Afkicken, wat is het moeilijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Afkicken, wat is het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:26

Nadat ik 2 dagen geleden zonder redbull kwam te zitten, zag ik de mogelijkheid om eindelijk mijn plan door te zetten en ineens te stoppen. Lichamelijk begin ik er ook onder te lijden. Mijn nieren protesteren tegenwoordig regelmatig, om nog maar te zwijgen over mijn verteringsstelsel, hartkloppingen en steken in de hartstreek. Plus dat het financieel natuurlijk ook veel interessanter is.

Gisteren ging het redelijk. Zeer weinig energie, doodmoe, geen honger en ontzettend veel dorst. Ondanks dat ik mijn favoriete blikjes moest passeren in de Aldi hield ik vol en ben zonder de winkel uit gegaan.

Helaas ging het vandaag veel minder. Ik heb een goede vriendin gevraagd of ze wilde komen, omdat ik mij niet goed voelde. Ik kreeg angstaanvallen, trillen, zweten, ontzettend koud, pijn door mijn hele lijf en was volkomen paranoïde. Mijn vriendin is verpleegster en heeft ook een tijdje in een afkickkliniek gewerkt. Zij zag ook dat het echt niet goed ging. Ik heb hier kalmeringspillen liggen voor een fobie van mij en hier heeft ze er 1 van gegeven. Nadat ze zeker was dat ik veilig was is ze naar de winkel gegaan.

Toen ze terug kwam bleek de pil geen effect te hebben en heeft ze mij verplicht een redbull te drinken. Nadat deze op was verdwenen de klachten stilletjes aan en ik werd weer rustig. Nu nog wel wat angstig, maar niet meer zo dat het mijn doen en laten volledig beïnvloed.

Nu heb ik samen met haar een afbouw plan gemaakt. Steeds 1 blikje minder. Ik zit nu aan 8 tot 10 blikjes op een dag en buiten af en toe een koude koffie drink ik niks anders.
Ik start dus morgen met 7 blikjes, gaat dit goed? Dan worden het er de volgende dag 6 en zo langzaam afbouwen tot 0 of maximaal 1 per dag. Het afbouwen gebeurt op het tempo van lichaam en geest, dus niet iedere dag 1 minder.

Wat ik met dit topic wil bereiken? Het opschrijven voor mezelf, een welverdiende trap onder mijn gat als ik het niet vol houd, ervaringen horen van lotgenoten.

Ik hoop over enkele weken/maanden dit topic te kunnen afsluiten als clean.
Laatst bijgewerkt door poetser op 21-10-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:28

Goed zo.

Ik ga duimen voor je dat het goed gaat. Als ik dit zo lees sta je er zelf 100 procent achter. Dus zet hem op.

Ilja000

Re: Afkicken, wat is het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:28

Als je verstandig bent ga je even langs je huisarts. Heel misschien wil hij bloed testen om te zien of het goed gaat met afkicken.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:31

Knap van je. Ik hoop dat het je gaat lukken.

eenitraM

Pfoeeeh, heftig hoor! Hoe is het gekomen dat je zo veel van dat spul drinkt? De nodige dorst die je had, hoe heb je die weggekregen? Hopelijk door water of aanmaaklimonade? Ben je juist aangekomen, of afgevallen? Hoe is je gebit?

Ik wens je heel veel succes! Je kunt het!

Ik ben van 14 kopjes koffie en 2 blikjes redbull naar 4 maanden alleen maar thee, water en aanmaaklimonade gegaan. Gewoon pardoes gestopt. Maar ik begon de koffie zo te missen dat ik inmiddels koffie drink. Met beleid en na 6 uur drink ik alleen nog maar thee.

Nogmaals succes!

ellepel

Top zeg, kijk wel uit dat je niet te snel wilt?

