Evaringen gastroscopie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Evaringen gastroscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:48

Hallo allemaal,
ik krijgt tzt een gastroscopie, en ik zie hier heel erg tegenop.
Vooral omdat ik zelf stage loop als verpleegkundige en dit al vaker heb gezien en als heel onprettig beschouw.

Ik ben natuurlijk vooral opzoek naar positieve ervaringen, maar eerlijke minder positieve ervaringen en waarom zijn natuurlijk ook welkom.

Bedankt alvast!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:53

Er is nog een topic van wat langer geleden.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die iets vrolijks daar over kunnen zeggen. Ik geloof dat ik liever beval dan dat nog een x te doen.

Ik heb me met name heel sterk geconcentreerd op mijn ademhaling en rustig gebleven. Dat heeft me geholpen. De geluiden en ongemak ben ik maar snel vergeten.......... }:0

meisje_

Re: Evaringen gastroscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:55

hihi daar was ik al bang voor..
Ik kon zo snel ff geen recent topic vinden:/

Heb jij een roesje gehad of ''zo''?

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:00

Heb een roesje gehad en heb nergens niks van mee gekregen.

Doe dit liever een week elke dag dan de bevalling van mijn zoon nog een keer over te doen.....hahahah

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:03

Tyron schreef:

Doe dit liever een week elke dag dan de bevalling van mijn zoon nog een keer over te doen.....hahahah

haha kijk dit soort ervaringen moeten we hebben :D

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:04

Ik heb enkele jaren terug er een gehad.
Vond het begin erg vervelend.
Daarna goed geconcentreerd op mijn ademhaling en toen ging het beter.
Ik had geen roesje wel een spray gekregen die je keel een beetje verdoofd.

Achteraf viel het wel mee. Als je rustig blijft en goed op je ademhaling let komt het wel goed.
Ook waren de verpleegsters die erbij waren heel vriendelijk. Zij zorgden dat ik rustig bleef.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:04

Ik heb het een maand geleden moeten laten doen en eerlijk? Als je rustig blijft en je concentreert op wat ze zeggen, is het in een mum van tijd gedaan en is het echt niet zo'n horror als dat wat men overal schrijft...
Ik heb 1x gewurgd toen ze voorbij mijn strottenhoofd gingen en dat was het. De rest ging heel vlot ;)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:11

Ik zou voor een roesje gaan als ik jou was, dan weet je er niets meer van later. Ik heb 'm met roesje gehad en met slechtwerkend roesje (ivm gewenning, veel roesjes in korte tijd) en ik zou 'm zonder roesje niet aanraden. Het enige vervelende van n roesje is dat je 2 uur moet blijven en dat je niet alleen naar huis mag. Je moet dus iemand meenemen, met roesje vond ik er weinig aan, je krijgt een soort bitje in je mond zodat je niet op de slang gaat bijten uit reflex, en dan spuiten ze het roesje in, je voelt jezelf langzaam wegzakken en opeens ben je weer op de uitslaapkamer. :)

Je hoort veel dat het voor mensen om te zien heftiger is, omdat mensen vaak tegenstribbelen, mensen die artsen proberen te slaan enzo, maar door het roesje herinner jij je daar later gelukkig niets meer van. :D

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:14

ik heb het zonder roesje gehad. vond het inbrengen erg meevallen, alleen het terugtrekken vond ik niet prettig.
maar het duurt zo kort dat het over is voor je er erg in hebt.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:15

Haha 1 ding is dus zeker! Ik wil n roesje!!

Ik weet niet of het lang duurt want ze gaan hier en daar ook biopten nemen..

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:17

Van die biopten voel je helemaal niks en duurt niet eens 1 minuut :)
Niet stressen en veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:17

Kan je de arts kiezen? Zo ja, probeer dan eens rond te vragen welke arts anderen aanbevelen. Ik weet in ieder geval naar welke gastro entroloog ik zou gaan binnen mijn ziekenhuis als het ooit nodig is.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:18

Het duurt meestal niet zo lang, geloof dat ze bij mij steeds 15-30 minuten bezig waren van het moment dat je de kamer in ging tot je weer op de uitslaapkamer was, en afhankelijk van de verpleegkundigen/ziekenhuis mocht degene die op mij wachtte naast t bed komen zitten, is ook wel eens gebeurd dat dat niet mocht en dan is t toch best een lange zit voor degene die moet wachten. Zelf heb je dat niet echt door aangezien je nog een beetje afwezig bent door het roesje. :)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:20

Ik kan de arts niet kiezen helaas zit er redelijk haast achter en duwen ze me zsm ertussen.
Ik werk sws in dag ziekenhuis al lln vpk dus dat maakt het extra lastig vind ik.

