ontzettende buikpijn na eten van apennoten.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

ontzettende buikpijn na eten van apennoten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 23:07

Hoi bokkers

Ik heb vanavond een kommetje apennoten gegeten en ik heb nu zo een buikpijn! Het is een soort steek/opgeblazen gevoel en misselijkheid.

Ik heb dit 1 x eerder gehad toen had ik ook verse pinda's gegeten. Toen kreeg ik een nog heftigere reacties. Toen ben ik ook naar de HAP gegaan en hebben me onderzocht en na een paar onderzoeken dachten ze dat mijn blinde darm eruit moest. Toen trok het weg na een paar uur. Verder maaaanden lang geen pinda's gegeten.

En nu vanavond weer verse apennoten en het is raak. Lig nu met een kruik in bed maar wil niet veel helpen. Heb ook al pijnstiller ingenomen.

Zou ik allergies kunnen zijn voor pinda's e/o noten?

Groetjes Yenniffer.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: ontzettende buikpijn na eten van apennoten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:09

Dat lijkt er zo wel op. Echter kun je het niet zeker weten tot je je erop laat testen. Zou morgen als het niet wegtrekt even naar de HAP bellen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:11

Eerder intolerant. Allergie uit zich anders namelijk. Komt wel goed, even uitzingen dit en voortaan niet meer eten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:13

Als je dat vaker hebt na pinda's/noten kun je inderdaad best allergisch zijn. Dat kun je via je huisarts laten testen.

Ik ben voor heel veel allergisch en als ik weer eens te ver ben gegaan moet ik me gewoon rustig houden, dan gaat het vanzelf over.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:51

Gelukkig gaat het vanzelf weer over. En vanaf nu geen pinda's meer eten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:51

Het is toch 1+1=2?
Je reageert er niet goed op dus dat er iets niet mee in de haak is is duidelijk?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:58

vuurneon schreef:
Eerder intolerant. Allergie uit zich anders namelijk. Komt wel goed, even uitzingen dit en voortaan niet meer eten.

Klinkt logischer dan echt allergisch. Ga met vuurneon mee dat het best eens zou kunnen.
Ben bang dat je er nu weinig maar aan kunt doen maar zou er voortaan wel vanaf blijven.

Met gerechten nooit gehad waar noten in zaten?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 02:50

vuurneon schreef:

Onjuist, je kunt maag -en darmklachten krijgen van voedselallergieën :)
Naast de bekendere orale symptomen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 02:55

Iedereen heeft een verschillende reactie op een allergie, waar de een zijn keel of tong zwelt, krijgt een ander hefige buikpijn of darmklachten.

Als je het iedere keer hebt als je noten eet kun je die beter gaan vermijden, de buikpijn is je lichaam die het niet zo eens is met die noten. Inderdaad even naar huisarts gaan als het aanhoud. En een allergie test laten uitvoeren is altijd nuttig om te weten voor je ergens naar adem ligt te happen :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 07:56

Leprycorn schreef:
Met gerechten nooit gehad waar noten in zaten?

Nee, nog niet eerder gehad... heb nu nog steeds buikpijn en mijn buik voelt ook wat hard aan.
Als het aan houd dan gaan we vanmiddag naar de dokter. :)

Bedankt voor alle reacties!
En idd die eet ik niet meer! Maar het lijkt alsof ik dit alleen bij verse(re) noten/pinda's heb. Want de eerste x buikpijn ware verse en toen maanden niet gegeten. En zo af en toe een nootje gepakt uit een zak van de supermarkt. Daar heb ik geen last van. Maar we hadden in Maastricht echte verse pinda's gekocht en toen was het mis.... :(

Nogmaals bedankt!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:11

Ik ken je probleem, ik kan ook geen pinda's, of andere noten eten met uitzondering van walnoten.
Krijg een jeukende keel/ oren en kan ook ontzettende buikpijn van noten krijgen, het stomme is dat als ik ze eerst even in de magnetron zet voor 15 tot 20 seconden dat de klachten dan een stuk minder zijn.

Mijn oplossing is gewoon geen noten eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:47

Darah3 schreef:
vuurneon schreef:

Onjuist, je kunt maag -en darmklachten krijgen van voedselallergieën :)
Naast de bekendere orale symptomen.

Weet ik, maar... Ze kreeg pas klachten na een tijd en daarin verschilt een voedselallergie over het algemeen van een intolerantie. Factor tijd is daarin belangrijk. Daarmee acht de kans op een intolerantie groter dan op een allergie (ook omdat ze aangeeft geen reactie te geven op nootjes van de supermarkt).

Kan zijn ts dat je met verse noten sneller over je intolerantie drempel schiet dan met nootjes uit de supermarkt.

Verhitten kan helpen bij instabiele allergenen: bv een appel verhitten kan de eiwitsstructuren van de appel dusdanig kapot maken/veranderen dat lichaam het niet meer herkend als 'gevaar' (om die reden eet ik dus ook appels die verhit zijn geweest). Maar.... Noten vormen een uitzondering helaas. Daar helpt verhitten niet bij om ze eetbaar te maken als je er niet tegen kunt.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:44

Je kan met voedselallergieën na een uur reactie krijgen, maar ook na twee/drie dagen. Om een voorbeeld te geven, het kan gerust een week of twee duren voordat de allergenen je lichaam uit zijn. Bij mij duurde het zelfs vijf/zes weken.
Overigens kun je ook op verschillende noten reageren (zo wordt er onderscheid gemaakt in de groepen cashewnoten en hazelnoten, en pinda's, maar dat zijn geen noten). De noten uit de supermarkt kunnen mogelijk een andere soort noten bevatten en dus minder klachten geven.

Bij fruit zijn de allergenen inderdaad onschadelijk/minder schadelijk te maken door ze te verhitten. Bij de ene persoon is het genoeg om kokend water erover te gooien, maar bij de ander is echt koken nodig.