Pleegkind => ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Pleegkind => ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 20:57

Hoi Allemaal,

Mijn man en ik hebben de eerste stap gezet richting het 'nemen' van een pleegkind. Dat wil zeggen: er is hier iemand van de lokale organisatie geweest voor een informatiegesprek en we hebben ons aangemeld voor de cursus.

Heel graag zou ik van anderen ervaringen horen. Zowel van kinderen die zelf pleegkind zijn (geweest) en van pleegouders. Of van ouders die hun eigen kind in pleegzorg hebben. Of van mensen die een verhaal van andere mensen kennen.
En zowel positieve als negatieve ervaringen.
Ben niet bang dat je ons afschrikt of een bepaalde richting op stuurt. We kunnen heel goed zelfstandig nadenken. Maar we willen graag zo geïnformeerd mogelijk zijn, om de meest verstandige keuze te kunnen maken en te kijken wat voor kind en welke vorm van pleegzorg het beste bij ons passen.

Bedankt!

PS het mag natuurlijk ook in een PB!

AngeliqueB

Re: Pleegkind => ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:00

Veel succes met deze stap in jullie leven! Op deze weblog staat beschreven hoe het in dit gezin aan toe gaat met hun gemengde gezin: www.tantepleeg.blogspot.nl

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:05

Dit is een blog van een kennis van me. T gaat niet alleen over pleegkinderen maar ook over haar gezin etc, maar ik vind het altijd wel boeiend om te lezen http://www.mamaliefde.nl/

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:33

Bedankt! Ik ben aan het lezen :)

Meer reacties uiteraard welkom!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:33

ik ga je even een pb sturen!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:39

Mijn nicht heeft al enkele jaren ene pleegkind (meisje was 1 of 2 en nu 7). Is ene meisje met autisme en mentale achterstand. Vader onbekend en moeder drugsverslaafde. 1 keer per maand onder begeleiding mocht de meoder het meisje zien, maar als ze 2 bezoekjes achter elkaar miste zou ze haar kind nooit meer mogen zien. Dit gebeurde dus al vrij snel. De instantie heeft mijn nicht de zekerheid gegeven dat het meisje altijd bij haar mag blijven en zeker nooit meer terug mag naar de moeder.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:46

Ik heb zelf dan geen pleegkind, maar mijn ouders wel. Wel in beperkte vorm, mijn pleegbroertje is er 1 weekend in de maand. Hij heeft met zijn moeder in een blijf van mijn lijf huis gezeten, moeder heeft in afkickklinieken gezeten en hij heeft in crisisopvang gezeten. Op dit moment is zijn thuissituatie zo stabiel als mogelijk is, maar verre van optimaal naar onze mening.

Hij is nu al zo'n 3 jaar bij ons en het gaat inmiddels heel erg goed! Hij heeft onder andere ADHD en op sociaal vlak is hij ook niet erg sterk (als ik zie hoe dat er thuis aan toe gaat, vind ik dat niet erg verwonderlijk). Maar het is een heel lief kind van 8 jaar!

Hij had aan het begin heel veel behoefte aan duidelijkheid, regelmaat en regels. Nu weet hij precies waar hij aan toe is bij ons en gaat dat bijna altijd goed. Soms gebeurt er iets in de maand dat hij thuis is, waardoor hij erg van slag is, dan wordt hij lastiger en "onhandelbaarder".

Het is voor ons heel lastig om te zien dat hij zo'n slechte situatie thuis heeft. Maar dat er na vele meldingen eigenlijk geen verandering in zit. Hij stinkt enorm als hij bij ons komt op vrijdag, en is ook heel vies. En dat is dan geen vuil van maar 1 dag.

Hij geniet wel duidelijk van de weekenden dat hij bij ons is en hij is heel dankbaar en gelukkig.

