Last van hyperventilatie .. iemand tips?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chriske

Last van hyperventilatie .. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:35

Hallo allemaal,

Heb wel vaker last van hyperventilatie maar meestal valt het wel mee. Vandaag had ik doormiddel van meerdere dingen weer last van een aanval maar dit keer was het anders, ik bleef erin hangen en voel hem nogsteeds.Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, het gevoel dat ik mezelf niet rustig kreeg en mezelf volledig weg voelde vallen..

Nu is mijn vraag hebben jullie tips die ik kan gebruiken als dit weer gebeurt, nu was er iemand bij maar als dit gebeurt wanneer ik alleen ben wil ik mezelf wel rustig kunnen krijgen. Wat ik nu doe is(en i know het is niet slim) mijn neus dichtknijpen, dit is meer omdat ik eigenlijk helemaal niet door mijn neus adem en op het moment dat ik voel dat het mis gaat knijp ik hem dicht om hyperventilatie te voorkomen maar dit hielp dus niet vandaag..

Blijf een beetje netjes, ben onwijs geschrokken en wil dit niet nog een keer!

UhNee

Re: Last van hyperventilatie .. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:38

Klinkt als een paniekaanval. Erg vervelend! Adem je wel genoeg door je buik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:48

Wat bij mij helpt, is om te gaan beweging. Ga bijv jumping jacks maken op een goed ritme. Door te gaan sporten ga je beter en regelmatiger ademhalen.
Natuurlijk is de oorzaak weghalen beter. Wat is de reden dat je gaat h yperventileren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:50

Fysiotherapie voor een goede ademhalingstechniek :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:52

Nare ervaring is dat hè :(:)

Nu je er bang voor bent is de kans groter dat het nog een keer gaat gebeuren en je het dan weer niet kunt stoppen....omdat je bang bent dat je het niet kan stoppen.... en door die angst hou je het dan in stand, fraaie vicieuze cirkel is dat :(:)

Je kan bij de apotheek een Hyperfree cassette kopen, als je daar doorheen ademt dan krijg je de juiste verhouding zuurstof binnen en dat helpt om van dat enge gevoel in je hoofd en lijf af te komen :)

Alleen al het ding bij je hebben kan dan zo geruststellend zijn dat je minder bang bent dat het nog eens gebeurd, waardoor het ook wegblijft met een beetje mazzel :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:57

Joolien schreef:
Wat bij mij helpt, is om te gaan beweging. Ga bijv jumping jacks maken op een goed ritme. Door te gaan sporten ga je beter en regelmatiger ademhalen.
Natuurlijk is de oorzaak weghalen beter. Wat is de reden dat je gaat h yperventileren?

Vandaag kwam het vawege auto rijles, het ging niet goed en daar daalde ik van en inplaats van het op dat moment even los te laten word ik boos op mezelf waardoor ik nog meer fouten maakten en toen ging het mis.

Meestal door dit soort dingen, dat ik boos word op mezelf om dit soort dingen.

Vuurneon, jah ga het wel aanspreken op een therapie die ik volg :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:58

pmarena schreef:
Nare ervaring is dat hè :(:)

Nu je er bang voor bent is de kans groter dat het nog een keer gaat gebeuren en je het dan weer niet kunt stoppen....omdat je bang bent dat je het niet kan stoppen.... en door die angst hou je het dan in stand, fraaie vicieuze cirkel is dat :(:)

Je kan bij de apotheek een Hyperfree cassette kopen, als je daar doorheen ademt dan krijg je de juiste verhouding zuurstof binnen en dat helpt om van dat enge gevoel in je hoofd en lijf af te komen :)

Alleen al het ding bij je hebben kan dan zo geruststellend zijn dat je minder bang bent dat het nog eens gebeurd, waardoor het ook wegblijft met een beetje mazzel :)

Jah ik wist niet wat me overkwam en mijn rij instructriese ook niet haha!

Daar ga ik naar kijken, dankjewel en de rest ook al heel erg bedankt voor de tips :) !

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:36

Als je de mogelijkheid hebt: ga hardop lezen (boek, tijdschrift of desnoods de aanbiedingen uit de folder) of ga zingen. Daarmee zorg je voor afleiding en ga je weer op de juiste manier ademhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:35

Deze;

Op het moment dat je nog maar vermoed dat je paniekerig wordt.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:40

Als kind/puber heb ik het veel gehad! Vooral savonds en snachts.. Ik ging altijd opzoek naar afleiding... Puzzelboek en denk spelletjes doen?. Maar ook op kauwgom kauwen hielp bij mij heel erg..

