Zwaar aangetaste nagels/traumavingers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Zwaar aangetaste nagels/traumavingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:54

Dag Bokkers,

Het is voor mij een behoorlijke stap om dit topic te openen, maar ik heb écht hulp nodig.

Ik bijt al zo lang als ik weet dat ik besta, op mijn nagels. Mijn moeder vertelde me dat ik al als dreumes op mijn nagels beet. Niet zo maar nagelbijten, maar heel agressief en dwangmatig.
Nu, heel wat jaren later, is het nog steeds een probleem dat aan me 'knaagt'. Ik heb sinds vier jaar op mijn pinknagel geen nagel meer. Hierop ligt mijn nagelbed dus bloot. Onlangs ben ik ook te ver gegaan op mijn wijsvingernagel, en ik heb eigenlijk geen idee wat hier nog van over is. Of het een zacht deel van de nagel nog is, of dat het ook al kaal is. Verder heb ik heel dikke en brede nagels op mijn resterende vingers. Ik heb dus onderhand twee traumanagels/vingers, zwaar aangetaste nagels en heel gevoelige vingertoppen.

Ik heb foto's van dit moment, maar stuur die liever per pb, als iemand denkt mij écht advies te kunnen geven. Ik schaam me er verschrikkelijk voor en verberg mijn handen altijd zo goed mogelijk in het openbaar.

Ik zoek iemand die kan beoordelen wat de 'staat' is van mijn vingers en nagels, mij advies kan geven over hoe en wat nu verder en of er überhaupt iets gedaan kan worden aan mijn traumanagel(s). Het zit me echt heel hoog.
Advies als Bite-X, Relex of andere nagellakjes, handschoenen, op je handen zitten, elastiekjes in je broekzak of nepnagels heeft geen zin. Ik heb sowieso geen houvast voor nepnagels.

Ik ben op zoek naar een effectieve behandeling of therapie.

Wie kan me helpen?

viavialover

Re: Zwaar aangetaste nagels/traumavingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:57

hee
ik bijt heel soms als het me echt irriteerd
maar helft van de tijd scheuren ze met bmxen af of zze zijn weer te lang
want ik als tip zou geven probeer acryl nagels
ik heb mensen gekent die ook zo erg beten en als mensen er op gingen letten dat het wel minder werd
mr ik snapje wel ik schaam me ook voor me nagels
ik wil je best helpen stuur me mr een pbtje :D

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:58

viavialover schreef:
hee
ik bijt heel soms als het me echt irriteerd
maar helft van de tijd scheuren ze met bmxen af of zze zijn weer te lang
want ik als tip zou geven probeer acryl nagels
ik heb mensen gekent die ook zo erg beten en als mensen er op gingen letten dat het wel minder werd
mr ik snapje wel ik schaam me ook voor me nagels
ik wil je best helpen stuur me mr een pbtje :D

Hoi,

Zoals in de laatste alinea geschreven staat: ik heb niet eens meer houvast voor acrylnagels. Ik ben al "te ver heen".

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:58

Enige methode lijkt mij om er af te kunnen blijven zodat het weer kan groeien.
Waarom zouden handschoentjes of pleisters niet werken bij je? Al zou je die alleen maar voor het grootste gedeelte van de dag aan hebben, betekent dat in elk geval dat je het grootste gedeelte van de dag niet kúnt bijten. Mocht er wat gegroeid zijn, kan een goede styliste er dan vast wel iets mee.

Andere optie is wellicht in een totaal andere hoek: psychiatrische hulp of misschien iets van hypnotherapie?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:59

Ik zit hier even over na te denken en het doet mij denken aan mijn verslaving aan het roken. Mensen die willen stoppen missen niet zozeer de sigaret, maar meer de handeling van het roken. Ik ben dus nu niet meer verslaafd aan de sigaret, maar heb daarvoor in de plaats een e-sigaret.
Ik denk dat je een beetje die richting op moet denken, dus een vervanger voor je nagels.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:01

Misschien kunstnagels proberen. Dan blijf je van je eigen nagels af en de kunstnagels zijn te mooi om aan te knagen (ervaring, maar dan met acryllak omdat ik nog wel nagels heb)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:05

Yv_ schreef:
Enige methode lijkt mij om er af te kunnen blijven zodat het weer kan groeien.
Waarom zouden handschoentjes of pleisters niet werken bij je? Al zou je die alleen maar voor het grootste gedeelte van de dag aan hebben, betekent dat in elk geval dat je het grootste gedeelte van de dag niet kúnt bijten. Mocht er wat gegroeid zijn, kan een goede styliste er dan vast wel iets mee.

