Eigen risico vooruit betalen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Eigen risico vooruit betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 10:22

sorry....mocht het hier verkeerd staan....

Kon er zo snel niet iets over vinden,dus bij deze open ikzelf maar een topic.

Ik zit al sinds jaar en dag bij het groene land wat later dus zilveren kruis werd.
Nooit geen problemen of irritaties gehad.....tot nu toe eigenlijk.

Vorige week kregen we een brief binnen van het ziekenfonds.
Het eigen risico ging weer omhoog.....geen verrassing -O-
Daaronder volgde nog een verhaal
waar het op neer komt;
Het eigen risico gaan ze verdelen over 10 maanden,vanaf februari 2016 gaan wij iedere maand een gedeelte vooruit betalen van het eigen risico.
Aan het eind van het jaar gaan ze bekijken/verrekenen wat je hebt verbruikt en wat er over is word pas in april van 2017 uitbetaald.
Maar in februari 2017 begin je natuurlijk wel weer met betalen voor dat jaar.

Nu was mijn vraag; hebben meerdere van jullie deze brief ook gehad of ben ik 1 van de weinige?
Zijn er andere ziekenfondsen die dit ook gaan doen?

Ik was/ben altijd zeer tevreden over zilveren kruis geweest, maar door persoonlijke omstandigheden heb ik straks niet veel uit te geven......en zit hier dus eigenlijk niet op te wachten :(

Nu zit ik er sterk over te denken om dit jaar toch eens over te stappen naar een ander ziekenfonds.
Maar ja....welke?
Nu heb ik een aanvullende polis van 2 sterren die ik ook echt nodig heb (bril en onderzoeken ziekenhuis/bloed prikken)
Welke is dan voordeliger?

Ik hoor graag jullie meningen :)

Liannetje86

Re: Eigen risico vooruit betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:24

Ik vind dat eigenlijk wel fijn :o Ik heb liever dat ze in het begin van het jaar gewoon een paar 100 euro afschrijven en dat ik dan later wat terug krijg :p

Zit zelf bij CZ en nog niets gehoord...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:27

Ja! Ik zit nu sinds een jaar bij DSW, erg tevreden trouwens, en betaal 10x €37,50. Ik vind het fijn dat ik dan niet ineens rekeningen krijg die ik dan bovenop mijn maandelijkse premie moet betalen. Nu weet ik wat ik kwijt ben in de maand en wat ik niet op zou maken.krijg ik weer terug.

Edit, vorig jaar was dat niet mogelijk bij Zilveren Kruis en ben daarom, na jaren vaste klant te zijn geweest van Agis, overgestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:29

Wat een rare actie... Bij mijn verzekering (interpolis) betaal je gewoon wat je verbruikt in termijnen van max 12 maanden. DUs niet al vooraf.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:31

Wat vreemd. Ik zit ook bij Zilveren kruis en heb deze brief niet gekregen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:33

Ik heb ook zilveren kruis,maar ik heb die brief (nog) niet gehad.
Ik zit daar eigenlijk ook niet op te wachten om ER vooraf te betalen. Ik verbruik amper ER, dus ik houd liever mijn geld zelf en betaal de rekening wanneer die komt en niet andersom dat hun mijn geld "beheren" en daarna teveel terug betalen/geven. Ik weer wel wat leukers te doen met mijn geld dan daar in een potje neerzetten en wachten tot ik het ooit weer terug krijg.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:36

blackstar schreef:
Ik heb ook zilveren kruis,maar ik heb die brief (nog) niet gehad.
Ik zit daar eigenlijk ook niet op te wachten om ER vooraf te betalen. Ik verbruik amper ER, dus ik houd liever mijn geld zelf en betaal de rekening wanneer die komt en niet andersom dat hun mijn geld "beheren" en daarna teveel terug betalen/geven. Ik weer wel wat leukers te doen met mijn geld dan daar in een potje neerzetten en wachten tot ik het ooit weer terug krijg.

Helemaal mee eens!
Ik vind het al zonde dat ik verzekering moet betalen want maak vrijwel geen gebruik van zorg (dit jaar dan wel vanwege zwangerschap) dus ik gooi al zoveel geld iedere maand 'weg'. Als ik dan ook nog eens mijn eigen risico vooraf moet betalen %) %)

Hoe moeten mensen met een laag inkomen dat doen? Die hebben al moeite met de premie an sich..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:37

Ik heb de brief ook gehad, maar volgens mij klopt het niet helemaal wat jij zegt.

