Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Stal_Fiore schreef:Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die stamceldonor zijn. En hun ervaringen hier mee.
Volgende week dinsdag vindt de donatie van mijn gezonde stamcellen plaats voor een patiënt met leukemie.
Vorig jaar dec heb ok mij aangemeld als donor.
In juli dit jaar kreeg ik bericht dat er een patiënt is met dezelfde weefseltypering als ik.
Ik werd gevraagd om bloed af te geven zodat ze een kruisproef konden doen met het bloed van de patiënt.
Begin september kreeg ik bericht dat de kruisproef erg goed was gegaan en werd ik gevraagd of ik nog steeds donor zou willen zijn.
Uiteraard was ik hier positief over.
Vervolgens moest ik diverse lichamelijke keuring door en kreeg ik gesprekken met artsen.
Toen ik goedgekeurd werd, zijn meteen de afspraken gemaakt voor de donatie.
Het gaat bij mij om een donatie van stamcellen via het bloed.
Dat betekent dat ik 4 dagen voor de donatie zelf injecties met een groeihormoon aan mezelf moet geven. Dit hormoon zorgt er voor dat de stamcellen, die normaal alleen in je bot zitten, aan je bloed wordt afgegeven.
Volgende week dinsdag lig ik dan waarschijnlijk de hele dag in het ziekenhuis voor de donatie.
Via een infuus in mijn ene arm centrifugeren ze de stamcellen uit mijn bloed en gaat via een naald aan m'n andere arm mijn bloed weer terug.
Best spannend, maar wat zou het mooi zijn als ik hiermee het leven van een ander red.