Bloedprikken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Bloedprikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 23:43

Beste bokkers,

Ik heb goede aders. Ben niet meer bang om bloed te laten prikken ( heel fijn die chirurgen die zich tijd vrij hebben genomen om mij te leren bloedprikken waardoor ik het niet meer eng vind ) wat is mijn probleem dan zou je zeggen.

Nou, iedere keer als ik bloed laat prikken bij de huidarts heb ik dagen last van een dikke, blauwe en zeer pijnlijke arm. Als dit een keer per jaar is, geen probleem. Maar een keer in de 6 weken straks? Iemand hier tips?

Groetjes

vuurneon

Re: Bloedprikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:45

Is wel weer hersteld als het goed is. Prikken ze je wel met een fijner naaldje? Ik krijg altijd de dunste naald namelijk. Kun je niet wisselen van arm?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 23:47

Ze prikken mij altijd afwisselend in mijn arm, voet en handen. Probleem is vooral dat er een litteken achterblijft. Nu maakt dat niets uit maar wat doet dat over 520 prikken? ( stel dat ik nog 60 jaar meega :') )

Vlindernaald weigeren ze bij de huisarts, ziekenhuis gebruiken ze die wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:50

O nee dat is wel lang idd :P
Zelf voor die naalden zorgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:50

Port-a-cath?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 23:51

Ze hebben die naalden, maar de assistent weigert deze te gebruiken. Vrij frustrerend.

maar het grote probleem bij deze prikker is dat ze de naald er een heel klein stukje uithaalt iedere keer. Dus zal ook bloeduitstortingen krijgen bij een vlindernaald vrees ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:02

Haar op cursus sturen? :=

Kun je niet prikken bij een lab?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:06

Kan ook te maken hebben dat je je arm te gespannen houd.
Ik had dat met infuusprikken ook. De eerste keer was toen ik net gevallen was en nog onwijs veel spanning in mijn lijf had. Grote blauwe stijve plek. Twee weken later voor mijn operatie, was een stuk relaxter, en geen blauwe plek.
Misschien dat het bij jou (onbewust) ook zo is.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:08

Als ze in je elleboogholte (daar moet een ander woord voor zijn, maar ik kom er even niet op :+ ) prikken moet je direct na het verwijderen van de naald even je arm een tijdje dubbelgevouwen houden. Helpt tegen blauwe plekken en daardoor ook tegen pijnlijke arm. :j

Gewoon even n minuut of 5-10 met je arm dubbel (hand bij schouder), helpt veel. Ik had voorheen ook altijd giga blauwe plekken, tot een VPK me die tip gaf, nu bijna nooit meer last van. :)
Daarnaast zou ik vragen of ze om en om in een andere arm kunnen prikken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:10

Elleboogplooi murth, je zat er heel dichtbij :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 00:12

En in het ziekenhuis moet ik mijn arm net enorm aanspannen en in een bal knijpen omdat ik anders te ontspannen ben. Heb precies dezelfde techniek toegepast bik de huisarts.

Lente, dit is wel een idee als ik over vele jaren teveel littekens heb ja, zal het in mijn achterhoofd houden. Bedankt :)

Murthul, dit doe ik iedere keer. Werkt normaal gezien inderdaad super, maar vrees dat met het feit dat het bloed over mijn arm begint te stromen tijdens het prikken zelf je al te laat bent.

Andere huisarts zou ik liever niet willen. Zijn er in Nederland andere plekken waar bloed geprikt kan worden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:14

Ik laat het altijd prikken bij een afname lab :j Nooit bij de assistente. Vind het wel zo fijn, ik heb wel waardeloze aders om aan te prikken dus geef mij maar de prikkers die zeer ervaren en handig zijn.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 00:15

Afname lab? Zitten die in ziekenhuizen? Kan ik daar ook terecht als ik vanuit de Duitse ziekenhuizen kom of hoe gaat die procedure?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:21

Nee, die zitten zelfstandig in panden of komen op spreekuur bij huisartsenpraktijken langs (of op huisbezoek bij mensen die niet uit huis kunnen) Ik krijg altijd gewoon zo'n formulier mee van de huisarts of nu ook verloskundige met daarop aangevinkt wat onderzocht moet worden en kan dan zelf kiezen waar ik het laat afnemen: of in hun eigen plek of tijdens een spreekuur van hun.

Uitslag gaat dan naar de aanvrager: huisarts of verloskundige in mijn geval.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:30

Ik laat mijn bloed alleen nog prikken in het ziekenhuis en alleen door ouder personeel. Ben al vaak genoeg speldenkussen geweest en bond en blauw geweest door de onkunde van zusters en dokters die het gewoonweg niet kunnen. Even in het ziekenhuis informeren hier hebben we een vast bloedprik lab die open is tijdens de werkuren.

