Soms weet ik in een droom dat ik aan het dromen ben. Ik heb bijvoobeeld ook weleens een droom gehad over dat ik moest vluchten omdat er dino's achter me aan zaten. Ik weet dan dat het nep is. Ik weet ook dat ik de droom/nachtmerrie kan laten stoppen door me te laten pakken door de dino. Dan word ik ook echt wakker.
Ik vind dit eigenlijk heel handig voor als ik dus een nachtmerrie heb.
Maar ongeveer een jaar geleden had ik weer een droom waarvan ik wist dat ik droomde. Ik probeerde wakker te worden, maar dit lukte niet. Iedere keer dacht ik dat ik wakker werd, maar kwam ik er toch achter dat ik nog steeds aan het dromen was, maar dat ik in een andere droom wakker was geworden. (Hhm hoop dat jullie het snappen, het is moeilijk uit te leggen)
Dit ging heel lang zo door en ik vond het echt heeeel eng. Het voelde alsof ik was opgesloten in mijn eigen lichaam. Ik wist namelijk dat ik sliep, maar het lukte niet meer om wakker te worden.
Uiteindelijk heeft mijn moeder me wakker gemaakt.
Vanmorgen heb ik weer zo'n droom gehad waarbij ik dus niet wakker kon worden. (Uiteindelijk wakker gemaakt door mijn vader) maar ik vind het stiekem best een beetje eng om vanavond weer te gaan slapen.
Hebben meer mensen een droom waarbij je weet dat je droomt? (Want ik ken verder niemand die dit ook heeft) en hebben jullie dan ook weleens zo'n droom gehad waarbij het niet lukte om wakker te worden en wat doen jullie daar aan?
Ik ben in ieder geval al erg benieuwd of er meer mensen zijn die weten dat ze dromen.
Lucide dromen. Zoek maar op, er zijn een aantal topics over.
Anoniem
Geplaatst: 13-10-15 14:41
Ja! Ik heb hier als klein kind al mee leren omgaan! Dromen sturen of, als je echt per se wakker wil worden; concentreren op je ogen. Dat is heel lastig maar dan kan je uiteindelijk je ogen open doen.
Ik heb wel dat ik dan in een nachtmerrie zit en om wakker te worden trek ik mijn ogen open. Uiteindelijk word ik dan ook wakker. Dan heb ik ook gedachten als 'ik wil wakker worden van de nachtmerrie.' Maar heb echt al heel lang geen nachtmerrie gehad dus weet het niet meer precies.
snuffie123
Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-15 14:46
Ohh bedankt voor de reacties. Wat graplig, ik wist echt niet dat dit een naam heeft. Ik ga het gelijk even opzoeken.
Er zijn dus echt wel meer mensen die ook zo dromen.
Maar hebben jullie dit dan getrained? Ik wildit namelijk liever niet (meer). Zo'n droom als vannacht vind ik echt niet leuk! Of is het dan ook weer te trainen om dan dus wel wakker te kunnen worden?
Een echt lucide droom is volgensmij vrij weinig tegen te doen, behalve dat je moet zorgen dat je snel in slaap valt.
Ik heb wel eens gedroomd dat ik moe was op school en dat de docenten boos op mij werden omdat ik op mijn tafeltje lag. Ik bedacht me in mijn droom van "he, maar het is een droom, dus jammer dan" en toen ging ik slapen in mijn droom
Cynthia82
Geplaatst: 13-10-15 20:50
Ik ken dit ook. Ik droomde vroeger als klein meisje altijd dat ik op de parkeerplaats naast ons huis achterna gezeten werd door een man met een pistool. Ik verstopte me altijd achter mijn vaders bedrijfsbusje en dan dwong ik mezelf wakker.
Toen ik 13 was gingen mijn ouders scheiden en daarna heb ik die droom nog één keer gehad. Dus ik dacht: Gaan we weer... Ik ga even achter het busje..... huh.... waar is dat busje???
Mijn ouders waren gescheiden, mijn vader was vertrokken, ik kon niet schuilen en ik werd doodgeschoten. Daarna heb ik die droom nooit meer gehad.