Al met al hier een hele positieve ervaring, maar als ik later zelf zo'n keus zou maken zou ik het niet kunnen om hem/haar maar 1x in de maand in huis te hebben en te zien hoe slecht hij/zij het thuis echt hebben.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:48

Als je googelt op ''Je zal het maar zijn'' of ''je zal het maar hebben'' komen er ook een aantal afleveringen boven. Ikzelf vind het altijd er boeiend om te zien hoe het nou eigenlijk gaat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:29

Wij hebben ook een pleegkind in huis gehad, zo'n jaar of 7 geleden.

Mijn ervaring is niet positief, met name door de ontzettend slechte begeleiding vanuit pleegzorg. Het heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik na bijna 3 jaar ermee gestopt ben.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:42

Hier meld een pleegkind zich :wave:
Ik was heel verrast toen ik dit topic tegenkwam. Ik ben in huis genomen als pleegkind toen ik ongeveer 3,5 was. En van die jaren ervoor heb ik nog allemaal herinneringen. Dan zie je dus hoe erg het is. Ik woon nu al bijna 11 jaar in dit pleeggezin (26 november als het goed is) en ik ben heeeeeeel erg blij dat ik hier woon. Wat al eerder is gezegd, in het begin moest alles wel heel duidelijk zijn. Nee is nee. Dus je moet vooral in het begin heel erg vast staan van je keuzes. Uiteindelijk komt je pleegkind er dan achter wat er allemaal wel en niet mag. Ik ervaar die periode als heel ontdeugend zijn :').
Ook ik heb in bepaalde gebieden best wel wat achterstand. Maar ik ben best mooi bijgekomen. Er zitten dan zo hier en daar dingetjes in de weg maar als je goed helpt om je pleegkind (en dan voornamelijk in de puberteit) adviezen te geven en op bepaalde dingen te timmeren, komt dat ook helemaal goed. De puberteit is wel de lastigste periode van pleegouders zijn. Dat heeft mijn moeder namelijk al zo'n miljoen keer gezegd :').
Natuurlijk verschilt dat dan ook weer bij elk kind. Zo merk je er bij de een bijna niets van en is de ander bijna een probleemkind.

Verder zijn mijn ervaringen heel positief en ik ben gelukkig en blij nu. En ik had me geen beter leven kunnen wensen op dit moment. Ook met pleeg- en jeugdzorg heb ik hele goede ervaringen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:33

In mijn familie is er een pleegkind. Ga hier niet teveel over in detail treden zo open en bloot op internet. Heel fijn 'kind' (intussen volwassen), maar beseft wel dat ie niet gewenst was bij biologische ouders (itt broers/zussen). Deze persoon wordt echt gezien als een deel van onze familie, zoals iedereen anders.
Zelfde mensen hebben tevoren ook andere pleegkinderen gehad. Dit verliep niet zo goe, situatie was ook heel anders (traumatische voorgeschiedenis). Met een van de pleegouders was er geen klik, met andere wel. Kinderen zijn terug naar instelling gegaan waar ze de meeste contacten met onze familie verder verbroken hebben.

Ik heb zelf als vrijwilliger ook gewerkt met kinderen die uit huis geplaatst zijn en voor wie soms naar pleeggezinnen wordt gezocht, maar ervaring leert dat het vinden van een pleeggezin vaak niet eenvoudig is. De kinderen, jongeren hebben vaak wel al het nodige meegemaakt. In het begin dat die jongeren uit huis zijn, zijn ze vaak timide, teruggetrokken. Hoe langer ze in een gezinsvervangend tehuis zijn, hoe "stoerder" ze zich gaan gedragen om te kunnen overleven in het tehuis. Maar ondanks hun gevulde rugzakje, heb ik het wel steeds leuk gevonden om met deze jongeren te werken. Het is zeker niet altijd gemakkelijk, maar je kan een kind toch goed helpen door hem of haar liefdevolle zorg te bieden.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:37

