kosten voor hulp

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

kosten voor hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 21:22

Ik zou graag eens met iemand willen praten. Face to face dus niet via hier of een andere site. Ik heb namelijk het gevoel dat ik iets van vroeger nog niet echt afgesloten heb. Nu heb ik het niet heel breed en kon ik niet echt vinden wat hulp kost? En moet je daarvoor altijd langs de huisarts of zijn er ook bijvoorbeeld praatgroepen? Ik kon er op internet niet veel over vinden. Het is misschien geen must want ik zit nu super in mn vel, maar toch knaagt af en toe het gevoel dat ik het nog kwijt moet.

Froukje
Forever young

Re: kosten voor hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:27

Meeste verzekeringen vergoeden gewoon psychische hulp, dus even goed naar je pakket kijken om te kijken hoeveel sessies ej vergoed krijgt.
Of je zonder HA heen kan weet ik eigwnlijk niet, hier in de buurt vragen ze allemaal om een verwijzing, anders vergoed de verzekering ook niets.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:27

Maatschappelijk werk is gratis voor zover ik weet, verder heb je bij veel huisartsenpraktijken een psychologisch verpleegkundige waar je tot 5 gratis gesprekken mee kan hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:31

Papier is goedkoop, geduldig en oordeelt niet. Je HA zal misschien een optie weten, al mag hij hoogst waarschijnlijk niet meer doorverwijzen buiten het medische circuit. Bij de gemeente is vaak iets als maatschappelijk werk en of een vrijwilligers organisatie en anders kan je ook een niet gelovige bij de kerk binnen stappen al hangt je welkom daar ook van de strengheid van geloof in die kerk af. Hier hoef ik geen christen te zijn of worden om daar hulp te krijgen, hoe dat in jouw buurt zit zal je zelf moeten uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:07

Met een verwijzing heb je recht op een X aantal gesprekken die vergoed worden. Zonder verwijzing is het uit eigen portemonnee. De huisarts kan beoordelen welke stap (psycholoog of POH) het beste is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 22:38

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik heb schriften vol geschreven, dat heeft geen zin meer :') ook al kan je alles opschrijven zonder oordeel, het geeft ook niet het idee dat er iemand luistert. Bij een kerk ben ik bang dat ze me gaan vertellen dat bidden wel zal helpen. Misschien toch maar is de huisarts proberen te bellen om te vragen hoe het zit. Waar vind je dan maatschappelijk werkers?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:41

Google even op maatschappelijk werk met je gemeente er achter, dan moet je vast wel iets vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:26

Plaatselijk jargon: bij mij om de hoek zit een zorg verzamel gebouw, wat vroeger maatschappelijk werk heette, heet nu "sociaal wijkteam".

Vwb luisteren: gespreken met de telefoon van correlatie zijn gratis en professioneel.
Maar wat daar niet kan is week in, week uit met 1 en dezelfde psycholoog praten.

Enne: sterkte!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:18

schoolpsychologen vallen volgens mij standaard onder de vergoeding. Anders moet je even je verzekeringsmaatschappij emailen met welke polis jij hebt en of psychische hulp vergoedt wordt.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:23

Bij mijn huisarts zit een 1e-lijns psychologe, zij is in dienst van m'n huisarts.
Daar ben ik heen geweest 1,5 jaar geleden toen ik met een burn-out thuis zat.
Zij neemt de cliënten van de huisarts over die in lichtere mate geestelijke hulp nodig zijn.
Dit valt onder kosten van de huisarts en ik kreeg dus geen rekening.
Laatst bijgewerkt door Nikeyy op 12-10-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:26

Houd er wel rekening mee dat als de psycholoog vergoedt wordt, je wel jouw eigen risico nog moet betalen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 22:20

RoyceMack schreef:
schoolpsychologen vallen volgens mij standaard onder de vergoeding. Anders moet je even je verzekeringsmaatschappij emailen met welke polis jij hebt en of psychische hulp vergoedt wordt.

Bij eenn school psycholoog kan ik helaas niet meer terecht. ;)

Het eigen risico gaat ook weer omhoog aankomend jaar, dus dat word ben ik bang sowieso eerst betalen.

Ik heb wel gevonden dat er een wijkteam is toen ik zocht op maatschappelijk werk, maar zijn dat gewoon vrijwillige buurtgenoten? Ik vond niet echt wat ze doen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:24

Nee hoor, dat zijn de professionele hulpverleners, alleen sinds januari hebben de gemeentes het beheer overgenomen en heet alles anders...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:44

Wijkteam is newspeak voor maatschappelijk werk: profs dus en nog gratis ook.