Het meest bizarre aan dit verhaal is dat mijn moeder als klein meisje daadwerkelijk achterna is gezeten door haar vader met een pistool bij hun op de parkeerplaats! Dit vertelde mijn moeder me toen ik haar vertelde dat ik die droom heel vaak had gehad, maar nu doodgeschoten was, omdat mijn vaders busje er niet meer stond..
Flux
Geplaatst: 13-10-15 20:57
Ik doe dit ook, het heet inderdaad lucide dromen
Ik droom elke nacht bewust en heb daar ook invloed op. De mate van invloed hangt wel af van mijn eigen gezondheidsstatus zeg maar; als ik zeer moe naar bed ben gegaan heb ik nauwelijks tot geen invloed maar weet ik eigenlijk alleen dat ik droom. Dit is soms irritant, omdat ik van dromen niet goed kan uitrusten en dus langer moet slapen. Ik heb dit overigens niet bewust getraind, het begon toen ik jong was en een trucje leerde om wakker te worden uit nachtmerries (die ik ook vaak had).
Dat "wakker worden in je volgende droom" heb ik ook wel eens. Heel frustrerend want dat is de bedoeling niet
Je kunt jezelf trouwens een cue leren om wakker te worden. Sommigen doen in de droom net alsof ze op hun horloge kijken of zeggen iets specifieks. Ik word 9 van de 10 keer wakker als ik met mijn ogen knijp
Ik heb dit ook, alleen bij mij gaat het nog ietsje verder.
Ik heb al van kinds af aan dat ik slaapwandel, en vreet dan de meest rare dingen uit, of voer hele gesprekken. En 8 v.d 10 keer ofzo weet ik dus dat ik dit doe, maar kan er niets mee, zo irritant.
Ik weet op dat moment wat ik doe, en ook later nog, dat is echt raar.
Ik had dit toen ik klein was wel. Dat ik me ervan bewust was dat ik droomde en als het dan een nachtmerrie was en ik had zoiets van ik wil hier niet verder over dromen oid, dan kon ik inderdaad mijn ogen open doen en dan werdt ik wakker.
Tegenwoordig geen nachtmerries meer, maar vannacht droomde ik dat het vliegtuig waar ik in zat neerstorte.. best eng zou je zeggen.. maar toch ben ik niet uit me zelf wakker geworden.
Ik had dit ook toen ik jonger was (kindertijd tot begin pubertijd gok ik zo). Nu lukt het mij niet meer.
Droomde vaak dat er een monster achter me aanzat maar ik niet hard kon rennen omdat ik aan de klinkers bleef plakken. Toch had ik zeker een bepaalde mate van bewustzijn want ik wist de droom altijd zo te beïnvloeden dat het goed afliep. En zo wel meer dingen. Grappig om te lezen dat er meer zijn die dit vooral in de kindertijd hebben (gehad).
ow ja hoor dat heb ik ook wel eens ! Hoe ik er van af kom geen idee, gebeurd ook zelden gelukkig...
Voor mij was t wel een nachtmerrie hoor In t kort: Ik droomde dat ik samen met een jongen was, terwijl ik die vroeger nooit kon uitstaan en ik wist dat ik droomde maar wist ook niet hoe ik eruit kwam, toen ik wakker werd had ik zoiets van pfew ! droomde echt haha
Ja dat heb ik ook altijd! Op de een of andere manier is er altijd wel iets van water of een diep ravijn ofzo in m'n dromen en als ik daar in spring word ik wakker. Ik 'land' als het ware in m'n bed Dat sturen is bij mij maar soms, dat ik daaraan denk zeg maar. Springen is makkelijker
Ik wou dat ik wakker kon worden uit zo'n droom. Ik weet regelmatig van mezelf dat ik droom en uit een nachtmerrie kan ik niet bewust wakker worden. Echt totaal niet. Ik moet altijd wachten tot ik vanzelf wakker wordt. En dan nog iets, misschien heeft het niet met lucide dromen te maken maar wel met dromen. Heel vaak als ik droom krijg ik mijn ogen niet open in mijn droom. Alsof ik bewusteloos ben en iemand probeert mijn ogen open te trekken zodat ik weer bijkom, maar dan gaan ze telkens weer dicht. Ik vind dit zelf heel irritant, ik vroeg me af of iemand hier meer over weet?