Zo vreselijk koud na het rijden!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Zo vreselijk koud na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:18

Ik ben benieuwd wat jullie er tegen doen! Hopelijk hebben jullie tips!

Ik rij doorgaans 's avonds paard. Overdag aan het werk. Tijdens het rijden heb ik het niet koud, daarna ook niet meteen. Blijf vaak een poosje hangen, maar ook als ik niet blijf hangen gebeurt het.

Ik moet 20 minuten in de auto, meestal de verwarming vol aan. En totaal niet koud. Gisteravond was ik vroeg thuis en heb ik nog een kop thee gedronken. Thuis nog steeds niet koud. Maar soms kom ik pas rond 11 uur of half 12 thuis, ook niet koud. Ga ik douchen, wel moeilijk om er onder vandaan te komen. Maar nog heb ik het niet koud.

Totdat ik op bed lig. Ijskoud! En niet warm te krijgen. Koude voeten vooral, terwijl ik daar verder echt 0,0 last van heb overdag. Ook voor, tijdens en na het rijden niet. Zelfs als ik er een extra slaapzak overheen leg duurt het lang voordat ik warm word...

Overigens doe ik bij het rijden altijd mijn fleece vest onder mijn jas vandaan en doe ik die na het rijden weer aan. Verder draag ik thermokleding of een compressieshirt
Of een combinatie.

Wie o wie heeft er nog betere tips en ideeën? Mijn dank is groot!

Anoniem

Re: Zo vreselijk koud na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:20

Oh ik ken het heeel goed dat ik het 's avonds niet meer warm krijg als ik in de middag heb paardgereden, terwijl ik het buiten niet koud heb als ik in beweging ben. Ik moet 3 kwartier fietsen naar de paarden en 3 kwartier terug, dus dat zou bij mij er wel eens mee te maken kunnen hebben.
Ik lees toch even mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:22

Lange warme pyjama, sokken en.extra deken. Werkt hier prima!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:24

Ik roep maar wat.. Komt het niet door vermoeidheid?

En een warme kruik bij je benen/voeten en een bij je buik in bed kunnen heel prettig zijn.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:26

Ik herken het!
Sokken en een warme kruik bij je voeten of een fleecedeken om je voeten heen wikkelen, helpt bij mij meestal wel.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:27

Ik denk dat het vooral te maken heeft met je lichaam die tot rust komt.
Dan krijg ik het meestal ook koud. Alleen heb ik een waterbed, dus in bed heb ik het niet zo snel koud.

Misschien een elektrische deken? Dan is je bed lekker warm voor je erin stapt.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:30

Is de doorbloeding in je voeten dan wel helemaal oke? Zoals ik het lees heb je geen koude voeten als je bezig bent en wel als je stil ligt. Misschien eens in die hoek zoeken?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:30

Ik heb het ook altijd koud als ik 's avonds tot rust kom. Heb paar jaar terug een elektrische deken gekocht en ik zweer erbij. Lekker warm het bed instappen en dan zet ik hem gelijk uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:31

Ik heb ook altijd koude voeten s avonds maar ik rij geen paard dus daar heeft t niets mee te maken.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:32

Ik heb ergens gelezen dat als je (neem ik aan) een warme douche neemt, en er een aardig tijdje onder staat (en ik begrijp uit jouw verhaal dat je er slecht onder vandaan kan komen), dat je het daarna koud kan krijgen. Het probleem is, dat door het warme water de bloedvaten in de huid meer bloed door laten stromen om zo af te gaan koelen. Maar als je dan onder die douche vandaan stapt, dan zal dat niet meteen weer "krimpen" en raak je nog aardig wat warmte kwijt. En krijg je het dus koud.

Je kan dan kiezen om na het douchen nog even warm ingepakt, op te blijven in een niet al te koude ruimte en iets warms te drinken, en pas daarna in bed te stappen, zoals gezegd met lekkere pyama en warme sokken aan.