Tot zo ver allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! (Ook die via PB!) Ik lees ze met heel veel interesse en mijn man ook.
Ik ben ook de bovengenoemde blogs aan het lezen. En ik lees er graag nog meer!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:31

Kennissen van me hadden een pleegkind in huis.
Ik ga er ook niet teveel over plaatsen in dit topic, maar het kind was voordat het bij hen kwam zo enorm verknipt dat het een gevaar voor zichzelf en de andere kinderen van mijn kennissen was. Zij hebben het een jaar/ anderhalf jaar geprobeerd, maar konden er niets mee en vonden het gevaar te groot. Het kind is op hun verzoek uiteindelijk (helaas) weer ergens anders geplaatst.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:31

Wauw, respect dat jullie dit aan het overwegen zijn!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:46

Ik ben zelf ook pleegkind geweest. Realiseer je wel als je een pleegkind in huis neemt, dat het kind jullie niet (gelijk) zal zien als ouders.
Bij mij hebben ze dit wel gedaan wat resulteerde dat ik 2x onhandelbaar verklaard ben en verplaatst ben van gezin. Terwijl ik nooit heb gepuberd en rare dingen heb gedaan. Ze sloten mij gewoon veel te veel op.
Wat voor pleeggezin wil je gaan runnen? Wil je crisis opvang, tijdelijke opvang of langdurige opvang gaan doen? Als je nog iets wilt weten kan je het altijd vragen :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:54

Vrienden van ons hebben pleeg kinderen gehad 2x een tweeling alle vier waren het broers en zus van elkaar.Een verhaal met pieken en diepe dalen wat niet aan de kinderen lag maar aan de pleegzorg.Blijkbaar heeft een moeder nog heel veel in de pap te brokkelen en daar ging het hier mis.De kinderen zijn ontvoerd door hun moeder,de pleegouders zijn van misbruik beschuldigd waarop alle pleegkinderen weer in een tehuis zijn geplaatst.Uiteindelijk is het allemaal wel uitgekomen dat het leugens waren ,maar het is een slechte tijd geweest.Onder tussen zijn ze 10 jaar verder en moeder is uit de ouderlijke macht ontzegd en heeft geen zeggenschap meer over de kinderen.Alles loopt nu eindelijk in rustiger vaarwater.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:05

Wij hebben bijna drie jaar ons neefje als pleegkind in huis. Ik ben stapelgek met hem maar ik geloof niet dat ik dezelfde keus nog een keer zou maken als ik het verzoek weer zou krijgen. Hij is op zijn vierde bij ons gekomen en is inmiddels dus zeven. Loopt ruim twee jaar achter in zijn ontwikkeling en heeft last van de trauma's die hij heeft opgelopen. Na twee jaar het gevoel te hebben gehad aan te modderen en niet gehoord worden zijn wij in afgelopen april in een behoorlijk intensief programma met hem gestapt (MTFC-P). Daarnaast staat hij nu onder behandeling bij een psychiater en wordt geholpen door middel van EMDR. Ondanks dat hij veilig is voelt hij zich niet veilig. Heeft last van herbelevingen en is heel onzeker, faalangstig zelfs. Zouden wij te maken hebben met alleen het kindje dan viel de situatie nog te overzien. Juist doordat het in het netwerk is zijn wij de eerste twee jaar behoorlijk onder druk komen te staan. Zijn ouders, broers, zus en opa en oma (hij is een nakomertje zijn zus die voor hem komt is achttien nu) iedereen wilde wat van ons. Zeiden wij een keer nee dan was het hek van de dam, pikten wij hun kind/ kleinkind/ broertje in en kregen we de meest gruwelijke verwijten en bedreigingen naar ons hoofd. Op dit moment lopen de contacten en verzoeken tot bezoeken allemaal via de instelling waar we nu door begeleid worden. We zijn de eerste twee jaar echt geleefd en dat heeft bij mij mede tot een burn-out geleid. We hadden toen ook nog wekelijks de familie over de vloer. Inmiddels is er nog maar een bezoekregeling van eenmaal per vier weken. Wij hebben meerdere malen overwogen om ermee te stoppen. Met name door de druk uit het netwerk maar ook de bureaucratie in de diverse instellingen werkt niet echt mee in het gevoel van je relaxed voelen (dat is een understatement haha). Maar het is met name de druk vanuit de familie die ik echt als vreselijk ervaar/ heb ervaren.

