Chronische vermoeidheid in relatie tot keelamandelen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_J

Chronische vermoeidheid in relatie tot keelamandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:57

Sinds 5 jaar heb ik last van vermoeidheid, het begon met een lastig jaar op het vmbo. Na een paar bezoeken van de huisarts toch bloed laten prikken, daar kwam uit dat ik pfieffer had gehad. sinds dien heb ik last van vermoeidheid en ben ik vaak ziek. Met deze klachten ben ik meerdere malen naar de huisarts geweest, en ook vaak bloed laten onderzoeken op veel verschillende dingen. Maar mijn bloedbeeld is gewoon prima.

Van het voorjaar ben ik doorgestuurd naar een endocrinoloog, omdat het misschien aan mijn schildklier lag. Want ik eet goed, ik fiets dagelijks een uur naar school, ik loop veel met de hond, doe op de zaterdag werk op een boerderij. De endocrinoloog heeft een uitgebreide bloed test laten doen, hier uit kwamen ook geen gekke dingen. Voor de zekerheid longfoto's laten maken en hartfilmpje, dit is ook allemaal in orde.

2 maanden terug was ik voor de zoveelste keer niet lekker, verhoging, keelpijn, opgezette klieren rondom mijn keel, sufheid etc. Toen ben ik door de huisarts doorgestuurd naar KNO-arts omdat al deze klachten misschien door mijn amandelen kunnen komen. Vorige week ben ik KNO-arts geweest, en hij kwam tot de conclusie om ze te laten verwijderen. Gisteren bij de anesthesist geweest en volgende week vrijdag gaan ze mijn amandelen verwijderen. Dit gaat de eerste keer worden dat ik onder narcose ga dus ik ben behoorlijk gespannen voor wat komen gaat! :o

Heeft iemand ervaring met deze klachten, en het verwijderen van de keelamandelen op latere leeftijd (18)?
Wat is de herstel periode?
En hoe zijn de dagen na de operatie?
Wat zijn de do en dont's?

Alvast bedankt!

Anne_J

Re: Chronische vermoeidheid in relatie tot keelamandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:50

Up

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:52

Herstel is bij iedereen verschillend.
Zorg in ieder geval voor ijs.
Sterkte!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:13

ja mijn dochter heeft ze laten verwijderen toen ze 16 was, is 2 weken goed ziek ervan geweest. En moet zeggen dat ze er prima van opgeknapt is. Weinig vermoeit, geen dikke keel. En de pfeiffer is ook zo goed als verdwenen. Dus ja je kan er echt baat bij hebben

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:14

Ik ben ook na de pfeiffer vermoeid gebleven en hierdoor een heel ander mens geworden. Jaren later kreeg ik keelontsteking na keelontsteking waarbij de koorts echt op kon lopen tot 41.3 graden (terwijl ik van mij zelf heel laag zit). Toen besloot de ha dat het tijd was om de amandelen eruit te laten halen. Ik had mijn mond nog geen 1 sec open of de KNO arts zag al dat ze ontstoken waren (op dat moment nergens last van maar blijkbaar zijn ze constant ontstoken geweest in meer en mindere mate) en eruit moesten. Na het verwijderen is mijn energieniveau wel toegenomen en minder last van vage klachten. Maar niet zoals het voor de pfeiffer was helaas maar stukke beter in ieder geval wel. Dus ik ben blij dat ze eruit zijn.

Ik was ook 18 toen ze eruit zijn gehaald. Ik heb een nachtje in het ziekenhuis door moeten brengen. Was ook mijn eerste keer narcose en dat vond ik ook echt spannend. Maar de operatie zelf is mij mee gevallen. Ik heb na de operatie wel een keer moeten overgegeven (bloed dat je inslikt tijdens de operatie) maar voor de rest viel het mee met de klachten en de pijn. Pas een goede 24 uur later begon ik er echt last van te krijgen dat ongeveer anderhalf week duurde. En tja pijn blijf je wel even houden. Ik heb toen de max aan aspirines enzo wel overschreden. Maar dan opeens is het een stuk minder en twee dagen later heb je nergens meer last van. Maar wat echt heel veel scheelt en echt help is ijs! Het ijs komt je de neus uit en is ook niet fijn maar je zorgt daarmee wel dat je keel en de wond niet te veel opzwellen en dat scheelt echt voor de pijn.

Succes en sterkte

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:04

Ik hoop inderdaad dat ik minder last krijg van de vermoeidheid en sufheid, en dan ik gewoon een tiener kan zijn. Naar feestjes gaan hou ik niet lang vol om elf uur sta ik al te gapen en val ik zowat in slaap.

