gebroken knie, gips eraf zonder foto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

gebroken knie, gips eraf zonder foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 12:05

6 weken geleden zijn zowel mijn oma als mijn moeder gevallen (mijn oma haakte mijn moeder mee in haar val).
Er heeft gelijk even een arts(dokterspost) naar allebei gekeken omdat mijn moeder het uitgilde van de pijn en klaagde over misselijkheid :(:).
Omdat het druk was bij de ehbo raden deze aan de volgende dag aan om onze eigen praktijk te bellen. Deze beoordeelde via de telefoon dat ze maar met paracetamol tot minimaal na het weekend moest wachten (was op een donderdag).
Omdat het been begon te glimmen heeft er nog een arts naar haar knie gekeken en trombose (gelukkig) uit kunnen sluiten.

Maandag vond de arts dat er maar tramadol voorgeschreven moest worden en ze moest haar been maar weer gaan gebruiken.
Dit was echter gewoon echt geen optie maarja zo goed en zo kwaad als het sukkelde we maar door.
Echter de tramadol sloeg helemaal niet aan en kreeg mijn moeder weer een andere pijnstiller voor geschreven.
Weer werd mijn verzoek om een foto afgewimpeld.

Na het weekend nog steeds geen vooruitgang en heb ik met mijn vuist op de tafel geslagen ( mijn moeder komt niet voor dr zelf op en hen lang haar wens om mij rustig te houden gerespecteerd maar nu was het aanmodderen,zoals dat in mijn ogen was, genoeg!).
Nou vooruit dinsdag (dus 2 weken na de val) mocht ze naar het ziekenhuis voor een foto.
Mijn vermoeden werd bevestigd want haar knie was gebroken.
Eigenlijk moest het geopereerd worden naar ivm een zwakke gezondheid bij mijn moeder (icd,3 bypasses, tia en hartstilstand gehad) durfde ze dit niet aan.
De keuze viel dus op gips.
Na 4 weken gips werd het gisteren eraf gehaald.
Echter ben ik verbaasd dat ze niet eens een foto hebben gemaakt om te zien hoe het er voorstaat.
Is dit gebruikelijk?
Ik heb zelf nooit wat gebroken maar bij mijn paard (totaal anders natuurlijk) werden telkens foto's gemaakt voor we over een vervolgstap nadachten.
Gisteren heeft mijn moeder echt staan huilen toen ze van de rolstoel naar de gewone stoel moest overstappen.
Dit baart mij zorgen.
Ze zegt dat het net zo zeer doet als in het begin -O-
Vannacht heeft ze na vreselijk pijn maar de brace omgedaan ondanks dat dit van de arts niet meer mocht.
Toen heeft ze Gelukkig toch een paar uurtjes kunnen slapen.

Een lang verhaal maar mijn vraag luid dus is het gebruikelijk om gips te verwijderen zonder een controlefoto?
Het kan natuurlijk ook flink stijf zijn maar door de hele voorgeschiedenis ben ik een beetje sceptisch geworden :o

vuurneon

Re: gebroken knie, gips eraf zonder foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:08

Ahh arme moeder van je!

Ik heb altijd een controle foto gehad nadat gips eraf ging. De artsen hebben niet spontaan röntgen ogen gekregen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:11

Dat is niet normaal nee..

Toen ik vorig jaar mijn bovenarm brak had ik er geen gips om, maar slechts een sling.
Bij iedere controle zijn er toen foto's gemaakt.. toen ik de sling af mocht doen en rustig aan mocht gaan bewegen, zat er nog een duidelijke lijn van de breuk zichtbaar op de foto. Een paar weken later moest ik ook gewoon weer terugkomen voor een foto om te kijken of dat echt helemaal dicht zat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:12

ik denk niet dat er standaard een controle foto genomen wordt bij elk type breuk, maar voor knieën toch wel heel vaak kinesitherapie achteraf...

want dit klinkt niet echt normaal/goed

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:16

ik heb ook altijd een controlefoto gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:16

Ik heb zelf 3 weken gips gehad (enkel tot lies) omdat mijn knieschijf zelfstandig verder wou gaan.