Je kunt ook een paar dagen 8 blikjes, en dan weer een paar dagen 7 drinken in plaats van elke dag 1 minder te doen.Kijk ook dat je tussendoor ook eens wat water drinkt :j

Ik heb hier op bokt wel al een topic voorbij zien komen in het verleden met lotgenoten van je.
Edit, [MWS] redbull / energydrink verslaving

Dit topic dus,staan misschien wel wat tips voor je in!
Succes!!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-10-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:34

Ehm, het is maar caffeine hoor. Men stelt zich hier aan alsof het om een heroine verslaving gaat....
Die aanstellerij is een groot deel van dit "probleem".

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:34

Wouw...ik vind je knap. Ik denk dat afbouwen hierin slim maar wel heel moeilijk is. Kan je niet beter twee of 3 blikjes per dag doen over de dag verdeeld? Dat je wel wat in je lijf hebt om de boel op te vangen maar niet zoveel. Je hebt er nu als ik het goed lees ook maar eentje op en voelt je beter...en dan ben je er nog sneller af. Ik snap wel dat je even cold Turkey ging hoor als je er normaal 7 drinkt! Hoe je het ook gaat aanpakken...het komt vast goed! Fijn dat je een vriendin hebt die je zo kon opvangen...

Ik ga je aanmoedigen...ik vind je sowieso een topper. Wat zal jij je straks beter voelen!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:35

10 blikjes :wow: ik wist niet eens dat je er verslaafd aan kon raken, maar ook niet dat er mensen waren die er zo veel van drinken %)
hoe lang drink je dit al in die hoeveelheden?
succes met afkicken!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:35

Word je niet vreselijk dik van al die suikers in die troep?

Ik wist niet dat je er echt lichamelijk verslaafd aan kon raken! Succes met minderen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:36

Succes, het gaat je lukken!
Ik vind het onbestaanbaar dat die rommel als onschuldige frisdrank wordt verkocht in de winkel.
Echt een erg ongezond goedje. (Lichamelijk en mentaal)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:39

Ik hoop dat je na al die jaren verslaving, nu eindelijk eens écht het roer kan omgooien. Dat je stevig in schoenen komt te staan, zodat je niet als het lastig gaat worden overstag gaat. Fijn dat je hulp krijgt nu :) dat vergroot al de kans op succes!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:40

Sjeumpie. Zeker niet banketstaaf bedoeld, maar ik geloof niet dat je lichamelijk zo verslaafd aan caffeïne kan zijn, wel geestelijk, wat de lichamelijke klachten kan veroorzaken. Ik zou als ik jou was de huisarts opzoeken en eventueel met begeleiding van een psycholoog verder gaan. Wil je in ieder geval veel sterkte wensen en respect dat je de stap hebt gezet!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:41

Ik weet niet of je het lust, maar ik zou elk blikje vervangen door bijvoorbeeld cola. Dat is ook niet gezond, maar bevat wel minder caffeïne, en daar moet je in eerste instantie van afkicken. Later kun je dan die cola weer minderen, of vervangen door bijvoorbeeld sinas. Dat is weer een stapje minder slecht.

Elke dag een blikje redbull minder gaat best wel hard. Dat betekent dat je in een week vrijwel helemaal afkickt. Ik ben bang dat dat te snel is. Dat is niet genoeg om lichamelijk af te kicken.
Je zou ook flesjes kunnen maken waar bijvoorbeeld driekwart blikje in past, en die elke keer drinken als je normaal een heel blikje zou drinken.

Ik zou het dus langzamer doen, en goed nadenken over vervanging, dan heb je meer kans van slagen. Het is net als met diëten... Het gaat niet om minder eten, het gaat om het aanleren van nieuwe gewoonten. Aan jojoën heb je niks.

Veel succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:42

Bedankt voor de reacties, was toch wel bang om dit topic te openen :o

ellepel schreef:
Top zeg, kijk wel uit dat je niet te snel wilt?

Je kunt ook een paar dagen 8 blikjes, en dan weer een paar dagen 7 drinken in plaats van elke dag 1 minder te doen.Kijk ook dat je tussendoor ook eens wat water drinkt :j

Ik heb hier op bokt wel al een topic voorbij zien komen in het verleden met lotgenoten van je.

