Misselijk en angst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Misselijk en angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:02

Om maar meteen met de deur in huis te vallen... Ik heb emetofobie en ben erg bang om misselijk te zijn
Nu had ik een tijd erg last van maagzuur en daarvoor Omeprazol

Maar sindsdien ben ik erg vaak misselijk, en voel me erg vaak in paniek. het breekt me op.
Buikklachten heb ik al een flinke tijd, ga nu voor onderzoeken voor PDS

Maar hebben jullie nog tips, misschien iets van capsules tegen misselijkheid?
Ik ben nu ook weer misselijk, gevoel alsof eten terug mijn keel in stroomt. hart klopt in de keel en erg gestrest.

Ook kan ik niet meer tegen een lege maag, als ik te lang niets eet wordt ik erg naar. eet dan droog toastje en dan trekt het weer weg.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:13

Ik denk dat jij misselijk wordt doordat je bang bent om misselijk te worden. Een paniekaanval is daarvan het gevolg. Ik heb precies hetzelfde gehad :)

De enige tip die ik kan geven is om hiervoor hulp te zoeken bij je huisarts op psycholoog die helpt om die vicieuze cirkel te doorbreken :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:16

Een psycholoog die bekend is met de exposure methode kan je hier goed mee helpen.

Anoniem

Re: Misselijk en angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:27

Professionele hulp zoeken. Die buikpijn kan ook een uiting van stress zijn.

De misselijkheid ook, wanneer jij bang bent om misselijk te worden word je juist misselijk, en zo krijg je een vicieuze cirkel.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:33

Daar ben ik nog mee bezig om het op te starten. Alleen zoek ik nu iets om de huidige misselijkheid te verminderen.

Het klopt dat ik geen verschil meer voel tussen spanning of echte misselijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:56

Eloya schreef:
Daar ben ik nog mee bezig om het op te starten. Alleen zoek ik nu iets om de huidige misselijkheid te verminderen.

Dat kan dus niet, je moet hier echt mee naar de huisarts. Dikke kans dat het echt slechts een uiting van angst is (een beetje een omgekeerde placebo).

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:49

Ik had dit ook vroeger (op het emetofobie forum heet ik Luna) en op een gegeven moment wist ik het verschil tussen honger en misselijkheid niet meer dus at ik voor de zekerheid maar niks. Ik ben toen heel rustig begonnen mezelf te dwingen weer te gaan eten. Ik has echt ernstig ondergewicht. (helaas heb ik nu overgewicht :') ).
Ik begon met s'ochtends een cracker s'middags een broodje en s'avonds warm eten. Naar mate ik weer een normaal eetpatroon kreeg werd de misselijkheid ook minder. Ik ben nog niet helemaal over mijn emetofobie heen maar het gaat wel een stuk beter.
Dus als ik jou was zou ik proberen op vaste tijden te eten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:47

Eloya schreef:

;) bespaar jezelf een hoop gedoe: dat onderscheid bestaat niet.
Je bent misselijk als je misselijk bent, punt.

Volgende vraag: er kunnen allerlei redenen zijn, die je na kunt lopen.
Een belangrijke die ik miste: soms is je maag niet zuur genoeg - en verergeren de maagzuur remmers (zoals omeprazol) het lichamelijke probleem.
Hier is een eenvoudige test voor, waar je een glas melk en een borrelglaasje met 1 of 2 slokjes appelazijn voor nodig hebt. Als je je niet lekker voelt midscheeps en niet net omeprazol hebt geslikt, zet dan deze 2 glazen voor je, en begin met de appelazijn. Geeft dit verlichting, "wees blij", en neem af entoe een extra slokje.
Zou het pijn doen, blus dan met de melk.

Los van welke oorzaak dan ook: allerlei symptomen kun je verzachten door te bewegen, ontspanningsoefeningen te doen, meditatie - onderzoek de verschillende mogelijkheden. (Vwb bewegen: s helpt wandelen, sosms springen, soms doen alsof je een paard met koliek bent. - etc etc.)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 22:02

Ik zal de test eens proberen. klinkt wel logisch

Voel me nu ook niet optimaal, gevoel alsof er een brok in mijn keel zit wat probeert omhoog te komen
Ik probeer te denken van er is constant niets mis gegaan dus dit keer ook niet, maar gelijk erna komt dan de gedachten van "wat als het dan wél gebeurd, kan beter er vanuit gaan dan verrast het mij niet" Check ook elke avond of ik bleek zie, of ik speekselvloed heb, of ik een emmer op mijn kamer heb voor het geval dat etc etc

Bij mij helpt meestal alleen afleiding zoeken door asmr filmpjes of chatten met mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:37

Wacht aub niet te lang met hulp zoeken. :) Zo te zien begint het vrij heftige vormen aan te nemen. Ik kan me voorstellen dat zo'n avondritueel behoorlijk vervelend is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:43

Het klinkt natuurlijk alsof het tussen de oortjes vandaan komt, en dàt is hetgene waar je aan moet werken :)*

Maar als je voor nu direct verlichting iets wilt proberen dat kan helpen tegen de stress en misselijkheid is Nux Vomica van Dr. Vogel een hele fijne, werkte bij mij als een trein toen ik een periode steeds last van misselijkheid had door de stress door een erg vervelende werk-situatie :j