Voel me slecht tijdens het sporten, help...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

Voel me slecht tijdens het sporten, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 14:09

Nadat ik al bij de huisarts ben geweest en veel mensen om raad heb gevraagd ben ik zelf ten einde raad...
Ik zal hier graag dan ook mijn verhaal willen uitleggen en ik hoop dat mensen tips en of raad voor mij hebben!

Ik val zins 1,5 jaar regelmatig flauw of ik voel me licht in mijn hoofd en wordt zwart voor mijn ogen maar dan kan ik mijzelf snel genoeg rust geven doodmiddel van te gaan zitten zodat dit weer weg kan trekken.
De eerste keer dat ik flauwviel was met een buitentheater zo'n 2 jaar geleden. Na die tijd gebeurd het steeds vaker en val ik snel flauw wanneer het erg druk is op 1 plek ( feesten in de stad bijvoorbeeld ) Of wanneer ik in rooklucht sta dan gaat het ook snel mis. Een andere situatie waardoor ik snel flauwval is wanneer ik gesport heb en daarna ga douchen, dit gaat ook nooit erg goed :(

Dit was even een klein stukje over mijn flauwval geschiedenis wat ook met mijn grote probleem te maken heeft!

Ik schaats namelijk zins dit seizoen 4 keer per week minimaal. Dit zijn 3 trainingen en ik geef 1 keer training. Maar nu elke keer met mijn eigen trainingen gaat het mis. Ik wordt midden in de training erg duizelig en wordt licht in mijn hoofd. Hierdoor ga ik even langs de kant zitten tot dit redelijk weg trekt en daarna ga ik weer door met trainen. Mijn trainingen zijn inmiddels al aangepast, rustiger, omdat ik ook nog met een buik probleem zit( maar dit is een ander verhaal, als je dit verhaal wil weten zeg het maar haha) ik merk aan mijzelf dat ik ook energie mis die ik voorgaande jaren wel had en daardoor mijn training beter kon rijden. Ook ben ik dit jaar aan een nieuwe opleiding begonnen en dit kost natuurlijk ook veel energie want ik vind hem best pittig maar erg leuk!

Nu komt eigenlijk mijn grote vraag, zouden jullie enig idee hebben waarom ik elke keer duizelig ben wanneer ik aan het trainen ben? Ik zelf denk dat het misschien aan mijn voeding ligt maar ik zou graag van anderen willen horen waar hun aan denken.
Ik zal mijn week nog even hier omschrijven zodat jullie een idee hebben hoe alles gaat en dit misschien kan helpen bij jullie conclusie.

Maandag :
6:30 opstaan
7:30 op de fiets naar het station
8:30 school begint
17:00 klaar met school en door naar de ijsbaan ( bij de ijsbaan maak ik huiswerk )
18:30 training begint
19:40 klaar met trainen, omkleden en met de trein naar het station en dan naar huis fietsen
20:30 thuis, soms nog even met school bezig en anders bankhangen
22:00/23:00 naar bed

Dinsdag
16:30 klaar met school en door naar muziekles
18:20 klaar met muziekles
19:00 thuis, nog met school bezig en als ik geen huiswerk/ leerwerk heb tv kijken.

Woensdag
14:45 klaar met school en door naar de ijsbaan ( bij de ijsbaan maak ik huiswerk )
17:00 training begint
18:10 klaar met trainen, omkleden en met de trein naar het station en dan naar huis fietsen
19:30 thuis, nog even met school bezig

Donderdag
16:30 klaar met school en door naar de ijsbaan ( bij de ijsbaan maak ik huiswerk )
19:40 klaar met trainen, omkleden en met de trein naar het station en dan naar huis fietsen

Vrijdag
8:00 op de fiets naar het station
9:00 school begint
15:30 klaar met school en door naar de ijsbaan ( bij de ijsbaan maak ik huiswerk )
geen vaste bedtijd.

In het weekend werk ik in de horeca en rust ik uit.

