Als het aan de verloskundige ligt, word ik over 4 week ingeleid omdat de zwangerschap teveel vraagt van mijn lichaam om tot de 40 week af te wachten. De gynaecoloog heeft lichte spoed achter intake gesprek gezet en ik kan daar volgende week al terecht. Verwachting is wel dat de gyn meegaat in wens verloskundige.
Maar... Ik wil eigenlijk helemaal niet ingeleid worden. Zie daar enorm tegen op en ben bang dat het alsnog over moet gaan naar een spoed keizersnede.
Maar... Is het mogelijk om aan te sturen op een keizersnede?
Ervaringen met inleiden en keizersnede zijn ook zeer welkom!
Ik ben met 38 weken ingeleid ivm hoge bloedruk. Eerst brachten ze een gel in die mn baarmoederhals wat weker moest maken en de volgende dag had ik 1 cm ontsluiting en hebben ze mn vliezen doorgeprikt en infuus aangesloten. HEt begon heel rustig met af en toe een harde buik. En opeens kreeg ik toch een weeen storm, de ene wee was nog niet weg of de volgende kwam al zodat ik tussendoor geen tijd had om bij te komen. Voordeel was wel dat ik binnen 3 kwartier van 4 naar 10 cm ontsluiting ging. En na 5 keer persen werd mn zoon geboren. Het was fijn dat het zo snel ging, maar ik had liever gehad dat het wat langzamer en wat minder hefig was gegaan. Ik denk niet dat ze zomaar een keizersnede doen tenzij daar echt een goede reden voor is, maar je kan het natuurlijk altijd aankaarten. Dan weten ze in elk geval dat je dit graag wilt
ik heb bij de eerste een inleiding gehad omdat hij bijna 3 weken overtijd was. In de ochtend begonnen met infuus, rond de middag kreeg ik weeën en om 4 uur is hij geboren.
het was niet sneller of pijnlijker dan bij mijn dochter 2 jaar later.
100 x liever een inleiding dan een keizersnee
vuurneon
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-15 17:00
Ik ben echt blij met jullie ervaringen, als je googled kom je op fora vooral de horror verhalen tegen. En dat helpt niet als je er al tegenop ziet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-10-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
In eerste instantie zullen ze altijd voor een natuurlijk bevalling kiezen zelfs al wordt deze geholpen (inleiden). Meer is het ook niet, zo gauw je een zetje hebt gekregen neemt je lichaam het over, en zou je het dus alsnog een "natuurlijke" bevalling kunnen noemen.
Een keizersnede is best een ingrijpende operatie zelfs al vinden we de ingreep op zich normaler worden, het blijft een operatie met alle bijbehorende risico factoren.
Daarnaast speelt geld natuurlijk ook een rol, "wie betaald bepaald". Het inleiden van een bevalling is aanzienlijk goedkoper dan een keizersnede.
Dus of jou "persoonlijke" mening telt, hoogst waarschijnlijk niet, of je wil de keizersnede zelf pinnen.
Kleine toevoeging: Het lezen op forums over dat soort medische zaken is niet zo slim. Je weet ten eerste niet eens of het waar is, daarnaast ervaren mensen een bevalling allemaal anders (hoe hoog is de pijngrens etc. Welke factoren speelde er mee waardoor het een slechte ervaring is geworden waar jij niet eens last van hebt!
Daarnaast is het een greep uit de ik weet niet hoeveel gevallen dat het gewoon goed is gegaan. Vergeet niet dat de "horror" verhalen vaker geplaatst worden als de "normale" succes gevallen. Want dat is saai vergeleken met de horror verhalen natuurlijk...
Niet uitgaan van internet verhalen dus!
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 01-10-15 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Lay_D
Geplaatst: 01-10-15 17:04
Ik ben 2 keer ingeleid en heb het niet als onprettig ervaren. Bij ons derde kindje werd ik ingeleid met 39+3 weken zwangerschap wegens mijn eigen slechte gesteldheid op dat moment, rond half 12 zijn mijn vliezen gebroken, half 1 infuus en half 3 werd onze dochter geboren. Van ons 4e kindje ben ik ingeleid met 37 weken daar hij het niet meer fijn had in de baarmoeder, rond half 8 vliezen gebroken, direct infuus met weeën opwekkers en nog voor 10u was onze zoon geboren. Bij beide inleidingen geen weeën storm gehad.
Edit,
De bevalling van ons eerste kind en 2e kind vond ik veel erger als van ons derde en vierde terwijl de eerste en tweede spontaan zijn geboren.
Vergis je niet in de heftigheid van een keizersnede, hoor. Daar heb je na de tijd ook veel last van. Daarbij is de natuurlijke manier ook gezonder voor je kindje.
Kattenbak
Geplaatst: 01-10-15 17:17
Ben bij beide ingeleid en bij de eerste duurde het nog geen drie uur, de tweede ongeveer 6 uur gerekend vanaf het moment dat de vliezen werden gebroken.
De eerste vond ik pittiger vanwege te weinig tijd tussen de weeen. De tweede was precies zoals ik had gehoopt.
