Het is al een ouder topic, maar gezien er nog niet gereageerd is toch dit antwoord...
Hier zijn nog al topics over geweest als ik me niet vergis. Even de zoekfunctie gebruiken dus...
Als je dit wil doen, zorg dan dat je bij een goed geschoolde en betrouwbare professional komt. Verder: als je er niet voor openstaat, lukt hypnose over het algemeen ook niet.
Wat gebeurt er met hypnose? Je gaat eigenlijk naar een andere vorm van bewustzijn. Je ontspant eigenlijk zodanig dat je in die toestand van hypnose terechtkomt. In die hypnotische toestand ben je meer vatbaar voor suggestie. En daar wringt het schoentje met het "ophalen van vergeten herinneringen". Als de hypnotherapeut bv suggestieve vragen stelt, kan het zijn dat je je dingen gaat "herinneren" die eigenlijk nooit gebeurd zijn. Anderzijds: doordat je zo ontspannen bent, kan het zijn dat je wel toegang krijgt tot bepaalde moeilijke of pijnlijke herinneringen (al geloof ik daar zelf niet zo in). Dat is de reden dat hypnose soms wordt gebruikt bij de ondervraging van slachtoffers of getuigen van een misdrijf die zich bepaalde details niet meer herinneren die wel belangrijk zijn voor het onderzoek.
Of het verstandig is om "geblokkeerde herinneringen" op te halen, moet ieder vind ik voor zichzelf uitmaken. Sommige mensen zullen vast blij zijn dat ze dit hebben gedaan, anderen niet. Ik zou het persoonlijk gewoon niet willen weten. Het verleden kan je toch niet meer veranderen en stel dat er herinneringen boven komen drijven, dan moet je daar ook weer mee aan de slag om ze weer een plaatsje te geven.
Voor problemen met intimiteit kan je bv ook een seksuoloog contacteren. .