Succes!!

Dit is inderdaad het plan nu. Afbouwen op het tempo van mijn lichaam/geest.
Dat topic zat ik zelf ook in, keer op keer mislukte het. Nu wil ik er echt vanaf :)

Volgende bijlees post komt er direct aan

eenitraM schreef:
Pfoeeeh, heftig hoor! Hoe is het gekomen dat je zo veel van dat spul drinkt? De nodige dorst die je had, hoe heb je die weggekregen? Hopelijk door water of aanmaaklimonade? Ben je juist aangekomen, of afgevallen? Hoe is je gebit?

Ik wens je heel veel succes! Je kunt het!

Ik ben van 14 kopjes koffie en 2 blikjes redbull naar 4 maanden alleen maar thee, water en aanmaaklimonade gegaan. Gewoon pardoes gestopt. Maar ik begon de koffie zo te missen dat ik inmiddels koffie drink. Met beleid en na 6 uur drink ik alleen nog maar thee.

Nogmaals succes!

Ik drink dit al sinds mijn 11de, toen was het stiekem met mijn stiefbroertje. Dat is dus al ruim 16 jaar.
De dorst heb ik geprobeerd weg te krijgen met water, thee en taksi
Ik heb al jaren ondergewicht. Vroeger woog ik 80 kilo, tegenwoordig kom ik niet meer boven de 60 kilo uit en ben bijna 1,80m.
Mijn gebit is een ramp, ben hard aan het sparen voor een vals. Dit is niet enkel door de redbull. Als opstandige puber heb ik mijn tandenborstel afgezworen en tegen de tijd dat ik dat terug draaide was het kwaad al geschied.

Goed gedaan met jou probleem +:)+ Hopelijk kan ik binnenkort ook terug kijken naar een ongezonde, maar afgesloten periode

Ilja000 schreef:
Als je verstandig bent ga je even langs je huisarts. Heel misschien wil hij bloed testen om te zien of het goed gaat met afkicken.

Huisarts ga ik inderdaad nog een bezoekje brengen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:43

Bambolina schreef:
Sjeumpie. Zeker niet banketstaaf bedoeld, maar ik geloof niet dat je lichamelijk zo verslaafd aan caffeïne kan zijn, wel geestelijk, wat de lichamelijke klachten kan veroorzaken. Ik zou als ik jou was de huisarts opzoeken en eventueel met begeleiding van een psycholoog verder gaan. Wil je in ieder geval veel sterkte wensen en respect dat je de stap hebt gezet!

Wel met dergelijke hoeveelheden kun je ook lichamelijk afhankelijk worden, naast geestelijk:
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... erslaving/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:45

Ik zag het net al ja dat jij al in dat topic zat, dan ben je zeker een trap onder je gat nodig! :P

Vraag jezelf in elk geval af waarom je eigenlijk red bull drinkt, of je elk blikje nodig bent, of je het blikje zo lang mogelijk uit kunt stellen , dat laatste gaat je vast lukken.
Je hebt dus al,eerder op minder blikjes per dag gezeten,dus dat gaat je nu zeker weer lukken :j
Vertrouw op jezelf dat je het kunt :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:46

Kuggur schreef:
Ehm, het is maar caffeine hoor. Men stelt zich hier aan alsof het om een heroine verslaving gaat....

Wat denk je dat zoveel redbull doet met je hart..... ?!
Zou er maar niet te makkelijk over denken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:47

Ik zou echt de frisdrank laten staan. Stap over op water, desnoods met een scheut limonade of maakt thee *zonder suiker uiteraard. Taksi is ook niet echt bevordelijk voor je lichaam. Het is ook een mentale knop wat je om moet zeggen. Het enorm zoete weegt qua smaak niet op tegen waterdrankjes, maar je hebt er zo veel meer baat bij, anders blijf je in de cirkel.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:49

Kuggur schreef:

Zelf zeker nooit verslaafd geweest aan een voedingsproduct?

