Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:35

Nu ik dit lees wil ik toch even een berichtje hier plaatsen.

Ik had dit gevoel ook heel erg en ook bij mij werd sterk gedacht aan een persoonlijkheidsstoornis. Ik had een sociale angststoornis en daarbijkomend een depressie, dachten ze, tot mijn angst een stuk verminderde en de depressie juist toe nam. Er was hier ook geen duidelijk aanwijsbare reden voor en vandaar de gedachte aan een persoonlijkheidsstoornis. Ik ben toen op een wachtlijst van 8 maand gekomen voor een persoonlijkheidsonderzoek.

In de tussentijd kwam ik bij een soort verpleegkundige terecht (weet even de juiste benaming niet meer ), maar dat hielp echt helemaal niks. Ik studeer Social Work, dus ik wist precies wat ze wilde horen en zij prikte daar niet doorheen. Uiteindelijk was ik daardoor ook het vertrouwen in de hulpverlening weer kwijt en wist ik niet hoe het verder moest en of het nog wel goed ging komen.

Ik ben toen tegen het advies van iedereen in naar Ghana geweest om daar twee weken vrijwilligerswerk te doen. Dit was heel zwaar, maar het heeft mij zoveel gebracht. Ik heb ook veel over mijzelf geleerd en vooral het gevoel gegeven dat ik er echt mocht zijn.

Nu ben ik twee maand terug en heb ik inmiddels ook het persoonlijkheidsonderzoek gehad, waar niks uitgekomen is. Alleen dat is niet het belangrijkste.. Sinds ik terug ben voel ik mij zo goed, dat ik helemaal gestopt ben met de hulpverlening.

Ik heb geleerd om de kleine dingen in het leven te waarderen. Ik heb gezien hoe de mensen daar leven en hoe positief zij zijn terwijl ze helemaal niks hebben en er echt veel ellende is. En bovenal weet ik dat ik er mag zijn. Iedereen vond het zo leuk dat ik mee was, waardoor mijn zelfvertrouwen enorm gegroeid is.

Ik merk wel dat ik moeite heb met de druk en de stress die hier heel erg is. Je moet presteren. Ik ben heel erg perfectionistisch en dat maakt ook dat ik het zelf nooit genoeg vindt. Ik probeer nu wel om het meer los te laten en meer te bekijken hoe het gaat.

Ik kan ook niet zeggen dat ik helemaal beter ben. Het verschilt per dag. Mijn sociale angst is ook niet volledig weg en dat uit zich bij mij in nachtmerries. Overdag gaat het wel goed maar het kost mij heel erg veel energie en dat moet ik 's nachts verwerken. Ik probeer alleen meer per dag te leven en mijn grenzen goed te bewaken. Vandaag heb ik een mindere dag en heb ik ervoor gekozen om thuis te blijven en niet naar school te gaan. Woensdag heb ik mijn eerste stagedag en dat levert mij veel spanning op. Als ik dan nu ook nog over mijn grens heen ga, dan wordt dat te veel. Accepteren dat het soms gewoon niet gaat is lastig, maar zorgt bij nu ook voor veel rust want ik weet dat het ook weer beter wordt.

Wat ik jullie hieruit mee wil geven is, geef niet op! Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om vertrouwen te blijven houden in de toekomst als voor je gevoel alles tegenzit en je het gevoel hebt dat het nooit meer goedkomt. Ik ben alleen ook het perfecte voorbeeld van iemand bij wie het wel veranderd is en die ervaring wil ik ook met jullie delen. Bekijk het per dag, want elke dag is anders. Blijf niet hangen in het negatieve maar probeer een nieuwe start te maken, hoe moeilijk het ook is.

Als laatst wil ik jullie allemaal een dikke knuffel geven en ik hoop dat jullie je uiteindelijk weer net zo goed mogen voelen als ik me nu voel :(:) +:)+

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:36

Dat is heel fijn om te horen en heel herkenbaar! Super dat je dit bericht deelt.

Ik heb in overleg met mijn huisarts besloten om mijn AD af te bouwen. Ik slik het nu 3 jaar en ik ben er een beetje klaar mee. Ik heb het gevoel dat het me niet meer kan helpen dan het heeft gedaan, de rest moet ik zelf oplossen met behulp van deeltijdbehandeling.

Ik zat op een aardig hoge dosis dus ik ben wel heel bang voor de ontwenningsverschijnselen. Mijn omgeving neemt me niet heel serieus en vergelijkt het met stoppen met roken. Dat ging me best aardig af maar dat is natuurlijk totaal wat anders.

Ik ben vooral heel bang voor schokjes in mijn hoofd (die heb ik een paar keer eerder gehad toen ik meerdere dagen mijn medicatie niet kon nemen) en suicidale gedachten.