Misschien helpt het. Je lichaam zal inderdaad gaan afkoelen als het zich klaar maakt voor slapen gaan.

ps een lauwe douche zou ook helpen, maar brrrrrrr daar moet ik niet aan denken zelf

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:32

Ik herken dit ook wel. Vaak doe ik een broek of legging aan en van die lekkere dikke zachte bed sokken. Wat ook schijnt te helpen is gestrekt in bed liggen ipv je benen optrekken en een bolletje van jezelf te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:36

Ik wil eigenlijk niet aan de elektrische deken. Mij te gevaarlijk.
Een kruik ga ik wel doen vanavond! Die heb ik nog wel ergens liggen als het goed is. Zal ik vanavond voor ik weg ga meteen in bed leggen.

Lootje1991 schreef:
Is de doorbloeding in je voeten dan wel helemaal oke? Zoals ik het lees heb je geen koude voeten als je bezig bent en wel als je stil ligt. Misschien eens in die hoek zoeken?

En hoe kom ik daar achter? :P Uiteindelijk krijg ik het wel warm, gelukkig! En word ik 's ochtend wakker dat mijn bed eigenlijk te warm is door de extra slaapzak over het al dikke dekbed.
Overigens heb ik het nu nog steeds een beetje koud... :(

No_No schreef:
Ik roep maar wat.. Komt het niet door vermoeidheid?

En een warme kruik bij je benen/voeten en een bij je buik in bed kunnen heel prettig zijn.

Nouja, dat denken wij ook een klein beetje. Niet zo zeer vermoeidheid hoor, ik ben vrijwel nooit moe als ik op bed ga. Niet dat ik niet kan slapen, maar ik ben niet kapot. Maar een energiegebrek denk ik wel eens aan. Ik eet 's avonds eigenlijk niets meer. Ja een keer een dropje of een koekje. Maar dat zal wel onvoldoende zijn om weer warm te worden.

Yvank_ schreef:
Lange warme pyjama, sokken en.extra deken. Werkt hier prima!

Ik hou niet zo van sokken in bed, omdat ik dan later weer van die hele warme voeten krijg (dat branderige gevoel, weet je wel), maar een lange pyjama is nog niet zo'n gek idee op die avonden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:40

Maartje1990 schreef:
Ik heb ook altijd koude voeten s avonds maar ik rij geen paard dus daar heeft t niets mee te maken.

Als ik niet heb gereden heb ik er geen last van :P

Samantha_01 schreef:
Ik heb ergens gelezen dat als je (neem ik aan) een warme douche neemt, en er een aardig tijdje onder staat (en ik begrijp uit jouw verhaal dat je er slecht onder vandaan kan komen), dat je het daarna koud kan krijgen. Het probleem is, dat door het warme water de bloedvaten in de huid meer bloed door laten stromen om zo af te gaan koelen. Maar als je dan onder die douche vandaan stapt, dan zal dat niet meteen weer "krimpen" en raak je nog aardig wat warmte kwijt. En krijg je het dus koud.

Je kan dan kiezen om na het douchen nog even warm ingepakt, op te blijven in een niet al te koude ruimte en iets warms te drinken, en pas daarna in bed te stappen, zoals gezegd met lekkere pyama en warme sokken aan.

Misschien helpt het. Je lichaam zal inderdaad gaan afkoelen als het zich klaar maakt voor slapen gaan.

ps een lauwe douche zou ook helpen, maar brrrrrrr daar moet ik niet aan denken zelf

Ja, die theorie heb ik ook al eens over nagedacht. Op internet wordt een warme douche juist aangeraden.
Wat je zegt klopt wel, ik sta vaak lang onder de douche :j Alleen als ik laat thuis kom en de volgende ochtend weer moet werken kan ik heel snel hoor. :P
Maar een kop thee maken en in de badkamer zetten is ook nog wel een idee. Badkamer is overigens niet heel erg warm, maar wel lekker vloerverwarming die dan nog niet is afgekoeld.

_KellyAV schreef:
Ik herken dit ook wel. Vaak doe ik een broek of legging aan en van die lekkere dikke zachte bed sokken. Wat ook schijnt te helpen is gestrekt in bed liggen ipv je benen optrekken en een bolletje van jezelf te maken.

Dat is zó moeilijk he! Ik lig dan inderdaad helemaal opgerold :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:42

Een elektrische deken is niet gevaarlijk, heb wel eens hele nacht aangehad op hoogste stand en ik leef nog. Of.ik heb gewoon geluk gehad op tijd wakker te worden door de hitte, lag ook nog een hond op me en dacht dat het daarvan kwam.

