Tekenbeet, waar moet ik nu precies op letten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Tekenbeet, waar moet ik nu precies op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:26

Hallo,

Gisteravond voelde ik al een aparte plek op m'n rug toen ik in slaap viel, en 's morgens zat het er nog. Ik dacht eerst dat het een pukkeltje was, ondanks de aparte rode vlek eromheen. Toen ik me ging douchen vanavond controleerde ik het nog eens. Ik zag opeens pootjes en wist dat het mis was...
De teek ging er moeilijk uit en er is een puntje achter gebleven. De HAP gebeld, die denkt dat dit geen kwaad kan. Heb wel antibiotica opgehaald en ingenomen omdat hij er naar schatting 24-36 uur heeft gezeten.

Nu zit er op de plek een beultje+kleine rode plek, die ook gevoelig is. Dit schijnt normaal te zijn en na een paar dagen weg te moeten gaan.
Waar moet ik nu nog op letten? Wanneer zou ik langs de dokter moeten gaan?

Afbeelding

Stomme beesten -O-
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 12-10-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:30

Heb je de teek nog? Tekentest halen, dan weet je meteen of de teek de (borreliosis ofziets?) bacterie draagt die lyme veroorzaakt!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 12-10-15 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:31

Lastig dat het kreng op je rug zat!

Ik heb destijds het bijtplekje dagelijks ingesmeerd met groene leem. Dat doe ik ook bij insectenbeten - om het gif wat mogelijk nog op het bijtplekje zit af te voeren.

(....en nog een kleine tip voor een hopelijk niet volgende keer: bewaar de teek zelf en laat die onderzoeken.)

Eske_B

Re: Tekenbeet, waar moet ik nu precies op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:32

Teek hebben we in de haast helaas weggegooid. Wist niet dat je daar een test op kon doen!

Groene leem, even onthouden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:38

Ik had er van de zomer ook 1, in mijn been. Huisarts zei dat ik het prima er zelf uit kon halen, mocht er iets achter blijven och, dat zweert er w uit. Ik dacht dat het hebben van een teek veel gevaarlijker was altijd... Ze hebben ook niets gezegd over teek houden en onderzoek.

Goed, plekje werd een bultje en heeft ook heel erg gebeukt. Maar het ging weg en daarna geen last gehad. Heb er dagelijks wat uierzalf op gesmeerd, maar dat sluit het wondje/de huid wel af en als er nog iets in zit wat eruit moet, kan je dat er beter niet op doen denk ik.

Maar gewoon goed opletten op dat er geen rode kring omheen zit. Je kan morgen ook even de assistent bellen . Zij zal wel weten waar je op moet letten en wanneer je langs de huisarts zou moeten. En of je er iets op kan smeren en wat

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:39

Hoeveel antibiotica heb je gehad? Ik zou nu minstens 2-4 weken vragen, dan ben je aardig zeker dat je alles hebt gedaan om Lyme te voorkomen. Als die teek besmet was kan het niet missen dat die bacterie nu in je zit en die wil je zo snel mogelijk weg hebben.

Verder even opschrijven dat je een teek hebt gehad en waar. Heel goed in de gaten houden of je geen vreemde klachten krijgt, bv. een soort van langdurige griep of 'onverklaarbare' pijn.
Maar ik zou zelf echt nu voor antibiotica gaan voor meer zekerheid.

Een rode kring kan ook later komen, zelfs na jaren nog dus daar zou ik zeker niet op wachten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:45

Ik heb 2 pilletjes gekregen. Is het verstandig om voor meer te vragen? HAP heeft de plek niet gezien, maar dacht dat dit genoeg was.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:48

Oeh, naar! Mijn ouders wonen in Duitsland aan de rand van het bos en hebben dus heel vaak teken. In het begin was ik hier ook heel huiverig voor, je kent de verhalen etc., maar ben het inmiddels wat gaan relativeren voor mezelf. Grote kans dat de rode plek gewoon normaal wegtrekt en je er niks aan overhoudt. Er zijn super veel mensen die teken hebben die er niet ziek van worden. Het zou kunnen zijn dat er een klein stukje van het pootje is achtergebleven, die moet er als het goed is ook gewoon vanzelf uitvallen :).

