Littekens en kou...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Littekens en kou...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:32

Er zijn vast en zeker hier meer mensen met littekens... Toch?

Nog niet zo heel lang geleden ben ik geopereerd, of eigenlijk 7 keer geopereerd. In m'n buik, rug en hoofd. Littekens op mijn buik en rug heb ik geen last van, maar die op mijn hoofd! Pff.

Het achterste litteken (net boven en achter mijn oor) heb ik niet zo veel last van, maar voor op mijn hoofd (net achter de haargrens) wel. De kou daarop doet echt enorm pijn. Nu zit er direct onder het litteken ook een gat geboord in de schedel, misschien dat dat ook mee telt?

Met de kou er op zak ik dus bijna door de grond. Heb buiten alweer een tijd een muts op, maar nu t kouder is werkt dat niet meer. Haren zijn toch alweer een eind terug gegroeid, cm of 4/5 al en dus geven toch weer wat bescherming. Ik verwacht ook wel dat het in de loop van de tijd minder gaat worden (litteken is pas 2,5 maand oud), maar zou graag er voor willen zorgen dat t toch minder wordt tot het litteken minder gevoelig is voor kou. Het geeft echt flinke pijn op het litteken zelf, maar ook hoofdpijn die op de hoge druk pijn komt. Maakt t best heftig en de pijn reageert niet op pijnstillers (4 x 2 paracetamol 500, 3x ibuprofen 600, 3x naproxen 250, 4x tramadol 100 en ook niet op oxycodon, van alles dus al geprobeerd...). Dus graag iets minder. :D

Litteken op mijn knie (13 jaar geleden twee keer aan geopereerd) is soms nog wat gevoelig met de kou er op, maar dikke/warme broek aan en dan is t goed te doen... Maar hoe doe je dat met je hoofd als een muts niet meer voldoende is? Vuilniszak op je hoofd is ook zo iets...

Wat doen jullie met littekens die pijn doen met de kou erop? Ben ik heel benieuwd naar... Tips, naast een muts op en niet met natte haren naar buiten, zijn echt heel erg welkom!! Oh en niet meer naar buiten gaan is geen optie helaas, haha.

Morgen vertrekken we naar Zweden, waar t nog wat kouder is...

:brr: :brr: :brr: :brr: :brr:

Airborn

Re: Littekens en kou...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:41

Je hebt handschoenen met warmte elementen er in, misschien zijn die er ook voor mutsen? En anders misschien om te bouwen naar een warmte muts? (oh wat klinkt dat fout trouwens.) Ik zou me kunnen voorstellen dat je aan de binnenkant van een muts een zakje kan maken waar je een warmte element in kan doen. Grootste probleem daarmee is dat het litteken waarschijnlijk ook gevoelig is voor druk en warmte, en je hersens die er onder liggen te warm maken is vast ook geen strak plan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 10:48

Warmte is inderdaad ook wel wat gevoelig maar lang niet zo pijnlijk als de kou, dus misschien is dat nog best een optie!

Druk er op is wel pijnlijk, omdat er in het gat een drain de hersenen in gaat en die toch ook wel een cm (vinger dik in ieder geval) uit steekt. Het litteken zelf is niet pijnlijk voor druk.

Ik ga eens kijken of ik zo iets voor elkaar kan krijgen! Heb wel flink aantal van die warmte dingen die je klikt en dan warm wordt. Snap je wat ik bedoel? :')
Die wordt te heet zonder iets er om heen, maar met stuk stof er tussen moet dat misschien nog wel gaan! In ieder geval beter dan die kou...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:51

Mja, ik snap welke je bedoelt idd, die dingen die een soort reactie geven als je klikt. Lol. maar idd, met een laag fleece er tussen ofzo? Zou ik wel ff kijken op de gebruiksaanwijzing of die dingen niet raar gaan doen of smelten ofzo als ze te geisolleerd zijn. (zekere voor eht onzekere, naast al je andere ellende is een brandwond oid wel laatste wat je wilt neem ik aan)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:51

Littekens dagelijks inmasseren met calendula (VSM) zou kunnen helpen! Het maakt het litteken aanzienlijk soepeler en ik heb er hele goede ervaring mee!

Alvast heel veel plezier in Zweden :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:54

Naar een goede speciaal zaak als bever voor een goede muts?

Veel plezier.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:56

Misschien je hoofd eerst bekleden met een hoofddoek van stevig/warm materiaal en daaroverheen een muts?