Bedankt voor jullie geruststelling!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:22

Maakt het wellicht extra lastig, maar ik kan me ook voorstellen dat het heel fijn is dat je bijkomt bij mensen die je (van gezicht) kent. Zeker omdat alles nog een beetje warrig is kan het fijn zijn om wat bekende gezichten om je heen te hebben, komt vast helemaal goed joh!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:23

Ik heb 'm nu twee keer gehad, beide keren zonder roesje en de laatste op eigen verzoek ook zonder sprayverdoving. Toen moest ik nl om 14u en tegen die tijd had ik toch wel erge trek zeg maar. Na die spray mag je pakweg een uur nog niet eten en dat zag ik niet zitten. Daarbij vond ik die spray bijna erger dan gewoon zonder. Bij mij zijn beide keren ook biopten genomen en wat ik met 10-15 minuten klaar.

Ook bij mij was het concentreren op mijn ademhaling. Ik had beide keren een erg fijne verpleegkundige bij mijn hoofd zitten die me er gewoon doorheen gepraat heeft en de focus op mijn ademhaling heeft gehouden. Aangezien ik door ms nog wel eens spastische trekjes heb, heb ik beide keren gevraagd of ze een had lichtjes achter mijn hoofd wilde leggen om eventuele spasmen op te vangen. Geeft gelijk ook wat rust, merkte ik. Roesje vond ik weer extra zooi in mijn lijf naast mijn reguliere medicatie, dus de eerste keer gelijk zonder geprobeerd. Had als voordeel dat er nog een echo achteraan gepland kon worden.

Hoe dan ook, het is natuurlijk niet het fijnste onderzoek, maar ik vond het heel goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:28

Vraag gewoon op je stage wat zij van de artsen vinden en zeg dat je wat bang bent voor de procedure. Leg hen uit dat je een roesje wil. Het nadeel aan ons beroep is dat we weten wat ons te wachten staat, het voordeel is dat we extra info kunnen inwinnen en dat collega's je met plezier willen helpen om alles wat aangenamer te maken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:36

Ik heb gastro gehad tegelijk met coloscopie. Door de coloscopie ook een roesje gehad, gastro deden ze daar niet met roesje.

Ik heb er wel wat van mee gekregen, maar geen hele nare dingen. Alleen t inbrengen en terug trekken vond ik vervelend, meer ook niet echt mee gekregen eigenlijk haha. Af en toe vaag als ze wat zeiden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:40

Idd roesje vragen als je die mogelijkheid hebt :j
Hier ook paar jaar terug gastro laten doen, roesje bestond hier niet...ik bespaar je de details...die man en zijn gevolg leek meer op een slager dan op een dokter :') :+ Maar heb het overleefd hoor }>

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:49

SandraVerl schreef:
Vraag gewoon op je stage wat zij van de artsen vinden en zeg dat je wat bang bent voor de procedure. Leg hen uit dat je een roesje wil. Het nadeel aan ons beroep is dat we weten wat ons te wachten staat, het voordeel is dat we extra info kunnen inwinnen en dat collega's je met plezier willen helpen om alles wat aangenamer te maken.

Dat is het probleem, ik mag voorlopig niet naar stage tot t onderzoek is geweest :/
Maar ik heb t wel al aangegeven en morgen krijg ik te horen wanneer!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:12

Roesje moet je van te voren aanvragen omdat je daarna ook niet meteen naar huis mag en het soort van een opname wordt.

Dat kan je dus niet ter plekken aangeven want dan heb je (meestal) pech.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:13

Ik heb geen roesje gehad, en ik vond het verschrikkelijk. Het inbrengen lukte bij mij niet zo. Toen hij er eenmaal in zat ging het wel. Fijn is anders, maar als het moet dan moet het!

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:01

meisje_ schreef:
Tyron schreef:

haha kijk dit soort ervaringen moeten we hebben :D

Wel van tevoren inderdaad aangeven dat je een roesje wil.
Bij mij vertelde ze dat ze het niet zo vaak met roesje doen en het eigenlijk liever niet deden.
Ik heb toen aangegeven dat ik zonder roesje niet zou komen!!! :D }>
Toen was het geen probleem. hahaha

Gewoon roesje vragen!!!!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:09

Haha ik zij in eerste instantie dat ik uberhaupt niet zou komen :o ben echt een bangerik wat dat betreft. Het roesje zou de arts als het goed al in het systeem zetten (y)

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:25

Super.....dan komt het wel goed!! :)