Ik zou dus geen kind meer opvangen vanuit mijn eigen netwerk. Een kind van vreemden is weer een ander verhaal. Dan heb je veel meer afstand, kan je ook zakelijk omgaan met de ouders van het kind en dingen beter loskoppelen. Er zijn zoveel kinderen opzoek naar een warm plekje in een gezin. Je moet alleen niet onderschatten wat het met jezelf doet en wat het van je vraagt. Soms echt een hele lange adem. En de kinderen hebben allemaal een rugzak. Dat hoeft niet erg te zijn maar besef je wel dat het vaak topsport opvoeden is. Wij zijn intensief getraind en worden ook heel intensief begeleid maar het lijkt zijn vruchten af te werpen. Je moet echt heel veel van je eigen gevoel uitschakelen in de omgang en altijd de positieve dingen in het kind blijven zien ook al kan je hem/ haar wel achter het behang plakken. Dat moet iemand met eigen kinderen natuurlijk ook...maar he ook ouders zijn maar mensen en ook wel eens chagrijnig, verdrietig, bang, boos whatever. Zodra ik mijn stem verhef tegen dit kind ben ik hem letterlijk kwijt. Dan sluit hij zich af en zit direct in zijn hoofd weer bij papa en mama thuis. Daar kan het kind niks aan doen, daarom zei ik eerder al dat veilig zijn iets anders is dan je veilig voelen. Ik moet voorkomen dat ik mijn geduld verlies, als ik voel dat, dat gebeurt moet ik weglopen en neemt mijn man het over (en vice versa). Daarnaast is hij in zijn gedrag en doen en laten de ene keer een drie/ vierjarige en het volgende moment gewoon weer een zevenjarige. Wij moeten dus heel veel schakelen in de manier waarop we met hem omgaan en ontzettend veel observeren. Het zal heus niet met alle pleegkinderen zo zijn maar het kind heeft sowieso dingen meegemaakt die niet goed voor hem/ haar waren anders komt het niet in de pleegzorg terecht. We genieten er ook van hoor, begrijp me niet verkeerd maar ik probeer dit mee te geven omdat je er niet te licht over moet denken. In de groep waarin wij zitten zitten echt hele schrijnende gevallen. Kinderen die al in vijf pleeggezinnen hebben gezeten (en dan hebben we het over kinderen tot en met 6 jaar), pleegouders aanvallen en echt zeer afwijkend gedrag laten zien. Allemaal omdat volwassenen ze in die situatie terecht hebben laten komen. Ze trekken echt alles uit de kast en laten zulk vreemd gedrag zien en dan moet je het kind maar aan kunnen blijven tonen dat hij/ zij echt welkom bij je is en dat hij/ zij er mag zijn. In ons geval bijvoorbeeld smeren van poep aan de muren of hamsteren, verstoppen van eten (honger gehad). Maar ook knuffeldieren seks met elkaar laten hebben op zijn vierde. Zoveel dingen die bij andere kinderen van zijn leeftijd vanzelfsprekend zijn (en voor ons dus ook) die hij nog moest leren. Ons is gevraagd of hij tot zijn achttiende bij ons mag blijven. Die intentie hebben wij wel maar zijn inmiddels ook echt wel zo wijs dat we weten dat pleegzorg altijd tijdelijk is. We bekijken per jaar hoe het met ons gaat, trekken wij dit nog, en zijn wij op dit moment nog wat het kind nodig heeft. Dat haalt, hoe gek dat ook mag klinken wel wat druk weg. Tot zijn achttiende is nog zover weg.