Qua eten is het elke ochtend brinta op een school dag eet ik 6 boterhammen. Als ik moet schaatsen eet ik een maaltijd salade en thuis soms nog wat warm eten. Wanneer ik niet moet schaatsen eet ik een gewone warme maaltijd thuis.

Ik hoop dat jullie een idee hebben waar het mis gaat waardoor ik me vaak met trainen zo slecht voel.
Als er vragen zijn stel ze dan gerust!!

Groetjess

Ps. Ik wil niet afvallen of ben daar mee bezig!

Anoniem

Re: Voel me slecht tijdens het sporten, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:11

Heeft de huisarts je bloeddruk en hartslag opgemeten? Daar zou het heel erg goed aan kunnen liggen. Mensen met een te hoge of juist te lage bloeddruk/hartslag kunnen erg snel duizelig worden tijdens inspanning, omdat het dan ineens uit de veilige zone getrokken wordt.

Als dat het niet is dan zou ik in de eerste instantie denken aan een ijzertekort. Je kan vrij onschuldig zelf met ijzer knoeien door Roosvicee Ferro door je brinta te gooien of het te drinken als limonade.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:13

hoeveel is je maaltijd dan?
Ik zelf heb het ook tijdje gehad en at gewoon te weinig.
Zelf ben ik wel bezig met afvallen, maar ben wel meer gaan eten en nu heb ik geen last meer van die duizeligheid. Probeer het anders gewoon voor een periode. Schaatsen/sporten vraagt veel van je lichaam en je moet dan wel genoeg voedingsstoffen hebben. Voornamelijk wat koolhydraten (aardappels/pasta/rijst)

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:14

Ik krijg een beetje de indruk dat jij je eigen lichaam voorbij holt, je hebt aardig volle dagen waarin je heel veel doet. misschien is een paar dagen echt rust, rust beter voor je lichaam?

Daarnaast zit ik te denken aan vit D te kort, daar kan je ook duizelig van worden en flauw vallen maar aangezien je al naar de HA bent geweest neem ik aan dat ze je hierop ook getest hebben.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en hoop dat je je snel weer beter voelt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:15

1) Je bent bij de HA geweest, wat heeft hij zoal getest?
2) Hoe zit je eetpatroon in elkaar? Krijg je genoeg vitaminen, mineralen (ijzer!) en koolhydraten binnen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:19

Ik zou eens een sport test gaan doen .
Dan zit je gelijk aan allemaal apparaten en zien ze wat er gebeurd qua hartslag en bloeddruk enz.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:19

Mignonne schreef:
De eerste keer dat ik flauwviel was met een buitentheater zo'n 2 jaar geleden. Na die tijd gebeurd het steeds vaker en val ik snel flauw wanneer het erg druk is op 1 plek ( feesten in de stad bijvoorbeeld ) Of wanneer ik in rooklucht sta dan gaat het ook snel mis. Een andere situatie waardoor ik snel flauwval is wanneer ik gesport heb en daarna ga douchen, dit gaat ook nooit erg goed :(

Door deze tekst denk ik eerder aan een stress gerelateerd probleem dan aan een probleem met je voeding.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:22

Verkeerd ademhalen?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:23

Ik ga mee met mijn voorgangers.
Ik zou nog willen toevoegen of je wel eens goed op je ademhaling hebt gelet?
Sommige mensen halen niet goed adem tijdens inspanning en dan krijg je ook dit soort klachten. Ook omdat je rooklucht noemt als probleem zie ik hier wel wat in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:24

Ik heb bloeddrukdips met hetzelfde gevolg. Warmte, lang staan, drukte is out. Dat kan opgespoord worden met een kastje dat je een tijd bij je draagt. Maar er zijn heel veel mogelijkheden dus de beste route is via de huisarts en evt doorverwijzingen.

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:29

Hm ik volg even want het is deels herkenbaar en bij mij kon de dokter het ook niet vinden.. Lees sportarts hierboven, dat is wel een goed idee daar ga ik ook maar heen als het nog eens gebeurt.