Ik zou voor de zekerheid de rode plek de komende 2 weken gewoon blijven checken, meer kan je ook niet doen lijkt me :)

PS: veel tekentesten zijn niet betrouwbaar. De testuitslag van de teek geeft geen zekerheid of bij iemand de ziekte van Lyme zal ontwikkelen.. Zelfs als uit de test blijkt dat de teek besmet was met de borreliabacterie, betekent dat niet dat je ook de ziekte van Lyme krijgt. En als de teek volgens de test niet besmet was, is er geen garantie dat je niet besmet bent geraakt.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 12-10-15 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:52

Ja dat zou ik wel doen, met 2 kan het voor zover ik weet nooit weg zijn.
400-600 mg Doxycycline per dag voor 2-4 weken.

Ik ben overigens absoluut geen fan van antibiotica hoor, maar ik heb ondertussen helaas uitgevonden wat er gebeurd als je er niet op tijd bij bent dus ik zou er geen risico meer mee durven nemen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:55

Ik ben tijdje geleden ook gebeten en ik heb geen ab gehad omdat die van mij er 21 uur ingezeten heeft
Ik heb geen rode kring gehad maar moet het plekje wel minimaal 6 maanden in de gaten houden van de huisarts

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:57

Wat vreemd, als een teek eenmaal gebeten heeft hebben de bacteriën vrij spel. Na 21 uur zouden die dus al lang over zijn. Ik snap dat soort rare redenaties, zeker van huisartsen niet. Dat is allemaal al lang achterhaald..

De rode kring komt maar bij minder dan de helft van de Lyme patiënten voor helaas.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:05

Ik zou je niet al te druk maken. Ikzelf ben echt al minstens 40 keer gebeten en nog nooit iets gehad. Gewoon goed eruit draaien en een beetje in de gaten houden, maar zeer waarschijnlijk komt het helemaal goed :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:11

Ik heb er eentje gehad...naar huisartsenpost en kreeg ik 1 malig preventief antibiotica. Moest plek in de gaten houden. Naast een rood puntje op de plek van de beet geen kring gekregen, maar na 3 weken wel griepverschijnselen...naar de huisarts maar wilde er niks mee omdat de griep ook heerste. Ik baalde er goed van, maar wilde enerzijds ook niet onnodig antibiotica...ik zou net op vakantie en met die antibiotica mag je niet in de zon. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde (had de teek getest en bleek besmet te zijn) ben ik later naar de bioresonantie gegaan. Die testte mij Borrelia positief, maar nog geen Lyme positief. Je kan dus Borrelia hebben zonder ziek te worden...Zij heeft mij behandeld en Borrelia test nu negatief. Geeft me een geruster gevoel...Je hoeft er nooit ziek van te worden, maar je weet het nooit :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:17

melody7 schreef:
Wat vreemd, als een teek eenmaal gebeten heeft hebben de bacteriën vrij spel. Na 21 uur zouden die dus al lang over zijn. Ik snap dat soort rare redenaties, zeker van huisartsen niet. Dat is allemaal al lang achterhaald..

De rode kring komt maar bij minder dan de helft van de Lyme patiënten voor helaas.