Ik kan er niet over mee praten. Heb met rijden altijd koude voeten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:46

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:46

JoycexEnya schreef:
Een elektrische deken is niet gevaarlijk, heb wel eens hele nacht aangehad op hoogste stand en ik leef nog. Of.ik heb gewoon geluk gehad op tijd wakker te worden door de hitte, lag ook nog een hond op me en dacht dat het daarvan kwam.

Ik kan er niet over mee praten. Heb met rijden altijd koude voeten.

Ik vind het gewoon een risico. Om diezelfde reden draaien wij 's nachts nooit wasmachines of vaatwassers. Er staat bij ons bijna niets aan, enkel apparaten op standby. Maar dat zijn dan ook alleen maar (heel) laag standby verbruik apparaten.

Daar komt bij dat ik in mijn eentje op de verdieping slaap. Nee, dan liever de wat alternatievere oplossingen hoor...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:47

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:47

Ik leg altijd een schapenvachtje dubbel op het voeteneinde onder het dekbed en stop dan mijn voeten ertussen :D heerlijke warm!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:48

Douche je altijd voor het slapen of alleen als je hebt paardgereden? Als je te warm doucht gaat je lichaam zichzelf afkoelen en dan is het lastig om je eigen interne kacheltje weer op te stoken zeker als je al moe bent.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:49

Er is nog een topic van een bokker die snachts half bevroren in bed ligt.Daar komen ook nuttige tips voorbij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 08:50

Evelijn schreef:
Douche je altijd voor het slapen of alleen als je hebt paardgereden? Als je te warm doucht gaat je lichaam zichzelf afkoelen en dan is het lastig om je eigen interne kacheltje weer op te stoken zeker als je al moe bent.

Nee, altijd voor het slapen gaan. Andere dagen is het nooit een probleem.

Britta31 schreef:
Er is nog een topic van een bokker die snachts half bevroren in bed ligt.Daar komen ook nuttige tips voorbij.

_O- Klinkt dat ook weer lekker! Ik ga even kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:58

Heb je het ook als je hebt gesport of buiten bent geweest, maar niet hebt gereden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:05

kchristi schreef:
Heb je het ook als je hebt gesport of buiten bent geweest, maar niet hebt gereden?

Nou buiten paarden doe ik eigenlijk niet aan sport :o

Maar als ik overdag heb gereden, wat ik op zaterdag of zondag wel doe, dan heb ik nergens last van.
Onlangs ook een wedstrijd gehad op zaterdagavond, ik moest rond zeven uur rijden. Daarna lang wachten op de prijsuitreiking. Lekker in een warme kantine, later in een lekker warme auto met stoelverwarming. En heel handig al die tijd geen jas uit gedaan, terwijl het maar een graad of 3 buiten was.
Nog een poos op stal omgerommeld. Paard moest een nieuwe vlecht (is een binnenstal met 8 paarden, dus lekker warm, maar niet meer dan 12 graden), en ik moest mijn spullen opruimen.
Vervolgens moet ik weer in mijn eigen auto naar huis, die doet er eventjes over om op te warmen. Thuis ben ik op de bank gaan hangen tot half één en heb ik film gekeken. Ik heb het niet koud gehad. Lekker een wijntje gedronken. Ben rustig gaan douchen en had helemaal nergens last van toen ik in bed lag.

Maar elke dag aan de drank is dus óók niets voor mij :n Bovendien slaap je daar onrustiger van.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:06

Je hebt van die witte katoenen sokken, even geen idee waar ik ze vandaan heb gehaald nu.. Maar in katoenen sokken zweet je niet, maar is het wel lekker warm. Wellicht het proberen waard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:11

SarahIlse schreef:
Je hebt van die witte katoenen sokken, even geen idee waar ik ze vandaan heb gehaald nu.. Maar in katoenen sokken zweet je niet, maar is het wel lekker warm. Wellicht het proberen waard.

Voor in bed bedoel je?
Dan krijg ik namelijk geen zweetvoeten hoor, maar gewoon van die branderige voeten. Kurkdroog blijven ze.