Andere optie is wellicht in een totaal andere hoek: psychiatrische hulp of misschien iets van hypnotherapie?

Het probleem dat ik heb met handschoentjes of pleisters: zodra ik voor de tv zit, een gestrest moment heb of ergens op wacht, móet dat eraf. Zodra er een pleister af is, is het hek van de dam en moet álles gebeten worden.

nynke55 schreef:
Ik zit hier even over na te denken en het doet mij denken aan mijn verslaving aan het roken. Mensen die willen stoppen missen niet zozeer de sigaret, maar meer de handeling van het roken. Ik ben dus nu niet meer verslaafd aan de sigaret, maar heb daarvoor in de plaats een e-sigaret.
Ik denk dat je een beetje die richting op moet denken, dus een vervanger voor je nagels.

De vraag is, wat kan mijn nagels vervangen? Er is niets anders wat 'los' kan en dergelijke voldoening geeft.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:11

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto.

Helaas doe ik namelijk het zelfde, echter ga ik als mijn nagels te ver zijn over op vel, ik heb dus wel al mijn nagels nog maar ondertussen vingers die denk ik blijvend vervormd zijn. Ik bijt al mijn hele leven en langer dan een paar weken heb ik nooit kunnen stoppen.
Ik ben nu zo ver dat ik niet bijt tussen dieren en in OV etc. dan let ik er om de een of andere rede wel op, het is wel mijn bedoeling om helemaal te stoppen maar ik stel het tot nu toe steeds uit.

Echt tips heb ik dus niet, mijn pogingen zijn altijd met byte-x..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:13

Dan moet je op die momenten doorzetten. Zorg voor een knijp/stressballetje voor bij het tv kijken, of zo'n ouderwetse kleurenkubus oid. Je kunt niet verwachten dat je er in 1 keer vanaf bent. Lolly of kauwgumpje in je mond kan erbij ook helpen.

Ik ben zelf ook een gigantische bijter geweest, schaam me nog als ik de foto's zie. Van alles geprobeerd, maar het lukte niet om te stoppen. Tot ik op een moment met een vinger in mijn mond zat en het zó walgelijk en afschuwelijk vond. Toen ben ik mijn stompjes gaan lakken en deze combi heeft me eraf geholpen. Zelf zo erg, dat mijn nekharen overeind gaan staan als iemand bij me in de buurt gaat zitten kluiven. Maar jij bijt een stuk verder door gok ik zo.

Ik blijf erbij: haal de verleiding weg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:17

Ik zou hier hypnotherapie voor overwegen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:19

Ik ben ook wel benieuwd, maar kan je niet per se helpen denk ik. Ik heb vroeger ook veel nagels gebeten, op het dwangmatige af. Het klinkt een beetje alsof het voor jou ook meer iets psychisch is? Zoals je schrijft dat je het vooral doet tijdens stress, maar ook voor de tv.

Het klinkt een beetje alsof het een soort ontspanning voor je is.

De tip die Yv geeft vind ik ook een goede. Hulp vanuit die kant kan zeker de onderliggende oorzaak wegnemen.

Wat mij goed heeft geholpen is er heel bewust mee omgaan. Er elke keer op letten en bewust stoppen met bijten. Misschien ook iets anders vinden waarmee je jezelf en je handen bezighoudt? Klinkt stom maar misschien kan breien of haken helpen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:22

Ben je al ooit naar de huisarts of psycholoog geweest hiervoor?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:22

Het stomme is, dat ik ook kan stoppen en dan echt denk: 'gadverdamme, stop ermee, kijk eens hoe ze eruit zien' en nóg gaan ze weer terug in mijn mond.
Het doet af en toe ook verschrikkelijk zeer, het bijten zelf, omdat je dan het vlees raakt, maar zelfs dat weerhoudt me er niet van. Het is voor mij een soort trofee als het dan gelukt is, ondanks die pijn.
Over nagellak: ik bijt door nagellak heen. Nagellak interesseert me totaal niet en het maakt me ook niet uit dat het op mijn nagel zit. Het moet er toch af... :n

Therapie lijkt me echt een goede optie, maar het zoeken hiernaar is tevergeefs geweest tot nu toe. Heeft een van jullie tips, namen of ideeën? Dat mag uiteraard ook per pb!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:24

Iris82 schreef:
Ben je al ooit naar de huisarts of psycholoog geweest hiervoor?

