Tandarts....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:28

Hallo bokkers
Ik heb sinds een week last van een gaatje in m'n kies

Na veel wikken en wegen zojuist de tandarts gebelt en ik kan maandag morgen terecht

Maar ik ben onwijs bang er moet wss geboord worden en daarna vullen

Eigenlijk durf ik gewoon echt niet te gaan...
Wie heeft nog meer dit soort "problemen"
En wat doen jullie er aan

Ik heb gemeld dat ik onwijs veel angst heb...

Suusie22

Re: Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:34

Langleve de verdoving ;) dan voel je er niets van.
Het enige wat vervelend kan zijn is het geluid.
Blij dat mijn tandarts een tv aan het plafond heeft hangen waardoor je veel wordt afgeleid.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:36

oke verdoving erin tel tot 10 muziekje aan oortjes in oogjes dicht en 2 minuutjes later voel je niets meer

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:37

Ik ben onwijs bang voor spuiten :+
Die verdoving maakt t alleen maar erger ipv makkelijker hahaha

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:38

Waarschijnlijk krijg je een verdoving. Maar als je mijn tandarts hebt krijg je geen verdoving..... maar dan doet het nog geen pijn.
Succes! :(:)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:38

oke vraag dan om een voor verdoving dan bevriezen ze je tandvlees en voel je heel die spuit niet :+

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:39

Ben je niet de enige :+
Ogen dicht en je ziet de naald niet O:)

Achteraf valt het allemaal wel mee ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:41

Herkenbaar :D Ik heb ergens dit jaar ook een topic geopend over de tandarts. Ik moest een kiesimplantaat.... Panisch... Maar: Het resultaat is prachtig :+:

Goed, terug naar gaatjes boren: Ik ben ook bang voor spuiten, met een gaatje gaat er dan ook zeker geen verdoving in. Ik heb met mijn tandarts een afspraak gemaakt en signalen afgesproken: Standaard boren 5 sec met meetellen door haar. Gaat het niet dan mag ik met mijn hand zwaaien. In de andere hand heb ik een knijpspons waar ik mij heerlijk op af kan reageren. Enne, dat werkt :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:42

Maar ik weet wel dat die naald d'r is...
Ik ben n zeikerd hoor
Net terug gebelt ik kan morgen om kwart over 11 al terecht :j
Hoe sneller hoe beter
Ik moet alleen om 1uur werken dat word gezellig

Winged dat klinkt goed eigenlijk ga t ook overleggen
Liever geen verdoving

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:47

Ik was ook super bang voor de verdoving, dus ik heb mijn eerste gaatje ooit laten vullen zonder verdoving. Dat was echt geen pretje. Toen mijn verstandskiezen getrokken moesten worden kon ik er niet onderuit en moest ik wel verdoofd worden. Achteraf denk ik echt heb ik me daar zo druk om gemaakt :') Tuurlijk het is niet fijn, maar het gaatje vullen zonder verdoving deed langer pijn en dat was een veel vervelender gevoel. Inmiddels ben ik wel over de angst voor de spuiten heen na 4 verstandskiezen getrokken te hebben.

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:53

Ik ben zelf ook panisch voor naalden en ben helaas niet gezegend met een goed gebit... Als kind moest ik een aantal tanden en kiezen laten trekken om een beugel te kunnen plaatsen, en toen is er een keer iets misgegaan met de verdoving in mijn gehemelte. Hier is mijn angst voor naalden mee begonnen, helaas dus ook echt bij de tandarts. Afgelopen paar jaar heb ik gaatjes altijd zonder verdoving laten vullen en 9 van de 10 keer heb ik amper iets gevoeld van de behandeling. Als ik jou was zou ik met de tandarts overleggen of het echt nodig is om te verdoven, omdat mijn ervaring is dat het bij de meeste gaatjes echt niet nodig is. Verder lijken de afspraken die Winged met de tandarts gemaakt heeft ook goede.