Wat ik er van begrepen heb is dat je kan kiezen om je eigen risico vooruit te betalen zodat je niet in één keer 385 euro hoeft af te tikken.
Maar je kan het bij mijn weten ook gewoon zo laten als het nu is.

Ik weet nu al dat mijn eigen risico volledig op gaat en ga het dus wel doen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:42

Begrijp ik nu goed dat het eigen risico bedrag dat jaarlijks vastgesteld wordt, ook in rekening gebracht wordt ook als je helemaal niks gebruikt ( of ziek wordt)? Dat heb ik nog nooit gehoord en volgens mij doet geen één ZKV dat. Dat het eigen risico weer omhoog gaat was al enige tijd in discussie, maar dat je dit naast je verzekeringspremie het eigen risico ook zelf moet betalen..? Weet je wel zeker dat je het goed begrepen hebt?
Als het wel zo is zou ik maar snel een andere verzekering nemen, gewoon prijzen vergelijken op een vergelijkings site.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:44

Wij hebben deze brief ook gehad vorige week.... Heb ook vol verbazing de brief gelezen....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:45

Jannepauli schreef:
Begrijp ik nu goed dat het eigen risico bedrag dat jaarlijks vastgesteld wordt, ook in rekening gebracht wordt ook als je helemaal niks gebruikt ( of ziek wordt)? Dat heb ik nog nooit gehoord en volgens mij doet geen één ZKV dat. Dat het eigen risico weer omhoog gaat was al enige tijd in discussie, maar dat je dit naast je verzekeringspremie het eigen risico ook zelf moet betalen..? Weet je wel zeker dat je het goed begrepen hebt?
Als het wel zo is zou ik maar snel een andere verzekering nemen, gewoon prijzen vergelijken op een vergelijkings site.

Nee dat is dus ook niet zo...

ZK geeft je de kans om je eigen risico gespreid te betalen zodat je niet ineens bijna 400 euro hoeft te betalen als je het verbruikt hebt. Als achteraf blijkt dat je toch niet alles verbruikt krijg je het teveel betaalde gewoon terug.
En daarbij kan je hier dus gewoon zelf voor kiezen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:46

Jannepauli, het word eerst in rekening gebracht en daarna, wat je niet verbruikt hebt, terug gestort. Dus als je niet ziek wordt, krijg je alles terug.

TS, is het niet een keuzeoptie die je hebt? Bij eigenlijk alle verzekeraars die ik ken kan je hiervoor kiezen, maar ben je niet verplicht het zo te doen. Ik kies er zelf wel altijd voor omdat mijn eigen risico meestal in de eerste (twee) maand(en) al op gaat, maar als je het amper gebruikt én het kan betalen als het onverwacht ineens hard gaat (opgehaald worden door een ambu maakt dat je alles in 1 keer kwijt bent, bijvoorbeeld), dan kan je er volgens mij er ook gewoon voor kiezen te betalen naar gebruik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:46

Jannepauli schreef:

Gebeurd wel en ook al langer dat je vooruit betaald. Bij geen verbruik krijg je het terug na de periode van 'verbruik'.

Naar mijn weten kan je bij de meeste verzekeraars kiezen, of in 10 termijnen vooruit betalen en dan terug laten betalen. Of achteraf betalen (dat kan ook gespreid normaal).

Ik zit bij Menzis en betaal achteraf. Heb zelfs mijn eigen risico naar 875 gezet (maximale) vorig jaar zodat ik per maand minder betaal (scheel 20 euro pm). Heb op dit moment 15.55 verbruikt van mijn eigen risico omdat ik 2x bij de apotheek ben geweest waar je tegenwoordig voor het 'advies' bij afgifte van de medicatie moet betalen.

Het is een risico om de boel omhoog te schroeven, maar als je het hebt staan op een spaarrekening kan dit het wel waard zijn omdat het je maandelijkse lasten verlaagt. Mocht je niet het geld voor handen hebben zou ik het nooit doen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:47

Het is niet verplicht hoor, je kan het aanvragen als je wilt.
https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... talen.aspx
Citaat:
In 2016 stijgt het verplicht eigen risico naar €385. Voor veel mensen best een hoog bedrag om in 1 keer te betalen. Verwacht u dat u in 2016 het verplicht eigen risico volledig moet betalen? Dan kunt u vooraf gespreid betalen aanvragen. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:51

Ik mag toch hopen dat je nog de keuze hebt om het achteraf te betalen. :o

Ik heb nog nooit flink gebruik moeten maken van mn eigen risico (even afkloppen) en zou dan ook niet blij zijn als ik dit bedrag toch vooruit moet betalen. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waar ik dat geld dan vandaan moet halen... -O-

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:52

Maar je kunt je ER altijd in termijnen betalen toch als je het verbruikt?