Geen idee of het genoeg is, maar morgen vertrek je al naar Zweden dus ik gok dat je een snelle optie wilt proberen :P

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:00

Inderdaad, zo'n idee had ik ook! En voor in Zweden, misschien zo'n enorm charmante muts van wol met een fleece binnenvoering met die mooie flapjes bij de oren (die heb je ook met een gladde stof aan de buitenkant)? Ik ben ook echt een koukleum maar ben de 5 maanden Oostenrijk doorgekomen met zo'n muts :)
Die binnenvoering kan je vast een stukje openknippen/snijden e.d., dan past zo'n warmte element er wel in. Die 'hangt' dan als het ware in de binnenvoering, met het wollen gebeuren aan de buitenkant.

Een hoofdband onder de muts kan ook een optie zijn, maar die zitten over het algemeen een beetje strak dus dat is voor jou dan niet fijn. Eehm, even denken. Wanneer het goed waait in Zweden (weet niet of dat veel gebeurd daar, maar just in case) zou je ook nog je capuchon over je muts heen kunnen trekken :D Dan heb je minder last van de wind die mogelijk door je muts heen gaat. (niemand die je in Zweden kent (gok ik zo) dus über charmant over straat maakt toch niet uit :+

Oh! Na de post met calendula gelezen te hebben: vaseline helpt ook enorm tegen kou (schijnt), al is dat niet echt chill in je haar :p

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:03

Zo'n ouderwetse muts met van die flappen over je oren en dan gevoerd met schapenwol oid. Van Uggs of een ander goed merk, en dan zo groot dat hij je voorhoofd goed bedekt, have fun in Zweden, prachtig land en wat fijn dat het door kan gaan.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:30

Vaseline of candula zalf smeren. Het laagje vettigheid maakt je litteken soepeleren beschermt tegen kou en natuurlijk een muts op

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:41

Iets op smeren ben ik nog wat bang voor. Mag mijn haren ook maximaal twee keer in de week wassen, liefst minder. Dit doordat er soms uit de wonden/littekens nog iets wat vocht komt. Voorste valt dat nog mee, maar vooral t achterste litteken nog.

Zo'n band heb ik thuis nog wel liggen! Oorwarmers eigenlijk, haha. Maar die komt daar wel precies op. Die gaat dus mee!

Zo'n muts met bont er in en flappen is inderdaad nog wel een hele goede, die nog even ergens vandaan proberen te toveren of anders in Zweden.

Helaas ken ik er wel heel veel mensen, eerst naar m'n ouders waar ik zelf ook gewoond heb en daarna kennismaking/sollicitatie op twee andere plaatsen. Maar t maakt me niet zoveel uit, liever voor gek en geen pijn...

Dankjewel allemaal! Nog even snel wat voor elkaar krijgen, kwam er vanochtend pas achter dat het zelfs met muts op zoveel pijn doet. Eerder ging t nog wel redelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:45

Grotere muts gaan kopen, er moet niet iets straks overheen maar wel eentje met een lekkere dikke wollen voeren, of een berenvachtje }>

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:55

Gewoon een schaap op m'n hoofd! :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:15

Ik heb er zelf ook veel last van maar heb nog nooit de oplossing gevonden helaas.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:23

Ik heb een litteken achter mijn oor dat in totaal 3x open is gemaakt dus ook behoorlijk gevoelig nu het kouder word.
Ik gebruik bio oil en als het echt koud word smeer ik er een laagje vaseline op.
Ik kan nog steeds geen druk voor langere tijd verdragen dus oorwarmers gebruik ik zeker niet.
Als het echt gaat vriezen doe ik een muts op die niet al te strak zit.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:35

ik weet niet hoe handig je bent, maar misschien kun je een fleece hoofdband vullen met wat kersenpitten zodat je het ding ff in de magnetron kunt opwarmen voor je de kou in gaat. net als zo'n hittepit kussentje dus maar dan draagbaar. Eventueel naai je het geheel in een leuke muts en niemand die er wat van ziet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 12:48

Druk op het litteken zelf gaat op zich wel, achter m'n oor zitten de kleppen en pomp van de drain. Dat ding is 5 cm lang en ruim cm breed en hoog. Daarop verdraag ik geen druk.

Muts die ik nu op heb, heb ik zelf gemaakt en zit eigenlijk heel prima. Behalve dat t niet warm genoeg is...

Kersen pitten weet ik niet of dat gaat, heb wel van die kussens, maar die zijn touch vrij zwaar en hard. Kan t wel eens proberen, wie weet gaat t wel goed!

Zelf maken gaat ook best, ben best handig, maar voor Zweden nu is dat helaas te kort dag.

Ga in ieder geval een dikke bont muts halen. Een die niet strak zit, maar wel goed warm. Kijken of dat beter gaat!