In een boterham zakje in en uitademen hielp ook altijd

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:31

Bij mij en mijn dochter komt het bij onze darmen vandaan, noodzaak voor ons om dus regelmatig te ontlasten. Als mijn dochter een aanval krijgt moet ze vaak na 5 minuten naar de wc.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:45

Ga fluiten of zingen, je moet er namelijk voor zorgen dat je meer uitademt dan inademt, daar mee voor kom je dat je er naar van word. T zuurstof gehalte is te hoog in je bloed en dat moet je omlaag zien te krijgen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:54

Ik krijg het heel vaak doordat ik stress heb, gecombineerd met verkeerd ademhalen. Wat ik doe is, als ik een boterhamzakje of tasje in de buurt heb, daarin ademen. Als ik niets omhanden heb, adem ik in mijn handen, dat wil ook wel eens helpen.
Maar het beste is, het probleem aan te pakken bij de bron. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:00

Goede tip om de ademhaling weer rustig te krijgen, is een krant of boek hardop gaan voorlezen.
Sterkte, weet wat het is... :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:35

marleen_usar schreef:
Bij mij en mijn dochter komt het bij onze darmen vandaan, noodzaak voor ons om dus regelmatig te ontlasten. Als mijn dochter een aanval krijgt moet ze vaak na 5 minuten naar de wc.

Eerder andersom lijkt me. Naar de wc moeten is soms een paniekreactie als gevolg van hyperventilatie (net als moeten braken, buikpijn, hoofdpijn etc).

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:37

Mijn zus had dit ook, zij is naar de psychologe geweest, voor een aantal behandelingen ik weet helaas niet meer hoe t heet.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:44

Vervelend voor je zeg! Ik ken het wel heb er nu gelukkig bijna geen last meer van. Ik heb geleerd om mijn focus echt op andere dingen te leggen. Zoek bijvoorbeeld eens 5 groene voorwerpen , 5 verschillende geluiden of 5 verschillende voorwerpen voelen etc. Je zou misschien ook EMDR kunnen proberen dat heeft mij best wel geholpen omdat een paniekaanval een nare ervaring is en het daardoor wat verzacht kan worden.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:57

Iedereen heel erg bedankt voor de tips, slik nu voor een tijdje sintjans kruid om me een beetje rustig te houden. Komende vrijdag weer auto rijles dus ga ze dan goed gebruiken :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:17

Heeft je instructeur ervaring met bijvoorbeeld faalangst?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:25

jah en ze weet dat ik er problemen bij heb, het is zo wel faalangst al perfectionisme dat had ik vanaf de eerste les al. Leg de lat veel te hoog en dat was vorige week ook de aanleiding dat ik die paniekaanval kreeg..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:06

Nee Bizzybijtje niet andersom, want het gevoel komt al voor dat we voelen dat we naar de wc moeten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:11

marleen_usar schreef:
Nee Bizzybijtje niet andersom, want het gevoel komt al voor dat we voelen dat we naar de wc moeten.

Dan is het toch juist wel andersom? Naar de wc moeten is inderdaad een veel voorkomend en logisch gevolg van een hyperventilatie of paniekreactie. Alles wat in de weg zou kunnen zitten moet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:02

marleen_usar schreef:

Precies. Dús is het naar de wc moeten juist een paniekreactie volgend op een ander probleem: een paniekaanval. Je krijgt een vicieuze cirkel. Het "regelmatig naar het toilet gaan" is symptoombestrijding.

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:10

Heel verveld voor je! :(:)

Ik ben er gelukkig nu van af, maar een paar maanden geleden had ik hier ook erg veel last van. Kreeg mezelf ook niet rustig ect. Heb toen heel wat weken bij de fysio rond gelopen, wat er goed heeft geholpen. Als ik iets aan voel komen kan ik mezelf nu goed rustig maken, en krijg mijn ademhaling snel en goed onder controle. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:32

Misschien een fijne tip voor de volgende les- probeer in de stoel te zakken en je lijf te voelen, breed te kijken en te glimlachen. Zet de radio aan.

Je instructrice kan taken in stukken knippen, als ze inschat dat je iets hebt mee gemaakt dat spannend was of waar je niet tevreden over was, jou meten te vragen een rustig plekje te kiezen en even na te praten.

Onthoud- perfect hoeft niet. Veilig en functioneel is belangrijker.

Heb je bijvoorbeeld met paardrijden ook zon gevoel eerder gehad of is het specifiek met autorijles?