Afgelopen zomer viel ik een paar keer flauw en bijna flauw tijdens en na sporten, maar dat was vooral als het erg warm was of ik ging direct na het sporten douchen (ook weer warmte eigenlijk). Met dit weer nergens last van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:36

Ik herken je klachten heel erg van mijn ex-schoonzus.

Die had ook een soortgelijk programma (ging er ook nog bij heen fietsen) maar bleek overtraint te zijn.

Dus teveel gevergd van je lichaam waardoor deze in een soort overlevingsstand gaat. Meer inspanning zorgt voor meer problemen.

Een goede (sport) arts kan je hier op testen en onderzoeken. Laat je eens goed nakijken!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:40

Wat me vooral opvalt is dat je heel veel hetzelfde doet. Van maandag t/m vrijdag ga je gelijk uit school naar de ijsbaan, en gaat daar je huiswerk maken en daarna gelijk trainen. Je geeft jezelf niet genoeg rust tussen door. Wat me idd ook opvalt is dat je ademhaling ws niet goed is. Soms ga ik na het sporten ook gelijk douchen, in de douche is er ineens een bom vol met vocht in de cabine, hierdoor kun je het snel benauwd krijgen. Misschien is een oplossing om tussen je school - huiswerk - training bepaalde ademhalingsoefeningen te doen? Soort van yoga?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:56

Voor een meisje van jouw leeftijd wat zoveel sport slaap je ook vrij weinig doordeweeks.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 19:10

Iedereen iniedergeval allemaal bedankt voor de tips!
Ik zal proberen iedereen hun vragen te beantwoorden! Sorry als ik iemand vergeet
De huisarts heeft mijn bloeddruk gemeten en bloed afgenomen. Dit was allemaal goed maar wat er allemaal goed was dat weet ik niet precies.
Qua eten staat alles in de begin post. Ik eet sochtends 1 bak brinta, op school 6 boterhammen. Wanneer ik moet schaatsen een maaltijd salade of een ontbijtkoek. En dan savonds nog warm eten. (pasta, aardappelen, vlees enz) als ik niet schaats wet ik savonds optijd warm en dan soms nog wat daarna.
Meer rust nemen kan eigenlijk niet of ik moet stoppen met trainen. Aangezien ik gelijk vanuit school naar de ijsbaan moet anders kom ik niet optijd.
Wat betreft mijn ademhaling is dat goed. Ik heb een tijdje bij de logolodist gelopen en zij heeft mij ook geholpen met mijn ademhaling en deze is nu helemaal goed zegt ze.
Ik zal proberen of het eerder naar bed gaan helpt al is de kans klein dat ik dan eerder slaap. Ik slaap al zins klein af aan erg laat dus moet echt moe zijn wil ik gelijk kunnen slapen. Maar proberen kan altijd!
Dat ik overtraind ben lijkt me enig zins raar want ik heb dit probleem zins het begin van het seizoen. Hiervoor heb ik 1 maand niet gestort en ben ik op vakantie geweest. Hier hebben we wel gewandeld maar ook erg veel rustig aan gedaan en uit gerust!

Ik ga even bij mijn huisarts vragen of ik een sport test kan gaan doen en dan hoop ik dat hier wat uit komt! Verder gaat iemand volgende week direct na mijn training mijn suikerspiegel meten en kijken of deze goed is.
Excuses als ik een vraag vergeten ben!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:18

Dus je gaat rustig trainen met alleen een salade of een plakje ontbijtkoek, lijkt me wel heel erg weinig. Ga eens wat meer eten wat verder voor de training, bakje yoghurt met goede meusli of spelt er in en ik mis het totale fruit pakket, neem ook een banaan bij de yoghurt en dan mag die plak ontbijtkoek er ook nog wel achteraan.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 19:31

Ik eet meestal savonds fruit. Had vorige week wel een banaan mee naar school genomen maar deze was heel zacht en bruin geworden. Moet bepaald lekker.
Het joghurt met musli is wel een goeie en makkelijk mee te nemen naar school!!
Mijn moeder heeft nu veel ontbijtkoeken, drinken enz gehaald zodat ik voor elke training nog goed kan eten. Hopen dat dit het verbeterd

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:49

Ontbijtkoek is veel suiker.
Wellicht wat voedzamer eten?
Handje(s) paranoten, amandelen of gemengde noten erbij voor de training bijv.
En hoe zit je in je eiwitten?
Paar x per week wat gebakken/gekookt ei mee in een bakje bijv.
Aminozuren heb je bijv hennep/erwten poeder vanille voor van SunWarrior.