Ik heb een suiker verslaving. Tijdens het afkicken gaat het de eerste twee dagen redelijk. De derde dag komt de klap, trillen, zweten en enorme hoofdpijn.
Helaas verval ik vaak terug en doe ik keer op keer pogingen om suiker zo veel mogelijk te bannen.

TS super knap van je!

TurdusMerula

Kuggur schreef:

Ik dacht dat daar wel meer schadelijke stoffen in zitten?
Het is in sommige landen al verboden, zou dat dan enkel zijn om de caffeine? Want dat zou gelijk staan aan de hoeveelheid van 3 kopjes koffie.
(Hoewel 30+ koffie natuurlijk ook niet best voor je is...)

Hup ts! :)

UhNee

Kuggur schreef:

Wauw, onder welke steen leef jij? Caffeïne, zeker in de hoeveelheid van TS, is slecht voor je lichaam. Is ontzettend veel onderzoek naar gedaan.

Succes TS! Ik weet zeker dat het je gaat lukken!
Laatst bijgewerkt door UhNee op 21-10-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:50

WendyLotte schreef:
Kuggur schreef:

Inderdaad... 10 blikjes Red Bull staat qua caffeïne gelijk aan 40 koppen koffie.

Succes TS! Ik denk dat je het met afbouwen een stuk eenvoudiger krijgt!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:50

LindyH schreef:
Ik weet niet of je het lust, maar ik zou elk blikje vervangen door bijvoorbeeld cola. Dat is ook niet gezond, maar bevat wel minder caffeïne, en daar moet je in eerste instantie van afkicken. Later kun je dan die cola weer minderen, of vervangen door bijvoorbeeld sinas. Dat is weer een stapje minder slecht.

Elke dag een blikje redbull minder gaat best wel hard. Dat betekent dat je in een week vrijwel helemaal afkickt. Ik ben bang dat dat te snel is. Dat is niet genoeg om lichamelijk af te kicken.
Je zou ook flesjes kunnen maken waar bijvoorbeeld driekwart blikje in past, en die elke keer drinken als je normaal een heel blikje zou drinken.

Ik zou het dus langzamer doen, en goed nadenken over vervanging, dan heb je meer kans van slagen. Het is net als met diëten... Het gaat niet om minder eten, het gaat om het aanleren van nieuwe gewoonten.

Veel succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Sinds mijn verslaving is beginnen doorslaan gruwel ik van cola en koffie :( De caffeïne is ook niet het grootste probleem, het zit waarschijnlijk in de taurine. Gewone caffeine dranken geven mij onrust, drankjes met taurine erbij brengen rust.
Het gaat op tempo dat mijn lijf en geest aangeeft. Dat staat precies niet echt duidelijk in de openingspost.

senna21 schreef:
Succes, het gaat je lukken!
Ik vind het onbestaanbaar dat die rommel als onschuldige frisdrank wordt verkocht in de winkel.
Echt een erg ongezond goedje. (Lichamelijk en mentaal)

Inderdaad en in bepaalde winkels staat het binnen handbereik van kleine kinderen.

Jade schreef:
10 blikjes :wow: ik wist niet eens dat je er verslaafd aan kon raken, maar ook niet dat er mensen waren die er zo veel van drinken %)
hoe lang drink je dit al in die hoeveelheden?
succes met afkicken!

Ik drink het in totaal al 16 jaar, maar deze hoeveelheden is iets van de laatste 3 jaar. Mijn ex nam elke dag 2 blikjes mee naar zijn werk en aangezien ik thuis zat op dat moment sloeg ik de voorraad aan. Het begon met 2 en dat bouwde zijn eigen langzaam op.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:51

WendyLotte schreef:
Kuggur schreef:

http://www.youtube.com/v/42cQQX0OA4k

Succes poetser! :j