Trekt een nummer, wordt geroepen noemt je de naam van je HA en dan weten ze precies waarvoor geprikt moet worden en hoeveel buisjes. Krijg je een sticker mee die laat je zien en klaar is kees.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:36

Je kunt bloed laten prikken op afname lab als je een bloedprikformulier hebt gehad, die bepaalt ook waar je heen moet. Sinds mijn huisarts switch moet ik ook weer naar een ander bloedprikpunt, sommige huisartsen prikken ook zelf, maar als je in een duits ziekenhuis moet zijn is dat wellicht anders ivm het feit dat het buitenland is en je daar al in een ziekenhuis zit.
Als ik jou was zou ik even flink voor jezelf opkomen, het is niet normaal dat er bloed langs je arm loopt tijdens afname, als jouw ervaring is dat een kleine naald beter werkt zou ik dat gewoon eisen, het is wel jouw lijf he..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:35

Bij ons kun je bij prikpunten van Saltro (de bloedbank) terecht, niet door de assistent dus.

Voor mij was de oplossing inderdaad ook om mijn arm gevouwen te hebben. Meestal duw ik dan eerst het watje er een tijdje op (en je arm dus dubbel) daarna nog een tijd niet meer extra druk maar wel je arm gevouwen, en sindsdien eigenlijk geen grote blauwe plekken meer.

Bij de huisarts zou ik gewoon een gesprek aangaan. Niet eens met de assistente maar met de huisarts zelf. Aangeven dat je erg veel last hiervan hebt, en dat je geen last hebt als er dunnere naalden gebruikt worden, en dat je graag zou hebben dat zij die ook gebruiken. Laat de huisarts maar uitleggen waarom dat niet kan, of het in jouw dossier zetten en de assistenten erop aanspreken. De eerste keer zou je dan het beste voor prikken kunnen gaan op een tijdstip dat de huisarts (vermoedelijk) ook in het pand is. En als ze dan weer weigeren zeg je dat je dit met de arts hebt besproken en dat je wilt dat ze het op dat moment navragen, en dat je je niet laat prikken voor ze het overlegd hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:37

Dunnere naald vragen. Helpt vaak ook

Mijn aders zijn moeilijk te vinden en ik moet ook regelmatig prikken en vraag dan om een dunnere naald.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:06

Ik ben enorm moeilijk te prikken en ook altijd bont en blauw...

Toen ik aan de bloedverdunners moest en dus 2 tot 3 keer in de week moest laten bloedprikken was t feest. Heb namelijk ook maar één ader die een beetje te prikken is en bloedverdunners zorgen er voor dat het nog sneller blauw wordt.

Bij de trombose dienst drukte ze echt heel hard op de plek waar ze geprikt hadden. Direct als de naald eruit gaat. Niet fijn, maar helpt meestal wel. Zonder bloedverdunners minimaal 1 minuut hard drukken.

En vragen naar mensen met veel ervaring met prikken, dat scheelt ook heel veel. Vaak gaat t al fout als ze te voorzichtig gaan doen (dus ook niets zeggen van te voren).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:48

StonedRomy schreef:
Beste bokkers,

Ik heb goede aders. Ben niet meer bang om bloed te laten prikken ( heel fijn die chirurgen die zich tijd vrij hebben genomen om mij te leren bloedprikken waardoor ik het niet meer eng vind ) wat is mijn probleem dan zou je zeggen.

Nou, iedere keer als ik bloed laat prikken bij de huidarts heb ik dagen last van een dikke, blauwe en zeer pijnlijke arm. Als dit een keer per jaar is, geen probleem. Maar een keer in de 6 weken straks? Iemand hier tips?

Groetjes

Klinkt als dat je door iemand geprikt wordt die dat niet zo goed kan. De een is daar gewoon handiger dan de ander (net als met handwerken).

Wordt je steeds in dezelfde arm geprikt? Vraag of ze in de andere arm willen prikken. Dat wil ook nog we eens helpen (voor de "prikker" is dat waarschijnlijk onhandiger).
Of je zegt dat je door iemand van het lab geprikt wil worden, want die zijn daar over het algemeen veel handiger in, omdat dat hun werk is.

Gaat het trouwens om een huidarts of huisarts? In je eerste bericht staat huidarts.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:55

Bij ons is prikken bij een Saltro-punt normaal; dat adviseer ik ook aan patiënten die ver van ons af zitten (ik werk in een UMC, we hebben patiënten van Groningen tot Middelburg). Of bij het lab van een ander ziekenhuis als dat dichter in de buurt is. Mensen bij het lab kunnen vaak goed prikken en hebben hier natuurlijk veel ervaring in.
Ik weet dat in ons lab regelmatig studenten diergeneeskunde werken; die schijnen vaak beter te kunnen prikken dan 'mensen'prikkers, omdat ze op voelen af moeten gaan bij een dier aangezien de bloedvaten door een vacht niet zichtbaar zijn.