Mijn therapeut heeft me eens gevraagd wat ik deed met mijn nagels, maar heeft hier verder niet op in gespeeld omdat ik voor een ander ding bij de therapeut liep toentertijd. 'Bijten', was mijn anwoord. Haar vraag was of het door stress kwam, maar eigenlijk weet ik dat zelf niet eens. Deels wel, maar ook deels niet. Als ik totaal ontspannen ben, doe ik het ook. Het is een soort aanwensel geworden, wat extreme vormen aanneemt.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:25

Word ook gezegd dat het een tekort is aan stoffen, wat mij erg geholpen heeft is urticalcin in combinatie met Silicea d6van dr Vogel. Merkte na een tijdje gebruik dat ik gestopt was met bijten.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:31

Het klinkt misschien raar, maar het kauwen is wellicht rustgevend voor je bij stress of verveling en dáár moet je vervanging voor zien te vinden. Ik kauwde als kind vooral veel op pennen en zelfs op de mouwen van mijn shirts, en mijn moeder heeft toen elastische 'kauwstaafjes' voor mij gehaald die speciaal waren gemaakt voor dit soort 'verslavingen'. Het klinkt heel belachelijk, maar het helpt dus wel om elke keer als je de neiging hebt te gaan kauwen, op iets ánders te kauwen. Zo ben ik er uiteindelijk van afgekomen. :j

Je hebt overigens, als je 'kauwstaafjes' genant vindt, hele winkels met speciale 'kauwjuwelen' bijvoorbeeld (dat lijkt gewoon een ketting, maar je kunt er dus ook op kauwen bij stress/zenuwen): http://www.stimtastic.co/stim-jewelry/? ... wy+Jewelry

Een andere optie zou bijvoorbeeld kauwgum kunnen zijn: met kauwgum in je mond kun je bovendien niet ook nog eens op je nagels kauwen. In combinatie met handschoenen of afgedekte nagels moet 'kauw/bijt optie 2' uiteindelijk aanlokkelijker worden dan de nagels (of die 'optie 2' nou kauwgum of een bijtjuweel is).

Superveel succes trouwens hiermee, ik weet dat het niet makkelijk is!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:32

Je hebt geen tekorten qua mineralen, schildklier problemen oid? Want daar gaan sommige mensen ook heel erg van nagelbijten.

Iets anders om op te knagen denk ik qua vergelijkbare hardheid eerder aan zoethoutstokjes dan kauwgom. Of zijn er priegel werkjes te vinden richting handwerk/hobby? Fixatie op dit haak/brei/borduur werkje moet af (en perfect) kosten net zoveel concentratie en je handen zijn bezig.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:36

Ygritte, bedankt voor je reactie! Het is dus een kettinkje, waaraan een soort rubber versiersel aan hangt? Krijg je daar een halskettinkje bij? Ik heb geen kettingen die rijken tot mijn mond en ik vind het zonde om zilver misschien wel kapot te scheuren. Zo'n bijtjuweel staat me wel aan, ik ga hier zeker even naar kijken!

Tamary, een halfjaar geleden heb ik een bloedtest gehad en hieruit geen bijzonderheden. Breien vind ik heerlijk en zo waar bijt ik dan niet, want inderdaad, het moet af. Gelukkig helpt het voor dat moment, maar ik kan niet breien op mijn werk (ik heb een praktisch beroep) of tijdens vergaderingen. Tijdelijk is dat dus een optie, maar op lange termijn haalt het jammer genoeg niets uit. :n

Zigranta, ik ga hiernaar even informeren bij de drogist!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:42

Het is het proberen waard en de kosten vallen mee, zou wel een grote verpakking van de urticalcin nemen ,omdat je daar in verhouding tot de Silicea D6 meer van moet innemen.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:43

Zelf ben ik er vanaf gekomen door gel nagels. Maar omdat jij daar geen houvast voor hebt gaat dat dus niet. Ik zou toch eens een goede nagelstyliste vragen of ze alleen gellak op je nagels kan doen, wie weet kan dat prima. Dat bijt je er zelf niet zo makkelijk vanaf. Wat bij mij trouwens ook hielp was steeds aan een vinger minder te mogen bijten. Dus alles mag je bijten behalve je pinken etc.

Misschien dat een combi van deze dingen je een op weg kunnen helpen.

Oohja en misschien ook nog wel iets, koop stukjes bijenwas. Ik ging dan daar mee lopen friemelen etc als ik bijv. tv zat te kijken (dat was zo'n moment waarop ik onopgemerkt ging bijten)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:44

zigranta schreef:
Het is het proberen waard en de kosten vallen mee, zou wel een grote verpakking van de urticalcin nemen ,omdat je daar in verhouding tot de Silicea D6 meer van moet innemen.

