Zorgverzekering fysiotherapie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxIsaa

Zorgverzekering fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 15:47

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje; ik ben nu sinds een week 18 & betaal mijn eigen zorgverzekering.
Ben verzekerd bij OZF achmea (via mijn vaders werk) en heb een basispakket met AV royaal, 27 behandelingen fysiotherapie.

Nu is het zo dat vorig jaar mijn knieschijf uit de kom is geweest, en ik aankomend jaar in februari weer op wintersport ga. Nu heeft mijn fysiotherapeut destijds gezegd dat ik rond december/januari weer terug kan komen om te zorgen dat de spieren sterk zijn vóórdat ik op wintersport ga. :j

Nu vroeg ik mij af of ik deze 27 behandelingen nog tegoed heb t/m december, en dat ik in januari het nieuwe jaar start met 27 behandelingen, of dat ik met deze 27 behandelingen tot september 2016 moet doen! :7

Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!

Amaris

Re: Zorgverzekering fysiotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:51

voor zover ik weet gaan zorgverzekeringen altijd van 1 januari tm 31 december
dus in een nieuw kalenderjaar nieuwe ronden nieuwe kansen

maar je kunt toch tegenwoordig overal inloggen en precies zien wat je nog tegoed hebt voor het jaar

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:51

Gewoon even een duidelijk mailtje naar je zorgverzekering, als het kant met je klantnummer/verzekeringsnumer er bij zodat ze meteen weten welke verzekeringen jij hebt. Zij kunnen je het beste informeren ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:52

Even bellen met de zorgverzekering :) ligt er ook aan of ze per aandoening vergoeden of wel per jaar.

milatje

Elk nieuwe jaar start op 1 januari. Dat betekend dat je vanaf 1 januari weer gebruik kunt maken van 27 behandelingen.
Controleer wel even goed of de voorwaarden en hetgeen wat in je pakket zit volgend jaar gelijk is met dit jaar. Dat kan namelijk nog weleens veranderen. :-)

Gianti

Makkelijkste is om even te bellen maar naar mij weten gaat het om kalender jaar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:54

De teller van 27 springt op 1 januari weer op 0. Als je inlogt op het klantdomein kan je zien hoeveel je er dit jaar al gebruikt hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:55

milatje schreef:
Elk nieuwe jaar start op 1 januari. Dat betekend dat je vanaf 1 januari weer gebruik kunt maken van 27 behandelingen.
Controleer wel even goed of de voorwaarden en hetgeen wat in je pakket zit volgend jaar gelijk is met dit jaar. Dat kan namelijk nog weleens veranderen. :-)

Is niet helemaal correct; ligt eraan of het per aandoening gaat of per jaar. Daarom is het belangrijk te bellen met de zorgverzekeraar.

Teller staat bv in mijn geval dus niet op 0 in Januari.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:01

Dit gaat niet om een chronische aandoening dus zeker weten dat bij TS de teller op 0 gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:05

Vandaar ook het advies om gewoon even te bellen met de zorgverzekering: Kortste klap.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:08

vuurneon schreef:
milatje schreef:

Is niet helemaal correct; ligt eraan of het per aandoening gaat of per jaar. Daarom is het belangrijk te bellen met de zorgverzekeraar.

Teller staat bv in mijn geval dus niet op 0 in Januari.

In dit geval wel. Neem aan dat TS de aanvullend pakket Royaal heeft (deze bevat 27 FT behandelingen). In de voorwaarden staat het volgende:

''Let op!
Staat er bij fysiotherapie en oefentherapie een maximum aantal behandelingen onder AV Compact en/of AV Royaal?
Dan geldt dat maximum aantal per kalenderjaar, ook als er sprake is van meerdere aandoeningen. Maar ook ongeacht
of uw aandoening(en) op de door de minister van VWS vastgestelde lijst staat of niet.
Meer informatie over fysiotherapie en/of oefentherapie vindt u in de brochure ‘Paramedische zorg’ op onze website http://www.ozf.nl.''

Bron: http://www.ozf.nl/particulier/Downloadl ... VERSIE.pdf (pagina 12)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:42

vuurneon schreef:
Vandaar ook het advies om gewoon even te bellen met de zorgverzekering: Kortste klap.

Ja morgen zeker... krijg ik haar aan de lijn :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:46

Let wel op.. Vaak gaat de verzekering er vanuit dat probleem A met zoveel behandelingen is opgelost, B met zoveel behandelingen en C met zoveel behandelingen.

