in de jaren wel geleerd dat ik alles aankan wat op mijn pad komt, dat geldt voor iedereen: je bent sterker dan je denkt. Dat geldt ook als je ziek zou worden. Dat je je er van tevoren druk om maakt, is heel lastig en nog veel vervelender, maar daar moet je mee om leren gaan en uiteindelijk (voor een groot deel) van af komen. En dat doe je voor het grootste deel zelf, maar zeker ook met de hulp van een goed psycholoog. Die zijn zeker te vinden.

In deze tijd maak ik me ook heel druk om huisspinnen trouwens, maar die ga ik ook niet vast pakken om van die angst af te komen :')

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:10

Ik lees even mee :) . Ik heb een keer zwaar ondergewicht gekregen tijdens een griep die twee weken duurde omdat ik niet durfde te eten (zodat ik ook niet kon overgevdn..) :o

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:14

Zelf overgeven helpt mij ook echt niet bij deze fobie, het is bij mij de angst voor controle verlies over mij lichaam dat zich uit in emetofobie. Kan er nachten niet van slapen om overdag als een zombie rond te lopen

Hoop dat je je snel weer wat beter in je vel voelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:17

Heb je alleen angst voor de controleverlies met overgeven of heb je ook pp andere momenten angst om de controle kwijt te raken?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:04

Ik heb dit ook mijn hele leven al. Op het hoogte punt wist ik het verschil tussen honger en misselijk zijn niet meer dus at ik voor de zekerheid maar niks. Ik kreeg zwaar ondergewicht.
Uiteindelijk heb ik een virus opgelopen (het was geen buikgriep maar zal het hier niet noemen omdat het vaak voorkomt) waarbij ik zoveel heb moeten overgeven dat het me op het laatst niet meer boeide. Dat duurde wel een paar weken hoor en ik dacht soms serieus na over zelfmoord omdat ik echt in de hel beland was. Uiteindelijk heeft dit virus me er wel overheen geholpen. Ik ben nu alleen nog bang voor mensen met buikgriep. Niet om het zelf te krijgen maar ben altijd bang dat mijn vriend het krijgt.
Hij weet ook dat ie dan alleen de wc beneden mag gebruiken en na elk bezoek moet ontsmetten

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:22

MoriMann schreef:
Naamloos1 schreef:

Ik merk dat ik er als iemand echt oprecht ziek is, net iets minder last van heb dan wanneer iemand teveel heeft gedronken (bij feestjes alijd weg voor er teveel alcohol in teveel mensen zit) of teveel heeft gegeten omdat het 'zo lekker is'. Ik kan er ook niet tegen als mensen toch die laatste hap wegwerken, terwijl ze eigenlijk al overvol zaten :o

Beetje erom 'vragen' versus er niets aan kunnen doen. Tenzij iemand op werk verkondigt dat ze ondanks hun buikgriep toch maar zijn gekomen en maar een prullenbak bij de hand houden, dan zit ik geen seconde rustig en stuur ik ze het liefste zelf nog naar huis. Maar strikt genomen..

Het is wel iets wat elke dag als ik de trein in moet door mijn hoofd gaat. Zeker als het druk is. Ik probeer mezelf wel te blijven vertellen dat mensen met een buikgriep meestal het liefste thuis blijven. Dat help soms. Maar.. als iemand heel onsmakelijk zit te hoesten of zuchten, ga ik daar wel zo ver mogelijk bij uit de buurt.

(Edit: en ja, met de feestdagen, vooral kinderen die zich ongeremd mogen blijven volstoppen met snoek en koek, dan wil ik ook naar huis. Om de een of andere reden willen ze ook altijd bij mij zitten als ze zich misselijk hebben gevreten..)

Dit is alsof ik het zelf geschreven heb.

Inderdaad hielp het bij mij ook erg als ik de rest van mijn psyche gewoon goed op orde heb, dan kan ik de angst redelijk handelen.
Maar het is soms o zo moeilijk. Laatst kwam er iemand bij ons op het werk binnen in een rolstoel met een emmer op schoot... %) Paniek.

Ik heb er ook EMDR therapie voor gehad en ik denk dat dat de scherpe kantjes vanaf gehaald heeft. Ik hoefde niet zelf over te geven. Dat had ik ook niet gedaan (laatste x was ik 9, ik weet t ook nog). Ma ar een beetje common sense doet ook veel.
Zieke mensen blijven meestal thuis. Heel veel mensen drinken alcohol zonder ziek te worden. En kijk om je heen hoeveel mensen normaal zijn (en niet ziek).
En het helpt als je iemand hebt die je probleem kent. Mijn vriend waarschuwt me bij films en meld ook weer wanneer ik kan kijken. :o

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:41

Joolien schreef:
Heb je alleen angst voor de controleverlies met overgeven of heb je ook pp andere momenten angst om de controle kwijt te raken?

Voornamelijk met ziek zijn

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:56

Eloya schreef:
Joolien schreef:

Voornamelijk met ziek zijn

Hier precies hetzelfde.

Fijn dat er meer mensen dit herkennen. (Voor mij dan ;) )
Sommige punten zijn echt super herkenbaar :j