Daarnaast is ademhaling en rust belangrijk.
Suiker check, hartslag check tijdens sporten interessant wat je dan meet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 01:11

Klinkt als een lage bloeddruk. Probeer eens drop te eten, dat zou het iets moeten verhelpen.
Ik had er ook last van, als ik me duizelig voelde worden gelijk een paar dropjes en binnen enkele minuten ging het weer.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:17

Dat zal dan wel van de suiker in drop komen, want er zit tegenwoordig nog maar heel weinig glycyrrhizine in drop zodat je er behoorlijke hoeveelheden van moet eten om een hoge bloeddruk te krijgen.

Ik zou een keer naar een goede sportarts gaan en zijn/haar mening vragen.
Dan weet je ook zeker dat er een aantal dingen uitgesloten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:19

Stress/spanning in combinatie met hyperventilatie? Adem je wel goed? Raak je ook wat in paniek in drukke ruimtes? Hoe voel je je psychisch verder?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:39

Mijn eerste idee is dat je veel te weinig eet - en daar word je eerder dikker van dan dunner.

Houd eens een poosje een eetdagboek bij in combinatie met de inspanningen die je verricht.

Een handige app daarvoor is calorieteller van fatsecret

Maar wat ik me afvraag, krijg je helemaal geen voedingsadviezen bij de schaatstrainingen?

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:55

Marie111 schreef:
Mijn eerste idee is dat je veel te weinig eet - en daar word je eerder dikker van dan dunner.

Houd eens een poosje een eetdagboek bij in combinatie met de inspanningen die je verricht.

Een handige app daarvoor is calorieteller van fatsecret

Maar wat ik me afvraag, krijg je helemaal geen voedingsadviezen bij de schaatstrainingen?

Een app die ik zelf prettiger vind om mee te werken is de eetmeter van het Voedingscentrum.
Het klopt inderdaad dat wanneer je te weinig eet de kans bestaat dat je eerder aankomt dan afvalt.
Als ik zo het eetpatroon bekijk van de TS komt zij al aardig aan haar behoefte.
Ze zou eventueel nog kunnen kijken of ze eventueel meer tussendoortjes zou kunnen nemen aangezien ze volgens mij aardig actief is. Verder is het misschien een idee om iets van AAdrank tijdens de training bij de hand te hebben om zo snel energie paraat te hebben wat misschien de kans op duizeligheid en flauwvallen verminderd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:59

Ik heb dat ook en er is tijdends sporttest toen niet veel uitgekomen omdat het soms optrad. Daarna een tijd verplicht getraind met hartslagmeter die ook bloeddruk meet bij revalidatie. Daar bleek dat mijn hartslag soms omlaag duikt vanuit het niets. Met daarbij een bloeddrukdaling ook. Dit veroorzaakt de duideligheid en flauwvallen.

Bij mij is het een combinatie van vermoeidheid, eten maar ook een schildklier die niet ok is. Sinds ik daar pillen voor slik komt het bijna niet meer voor.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:41

Je hebt klachten van regelmatig flauwvallen, de huisarts doet een paar testen waar niets uitkomt en daarmee was voor hem/haar het probleem afgedaan? Dat is wel heel merkwaardig. Terug naar de huisarts, je problemen bespreken en aandringen op aanvullend onderzoek of doorverwijzing. Je kunt ook zelf gewoon naar een sportarts stappen, eventueel een sportmedische keuring laten doen.
Het heeft weinig zin op een forum om herkenning van de problemen te vragen want dezelfde symptomen kunnen een heel andere oorsprong hebben.