Door me enkel gaan.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm_1

Door me enkel gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:25

Ik wordt er een beetje moedeloos van.

De 29e september ging ik tijdens Sh'bam (dansen) flink door me enkel. De vrouw achter mij schrok zich rot omdat ze een harde knak hoorde (boven de toch best harde muziek uit) en dacht dat ik mijn enkel brak. 20 minuten gekoeld en toch maar naar huis gefietst. De volgende dag werdt het erg dik en kon ik bijna niet lopen.

Langzamerhand ging het wat beter, minder pijn, maar helemaal goed was het niet. Ik had het gevoel dat er iets krakte en knakte als ik liep. Dit trok na een paar dagen ook weer weg ik ik kon weer pijn vrij lopen. Maar nog niet alle kanten op bewegen. (de beweging hoe je enkel ook gaat als je er door heen gaat wou nog niet, en me enkel bleef een beetje dik)

Langzaam de sportschool weer een beetje opgepakt, maar de intensieve training zoals hardlopen en me kuitspieren enz dat ging nog niet.. (sport met een bandage)

Een week geleden ging ik mijn collecte lopen en ja hoor daar ging ik weer. Weer koelen weer pijn maar minder erg dan de eerste keer.

Gisteravond ging ik de hond uitlaten en was het weer raak. Weer koelen er weer erg veel pijn, weer hartstikke dik.

En nu? Ja koelen, hoog houden, rust enz dat snap ik. Maar als het zo door gaat herstel ik nooit natuurlijk. Tegen de tijd dat het weer een beetje goed gaat dat ik pijn vrij mijn spieren rond dat gebied kan gaan training om de boel wat sterker te maken ga ik er weer doorheen en begin ik weer van voor af aan.

Iemand die dit herkend.. of tips heeft?

De tip je spieren trainen schiet dus niet op, omdat ik voordat mijn enkel daar aan toe is er al weer door heen ben gegaan.

Als het zo door gaat staat de HA zeker op mijn lijstje.

Suusie22

Re: Door me enkel gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:28

Schoenen aan die boven de enkel sluiten en zo steun bieden. Als je stil staat op je tenen gaan staan en weer zakken, dit herhalen. Hierdoor worden je enkelbanden steviger! Dit heeft mij veel geholpen.

Bij twijfel langs de huisarts gaan ;)

Selka

HA gaat zeggen fysio. Tenminste als je mijn HA hebt :+

Sinds ik 1x flink door mijn enkel ben gegaan blijft dit een zwak punt. Eigenlijk moet ik ook naar de fysio maar ik ben al een jaar eigenwijs. Wel heb ik gemerkt dat sporten rustig opbouwen wel weer wat helpt.

mie123gie

Fysio therapie. Dat heeft bij mij heel erg geholpen, ook schoenen aan die hoger zijn en daar goed steun geven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:29

Ik zou twee dingen hoog op je lijstje zetten, waarvan de eerste is: naar de HA.

Bokt is geen dokter.

Het tweede ding is het 'ding dat niet genoemd mag worden'. "me enkel" aarghh

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:32

Laat gewoon even een foto maken als je er niet zeker van bent. Als er niks gebroken is dan is het verstandig fysiotherapie te gaan volgen om je enkel sterker te maken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:32

Een tip is ook om iemand te vinden die jouw enkel kan tapen of bandageren voordat je gaat lopen/sporten/wat dan ook. Hierdoor heeft je enkel meer stevigheid en ga je er niet o snel nog een keer meer doorheen.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:47

Waarom ben je de eerste keer niet naar de HA geweest voor de zekerheid? Ik ben ruim een week geleden door mijn enkel gegaan, maar heb voor de zekerheid een foto laten maken om breuk uit te sluiten. Daarna echt een paar dagen voet hoog en nog steeds koelen. Krukken opgehaald om mobieler te worden. Nu pas zonder krukken maar in de avond nog steeds veel rust en voet omhoog.

Ik ben dan misschien te voorzichtig maar ik heb al eens ellende met mijn hand gehad en heb toen niet naar mij lijf geluisterd.

Dat je er zo snel weer doorgaat lijkt mij een teken van te snel weer belasten. Dat heeft mijn partner jaren geleden ook gedaan. Was ook door zijn enkel gegaan. Moest 4 weken met krukken lopen maar na 4 dagen deed hij ze al aan de kant. Nu jaren later heeft hij er nog steeds last van. Echt ga aub naar een HA voor je er niet meer vanaf komt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:49

Amaris schreef:
Ik zou twee dingen hoog op je lijstje zetten, waarvan de eerste is: naar de HA.

Bokt is geen dokter.

Het tweede ding is het 'ding dat niet genoemd mag worden'. "me enkel" aarghh

:= := gniffel....

Maar inderdaad, ik zou als ik jou was eerst even langs de ha. Wie weet sloop je hem nu des te meer..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:51

Naar de HA inderdaad. Het klinkt een beetje als mijn enkelband die gescheurd is, en dat wil je echt niet onbehandeld laten.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:53

Gewoon naar de HA kleine moeite.

me = mijn ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:30

Naar de fysio - dat kan zonder verwijzing van de huisarts.