Zelf ben ik echt bang voor de operatie omdat ik nog nooit geopereerd ben. Ik sta om 7:30 ingepland dus op zich is dat wel fijn, ander moet je nog zo lang wachten. Wat is qua eten alvast handig om in huis te halen? Ijs ga ik zeker inslaan!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:33

Ik heb ze laten verwijderen toen ik 25 was. Heb altijd veel last gehad van keelontstekingen en altijd als iemand een verkoudheidje had pikte ik het op. Toen kreeg ik Pfeiffer en was het echt feest met de keelontsteking. Daarna dus besloten de amandelen te laten verwijderen. Viel mij 100% mee, de keelontstekingen waren veel erger. En daarna nooit meer last gehad!

Qua moeheid...lastig te zeggen, na Pfeiffer blijft de moeheid nog wel eens aanhouden en kan zelfs chronisch worden als je niet goed genoeg uitziekt.

Ik zag ook op tegen de operatie maar het viel wel mee. Het ergste was 2 nachten ziekenhuis....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:32

Anne_J schreef:
Ik hoop inderdaad dat ik minder last krijg van de vermoeidheid en sufheid, en dan ik gewoon een tiener kan zijn. Naar feestjes gaan hou ik niet lang vol om elf uur sta ik al te gapen en val ik zowat in slaap.

Zelf ben ik echt bang voor de operatie omdat ik nog nooit geopereerd ben. Ik sta om 7:30 ingepland dus op zich is dat wel fijn, ander moet je nog zo lang wachten. Wat is qua eten alvast handig om in huis te halen? Ijs ga ik zeker inslaan!

heel veel ijs :D
en laat het gewoon allemaal overheen je komen.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:10

Dankjewel voor de reacties! Ik moet ook een nacht in het ziekenhuis blijven, en als alles goed gaat zaterdag weer naar huis. Maar ik zie daar ook best tegen op aangezien ik heimwee heb!

Wat voor ijs is handig om in huis te hebben? Waterijs zoals raketjes of zoiets?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:16

En dan geen waterijs, want je mag niet zuigen geloof ik :P

Dus voornamelijk bekertjes roomijs. En na een paar dagen ben je daar goed zat van geloof ik. Ik was 4 gelukkig.
Maar daarna maakte m'n moeder ziekenhuismacaroni <3
Dat was gewoon gekookte macaroni met een gesnipperd uitje, boterhamworst/smac in kleine blokjes en kaas. Daar doe je curry over en eet smakelijk! :D

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:17

Heb jij de vaccinatie voor het HPV gehad?
Zijn de klachten van vermoeidheid daarna begonnen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:18

Juist geen roomijs maar waterijs. Van melkproducten krijg je meer slijmvorming en dat is niet fijn als slikken zeer doet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:19

lizy29 schreef:
Juist geen roomijs maar waterijs. Van melkproducten krijg je meer slijmvorming en dat is niet fijn als slikken zeer doet.

Oh dit meen ik me te herinneren. Ik was zo zat van dat roomijs. ;(
Maar omdat je op waterijsjes gaat zuigen mocht dat niet. Dan hou je de wonden namelijk open en krijg je meer kans op bloedingen daardoor.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:23

Bedankt Janine! Ik zal het recept onthouden!

Luxje: Dat is toch die prik tegen baarmoederhalskanker? Die heb ik inderdaad gehad, en dat was in het zelfde jaar volgens mij. Het 1e van het voortgezet onderwijs.

Lizy 29: Dat had ik inderdaad ook gelezen! Anders wordt het gewoon waterijs laten smelten in een beker denk ik?
Laatst bijgewerkt door Anne_J op 23-10-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:23

Idd geen roomijs hoor, juist waterijs! Melkproducten tijdje laten staan, geeft veel slijm.

Mijn toenmalige vriendje had op zijn 18e ook veel keelontstekingen en was vaak ziek/verkouden. Amandelen eruit laten halen en daarna was het over.

Kans is aanwezig dat als je bijvoorbeeld 'u ochtends geholpen wordt, je niet eens hoeft te blijven voor de nacht. Nog niet te druk makem om heimwee enzo, dat komt wel goed.
Sterkte!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:25

Jeetje, dan is er een hoop veranderd in 20 jaar _O-

Ik hoop in ieder geval dat je flink opknapt van je operatie!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:28

Anne_J schreef:
Bedankt Janine! Ik zal het recept onthouden!

Luxje: Dat is toch die prik tegen baarmoederhalskanker? Die heb ik inderdaad gehad, en dat was in het zelfde jaar volgens mij. Het 1e van het voortgezet onderwijs.

Lizy 29: Dat had ik inderdaad ook gelezen! Anders wordt het gewoon waterijs laten smelten in een beker denk ik?