Toen het gips eraf ging lag ik ook te creperen van de pijn als mijn knie ook maar een beetje boog. Ik heb 3 maanden fysio gehad om weer te kunnen lopen etc. Dus ja, het kan zeer zeker stijfheid zijn en kniebanden die te kort zijn geworden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:21

Ik ben 21 september uit het gips gegaan en heb gewoon controle foto's gehad. Ik had daarna ook nog behoorlijk pijn, ondanks ik mijn been niet mocht belasren, gewoon überhaupt bewegen deed zeer. Nu na 2,5 week fysio functioneer ik weer een soort van. Gister het voor het eerst belast en nu wel war gevoeliger weer kwa pijn.
Maar pas nadat ik een aantal keer door de fysio behandeld was, ging de pijn pas weg. Het had bij mij wel in totaal 8 weken in het gips gezeten in dezelfde houding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:22

Het klinkt in elk geval niet alsof ze erg goed opletten op signalen die gegeven worden. Dat maakt het inderdaad erg moeilijk om dan te vertrouwen op advies dat gegeven wordt.
Het lijkt mij in elk geval niet helemaal normaal, bij mijn vader zijn wel meerdere keren foto's gemaakt om te kijken of alles goed verloopt.

Ik zou er in elk geval zeker op aandringen om toch een behoorlijke foto te maken, en daarna een goede fysio zoeken om begeleid mee op te bouwen, ipv 'zoek het maar uit.' Dat lijkt me ook heel belangrijk :j

Juist een lichaam dat al genoeg te verduren heeft zou ik verder niet zomaar over laten gaan van 4 weken helemaal stil naar ineens totaal vrij, zeker niet als dat zoveel pijn geeft. Dan is een beetje geleidelijk toch veel logischer lijkt me? Dus ik zou zeggen, voor nu lekker die brace om 's nachts (slaap is belangrijk) en onder begeleiding van de fysio een plan opstellen.
En dat is uiteraard geen medisch advies, want ik ben geen medicus. Maar het is wel wat mijn gevoel en gezonde verstand mij zou aanraden.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:25

Hier is een controle foto standaart;
Toen ik een paar brokjes van mijn enkel had afgebroken moest ik bij elke gispcontrole ook een röntgenfoto laten maken

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:27

Mijn moeder had in de zomervakantie haar knieschijf gebroken, na echt uren mochten we naar t ziekenhuis om foto's te laten maken (ruim 10 uur later) en het was ook erg gebroken, zou gips omheen komen en na t weekend geopereerd worden, uiteindelijk heeft de arts later besloten het gewoon 6 weken gips te laten worden (3 keer vervangen en paar foto's extra in controle gemaakt) . Na de zes weken erop gaan lopen (met krukken, en lange einden moesten met rolstoel) maar nu 4 weken later weer controle, hoever het al staat met revalidatie. Ze loopt inmiddels eigenwijs zonder krukken en probeert voorzichtig aan trap te lopen. Blijft een kwetsbaar en gevoelig iets wat gemiddeld gezien zeker 9-12 maanden revalidatie nodig heeft. Maar ik vind het wel raar dat bij jou moeder zo gehandeld word, foto's moeten ze neem ik aan ook gewoon maken. Nu heb ik wel een broer die ambulance arts is en die regelde wel een hoop voor haar.

zou gewoon weer foto's laten maken hoor, punt blijft wel dat ze vaak doen alsof je je aanstelt. Gewoon echt eisen, is het goed geheeld dan moet ze gewoon denken aan de hele lange revalidatie tijd.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 12:31

Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Het is voor mij als buitenstaander erg lastig om in te schatten of het uit stijfheid voort komt of dat het toch nog niet goed gaat met het been.

Echter zie ik nu dat ik in mijn toch al lange verhaal 1 cruciaal feitje vergeten ben te melden :o :=
Het gips is er gisteren afgegaan en ze moet de aankomende 4 weken nog blijven zitten in haar stoel.
Ze mag het nog niet belasten maar moet wel wat oefeningen doen met haar knie maar deze kan ze met de beste wil van de wereld niet :(:) .

Ik overleg straks even met mijn moeder wat ze naar aanleiding van deze reacties wil.
Laatst bijgewerkt door moyra op 13-10-15 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:32

Klopt hier ook altijd controle foto's hoor vroeger was ik een enorme kneus dus nogal eens wat gebroken. Zelfs een keer een botscan gehad omdat ze twijfels hadden op de foto.

