Spieren moeilijk kunnen ontspannen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Spieren moeilijk kunnen ontspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:10

3 maanden geleden ben ik er achter gekomen dat ik onbewust mijn ribben veel aanspan.
Hierdoor kan ik ook niet normaal naar mijn buik ademen wat voor benauwdheid zorgt.
Ik ben nu 3 maanden bezig met cesartherapie om te leren hoe ik dit los kan laten.
Het is mij opgevallen dat ik ook moeite heb om andere spieren te ontspannen. Als ik bijvoorbeeld op de bank zit dan voel ik vaak dat de spieren in mijn benen aangespannen blijven en het lukt mij dan niet om dit los te laten.

Heeft iemand hier ook last van dat je moeilijk je spieren kan ontspannen? En wat doe je daar dan mee?
Over een week heb ik weer een afspraak bij cesartherapie en ga het daar dan ook even ter sprake brengen.

Ballard_L

Re: Spieren moeilijk kunnen ontspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:27

Hmm vervelend...ik heb het vooral in mijn rug als het koud is. Dan zet ik mijn rug vast en kan ik hem niet meer ontspannen. Hiervoor ging ik naar de fysio en toen moest ik buikspieren gaan trainen. Dus eigenlijk net zoals je een paard zijn buikspieren laat aanspannen en zo zijn rug bol maakt, dat moest ik ook gaan doen.

Daarnaast kan ik heel moeilijk mijn bekkenbodemspieren ontspannen. Hiervoor ben ik naar een fysio gegaan en die gaf mij oefeningen zoals bewust aanspannen en niet aanspannen. Zij voelde dan mee en zei wanneer ik het wel goed deed en wanneer niet.

Heb jij dan ook nu oefeningen voor thuis? Ik zou heel bewust gaan voelen wat je spieren doen als je bijvoorbeeld op de bank zit. (ik kan ook mijn benen dan niet ontspannen hoor!) Lastig probleem, zeker als je er last van krijgt. Hoop dat de therapeut je kan helpen

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:29

Ik heb hetzelfde probleem met mijn schouders. Ik span ze steeds aan maar dit heb ik niet door. Hoe bevalt de cesartherapie? Misschien dat ik dat ook kan proberen namelijk.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:57

Ik heb cesartherapie vanwege mijn benauwdheid. Toen zijn we er dus achter gekomen dat ik mijn ribben aanspan. Het helpt bij mij wel goed. Ik loop daar nu dus 3 maanden en het gaat steeds iets beter. Ik merk het nu iig op als ik het aanspan zodat ik er wat mee kan doen. Daarvoor merkte ik het helemaal niet op. Je zou contact met een cesartherapeut op kunnen nemen of ze je kunnen helpen.

Ik span mijn schouders ook vaak aan. Heb hiervoor ook fysio gehad omdat mijn spieren daardoor vast gingen zitten. Maar ik span ze helaas nog steeds aan.

Ik heb alleen oefeningen voor mijn ribben aangezien dat de reden is dat ik er heen ging. Ik ga wel vragen of ze mij ook kan helpen met de rest van mijn spieren of dat ik daarvoor ergens anders moet zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:25

Wat mij treft is: dat de spierspanning zich van de ene spiergroep naar de andere verplaatst.
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn.
Het zou psychisch kunnen zijn: "je zet je schrap", houd je adem in, etc.
En het zou ook lichamelijk kunnen zijn: google eens op de afkortingen inpp en tlr.
Met name mensen met het reflex "tlr" kunnen zich maar moeizaam ontspannen, gewoon rustig in een stoel zitten is er niet bij, je duwt bijvoorbeeld je rug in de rugleuning, je dijbenen in de stoel of 'snachts je hoofd in je matras.

Beiden zijn goed te verhelpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:30

Ik heb ook het probleem dat ik mijn spieren onbewust veel aanspan. Ik heb nu 2 behandelingen Body Stress Release gehad. Echt aan te raden.
Ik had vooral problemen met mijn benen, maar nu na 2 behandelingen zijn ze al zoveel meer ontspannen.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:33

Ik volg even, heb hier ook last van.
Bij mij helpt 't wel goed om bewust adem te halen en na de yogales ben ik ook altijd wel helemaal ontspannen..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:01

Hier hetzelfde probleem. Heb er zelfs medicijnen voor gekregen.
Het enige wat mij helpt is als iemand mijn voeten masseert.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:57

Interessant forum!

Ik heb ook cesar therapie gedaan, voor mijn nek en schouders.
Die spande ik teveel aan waardoor ik veel nekklachten en hoofdpijn had.

Cesar therapie werkte wel, nu ik een goede houding heb ontspan ik ze onbewust weer.
Maar ik vond het nou niet bepaald leuk.
Het was erg saai en toen ik aangaf dat ik wou stoppen mocht ik dat pas na een jaar.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 22:44

Amanda ik ben even gaan googlen op body stress release en dit is eventueel wel het proberen waard! Heb je daar veel behandelingen nodig over het algemeen?

Edelweis1984 ik zit ook op yoga, en soms ben ik daarna wel ontspannen en soms ook niet.

Zonnebloem tijdens cesartherapie wordt er gezorgd dat mijn benen ontspannen door erover heen te wrijven. Vervolgens beweegt zij mijn benen op verschillende manier en dan ontspannen mijn spieren wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:51

Wat goed werkt is alle spieren om de beurt bewust even aantrekken. Beginnen bij je tenen, even tenen omhoog en weer slap, dan je voet in alle richtingen, je kuit, etc etc. tegen de tijd dat je bij je navel bent zijn veel mensen al in slaap van de ontspanning :P

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:09

Hoe gaat hier? ook ik heb best wel wat problemen met te hoge spierspanning en was benieuwd of jullie verder zijn gekomen en wellicht nog tips hebben?

Loop momenteel bij een gnatholoog en fysio (dry needling) :o