Precies, ik heb even gegoogled en via A. Vogel zijn de kosten prima te overzien. Eigenlijk zoek ik nu een "gebruiksaanwijzing" van deze twee middelen in combinatie, voor nagelbijters. Tips? :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:45

Nee, het zijn geheel rubberen 'hangers' aan een touwtje om je nek (op de website zie je voorbeelden, ze zijn er ook in verschillende diktes en met verschillende texturen, van cirkels tot muzieknootjes tot 'gewoon' een staafje. Je kunt zelfs invullen hoeveel je kauwt en zien of je een 'stevigere'/robuuste versie nodig hebt). Het touwtje kun je natuurlijk langer en korter maken, wat je maar wil, of natuurlijk een ander kettinkje ervoor kopen. (Ik heb er zelf trouwens geen aangezien ik dus nauwelijks meer 'kauw-verslaafd' ben, maar een vriendin van me had hetzelfde probleem en is heel enthousiast over deze kettingen, en juist omdat ze speciaal voor kauwen zijn gemaakt zijn ze heel rustgevend.)

Ik denk ook dat als je doel is 'ergens anders op bijten' in plaats van 'geheel stoppen met bijten', dat doel veel haalbaarder is! :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:48

Givisa schreef:
Zelf ben ik er vanaf gekomen door gel nagels. Maar omdat jij daar geen houvast voor hebt gaat dat dus niet. Ik zou toch eens een goede nagelstyliste vragen of ze alleen gellak op je nagels kan doen, wie weet kan dat prima. Dat bijt je er zelf niet zo makkelijk vanaf. Wat bij mij trouwens ook hielp was steeds aan een vinger minder te mogen bijten. Dus alles mag je bijten behalve je pinken etc.

Misschien dat een combi van deze dingen je een op weg kunnen helpen.

Oohja en misschien ook nog wel iets, koop stukjes bijenwas. Ik ging dan daar mee lopen friemelen etc als ik bijv. tv zat te kijken (dat was zo'n moment waarop ik onopgemerkt ging bijten)

Ook dank voor je reactie! :j Ik had voor januari al een afspraak met een nagelstyliste. Dat kan niet eerder, door haar zwangerschapsverlof, maar omdat ik bang ben nu nog een tweede traumanagel te hebben, had ik er echt zwaar de pee in en wil ik eigenlijk gewoon nú een oplossing.

Plakt bijenwas trouwens niet heel erg?

Ygritte schreef:
Nee, het zijn geheel rubberen 'hangers' aan een touwtje om je nek (op de website zie je voorbeelden, ze zijn er ook in verschillende diktes en met verschillende texturen, van cirkels tot muzieknootjes tot 'gewoon' een staafje. Je kunt zelfs invullen hoeveel je kauwt en zien of je een 'stevigere'/robuuste versie nodig hebt). Het touwtje kun je natuurlijk langer en korter maken, wat je maar wil, of natuurlijk een ander kettinkje ervoor kopen. (Ik heb er zelf trouwens geen aangezien ik dus nauwelijks meer 'kauw-verslaafd' ben, maar een vriendin van me had hetzelfde probleem en is heel enthousiast over deze kettingen, en juist omdat ze speciaal voor kauwen zijn gemaakt zijn ze heel rustgevend.)

Ik denk ook dat als je doel is 'ergens anders op bijten' in plaats van 'geheel stoppen met bijten', dat doel veel haalbaarder is! :j

Ik denk dat een echte bijtring misschien best heel erg op gaat vallen, maar een kleinere hanger is dan wellicht een optie! Mijn doel is uiteindelijk helemaal niet meer bijten, maar ergens anders op bijten is in ieder geval een opstap!

Als mijn nagels nou maar eens tot rust komen en wat harder kunnen worden.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:58

Nee hoor bijenwas plakt niet. Het is hard en door het kneden wordt het zacht. Zelf rolde ik het tussen mijn vingers en speelde er zo een beetje mee zeg maar.

Het wordt gewoon weer hard als je er niks mee doet en je kunt het gewoon weer pakken daarna.

Ik weet niet hoe erg je bijt natuurlijk maar zelf had ik bijv op mijn duim nog een krappe cm nagel. Acryl bleef ook niet zitten etc. Ik heb toen heel erg mijn best gedaan om het een stukje te laten groeien en heb toen gelnagels genomen. De tip heb ik op z'n kortst laten maken zodat ik niet ineens mega nagels had want hoe langer je ze laat zetten hoe meer houvast ze nodig hebben.
Mocht het bij jou nog niet lang genoeg zijn dan kan eerst een laagje gel (of gellak) wellicht helpen om aan net dat stukje extra te komen.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:00

Ik heb overigens nog steeds gelnagels hoor maar dan wel op mijn eigen nagels. Ik wil het risico niet lopen dat ik toch weer ga bijten. Want bij 1 haakje is het al zo onweerstaanbaar om het niet eraf te bijten.