Twee weken geleden had ik twee ontstoken kieswortels en moest ik een acute wortelkanaalbehandeling. De ontsteking deed zo ontzettend veel zeer dat ik er serieus naar uitkeek om verdoofd te worden. Alles beter dan de pijn die ik toen in mijn mond had. Een week geleden moest ik terug voor deel twee van de behandeling en hoewel in echt vreselijk tegen de verdoving opzag, viel het me erg mee. Ik merkte ook dat ik mezelf echt vreselijk gek heb lopen maken afgelopen jaren en mijn angst eigenlijk veel erger had gemaakt. Maar toch: een verdoving in mijn gehemelte zou gewoon weer een drama worden.... :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:55

Ik doe het zo veel mogelijk zonder verdoving omdat ik hem knijp voor de naald (en snel braakneiging heb).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:56

Overigens: Die 5 sec kun je dus ook langer (7-8-9-10) maken of korter. Mij helpt het om door te bijten ( :+ ) als ik weet hoe lang die pijn nog aanhoud.

(en ja, hier ook kiezen getrokken, wortelkanaalbehandeling gehad, het implantaat.. dus de prikken heb ik écht wel gehad. Maar als het niet nodig is....)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:57

Van mijn 12 gaatjes heb ik er 6 gedaan zonder verdoving en dat vind ik echt veel fijner, geen beurs tandvlees na afloop, verdoving die uitwerkt en het verdovende gevoel. Als het een klein gaatje is, dan kan het wel zonder. Bij mijn tandarts was het dan 3xzoveel seconden en dan telde hij ook en nét toen het irritant werd, stopte hij al. Succes!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:07

Ik ben weer thuis en ik leef nog :j

Ik heb n flinke verdoving gekregen en dat was ook nodig want t gaatje zat tot op de zenuw en dat wist ik
De naalden vielen eerste instantie wel mee tot hij de binnenkant bij t gehemelte ging verdoven
Mijn god wat een pijn
Het boren enz stelde geen drol voor

M'n eerste gaatje in m'n leven is weer mooi ben d'r helemaal blij mee hopelijk krijg ik d'r geen last van als de verdoving is uitgewerkt
5 november terug voor m'n hele gebit te reinigen enz
Hij wou me niet nog meer pesten

Ik was gezegend met een goed gebit hij verbaasde zich ben namelijk al een eeuwigheid niet geweest
Heb links boven wat tandsteen en dat is het dan ook

Foto's zagen er keurig uit die gemaakt zijn
Had dit echt nooit verwacht ondanks dat ik amper zoet spul als snoep enz eet
Had ik wel verwacht dat m'n gebit een grote ellende zou zijn

Mijn tanden staan door een ongeluk enorm scheef heb vroeger 4 jaar met een beugel gelopen
Door m'n slechte ervaring met de tandarts toen der tijd wou ik geen beugel meer

Maar heb met mezelf en de tandarts afgesproken dat ik nu alles laat reinigen en ik dan binnen nu en een half jaar toch voor die beugel ga
Zodat ik over 2jaar een stralende lach heb :j
Heb d'r nu al zin in

De tandarts was een leuke man zong mee met de muziek enz
Echt een man met passie voor z'n vak en een hart voor de patiënt

En ik geloof dat hij honger had z'n maag knorde :')

Bedankt voor jullie berichtjes
Ik ben onwijs blij dat ik me d'r over heen gezet heb en gisteren gebelt heb en snel terecht kon

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:10

Super dat het meeviel ;)
En goed van je dat je de afspraak vervroegd hebt!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:24

Ja ik mocht gelukkig van m'n baas later beginnen
Moest eigenlijk van 13/20 maar belde me of ik om 10 al kon heb ik ja gezegd

Maar de tandarts had ook n plekje om 11 uur
Dus toen heb ik m'n werk gebelt en dat was geen probleem

En hoe sneller t is hoe minder druk ik me hoef te maken

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:00

Geloof me, Als hij echt op je zenuw hebt lopen boren ben je niet blij.
Je kies/tand is opgebouwd uit verschillende cellen
Buitenste laag, dentine, hier zit geen gevoel is
Daaronder, Dentine, hier zitten uitlopers is zodat het lijkt dat er op de zenuw wordt geboord maar dit is alleen het gevoel
Binnenste, Zenuw, Als deze wordt aangetikt terwijl er nog "leven" in zit dan kan je er boem op zeggen dat je een wortelkanaal behandeling nodig hebt.