Ik heb dit jaar 2x ER mogen betalen omdat ze mijn mri van februari nog bij 2014 hebben gestopt... Blabla wettelijke behandeltermijn. Dit vind ik dus ook belachelijk want zo weet je nooit in welk jaar het valt.
Nu dus alvast sparen voor 2016, want m'n ER zou er wel weer snel door heen gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:00

Ik zit bij zilverenkruis helaas (voorheen agis) en heb de brief niet gehad. Maar zou er echt niet blij mee zijn. Ik betaal liever in een keer aan het begin van het jaar dan iedere maand weer een best flink bedrag. Ik weet dat ik toch de volle mep betaal ieder jaar. Maar dan heb ik de rest van het jaar een hoger maandbudget.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:16

Ik gebruik altijd mijn eigen risico omdat ik chronisch ziek ben en dan is gespreid betalen wel fijn.
Volgens mij heb je altijd de keus om het te laten zoals het is maar heeft ZK nu de mogelijkheid ook om gespreid te betalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:11

Geen idee dat je je eigen risico ook vooruit zou kunnen betalen - wel raar hoor. Ik heb het bij mijn verzekeringen nooit gehoord/gezien. Als ik al eens wat te declareren heb, dan wordt dat gewoon per keer verrekend.

Het is wel een handige manier van de verzekeringsmaatschappijen om extra geld binnen te halen, de rente erop op te stijken. Zo wordt je slapend rijk :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:15

Jannepauli schreef:
Geen idee dat je je eigen risico ook vooruit zou kunnen betalen - wel raar hoor. Ik heb het bij mijn verzekeringen nooit gehoord/gezien. Als ik al eens wat te declareren heb, dan wordt dat gewoon per keer verrekend.

Het is wel een handige manier van de verzekeringsmaatschappijen om extra geld binnen te halen, de rente erop op te stijken. Zo wordt je slapend rijk :))

Zoals in mijn link te lezen is; is het een extra service en niet verplicht...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:16

Ik zat bij Agis,dat is nu Zilveren Kruis geworden en ik kreeg een brief dat je eventueel in termijnen mág betalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:23

Brainless schreef:
Zoals in mijn link te lezen is; is het een extra service en niet verplicht...

Ik kan lezen hoor :) .. maar desondanks: het is toch een aardige manier om wat extra geld te verdienen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:26

Ladygiroc schreef:
Ik vind het al zonde dat ik verzekering moet betalen want maak vrijwel geen gebruik van zorg (dit jaar dan wel vanwege zwangerschap) dus ik gooi al zoveel geld iedere maand 'weg'.

Een verzekering is geen abonnement, en een zorgverzekering al helemaal niet. Als je een sportschoolabonnement hebt en niet gebruikt, dan is dat wellicht weggegooid geld. Maar bij een zorgverzekering ligt dat anders, omdat je dat niet alleen afsluit voor de zorg op zich maar vooral ook voor de veiligheid dat als er wat gebeurt je niet meteen doodgaat / op straat staat.

En dat weet je niet. Het kan jarenlang goed gaan en dan word je aangereden of krijg je kanker. Of niet. En geniet dan vooral van je gezondheid, en van het feit dat je geen slapeloze nachten hoeft te hebben over 'stel dat er wat gebeurt, kan ik dat dan betalen.'

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:31

Ik heb de brief wel gehad, maar ik kan KIEZEN of ik dit wel of niet wil.

In de brief word aangegeven dat als ik verwacht mijn volledige eigen risico ga gebruiken en ik dat niet in 1 x wil of kan betalen het gespreid kan.

Persoonlijk vind ik het heel netjes dat ze deze keuze geven. Niet iedereen kan zo maar even een paar 100 euro ophoesten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:47

Jannepauli schreef:

Ik denk dat ze aan de meeste mensen die dit wel doen geen stuiver verdienen hoor, zijn toch vaak mensen die veel gebruik van de zorg moeten maken. Ik ben in mei/juni al door mijn eigen risico heen.