Het kan zijn dat ze na een x aantal behandelingen zeggen dat je zelf moet betalen omdat ze bij een "probleem" als die van jou door fysios opgegeven hebben gekregen dat je maar een x aantal behandelingen nodig hebt. Als je vaker gaat kunnen ze het op jou verhalen.

Enkel als je probleem chronisch is en zo is bestempeld door dokter/fysio (en zij hebben dit aangegeven bij zorgverzekeraar) dan pas krijg je 27 behandelingen vergoed (als in je pakket staat dat t 27 behandelingen zijn).

Schijnt dat veel fysiopraktijken door deze regel boze klanten hebben.. (Die achteraf zelf moeten betalen) En boze zorgverzekeraars.

Edit: typos

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:58

S_en_Z schreef:
Let wel op.. Vaak gaat de verzekering er vanuit dat probleem A met zoveel behandelingen is opgelost, B met zoveel behandelingen en C met zoveel behandelingen.

Het kan zijn dat ze na een x aantal behandelingen zeggen dat je zelf moet betalen omdat ze bij een "probleem" als die van jou door fysios opgegeven hebben gekregen dat je maar een x aantal behandelingen nodig hebt. Als je vaker gaat kunnen ze het op jou verhalen.

Enkel als je probleem chronisch is en zo is bestempeld door dokter/fysio (en zij hebben dit aangegeven bij zorgverzekeraar) dan pas krijg je 27 behandelingen vergoed (als in je pakket staat dat t 27 behandelingen zijn).

Schijnt dat veel fysiopraktijken door deze regel boze klanten hebben.. (Die achteraf zelf moeten betalen) En boze zorgverzekeraars.

Dit klopt niet ;)

De fysiotherapeut bepaald onder wat voor code hij mag declareren. Dat is dus chronisch of niet chronisch.

Bij een chronische aandoening is het zo dat je vanaf de 21e behandeling vergoeding krijgt uit je basispolis. Vanaf dat moment gaat ook het eigen risico hierop van toepassing worden (tenzij je dit al hebt verbruikt). De eerste 20 zijn of voor eigen rekening of komen uit een Aanvullend pakket als je deze afgesloten hebt.

Bij een niet chronische indicatie is het zo dat je alleen vergoeding uit een aanvullend pakket kan krijgen. In TS haar geval dus 27 uit de AV Royaal (Avero als ik me niet vergis?). Deze 27 krijg je elk jaar opnieuw dus vanaf 1 januari heb je weer 27 nieuwe behandelingen te besteden (je neemt helaas geen behandelingen die je over hebt van vooorgaande jaren mee naar het nieuwe jaar).

Dus TS je kan het beste eerst even checken met je fysio hoe deze gaat declareren bij je verzekering. Is dit niet chronisch dan heb je er 27 en dan krijg je in januari dus weer 27 nieuwe erbij.
Is het chronisch dan krijg je er eerst 20 uit de aanvullende verzekering vergoed en dan vanaf de 21e behandeling uit de basisverzekering. Bij deze laatste is het dan wel zo dat de behandeling doorloopt in 2016 en dat je dan wel je eigen risico hier aan gaat betalen zodra deze uit de basisverzekering komt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:05

S_en_Z schreef:

Vraag me af waar je deze info vandaan hebt. Ik ben zelf fysio en heb dit nog nooit meegemaakt...

TS: die 27 behandelingen gelden voor 1 jaar. Dus als je dit jaar 20 gebruikt, dan gaat de teller op 1 januari weer naar 27. Mits je hetzelfde verzekerd blijft een de verzekeraar de pakketten niet wijzigt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:38

Even over die chronische aandoeningen. Dat zijn toch enkel chronische aandoeningen die op een bepaalde lijst staan van een of andere minister?
Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Mijn chronische aandoening staat namelijk niet op de lijst en ik kan hier geen gebruik van maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:44

milatje schreef:
Even over die chronische aandoeningen. Dat zijn toch enkel chronische aandoeningen die op een bepaalde lijst staan van een of andere minister?
Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Mijn chronische aandoening staat namelijk niet op de lijst en ik kan hier geen gebruik van maken.

Ja op lijst borst.

http://zorgvergoeding.com/page.php?61

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 20:23

Rindin schreef:
S_en_Z schreef:

Vraag me af waar je deze info vandaan hebt. Ik ben zelf fysio en heb dit nog nooit meegemaakt...

TS: die 27 behandelingen gelden voor 1 jaar. Dus als je dit jaar 20 gebruikt, dan gaat de teller op 1 januari weer naar 27. Mits je hetzelfde verzekerd blijft een de verzekeraar de pakketten niet wijzigt.

