Litteken irriteert enorm

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Litteken irriteert enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:36

Afgelopen zomer (juni geloof ik) heb ik een moedervlek op m'n hals laten verwijderen. De hechtingen gingen er niet helemaal fijn uit, maar waren begin augustus dan toch weg. Sindsdien is het langzaam gaan helen. Ik heb er alleen nog steeds vrij veel last van (jeuken, kloppen, grote plek) en ben dus naar de huisarts geweest. Deze kon mij vertellen dat ik een of andere afwijking heb waardoor ik extra veel littekenweefsel aanmaak. Smeren met littekencreme of vaseline zou de enige oplossing zijn. Ik heb nu bij de drogist een littekencreme gekocht en smeer dit minimaal 1x per dag goed in.

Ik merk nu dat ik er de ene dag meer last van heb dan de andere. En dat kloppen en jeuken is erg vervelend en lijkt niet echt verholpen te zijn met de creme. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips wat ik zou kunnen doen om de last te verminderen?

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:49

Hier hetzelfde probleem gehad. Mijn HA heeft me verteld dat het ongeveer een jaar duurt voordat het onderhuids ook genezen is, daar zou de irritatie vandaan komen.
Ik geloof dat het ook zoiets geweest is, maar nu heb ik in ieder geval geen last meer.
Ik vond littekenzalf persoonlijk weinig helpen, meteen smeren werkte beter dan achteraf.

Tips heb ik eigenlijk niet echt, behalve dat jaar afwachten dus :(:)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:55

Mijn vader heeft een keer tegen me gezegd dat ik johannesolie op de 'frisse' wond doen (wanneer de korst erop is dan doen).

Ik geloof bij de drogist te verkrijgen, anders huisarts vragen.

Ik had dit nog niet geprobeerd maar omdat ik me vaak openhaal op mijne armen, ga ik dat ook maar proberen omdat bij mij ook niks werkt als ik maar een grotere wond heb.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:00

Ik ken het probleem. Anderhalf jaar geleden is er een moedervlek weggesneden op mijn voet. Deze was vrij groot dus er is veel en diep weg gesneden. Bij mij heeft ruim een jaar geduurd voordat ik weer pumps of ballerina's aan kon (zat boven op mijn voet aanzet van mijn grote teen) omdat hij erop drukte. Heb ook contact gehad met de HA en die zijn inderdaad dat het genezen van binnen veel langer duurt dan wat er op de oppervlakte te zien is. Daarnaast werd mij versteld dat er een aantal zenuwtjes doorgesneden worden waardoor het op een vreemde manier eerst pijnlijk of gevoelig is.

Majolen

Re: Litteken irriteert enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:02

Heel vervelend, ik loop er ook tegenaan. Het enige wat bij mij verzacht is Bio-oil.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:05

Het is vrij normaal dat je nog last heb van je litteken daar het eigenlijk nog niet zo lang is geleden dat je hechtingen eruit zijn gegaan.

Het kan ook zijn dat je last hebt van je litteken door weersinvloeden.

Ik zelf heb een litteken op mijn achterhoofd van 10 cm die pijnlijk en dik word zodra het kouder en vochtiger wordt. Terwijl het litteken inmiddels weer bedekt is door een redelijk volle bos haren.

Edit,

Ik heb dat litteken sinds 2, 5 jaar.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 27-10-15 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:06

Heel herkenbaar! Ik heb toen ook bio-oil gesmeerd en het jeuken en doen werd beter uit te houden.
En na 2 maanden Was het bij mij volledig weg.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:11

Je zou kunnen vragen voor siliconengel of pleisters. Dat verlicht maar zorgt ook voor minder aanmaak van littekenweefsel. Ik heb de pleisters gebruikt van scarban. die knipte ik in stroken Je moet dat via je huisarts regelen. Ook is masseren heel erg goed. Als je naar een huidtherapeut zou gaan een keer kan ze jeleren hoe je moet masseren zodat het niet of in iedergeval minder gaat verkleven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:21

ik heb eind augustus gordelroos gehad, van zeg maar ruggegraat onder schouderblad onder mijn arm/oksel door tot aan borstbeen, dat komt ook diep van binnenuit en daar is ook alles onderbroken door de wonden ervan, ik heb de hele dag regelmatig kramp in zo'n gebied en veel jeuk, maar hinderlijke jeuk, niet als een muggenbultje maar van binnen, je kan wel krabben aan de buitenkant maar daar jeukt het niet dus gaat zeer doen. Heel langzaam wordt het gebied wel kleiner maar voel het nog steeds.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:28

Ik heb op goede vrijdag (dus van het voorjaar) een moedervlek op mijn buik laten verwijderen. Ik heb precies dezelfde klachten als jij. Het litteken is ook alles behalve mooi. Hij is rood en dik en ligt er echt bovenop.
Volgens mijn huisarts kan het zijn dat er een onderhuidse zenuw omhoog is gehecht. dit zal dan altijd blijven irriteren. De enige oplossing daar voor is het litteken weg laten snijden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:45

Is vaak niet helemaal waar. Echt ga naar een huidtherapeut en ga bv zoiets als scarban gebruiken. Ik heb dus 2 x een hartoperatie ondergaan en nu net een darmoperatie. (zelfde plaats als eerder een keizersnede en een baarmoeder en eierstokken verwijder operatie) Er word heel snel gezegd dat je er mee moet leren leven. Maar het kan met veel minder ongemakken. Siliconen werken binnen het jaar zeg maar, daarna niet meer.Wordt ook in nl vergoed.
http://www.scarban.be/index.php? option=com_content&view=article&id=46&Itemid=41&lang=nl