Dus ik gok dat het gaatje diep was maar niet in de zenuw, want een zenuw kan niet veel hebben.
Eerste de gaatjes vorming, daarna de tandarts met de boor en dan nog de vulling die een prikkeling geeft.
Dus ik wens je sterkte....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 20:18

Het lag wel open tot aan de zenuw of in elk geval op t randje
Want als ik iets d'r in kreeg ging t door merg en been

Ik ben eerder gegaan van t werk de pijn was niet te harden en zit nu al n tijdje met ijsklontjes in m'n mond

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:33

Zet je maar schrap voor het vervolg. Want dat gaat er voor 99% zeker dat dat er komt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:35

Ik doe eigenlijk nooit een verdoving als het niet echt hoeft.
En bij het vullen van een gaatje doe ik het dus niet.
Het valt echt allemaal erg mee, het is even vervelend en pijnlijk, maar je bent zo klaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:39

Goed dat je de afspraak hebt vervroegd! En mooi dat het boren mee viel :)

Bij mij zijn 2 kiezen helemaal uitgeboord (ivm vulling vervangen) zonder verdoving (verdoving was uitgewerkt op het moment dat de boor er in ging, andere kant net zo helaas) vorig jaar en ik kan het niet aanraden :=

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 20:45

Nou de pijn is echt onuithoudbaar en ik ben normaal geen zeikerd maar ik zie t nu alweer voor me hoe ik de nacht ga doorkomen...

Welk vervolg summerles?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:46

SummerLess schreef:
Zet je maar schrap voor het vervolg. Want dat gaat er voor 99% zeker dat dat er komt

mag ik vragen wat je daarmee bedoeld?

Ik heb 2 maanden geleden een gaatje laten vullen in een kies die (voor mijn gevoel) ook tot zenuw ging. Ik kon er al ruim een half jaar niet mee kauwen, dus ondanks mijn angst toch laten vullen. Dit is nu dus al weer 2 maanden geleden, maar gevoeligheid is niet minder geworden, kan nog steeds niet kauwen met linkerkant van gebit.

Kan dit alsnog afnemen of was een andere behandeling nodig geweest denk je?
(I know, anders bel je ff je tandarts?! :') maar ze zijn vaker niet dan wel bereikbaar, dus krijg telkens bandje)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:51

Zij doelt op een mogelijke wortelkanaalbehandeling?

Heb je goede pijnstilling in huis? Hopelijk kan je een beetje slapen vannacht.... naar dat de napijn zo enorm is :(:)

Ik ben vandaag ook naar de TA gegaan, moest ook een gaatje vullen.... gelukkig een beginnend gaatje. Die veel mensen zonder verdoving zouden doen. Maar omdat ik zooo bang ben voor de pijn laat ik altijd een verdoving zetten hoe loos het gaatje ook is. Want met een verdoving WEET je wanneer de pijn er komt. En dat kan ik wel overleven. Maar tijdens het boren wachten of en wanneer het msischien pijn gaat doen, vind ik echt verschrikkelijk.

Ik lag wederom rillend in de stoel en kan echt wel janken.... Maar achteraf om niets. Zelfs het zetten van de verdoving heb ik deze keer niet gevoeld :o En de napijn valt gelukkig bij mij ook mee.

Hopelijk zakt het bij jou snel wat weg... sterkte! :(:)