Nog een tip. Leg wat onder je matras (bijvoorbeeld een opgevouwen badlaken), zodat je enkel niet zo dik wordt 's nachts.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:36

Als jong broekkie ook eens flink door m'n enkel gegaan. Bij huisarts was flink gekneusd. Nadeel is nu wel jaren later dat m'n enkel nog steeds slap is. Bij een stoep tegel die wat anders staat ga ik er zo weer door heen. Hoge schoenen geven meer steun zoals hier eerder is aangegeven.
En niet als hier boven wordt genoemd ga langs de ha.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:42

Ik denk ook richting een gescheurde enkelband/pees mede door de harde knak en het feit dat je enkel nu instabiel is. Dus ik zou zeker naar de huisarts gaan!

Intapen is in het begin wel een optie voor meer stevigheid maar zeker niet op de lange termijn aangezien het gewoon symptoom bestrijding is. En je enkel wordt er niet sterker/beter van...

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:57

Ik ben al heel wat jaar geleden een keer flink door m'n linker enkel gegaan en een week daarna m'n rechter... Sindsdien erg zwakke enkels gehad. Merk wel dat het het laatste jaar steeds beter gaat, maar moet nog steeds oppassen met ongelijke grond en verstap me ook snel. Had ook snel zeer pijnlijke enkels na een tijdje lopen. Ik heb een tijdje bij de fysio gelopen, moest toen allerlei oefeningen doen en sporten zou juist helpen. Heb toen niet heel veel verschil gemerkt, maar merk wel sinds ik het afgelopen jaar meer ben gaan sporten dat ik minder door mijn enkel ga. Op dagen dat je erg intensief je enkel gaat gebruiken, zou ik het wel even intapen. Dit zorgt gewoon voor extra steun en dat is wel fijn. Ook stevige schoenen dragen is wel fijn, maar geen pre. Ik kan mijn voeten ook erg ver naar "beneden" buigen, maar hakken uitdrukken gaat weer lastiger. Vroeger ben ik zelfs naar een psycholoog gestuurd door een of andere arts omdat ze dachten dat het in mijn hoofd zat? :'). Ik zou gewoon even naar de HA gaan en anders er maar leren leven.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:22

Annabel schreef:
Gewoon naar de HA kleine moeite.

me = mijn ;)

En "ik wordt" bestaat ook niet.. ;)

TS, ik zou de komende dagen met een brace of tape lopen. Niet te lang, want daar worden je spieren juist slapper van. Maar het kan nu even helpen om de pees weer "normaal" te krijgen, hoe vaker je hem verstuikt, hoe slapper de banden worden en misschien ook inscheuren.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:33

Dit had ik ook begin juli. In een gat gestapt en hoorde echt een krak. Ik nog optimistisch gewoon een rondje buiten stappen met mijn paard, gekoeld en daarna ingezwachteld. De dag erna wilde ik gewoon gaan werken, iets te fanatiek. Ik sta op om mij aan te kleden en ga zo weer door mijn enkel. Weer een krak. Dus toch voor de zekerheid maar langs het ziekenhuis. Eerst huisartsenpost en toen door naar de seh. Gelukkig toen niks gebroken maar wel het advies om met steun van mijn krukken toch te blijven lopen en dan na een week naar de fysio. Nu ging ik op vakantie dus dacht doe het daarna wel. Tussen de vakanties door ben ik gaan rijden en d'r keihard afgevallen met als gevolg, mijn enkel op twee plaatsen gebroken. Maar ben nu wel weer met fysio het sterker aan het maken. Vind ik wel belangrijk. Met mijn andere enkel een paar jaar terug gewoon doorgelopen ondanks dat mijn banden gescheurd waren en na een half dagje werken op stal heb ik daar de rest van de dag last van. Dus vooral zorgen voor sterkere banden. Goed oefenen, als je niet naar de fysio wilt, kun je vast op internet goede oefeningen vinden om ze sterker te krijgen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:37

Ik zou voor de zekerheid even langs de huisarts gaan, misschien kan die je door verwijzen naar een fysio als dat nodig is?
Ik heb ook zwakke enkels (door hypermobilitiet) en ga ook geregeld door mijn enkel. Daarom draag ik tijdens het sporten een enkelband(anders ga ik elke gymles door mijn enkel en dat werkt niet bevordelijk :') ). Het helpt wel, het zorgt ervoor dat ik minder door mijn enkel ga. En na het sporten doe ik hem gewoon weer af. Dus misschien kan je een tijdje een enkelband dragen?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:42

Ik zeg ook HA en/of de fysio.

De fysio kan je oefeningen meegeven die je helpen met het sterker maken van de spieren rondom de enkel waardoor je er minder snel doorheen gaat.

Maar ik heb zelf slechte enkels (en andere gewrichten :P ) en ga ook vaak (soms wel 10x op een dag, maar ik heb er bijna nooit last van doordat de pezen opgerekt zijn) door mijn enkel. Bij mij helpt hem om stevige schoenen aan te doen en deze ook goed te strikken, dus geen losse veters of slappe knoopjes. Deze schoenen moeten boven de enkel sluiten.

En misschien een rare vraag, maar doe je ook aan een goede warming up? Als je door een 'koude enkel' gaat, doet dit ())@*&$*#& meer zeer dan met een 'warme enkel' :')

Tapen of bandageren zou ik als jou was goed mee oppassen! Als je het te vaak gebruikt, worden je pezen slapper en krijg je er later alleen maar meer last van! Eigenlijk net zoals pees beschermers met paarden ;) Dit is mij tenminste door meerdere mensen verteld die flink wat ervaring hebben.

Ik denk verder nog even voor je na, sommige dingen zijn voor mij al te vanzelf sprekend geworden haha.