Veel succes nog even. Ik denk dat je in overleg met je verloskundige of gynaecoloog de afweging hierin moet maken wat het beste voor jullie is.
zacharyhill
Geplaatst: 01-10-15 17:20
Ik heb diabetes en door veel lage bloedsuikers kon ik het niet meer aan en zou worden ingeleid met 38 weken. Gelukkig wilde de kleine niet indalen dus............keizersnede wat was ik daar blij mee.
Het is me niet 100 maar 200 % meegevallen. Ik heb bij alle 2 de kinderen een keizersnede gehad no 2 daalde ook niet in en ik had een veel te hoge bloeddruk
Het zetten van de ruggeprik vond ik heel eng maar ik had een hele goede anesthesist en door goed met een gebogen rug te zitten en goed te ontspannen heb ik daar niets van gevoeld. Mijn dochter was 4 weken te vroeg en heb ik maar heel even kunnen zien, maar onze zoon mocht ik langer zien dat was wel fijn.
Ik zou het zo weer doen. ik ben zeer snel hersteld na beide ingrepen en heb er niet veel meer last van gehad dan mijn zus die 2 gewone bevallingen heeft gehad, ik kon ook veel sneller met de auto een boodschapje doen dan zij. Ook ben ik dezelfde avond na het bevallen naar de couveuse afdeling gelopen. terwijl zus lief echt niet aar de w.c kon lopen.
Molzebeer
Geplaatst: 01-10-15 17:22
Bij een inleiding heb je dacht ik wel meer kans op een weeenstorm. Vriendin van me is ingeleid terwijl ze een ruggenprik had. Dat is vast bespreekbaar, mij lijkt dat minder eng.
Inleiden heeft ook voordelen, je weet wanneer je ongeveer gaat bevallen en het gaat meestal sneller. Ik ben natuurlijk bevallen en het zwaarste vond ik dat het zo lang duurde. En ik kon geen ruggenprik krijgen omdat er niemand beschikbaar was pff. Ik zou eerst een ruggenprik willen en dan pas weeenopwekkers.
Jinah&Summer
Geplaatst: 01-10-15 17:29
Ik ben afgelopen zondag bevallen van een dochter en ben ingeleid omdat ik 40+4 weken was en verminderd vruchtwater. Toen de weeën opwekker aanging kreeg ik al snel weeën en na een uur kreeg ik een weeenstorm waardoor ik de weeën niet meer weg kon puffen. Ik heb toen een ruggenprik gevraagd en had toen na 5 uur nog maar 3 cm ontsluiting (waarvan ik er al 3 weken 2 had) en na mijn ruggenprik ben ik binnen een uur van 3 naar 10 gegaan en mocht ik gaan persen. Wat een makkie was dat zeg ik heb helemaal geen pijn meer gevoeld ik lag lachend te persen! Dus wees maar niet al te bang als je denkt dat de pijn teveel word vraag dan gelijk om een ruggenprik dan komt alles goed!! ik wil je wel heel veel succes wensen!
Je hebt alleen kans dat er dan niemand beschikbaar is, als je pech hebt zoals ik... Dus ik zou eerst die prik laten zetten. Zetten lijkt me ook makkelijker als je niet in een weeenstorm zit trouwens.
Clau1981
Geplaatst: 01-10-15 17:33
Ik ben ingeleid met 40+6. Na een aantal uur weeenstorm heb ik een ruggeprik gekregen.Ik heb 17 uur over mijn bevalling gedaan en een uur geperst.
MissBmx
Geplaatst: 01-10-15 17:34
Bevallen is sowieso spannend en niet geheel pijnloos maarrrr na de bevalling ben je er wel vanaf. Vergis je niet in wat een keizersnede doet met je lijf en dan ook het herstel erna. Het niet mogen tillen, moeilijk uit bed komen, je mag niet direct naar huis, een fikse wond.
Bespreek anders heel goed dat je bang bent en dat je bijvoorbeeld zoveel als mogelijk pijnstilling wil hebben.
Succes joh wat bevallen is en blijft, hoe romantisch het ook gemaakt wordt fiets veel pijn doen met het cliché van dat je dat weer vergeet is echt waar. Je bent een vrouw, je kan het!!
vuurneon
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-15 17:39
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik ben mij zeer bewust van de risico's van een keizersnede en weet ook dat inleiden minder risico's met zich mee brengt. Snel herstel heb ik sowieso niet: Ongeacht hoe ik beval. Blijf nog wel een poos zeer beperkt en veel pijn houden.
Mijn angst is ook meer dat inleiden te zwaar is en alsnog moet worden over gegaan tot noodgrepen.
Kan de ruggenprik al gezet worden voordat het infuus met weeën opwekkers aan gaat? Dat lijkt mij wel een uitkomst namelijk. Dan teken ik gelijk voor inleiden
Voordeel is dat de ruggenprik binnen een uur gezet kan worden: Ongeacht tijdstip.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-10-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt
MissBmx
Geplaatst: 01-10-15 17:47
Een spoed keizersnede klinkt paniekeriger dan het is, je wordt niet als een gek over de gang geraced en met een hamer onder narcose gebracht. Het kan zelfs zijn dat als je al een ruggeprik hebt dat dit voldoende is.