Wij glimmen van trots als we zien welke stappen hij aan het maken is. Hoe hij van extreem introvert steeds extraverter wordt en hoe hij steeds meer groeit en ook meer uit zijn schulp begint te komen. Dus het is het echt wel meer dan waard maar nogmaals in het netwerk zou ik dit niet nog een keer doen.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:48

Ik wordt er echt blij van dat ik zo veel reacties van jullie krijg.

Het is heel goed om te horen hoe jullie het, van alle kanten, ervaren.
Ik weet dat het niet makkelijk is om pleegouder te zijn, maar van jullie krijg ik meer beeld waarom niet. En ook waarom het wèl al de moeite waard is.
Ik kom graag zo beslagen mogelijk ten ijs, dus ik heb er echt veel aan. Super fijn!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:50

Het is inderdaad niet makkelijk om pleegkind te zijn! Maar ik ben mijn pleegouders ook heel dankbaar geweest. Bij alle keuzes die ze voor mij gemaakt hebben.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:56

Wij gaan in januari de cursus doen, eerder was helaas geen plek. Wel al de intake gehad en de eerste lading papierwerk ingevuld. We hebben één biologische zoon van bijna 2 :)

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:57

Wat leuk dat jullie de eerste stap genomen hebben. Het is een hele uitdaging.

Wij hebben de stap ook genomen, en nu sinds 7 weken ons eerste pleegkind in huis.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:07

Maureen95 schreef:
Het is inderdaad niet makkelijk om pleegkind te zijn! Maar ik ben mijn pleegouders ook heel dankbaar geweest. Bij alle keuzes die ze voor mij gemaakt hebben.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Want door de achterstand die ik bijvoorbeeld nog loop, hoor ik er niet meer bij op school. Als ze het op school over mishandeling hebben krijg ik flashbacks. Daar naast doen mijn pleegmoeder en ik alsof we gewoon biologisch moeder en dochter zijn. Al is dat soms heel moeilijk met alle dingen die mijn echte moeder nog altijd mij aandoet. Niet expres misschien maar nog steeds doet het pijn. Maar wat er hier ook wordt gezegd. Ik ben echt superdankbaar dat deze super ouders me in huis hebben genomen. Echt je hebt een hele goede daad verricht als je een pleegkind in huis neemt. Die zal je voor altijd dankbaar zijn :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:13

Bij mijn eerste pleegouders werden mijn pleegmoeder en ik heel vaak als moeder en dochter gezien. En als we dan zeiden dat ik haar pleegdochter was konden ze dat bijna niet geloven :)

Weet je al bij welke instantie je pleegkinderen aan wilt gaan nemen? En met wat voor achtergrond? Ik zou je iig geen t.rias aanraden. Mijn pleegbroertje heeft daar bij gezeten en alles wordt erg slecht geregeld. Hij woont al 5 jaar bij mijn huidige(vorige) pleegouders en nu moet hij daar weg omdat de instantie besloten heeft dat hij niet heftig genoeg gedrag vertoont.. Nou hebben mijn huidige pleegouders een gezinshuis waar de kinderen die opgevangen worden nog veel meer meegemaakt hebben maar alsnog vind ik het niet kunnen.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 11:18

De organisatie is de lokale organisatie hier, Kompaan en De Bocht. Vooralsnog komen ze op mij heel menselijk én professioneel over. Alles lijkt erg goed doordacht. Dat wil niet zeggen dat er geen moeilijke of vervelende siruaties kunnen ontstaan, natuurlijk.

We gaan ze beter leren kennen in de cursus die we hopelijk in januari gaan volgen

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:54

Hoi Gineke, ik gooi dit topic weer even boven omdat ik benieuwd ben of je inmiddels ervaringen hebt m.b.t. pleegouders zijn.