Heeft er iemand tips voor me wanneer ik me heel erg down ga voelen?

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:54

Probeer het afbouwen heeeeeeeeel langzaaaaaaam te doen. Vraag desnoods of er een vloeibare vorm van jouw ad beschikbaar is bij de apotheek, dan kun je nog beter doseren.
En als je je down voelt, bij mij hielp het goed als ik tegen mezelf zei dat dit gevoel door de medicatie kwam. Heb me echt superslecht gevoeld maar dan was ik er heel rustig onder omdat ik wist dat het de medicatie was.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:12

Dank je wel! Dat is inderdaad een hele goede. Vanmorgen een beetje discussie gehad met mijn psycholoog, zij vind het afbouwen te vroeg en wil dat ik wacht tot ik aan de deeltijdbehandeling ben begonnen, maar ik ben toch van mening dat ik liever "puur" het traject in ga.

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:18

Heel veel succes maanlicht, dat is niet niks!

Hier echt zwaar klote. 2 weken geleden mijn pony moeten laten inslapen. Ben zowat 7 kilo kwijt. Ik slaap gelukkig redelijk maar kan de draad niet meer oppakken. Gelukkig bijt ik mezelf wat vast in mn studie, maar werk lukt niet. Waardoor het financieel weer niet lekker loopt en constant achter ben.

Twijfel of ik hiermee naar de huisarts moet stappen. Psych ben ik al 3 jaar niet meer geweest en de klik met haar is wat weg. Bovendien heb ik het idee dat de meeste mensen mij dan niet snappen, tis maar een pony toch?...

Laatste dagen ongelooflijk gefrustreerd en het wil er maar niet uit, zo kloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:31

Maanlicht schreef:
Dank je wel! Dat is inderdaad een hele goede. Vanmorgen een beetje discussie gehad met mijn psycholoog, zij vind het afbouwen te vroeg en wil dat ik wacht tot ik aan de deeltijdbehandeling ben begonnen, maar ik ben toch van mening dat ik liever "puur" het traject in ga.

Nja je kunt het ook juist zien als ondersteuning voor de beginfase. Stoppen kun je dan doen onder wat betere controle binnen de deeltijd.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:03

Is hier iemand die ervaring heeft met een opname voor een medicatiewissel? Ik slik nu de maximale dosis escitalopram (SSRI) en ga over naar een SNRI. De keuze ligt nu bij mij om dit thuis of klinisch te doen. Ik zou er graag even met iemand over sparren die voor dezelfde keuze heeft gestaan :)

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:43

Ik heb de wissel in de kliniek gedaan, dit was echter niet vrijwillig
Ik ben opgenomen met citalopram, in de kliniek afgebouwd in 6 dagen en gestart met sertraline

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:38

Myrthe3 schreef:
Hier echt zwaar klote. 2 weken geleden mijn pony moeten laten inslapen. Ben zowat 7 kilo kwijt. Ik slaap gelukkig redelijk maar kan de draad niet meer oppakken. Gelukkig bijt ik mezelf wat vast in mn studie, maar werk lukt niet. Waardoor het financieel weer niet lekker loopt en constant achter ben.

Twijfel of ik hiermee naar de huisarts moet stappen. Psych ben ik al 3 jaar niet meer geweest en de klik met haar is wat weg. Bovendien heb ik het idee dat de meeste mensen mij dan niet snappen, tis maar een pony toch?...

Laatste dagen ongelooflijk gefrustreerd en het wil er maar niet uit, zo kloten.


First things first: gecondoleerd en heel veel sterkte!
Toen ik in januari mijn schimmeltje moest laten inslapen heb ik serieus gerouwd.
Rouw is RAUW.
Rot als het er niet uit wil!

En mensen die zeggen dat het "maar" een pony is: wel ₩£€*%#●>《#@£€₩¥#%£¥!!!! nog aan toe!

Na 3 jaar weggeweest te zijn bij je psycholoog is het contact verwaterd -
en wellicht dat de afstand jou (terecht of onterecht) het gevoel geeft van 'niet op 1 lijn zitten'.

Een gesprek met de huisarts kan beslist zin hebben. Dan weet hij/zij hoe het met je gaat, misschien een nieuwe doorverwijzing - en hopelijk efkes een kort, fijn gesprek.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:02

Ik ben van citalopram naar sertraline gegaan (een week 50/50 en daarna over op sertraline). Vervolgens moeten stoppen wegens een allergische reactie en na een paar weken gestart met venlafaxine.

Maar ik denk dat er meer aan de hand is, want voor alleen een switch nemen ze je niet op lijkt me?