Ik zou de scenario's zeker bespreken met je gyn, dat ze misschien eerder kiezen voor die keizersnede als gewoon bevallen niet lukt. Een gewone bevalling is ook beter voor je kindje om de longen goed opgang te krijgen, niet dat een keizersnede slecht is.
Als je zonder inleiding had moeten bevallen had je dan ook liever een keizersnede gehad? Inleiden kan nl ook heel rustig en natuurlijk gaan en soms heb je niet eens het infuus nodig en een natuurlijke bevalling kan net zo goed een weeenstorm geven
Schrijf je angsten en je vragen op en bespreek dit goed, misschien mag je eigen vk erbij zijn als jij je daar beter bij zal voelen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 01-10-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Hmmm lastige vraag; als ik fysiek iets beter geweest zou zijn, had ik inleiden ook minder eng gevonden dan keizersnede. Ik vond het eerst ook geen punt, maar ga nu hard achteruit dat het mij niet lekker zit. Keizersnede vond ik al die tijd enger en had niet mijn voorkeur.
Goed idee om even wat op papier te zetten, had er nog niet aan gedacht.
MissBmx
Geplaatst: 01-10-15 17:55
Ik weet ook niet of je borstvoeding zou willen geven maar dat komt beter op gang bij een natuurlijke bevalling
Ik heb een vrij extreme vorm van bekkeninstabiliteit waardoor ik eigenlijk niets meer kan en mijn knie ook klachten geeft. Daarnaast ben ik erg benauwd (astma) en zit aan de medicatie max ondertussen. Dus heb weinig over; kleinste inspanning voelt als een marathon nu. Ben bang voor complete uitputting voordat ik uberhaupt mag persen dan zou een vroeg gezette ruggenprik wel fijn zijn.
MissBmx
Geplaatst: 01-10-15 18:25
Dan zou ik je sowieso aanraden om bij een natuurlijke bevalling niemand je benen vast te laten houden.Leg ze in beugels of houd ze zelf vast.Dit ivm scheef trekken van je bekken Maar als je al zo benauwd bent vraag ik me af of ze je gewoon laten bevallen of dat je een ruggeprik zal krijgen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 01-10-15 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
vuurneon
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-15 18:29
Ruggenprik sowieso Dat ligt al wel vast namelijk (als ik in het ziekenhuis beval uiteraard). Ben vooral benieuwd hoe vroeg die gezet mag worden.
En enige dat mensen bij mijn benen mogen doen zijn mijn voeten masseren hihi, maar optillen idd niet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-10-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
MissBmx
Geplaatst: 01-10-15 18:30
Oh nu je over voeten begint.Sommige hebben baat bij een voetzoolreflex massage om de bevalling op te wekken 1 of 2 dagen voor de bevalling
Froukje_J
Geplaatst: 01-10-15 18:40
Helaas hier toch een "horror" verhaal. eerst werd er een ballonnetje ingebracht deze moest voor ontsluiting zorgen maar helaas geen resultaat. maar weer naar huis en in de avond terug voor weer een ballon. en je raad het al weer geen succes! dezelfde dag nog 2x gel gehad maar helaas ook hier geen resultaat op.. Dus maar naar huis voor een rust dagje... en hop de volgende dag vol goeie moed maar weer naar het ziekenhuis... nee hoor nog niks gebeurd.. Dus maar weer een ballon deze hebben ze een hele dag en nacht laten zitten, ja hoor toen had ik eindelijk een krappe 2 cm ontsluiting... De vliezen werden gebroken en ik kwam aan het infuus...Elk half uur werd het infuus opgeschroefd.. maar al wat er gebeurde ik kreeg geen weeën.... Na de hele dag weeën opwekkers zat ik om 1800 nog maar op een kleine 3cm.. een pomp op 9.6 (en ja dat is extreem hoog normaal is 3.7 max) toen hebben ze toch maar gekozen voor de keizersnede.. ons kleine meid kwam om 20.24 op de wereld(met een "spoedje") helaas Door alle ellende heb ik na de keizersnede enorme bloedingen gehad en ben ik om 22.30 weer naar de ok gereden.. vandaar weet ik helemaal niks meer en hebben ze me alles moeten vertellen.. ik ben in totaal 6.3!! liter bloed verloren(alles war er in werd gepompt liep er gelijk weer uit) ze hebben moeten vechten voor mijn leven... Ze hebben op het punt gestaan om mijn baarmoeder te verwijderen.. echt toen ze het mes al op mn buik hadden staan pakte mn lichaam alles weer op en ben ik dus verder gestabiliseerd en ben ik naar de IC gereden... Daar werd ik om 06.30 ong wakker.. Hier heb ik dis zelf gelukkig niks van mee gekregen.. maar toch vind ik ook dat de andere kanten moeten worden verteld en niet alleen de mooie verhalen..