Je kan ook gewoon aan je ijsje likken hè. Hoeft er niet gelijk een punt aan te zuigen :')

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:31

Ik ben op 24 jarige leeftijd geopereerd aan een peri-tonsillair abces. Hier ben ik echt doodziek van geweest. Kennelijk heb ik altijd al iets ontstoken amandelen gehad (van die vieze witte brokjes achter in je keel), ik ben hier echter nooit ziek o.i.d. van geweest. Helaas heeft e.e.a. bij mij helaas geresulteerd in een keel die door een abces letterlijk dicht zat, m'n luchtpijp was gelukkig nog wel open :D . Ik heb er een week voor in het ziekenhuis moeten liggen.
Anyway, wat ik mij ervan herinner is dat het met wakker worden het ergste is. Dan moet je weer wat beweging in die zere keel zien te krijgen. Ik heb liters koud water gedronken, kon er zo van genieten dat dat zo, huppekee, door mijn keel kon! En inderdaad, laat die melkproducten maar even weg. Die krijg je niet weg.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:35

Lizy29: Haha ja dat is waar!

Hoogendroog: Die vieze witte brokjes had ik laatst ook! Echt zo vies! Jeetje dat is ook wat! ijskoud water helpt ook goed heb ik me laten vertellen. Zuivelproducten lijken me inderdaad niet echt handig.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:42

Mijn tonsillen zijn weggehaald toen ik 21 werd. Net omdat ik steeds maar moe was, door chronisch ontstoken amandelen. Ik ben 1 nacht in het ziekenhuis moeten blijven. Maar mocht geen ijs consumeren omdat dit net een verhoogde kans gaf op nabloedingen. Bij mij is het de eerste 3 dagen echt lastig geweest om te eten. Veel gemakkelijke hap - slik - weg papjes gemaakt en na de 3e dag gemakkelijk te knabbelen en door te slikken voedsel. Heb een 3 tal dagen voltaren moeten nemen, daarna sporadisch een brufen of dafalgan.
Mijn dochtertje is eerder dit jaar geopereerd aan haar amandelen. Zij was zo vaak moe, lastig en de meeste tijd net een dooie mus. Een week na de operatie had ik weer een levendige, vrolijke 5jarige.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:50

Anne_J schreef:

Klopt..., heb je er 2 of 3 gehad?
Als je wil, kun je je eens verdiepen in klachten na het zetten van deze vaccins (schrik niet...), maar vreselijke (door professionals) onbegrepen vermoeidheid is er 1 van.
Je zou kunnen proberen te ontstoren via cease therapeut of homeopaat (als je dan toch aan het googlen bent :o )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:57

luxje schreef:
Anne_J schreef:

Klopt..., heb je er 2 of 3 gehad?
Als je wil, kun je je eens verdiepen in klachten na het zetten van deze vaccins (schrik niet...), maar vreselijke (door professionals) onbegrepen vermoeidheid is er 1 van.
Je zou kunnen proberen te ontstoren via cease therapeut of homeopaat (als je dan toch aan het googlen bent :o )

Ik zou als ik TS was toch eerst de operatie afwachten.
Ik herken haar klachten namelijk wel een beetje, en loop ook bij de KNO arts. Echter zijn al mijn amandelen in het verleden (toen ik 4 was en je nog roomijs moest eten, tijden zijn veranderd zeg) geknipt. Dus zit ik te wachten tot ik weer ziek ben, voor een kweekje van de keel.

Ik weet uit gesprekken met m'n moeder wel dat ik enorm ben opgeknapt door de operatie. En ik heb eigenlijk nog nooit anders gehoord van deze operatie.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 14:01

Ik heb geen idee of ik er 2 of 3 gehad heb, het was een tijdje terug volgens mij op het nieuws? Ik ga me er is in verdiepen dankjewel!

De operatie laat ik gewoon doorgaan, omdat ik ook vaak last van keelpijn heb. En dat lijkt mij niet iets wat je van dat vaccin kan krijgen. Mocht het na de operatie met de vermoeidheid niet verbeteren dan ga ik zeker verder kijken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:10

Veel ijswater drinken en er zo snel mogelijk na de operatie mee beginnen. Je zal zien dat je je snel beter voelt als ze er uit zijn. Ik was ook vreselijk moe voor die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:11

Na jaren met chronische ontstoken keel amandelen te hebben en extreem veel en grote tonsillen stones te hebben gehad ben ik op mijn 22e geopereerd. Ze vonden kleine tumoren en absessen in mijn keel amandelen maar de operatie was goed geslaagd.
Ik hoopte daarmee ook, van mijn vermoeidheid af te komen maar dat is helaas niet het geval. (Lig gemiddeld 20 uur op bed/de bank door totale uitputting)
De operatie en het herstel vond ik best heftig maar 1000 X beter dan steeds ziek en keelontsteking. :j
Flink ijswater drinken of water ijs sabbelen.
De narcose vond ik trouwens heerlijk, daar moet je niet al te zenuwachtig voor zijn hoor. Je gaat er heerlijk van slapen en dat is super fijn als je altijd zo vermoeid ben ;)
Heel veel sterkte en succes en dat je maar een voorspoedig herstel mag hebben. :(:)