Hier gaat het ook weer minder, weinig zin in dingen en veel vermoeidheid en spanning. Volgende week gelukkig weer een gesprek bij de psychiater en bij de psycholoog.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:08

Tiggs schreef:
Ik ben van citalopram naar sertraline gegaan (een week 50/50 en daarna over op sertraline). Vervolgens moeten stoppen wegens een allergische reactie en na een paar weken gestart met venlafaxine.

Maar ik denk dat er meer aan de hand is, want voor alleen een switch nemen ze je niet op lijkt me?

Hier gaat het ook weer minder, weinig zin in dingen en veel vermoeidheid en spanning. Volgende week gelukkig weer een gesprek bij de psychiater en bij de psycholoog.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga over van escitalopram naar venlafaxine.

Ze willen het klinisch doen omdat het op dit moment erg slecht gaat en een eerdere suïcidepoging van nog niet zo lang terug... Dus extra controle. Het is wel puur voor de wissel bij mij. Als ik denk dat ik stabiel genoeg ben, mag ik weer naar huis. :)

Watt vervelend om te horen dat het weer minder gaat... Hopelijk helpen je gesprekken volgende week!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110728
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 01:23

Ik krijg momenteel ook venlafaxine en heb gelukkig bijna geen bijwerkingen gehad.
Alleen af en toe wat misselijk en ik kreeg een kop thee niet eens weg :')
Maar dat was na een week of 2 wel over.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:20

Ah, grappig dat jullie hetzelfde slikken! Ik hoop dat het hier ook alleen misselijkheid is... Dat zou mooi zijn. Een week afbouwen (wat mensen hierboven noemde) valt me ook alles mee, dus ik ben benieuwd. :) Het is uiteindelijk toch heel persoonlijk.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:01

Ik slik sertraline... ben alleen de eerste paar dagen verschrikkelijk duizelig geweest en ik heb zeker een week of twee enorme pupillen gehad := die duizeligheid heb ik soms nog bij vlagen.

Vervelend Tiggs dat het niet zo lekker gaat! Hopelijk kunnen je gesprekken volgende week je een beetje helpen. Sterkte!

Celestial, ik heb geen ervaring met opname maar in jou situatie klinkt het niet als een heel slecht idee om het klinisch te doen. Moeilijke beslissing!

Hier gaat het een beetje meh... ben ook weer erg moe en lusteloos, heb nergens zin in. De moed zakt me een beetje in de schoenen, ik heb nu zoveel geprobeerd om me beter te gaan voelen maar niks lijkt echt te helpen.
Weet gewoon even niet zo goed meer wat ik met mezelf aan moet.

Ben bij vlagen ook verschrikkelijk vergeetachtig en dat irriteert me, van de week wist ik ineens niet meer welke sleutel aan m’n bos de huissleutel was, en ik zag de naam van een collega op werk en ik wist gewoon niét meer wie dat was. Zo irritant. Voor die hersenschudding had ik echt een olifantengeheugen, nu sta ik voor de voordeur sleutels te proberen omdat ik het gewoon niet meer weet. -O-

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:46

Slaap jij alweer wat beter Cayenne?

Bedankt voor de 'beterschapswensen' :)
Het leven voelt soms gewoon als zooo ontzettend hard werken, dat ik me echt afvraag waar ik dat dan voor doe. Vanmiddag met een van m'n bff's afgesproken, dus dat was een fijne afleiding.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:08

Een tijdje niet meer hier gereageerd maar hoop dat het goed gaat met iedereen..

Hier gaat het wel goed, maar ga wel een zware tijd krijgen..
Wel voor een goed 'doel' heb namelijk mijn eerste huisje gekocht (ovb) :)
Vind het wel nog een vreemd idee dat ik mijn huurhuis en eigen dorp ga verlaten :')
Was ook niet echt opzoek naar een koophuis eigenlijk :+

Afgelopen maandag had ik mijn intake bij de ggz.
Heel stom misschien maar ben toen erachter gekomen dat ik acht jaar geleden de diagnose posttraumatische stressstoornis heb gekregen..
Heb ik eigenlijk nooit geweten, mijn ouders ook niet.

Vond het wel even pittig allemaal.
Werd wel weer even aan die tijd herinnerd door vragen en dat was best even moeilijk.