Ik ben er ook nogsteeds niet helemaal gerust op, en heb laatst ook griepverschijnselen gehad maar ook bij mij werdt het op de heersende griep gegooit. 2 huisartsten van verschillende praktijken hebben gezegd dat als die binnen 24 uur verwijderd is de kans minimaal is

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:24

Je kunt je als je echt twijfelt via Duitsland laten testen, die testen zijn 85% dus dan heb je een stuk meer zekerheid dan in Nederland waar het zo'n 20% is.
Die 24-uurs regel is gewoon echt dom, ik snap niet dat ze dat nog steeds gebruiken. Een teek heeft vaak even tijd nodig om te nestelen en dan te bijten, maar zodra ze bijten en dus vast zitten kunnen de bacteriën je bloed in. Of je hem dus na 1 of 30 uur verwijderd maakt eigenlijk niks uit.

In Nederland lopen ze echt ontzettend achter met Lyme & co helaas.. Vreselijk frustrerend om te zien, bij griepverschijnselen na een beet zouden gewoon altijd alarmbellen moeten gaan rinkelen maar dat wil er hier gewoon (nog) niet in.

Mijn eigen huisarts nam het een klein beetje serieus maar al snel niet meer, nu jaren later geeft ze eindelijk toe dat wij er meer af weten dan zij zelf. Ze weten het gewoon niet, het zal allemaal best goed bedoeld zijn maar het enige wat hun hebben zijn richtlijnen gebaseerd op oude, achterhaalde informatie.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 12-10-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:25

melody7 schreef:

Ik ben overigens absoluut geen fan van antibiotica hoor, maar ik heb ondertussen helaas uitgevonden wat er gebeurd als je er niet op tijd bij bent dus ik zou er geen risico meer mee durven nemen.

Zo raar is het niet dat die huisarts een korte dosis geeft hoor: https://www.nhg.org/actueel/nieuws/rivm ... -tekenbeet

melody7 schreef:

Het is ook wat het RIVM zegt: hoe langer de teek op de huid zit, hoe groter de kans op overdracht van ziektes. En ze adviseren om, als de teek langer dan 24 uur op de huid zit, contact op te nemen met de huisarts. Het RIVM zit behoorlijk dicht op dit onderwerp, dus kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hun informatie achterhaald is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:36

melody7 schreef:
Helaas is dat toch echt zo. Ik snap dat het ongeloofwaardig over komt hoor, maar het RIVM kraamt vaker onzin uit over Lyme, en hier hun slappe reden:
http://www.telegraaf.nl/gezondheid/leve ... 979721.ece

De Telegraf kraamt ook wel vaker onzin uit. ;)

Het lijkt me persoonlijk niet onwaarschijnlijk dat de kans dat ziektes worden overgedragen toeneemt namate een teek langer in de huid zit.

Ben benieuwd wat wetenschappelijk onderzoek hierover zegt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:49

Degene die dat schrijft is niet de Telegraaf zelf maar een blogger, Berdien Renes die zelf chronische Lyme heeft en onder behandeling is in Duitsland. Absoluut geen onzin dus.

Wetenschappelijk onderzoek (Amerikaans en Duits geloof ik) geeft ook aan dat het veel sneller kan, valt allemaal terug te vinden maar ik heb geen zin om het nu te gaan zoeken. Na 8 jaar ziek zijn weet ik waar ik het over heb, mijn eigen huisarts geeft ook eindelijk toe dat we er ondertussen meer van weten dan zij zelf. Je moet gewoon je eigen research doen als je beter wilt worden van chronische/late stage Lyme.

Volgens mij staat hier al het nodige tussen:
http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... e&Itemid=1
En hier valt het volgens mij wel terug te vinden want ik heb ooit wel een stel onderzoeken bij elkaar gezet:
[MWS] Tekenbeet

Alles wat ik zeg is gewoon wetenschappelijk onderzocht echter heeft Nederland zijn eigen richtlijnen gemaakt en weigert andere onderzoeken, testen, behandelingen etc. te erkennen terwijl die van hun zelf niet helpen. Idem dito dus voor de zorgverzekeraars dus het kan ook een vrij dure ziekte worden.
Daarom ontkennen ze Lyme vaak, het grootste gedeelte chronische patiënten krijgt te horen dat het psychisch is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:06

