Hardlopen op een schoen wat geen hardloop schoen is

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hardlopen op een schoen wat geen hardloop schoen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:37

Hoi!

Ik heb altijd op hardloop schoenen hardgelopen wat goed ging, maar had af en toe last van mijn knieën of heupen.
Nu heb ik een een tijdje niet hardgelopen en op school had ik onverwachts een coopertest op school (12 min hardlopen)
Nu had ik mijn hardloop schoenen niet mee, maar wel andere Adidas schoenen.
Echt waar, zo lekker heb ik nog nooit gelopen! Ik voelde mijn knieën helemaal niet en ik rende zo 12 minuten weg.
Nu is mijn vraag, kan ik hier op door hardlopen of moet ik toch weer naar hardloop schoenen gaan kopen? ( andere zijn helaas te klein)
Het heeft niet de naam 'hardloop schoen' maar het voelt voor mij heel goed. Iemand ook ervaring met hardlopen en dan niet op echte hardloop schoenen, en hoe dat is verder gegaan?
Het gaat om deze schoenen http://www.adidas.nl/lite-racer-schoene ... m_mmca1=NL

Ik hoor het graag.. :)

xxrossiexx

Re: Hardlopen op een schoen wat geen hardloop schoen is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:49

je moet lopen op wat jij fijn vind lopen, mocht je klachten krijgen is het wel zaak te gaan kijken waar het aan ligt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:54

Een keer zal best goed gaan, maar ga je met regelmaat hardlopen waarbij je ook langere afstanden af gaat leggen of sneller gaat lopen, is het risico op blessures een stuk groter. Hardloopschoenen zijn beter afgestemd op het juist afrollen van je voet, de demping en het geven van steun.

Ook een willekeurige hardloopschoen kopen is niet slim. De vraag is of je bij je vorige schoenen last had je knieen/heupen door de verkeerde schoenen of door overbelasting of een verkeerde manier van hardlopen.

Er zijn speciaalzaken die een stukje filmen als je rent en dan je voetstand en manier van lopen beoordelen en aan de hand daarvan een schoenadvies kunnen geven.

vanspeijk

Re: Hardlopen op een schoen wat geen hardloop schoen is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:57

Ik zou eens langsgaan bij een [sport]podoloog. Die kan je advies geven wat betreft schoenen en mogelijkerwijs een steunzooltje voor je maken. Ik kreeg ook altijd zere heupen en knieën, nu ik zooltjes heb is dat weg. Echt aan te raden, voordat je een blessure oploopt...

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:59

Pas asjeblieft op! Ik heb een hele tijd op goedkope zomaar gekochte hardloopschoenen gerend, ook toen ik fanatieker ging lopen en tot 10 km ging trainen en zit nu al 2 maanden met een knie blessure, die nog wel even kan duren. Ik zou voor een loopanalyse gaan (heb ik ondertussen ook laten doen bij runnersworld) en zonder het te vertellen wist de persoon die het uitvoerde welke knie geblesseerd moest zijn en waarom. Bij mij voelde het in het begin ook prima en dacht dit doe ik wel even. Toen ik ging proefrennen op m'n nu nieuwe schoenen (met zooltjes) voelde ik dat dit toch wel veel beter voelde dus hoop dat het na deze blessure niet meer mis gaat met mijn goede schoenen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:00

Omdat dat net is hoe je het bekijkt hoor!
Hardloopschoenen vergroten de kans op scheenbeenvlies ontsteking.
Zoek eens op barefoot running/chi running.
Op hardloopschoenen rust je gerust op je hiel, probeer dat eens verstand op nul weg te rennen.
Je landt dan mooi op je voorvoet in plaats van hiel, omdat hiellanden zeer doet.
Hiellanden heeft grote klappen op het scheenbeenvlies, dus het is niet echt gek.
Neemt niet weg dat mensen er vaak niet eens over nadenken. :P

Rennen blootvoets of met minimale schoenen zijn de NH aanhangers van de runningwereld. :D

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:07

Merell123 schreef:
Pas asjeblieft op! Ik heb een hele tijd op goedkope zomaar gekochte hardloopschoenen gerend, ook toen ik fanatieker ging lopen en tot 10 km ging trainen en zit nu al 2 maanden met een knie blessure, die nog wel even kan duren. Ik zou voor een loopanalyse gaan (heb ik ondertussen ook laten doen bij runnersworld) en zonder het te vertellen wist de persoon die het uitvoerde welke knie geblesseerd moest zijn en waarom. Bij mij voelde het in het begin ook prima en dacht dit doe ik wel even. Toen ik ging proefrennen op m'n nu nieuwe schoenen (met zooltjes) voelde ik dat dit toch wel veel beter voelde dus hoop dat het na deze blessure niet meer mis gaat met mijn goede schoenen.

Pas wel op bij advies van hardloopwinkels.. Ik ken meerdere mensen die door ondeskundig advies de verkeerde schoenen aangesmeerd kregen in dergelijke winkels met blessures tot gevolg. Ik zou dan liever voor onafhankelijk advies gaan [podoloog dus, die kan ook een loopanalyse doen enz.]