Voor m'n 18e was ik onbeperkt verzekerd voor fysiotherapie, en hier heb ik toen ook nog gebruik van gemaakt.. Nu gaat natuurlijk de nieuwe verzekering in, maar dan heb ik er wel gewoon nog 27 tot december dit jaar neem ik aan? In ieder geval bedankt voor het duidelijke antwoord! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:43

Rindin schreef:
S_en_Z schreef:

Van 2 fysios die er blijkbaar dus zelf ook niets van snappen :+

Mijn excuses voor de verkeerde info!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:19

xxIsaa schreef:
Voor m'n 18e was ik onbeperkt verzekerd voor fysiotherapie, en hier heb ik toen ook nog gebruik van gemaakt.. Nu gaat natuurlijk de nieuwe verzekering in, maar dan heb ik er wel gewoon nog 27 tot december dit jaar neem ik aan? In ieder geval bedankt voor het duidelijke antwoord! :j

Je bent dit jaar 18 geworden? Heel eerlijk gezegd weet ik niet of je toen afgesloten verzekering dan direct ingaat... Als iemand halverwege het jaar bedenkt dat ie een verzekering wel wijzigen of afsluiten, dan gaan die wijzigingen normaal gesproken in op de eerst volgende 1 januari. Maar ik weet niet hoe dat zit als je midden in een jaar 18 wordt.
Daar voor zul je dus toch even de verzekering moeten bellen. En vervolgens even in dit topic laten weten wat ze zeiden (heb ik er ook nog wat aan :D)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:47

Je zorgverzekering gaat in vanaf het moment dat je 18 wordt, ook al is dit halverwege het jaar. Anders zou je een half jaar onverzekerd rond lopen, dat is niet heel handig.

Halverwege het jaar wisselen van zorgverzekering is inderdaad niet mogelijk!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 01:18

milatje schreef:
Je zorgverzekering gaat in vanaf het moment dat je 18 wordt, ook al is dit halverwege het jaar. Anders zou je een half jaar onverzekerd rond lopen, dat is niet heel handig.

Halverwege het jaar wisselen van zorgverzekering is inderdaad niet mogelijk!

Wel als je 18 wordt! Of je gaat verzelfstandigen. Die grens van 1 januari geldt alleen voor de verzekeringnemer. En als er sprake is van een werkgeverscollectief kan bij wisseling van baan met recht op een werknemerscollectief elders ook binnen een maand na aanvang van het dienstverband overgestapt worden van zorgverzekeraar.

De premie wordt in rekening gebracht vanaf de eerste maand na je verjaardag.

De aanvullende verzekering voor de fysiotherapeut zal die 27 pas gaan tellen na de 18e verjaardag.

Nog een tip voor de jongeren die binnenkort 18 worden: ga voor je verjaardag naar de tandarts. Als je tot 1 januari niet weer hoeft kan je een paar maanden premie voor een tandartsverzekering in de zak houden. Die laat je dan gewoon per 1 januari weer ingaan.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:06

Hallo xxIsaa,

Als je 18 bent geworden ben je premieplichtig voor je zorgverzekering. Je krijgt automatisch hetzelfde pakket als je ouders. Vaak is dit een duurder pakket met vergoedingen waar je misschien helemaal geen gebruik van maakt. Wanneer je 18 bent geworden is dit een reden om door het jaar heen over te stappen. Het voordeel daarbij is dat je dan zelf een pakket kunt samenstellen waardoor je misschien een stuk voordeliger uit bent.

Ik ben zelf verzekerd bij UnitedConsumers en ben hier erg tevreden over. Zij hebben ook erg duidelijke informatie op de website over het overstappen van zorgverzekering wanneer je 18 bent geworden. Wellicht kun je hier eens op kijken voor meer informatie:

https://www.unitedconsumers.com/zorgver ... /index.jsp

Wat betreft je vraag over de fysiotherapie: Vaak is het zo dat je een nieuw contract aangaat wanneer je 18 wordt. Je zou dan tot 1 januari 2016 nog volledig gebruik kunnen maken van je vergoeding voor fysiotherapie. Ik weet niet of dit bij alle verzekeraars zo geldt dus ik adviseer je ook om dit even na te vragen bij je verzekeraar.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:49

Het heeft een tijd geduurd, maar ik heb mijn zorgverzekering even gebeld! :j

Onder de 18 valt fysiotherapie onder de basisverzekering, zodra je 18 wordt valt dit onder de aanvullende verzekering, dus dat betekent dat ik nu tot 31 december 2015 inderdaad nog 27 behandelingen heb, en deze opnieuw ingaan vanaf 1 januari 2016! ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:28

:D Zei ik toch....