Alternatief voor movicolon

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_92

Alternatief voor movicolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:34

Hoi bokkers,

Ik gebruik (helaas) al jaaaren dagelijks movicolon. De ene keer red ik het met één zakje op een dag, de andere keer moet ik er even twee gebruiken. Nu vind ik het opzich niet meer zo'n probleem, ik heb het nou eenmaal nodig. Maar, in januari ga ik voor vijf maanden backpacken in Nieuw-Zeeland, Australië en Indonesië. Sowieso kan ik niet voor vijf maanden movicolon mee gaan nemen, dan zit mn hele backpack al vol :') . En het lijkt mij gewoon niet handig om dat daar te moeten gebruiken.

Is er iemand die misschien een alternatief heeft, in de vorm van homeopatische tabletjes oid?

Alvast bedankt!

damian23

Re: Alternatief voor movicolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:37

Het zijn vezels, dus ik denk niet dat je dat kan vervangen door een pilletje. Maar kan je daar niet af en toe een doosje kopen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:37

Normacol zijn kleinere zakjes maar nog steeds zakjes. Lijken op kattenbak korrels en werken bij mij beter dan movicolon trouwens.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:42

Den Hoek (holistische praktijk voor dieren, maar ook voor mensen) heeft Bio Micro, dat komt misschien een beetje in de buurt. Maar misschien is een behandeling daar wel grotendeels effectief.

Als je niet naar het alternatieve circuit wil, zal ik morgen even bij een van onze artsen (ik werk op de MDL-afdeling) navragen of er een soortgelijk middel in kleine vorm bestaat.

Heb je zelf een MDL-arts om mee te overleggen?

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:45

Lactulose is ook een optie, te verkrijgen in poeder en in siroop. Wordt regelmatig gebruikt als movicolon niet meer werkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:49

Het zal wellicht overbodig zijn, maar Australië is erg streng op douane gebied. Misschien dat movicolon/lactulose allemaal geen probleem vormt, of dat je alleen een arts verklaring nodig hebt of zo, maar ik zou er wel even naar kijken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:55

Hier thuis is vloeibare movicolon in gebruik. Wordt speciaal besteld (en is met sinaasappelsmaak) door onze huisarts/apotheek.
Misschien is dat makkelijker mee te nemen?

Een ander idee: zijn er plaatsen waar je sowiso langs wilt rond een bepaalde datum? Bijvoorbeeld t vliegveld ofzo? Daar kun je ook alvast pakketten naartoe sturen, zodat je per keer bijvoorbeeld voor een maand meeneemt in je tas.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:57

En anders aan kleine klysmaatjes denken ofzo? (Microlax)
Dan hoef je maar 1x per drie dagen een spuitje in je billen te doen. Kan je het ook nog een beetje plannen ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:59

Ik heb hele grote flessen, brr dan liever normacol slikken dan die jakkes klismas dat is voor mijn gevoel echt een laatste redmidddel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:10

Echt een makkelijk alternatief voor movivolon is er niet. Het zijn geen vezels maar een combinatie van verschillende zouten die laxerend werken. Snap dat het niet echt een optie is voor 5 maanden mee te nemen. De meeste dingen die genoemd worden zijn minder goed om te gebruiken microlax en in mindere mate lactulose drank worden je darmen lui van bij langdurig gebruik. Een drankje is ook niet handig in je rugzak.
Denk eigenlijk dat je het echt in voeding moet gaan zoeken evt een keer afspraak met diëtiste voor tips. Zemelen en lijnzaad is denk ik bv overal wel te krijgen dus misschien kan je dat alvast uitproberen hoe dat werkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:13

Normacol wordt voorgeschreven door mdl arts als vervanger voor movicolon, doet bijna hetzelfde alleen veel minder smerig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:15

Ik zou zoeken naar de oorzaak waarom krijg je deze en dieet aanpassen.

Ik gebruik ze op het werk waar cliënten niet bewegen, dus de darmen niet gestimuleerd worden.
En daardoor moeilijker naar de wc kunnen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:17

Ik heb alles van dit geprobeerd, maar sinds ik pillen van mijn tante krijg merk ik pas dat dit echt werkt. Zijn vezel tabletten van Herbalife. Heb hier zoveel dozen en flesjes nog staan maar weinig helpt of ik word er enorm beroerd van. Misschien hebben ze zoiets bij de tuinen oid?

Door microlax ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat ze dachten dat ik een blinde darm ontsteking had :')

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:36

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:38

Andere mensen nemen van alles mee tegen reizigers diarree - heb jij een idee hoe je lichaam op de plaatselijke bacteriën gaat reageren?
(Uiteraard is reizeigerdiarree ook geen correct werkende darm, maar toch...)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:45

Ken je wapiti?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:35

Als je al jaren goed functioneert op movicolon zou ik dat als ik jou was niet zomaar gaan veranderen, dit werkt, dus waarom iets anders. (afgezien van het volume natuurlijk :)) ) Ik denk dat alles wat je voor 5 maanden mee moet gaan slepen heel erg veel word, als ik jou was zou ik eens navragen of het niet mogelijk is om daar movicolon te regelen. In Belgie is movicolon zelfs zonder recept te verkrijgen en anders kun je ook in het buitenland altijd een afspraak maken met een arts die ter plekke medicatie kan voorschrijven, op die manier zou je het in 2/3x kunnen verdelen waardoor het al met al minder ruimte inneemt en je toch niet hoeft over te stappen op een ander middel waarvan je niet weet hoe je erop reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:10

Psylliumvezels? Dat wordt ook veel gebruikt op doktersadvies. Ben even de medische naam kwijt, maar je kunt het ook gewoon bij de tuinen halen.

Verder werkt lijnzaad voor mij ook goed, wel vergelijkbaar met movicolon. Maar denk dat iedereen daar anders op reageert dus dat zou je moeten proberen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:09

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:14

Als dit werkt zou ik het aanhouden.
Straks wordt je ziek in Australië op de overgang naar iets anders.
Zou zonde zijn.
Snap ook dat je niet voor vijf maanden mee kan nemen.
Misschien dat als het daar niet verkrijgbaar is dat je het kan laten opsturen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:16

Ik zie veel patienten magnesiumhydroxide gebruiken, dat zijn (kauw)tabletten ter grootte van paracetamol. Misschien dat eens proberen? (hier alvast mee starten)