Beterschap voor je moeder, wat ontzettend naar dat er zo slecht naar haar geluisterd wordt :(:)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:39

Bij mijn elleboog luxatie en vermoeden van een breukje zijn 2 foto's gemaakt, na het ongeluk en bij de 1e controle, waarbij het 1e gips vervangen werd voor lichtgewicht. Na het verwijderen van het gips dus geen foto's meer en ben ik zelf met mijn fysio gaan praten over het hoe en wat (al had zij me ook in gips al van adviezen voorzien) en moest ik na 6 weken nog een keer op nacontrole bij een trauma chirurg.
Ik mocht eenmaal uit het gips ook 3 weken niet belast bewegen, zelfs een leeg theekopje mocht ik niet vasthouden. In bad liggen maakte dat ik wat makkelijker beweging in die elleboog kreeg. Hoewel erin en uit erg lastig was, vrees dat een knie nog lastiger is.. Wellicht helpt warmte door een pittenzak oid ook positief?
Denk dat het logisch is dat na het verwijderen van gips rond een gewricht het gewricht stijf is, hoewel mij dit zelf enorm vies tegenviel.. Nu is bij mij door de luxatie ook het kapsel beschadigd waardoor ik nooit meer 100% de beweging zal krijgen die ik had en ik weet niet wat een breuk in een gewricht doet. Zal er ook aan liggen waar die breuk precies zit.. Wat zegt de huisarts ervan? Die kan natuurlijk altijd nog weer verder verwijzen of aandringen op verder onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:24

moyra schreef:
Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Het is voor mij als buitenstaander erg lastig om in te schatten of het uit stijfheid voort komt of dat het toch nog niet goed gaat met het been.

Echter zie ik nu dat ik in mijn toch al lange verhaal 1 cruciaal feitje vergeten ben te melden :o :=
Het gips is er gisteren afgegaan en ze moet de aankomende 4 weken nog blijven zitten in haar stoel.
Ze mag het nog niet belasten maar moet wel wat oefeningen doen met haar knie maar deze kan ze met de beste wil van de wereld niet :(:) .

Ik overleg straks even met mijn moeder wat ze naar aanleiding van deze reacties wil.

Wat voor oefeningen? En kan niet als in het doet teveel pijn, of kan niet als in het kán niet (zwakke spieren)?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:27

Sowieso moet ze nu goed begeleid worden door een fysio, die zou ik eerst eens bellen.
Die kan ook inschatten of er nog en foto gemaakt moet worden

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:34

naar een ander ziekenhuis gaan en anders strenge eisen stellen vanaf nu, wat een stelletje prutsers daar zeg.. natuurlijk moet er een controle foto gemaakt worden! zelfs toen ik mijn schouder uit de kom heb gehad werd ik nog doorgestuurd om een controle foto te maken achteraf,laat staan met een breuk..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:38

Mijn vriend had een paar maanden terug iets bij zijn rechter pink gebroken gehad.
Hiervan zijn nadat het gips eraf was gehaald ook geen foto's gemaakt, ik vond dat ook al raar en had al aangedrongen om wel foto's te laten maken.
Maar hun daar in het ziekenhuis hebben eraan lopen voelen/trekken en doen en volgens hun was het dus allemaal goed. Hij heeft er nog wel een paar weken last van gehad (ook wel door overbelasting) maar nu is alles weer gewoon oke.

Tink89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:43

Een controlefoto is zeker niet standaard. Heb al vaker iets gebroken en na een bepaalde periode gips mogen ze ervan uitgaan dat het bot voldoende hersteld is. Daarna komt de fysiotherapie e.d. Daar hadden ze je moeder wel beter over mogen informeren wat mij betreft...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:51

Wij maken altijd een controle foto, behalve bij breuken van vingers, tenen en heel mooie breuken, maar meestal zelfs dan toch nog. Belangrijk om te zien hoe het in t genezing proces gaat.

Zelf m'n knie verbrijzeld gehad (fijn paarden :D ), toen werd er elke 4 weken een foto gemaakt. Tot zelfs een maand of 3 na de tweede operatie toen het ijzer werk verwijderd werd en dat was een jaar na de trap en dus eerste operatie.

Zeker als er in eerste in stantie geopereerd zou worden (geeft vaak toch wel aan dat breuk ernstig is), vind ik een controle foto toch wel een moeten.

Heb je zelf de eerste foto's?