Maargoed een van de eerste dingen die ik kreeg te horen was dat de wachtlijst erg lang was.
Ik heb toen gevraagd of mindfulness wellicht een goede optie voor mij zou zijn en ze denken van wel.
Besloten om dat eerst te gaan proberen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met mindfulness?
Heb alleen op internet er wat over gelezen :')

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:46

Ja ik heb ervaring mt mindfullness en ik heb er ontzettend veel baat bij gehad, door dat ik meer rust kon vinden. Ademhaling is beter, maar slapen bijv ook.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:12

Ja, ik heb ook ervaring met mindfulness! Helpt mij heel erg

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 05:38

Fijn om te lezen dat het bij jullie geholpen heeft :)
Geloof dat de wachtlijst bij het ggz acht weken is.
Is op zich is niet zo erg, heb het daarvoor toch druk met het nieuwe huis :')
Heb wel besloten om daarna te kijken of ik nog iets van een trauma verwerking nodig heb.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:54

Mijn excuus dat ik even zo binnen kom vallen. Maar ik vraag mij af of er ook zoiets bestaat als een lichamelijke burn-out en je verder geen psychische/mentale klachten hoeft te hebben?

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:04

Ik weet dat ze fibromyalgie wel eens een lichamelijke burn out noemen

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:06

@ Geerte..ik ken fibromyalgie als een burn out op je spieren, maar dat is iets anders. Dat komt bijvoorbeeld door chronische overbelasting, bij mij door te elastische banden.
Wel is het zo dat psychische problemen en stress reflexmatig een te hoge spierspanning geven - dus dat kan bijdragen.
En dat een goede serotonine spiegel bijdraagt aan herstel van fibromyalgie (wat een soort van overlap heeft met depressie).

@ It's Me: wat precies een burn out is, is niet helder - maar een van de oudere omschrijvingen luidt 'dat het herstelmechanisme van je lichaam niet goed meer werkt'.
Op de vraag hoe en wat dat herstelmechanisme precies is en werkt moet ik verstek laten gaan. Al stel ik mij voor dat het gaat over zaken als slapen, cortisolritme, immuunsysteem etc.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:23

Ik ben al jaren moe. Heel vaak wezen bloedprikken, maar nooit wat kunnen vinden. Ik heb contact gehad met mijn fysiotherapeut en die zegt dat mijn extreme vermoeidheid niet bij de hypermobiliteit past.
Maar hij opperde wel een burn-out. De lichamelijke klachten herken ik wel, van de psychische klachten maar een klein aantal.
Aanstaande maandag een afspraak bij een andere huisarts dan mijn eigen, wel binnen dezelfde praktijk. Gewoon even horen hoe zij er tegen aan kijkt :o

Janneke2: dank voor je uitleg

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:44

ItsMe2 schreef:
Ik ben al jaren moe. Heel vaak wezen bloedprikken, maar nooit wat kunnen vinden. Ik heb contact gehad met mijn fysiotherapeut en die zegt dat mijn extreme vermoeidheid niet bij de hypermobiliteit past.
Maar hij opperde wel een burn-out. De lichamelijke klachten herken ik wel, van de psychische klachten maar een klein aantal.
Aanstaande maandag een afspraak bij een andere huisarts dan mijn eigen, wel binnen dezelfde praktijk. Gewoon even horen hoe zij er tegen aan kijkt :o

Janneke2: dank voor je uitleg


Mijn ervaring is dat huisartsen dergelijke klachten niet heel serieus nemen, terwijl het je leven enorm kan beïnvloeden.

Achteraf heb ik mijn huisarts verteld dat ik, oververmoeid en 16 kilo lichter in paar weken, toch meer steun van hem had verwacht. Niet het advies; geef het tijd en zeg door... En ik die radeloos was, dat advies maar aannam.

Maar eigenlijk was een; pas goed op jezelf en neem eens wat rust. Geef toe aan je vermoeidheid en neem je klachten serieus, reactie veel beter voor mij geweest.

Ik ben 2 jaar bezig geweest. Mijn gehele stofwisseling om zeep geholpen en nu pas slaap ik 5 van de 7 Dagen door. Voorheen was dat 2 uur per nacht. Om maar gewoon door te zetten en doen wat men van mij verwachtte. Torenhoge bloeddruk en een verdriet wat enorm schommelde en soms zeer duistere kanten heeft gekend.

Dus mijn tip; volg je eigen gevoel. Ook als dat afwijkt van die van je arts. Misschien is rust pakken ook wel iets waar jij je aan toe moet geven.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:50

Dankjewel voor je reactie Knert!
Ik probeer naar mijn lichaam te luisteren, maar ja, ik wil toch ook een keer afstuderen en ik moet werken (vanwege het financiële plaatje)
Ik heb ook de keuze gemaakt om nu naar een andere huisarts te gaan. Misschien kijkt zij er anders tegen aan.
Zojuist heb ik mijn hele verhaal op papier gezet zodat ik geen dingen vergeet. Klinkt heel stom, maar ben echt begonnen bij het begin (laat met lopen en fietsen als kind, stages moeilijk vol kunnen houden e.d). Maar dan weet ik zeker dat ik niets vergeet.