Ik heb hier 2 jaar geleden een tekenbeet in mij rug gehad dus ook vrij laat door, en die wond is heel lelijk gat geworden, op een gegeven moment ook een zwarte korst, dat is typisch voor een bepaalde levensgevaarlijke tekenziekte door Rickettsia connorii veroorzaakt dat hier in Portugal voorkomt, maar in Nederland niet.
Ik kreeg hele hoge koorts en hoewel ik graag ab wilde had de huisarts die me het eerst had iets van laat maar eerst bloed prikken blabla. Dat kwam negatief terug maar ondertussen was dus die kenmerkend zwarte korst en de hoge koorts er al waaruit bleek dat het wél die ziekte was.
Twee maanden later nog een bloed geprikt en toen zaten er pas antistoffen in het bloed. Overigens zeiden ze dat ik naar het ziekenhuis moest wegens een bepaald protocol en in het ziekenhuis wisten ze van niks....
Ik heb twee weken ab gehad. Maar toen was ik wel al (oonnodig) ruim een week heel erg ziek geweest met hoge koorts, die amper te onderdrukken was met paracetamol, ernstig hoofdpijn en enorme spier- en gewrichtspijn omdat ze de bloeduitslag wilde afwachten.
Ze keek of ik vlekjes op handen en voeten had, waar daar komen ze vaak voor, maar ik had ze op mijn onderbenen maar daarvan zei ze dat het gewoon muggenbeten waren, terwijl je duidelijk kon zien dat het vaatpuntjes waren.
Probleem met als zoiets opkomt in het griepseizoen is dat ze inderdaad daar eerder aan denken.

Ik heb er nog een litteken van, trouwens.

Hier geven ze een tijdslimiet van twee uur. Heeft hij er langer in gezeten dan meer kans op ziektes.
Op zich lijkt het me best na te gaan of je in een gebied zit waar besmette teken zitten. Hier wordt dat in elk geval elk jaar doorgegeven aan de huisartsposten.
Daarbuiten hoef je dan niet zo hard naar een dokter te rennen voor een tekenbeet.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:39

Ga ajb die 2-4 weken antibiotica halen. Die absurde terughoudendheid in NL met antibiotica bij tekenbeten, bijna luguber.....!

Je wilt géén Lyme!

Ga een dagje op bezoek in de Oosteinde Walborg kliniek in Amsterdam (en neem ondertussen je antibiotica :) ), weet je meteen dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Er is in NL niet eens een fatsoenlijk betrouwbaar bloedonderzoek voor Lyme (je hebt gewoon reuma), bovendien is er nergens op de wereld een remedie tegen Lyme (enkel uitstel middels een hele dure zware behandeling). Je kunt de huisarts eigenlijk niet eens kwalijk nemen dat hij/zij niet weet wat het beste is. Jij nu wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:47

safina schreef:
melody7 schreef:

Zo raar is het niet dat die huisarts een korte dosis geeft hoor: https://www.nhg.org/actueel/nieuws/rivm ... -tekenbeet

melody7 schreef:

Het is ook wat het RIVM zegt: hoe langer de teek op de huid zit, hoe groter de kans op overdracht van ziektes. En ze adviseren om, als de teek langer dan 24 uur op de huid zit, contact op te nemen met de huisarts. Het RIVM zit behoorlijk dicht op dit onderwerp, dus kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hun informatie achterhaald is.

Het is bekend van het RIVM dat ze paniek willen voorkomen. Zelf verklaard door deze partij.
"Liever geen mensen wakker laten liggen snachts vanwege een tekenbeet"

RIVM brengt minder naar buiten dan je denkt. Dat ze er dicht op zitten zal inderdaad, nu nog transparant naar buiten treden en met deze informatie burgers, artsen en patiënten GOED voorlichten en helpen.

Maar dat is nog een ver van onze bedshow.