Kiespijn?!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Kiespijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:06

Hallo allemaal,

Internet afgezocht maar kon niet vinden wat ik zou kunnen hebben dus dan hier maar proberen. Ik heb voor mijn gevoel kiespijn. Echter is het niet zo zeer me kies maar het stukje gehemelte wat er naast zit. Dus het stukje binnenkant van me tanden. De pijn komt met vlagen en wordt niet erger met eten of drinken. Ook met warme of koude dingen krijg ik niet meer last. Wel merk ik met drinken of als ik me tong op dat punt duw dat het wel gevoeliger wordt. Ik denk zelf aan gevoelig tandvlees.. Mijn tanden maken teveel tandsteen aan waardoor mijn tandvlees in de problemen zou kunnen komen. Ik hoef verder niks speciaals te doen alleen moet ik 2x per jaar voor controle komen ipv 1x omdat mijn tandarts dan de tandsteen vaker kan behandelen.
Wie weet wat het is? Ik wil na het weekend even bellen mocht de pijn niet weg zijn. Het wordt wel minder (dit is dag 4) maar als het zou kunnen zou ik het het liefst zelf oplossen natuurlijk :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:11

Ontstoken wortelpunt lijkt waarschijnlijk. Misschien morgen de TA bellen voor je het weekend ingaat.
Ik ben er (helaas) mee bekend. De pijn kan tijdelijk weer wegzakken, maar uiteindelijk beland je toch in die tandartsstoel, is mijn ervaring. -O-

xNathaliee

Re: Kiespijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:20

Oei heb meteen even gegoogled.. Ik ga over drie weken op vakantie. Hoe lang heb jij er (na de behandeling) last van gehad? Dan kan ik daar rekening mee houden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:21

Heb je je verstandskies op die plek al (of ben je hem al kwijt)? Zou een doorkomende verstandskies kunnen zijn.

Je klacht klinkt imo niet direct als kiespijn (zeker omdat je met warm/koud niet meer last krijgt), maar toch verstandig om het even in de gaten te blijven houden (en bij twijfel inderdaad na het weekend even contact opnemen met je tandarts).

Extra goed schoonhouden en je zou kunnen spoelen met zout water (keukenzout oplossen in kokend water en dat laten afkoelen), baadt het niet dan schaadt het ook niet.

En ter info: Tandsteen wordt niet aangemaakt door je tanden. Tandsteen is simpel gezegd hard geworden tandplak wat je met een goede mondhygiëne kunt voorkomen. Goed poetsen (elektrisch is veel effectiever dan met de hand) en goed tussen de tanden reinigen (met ragertjes -kleine borsteltjes- of tandenstokers). Het klopt dat sommige mensen meer last van tandsteen hebben dan anderen, dat heeft met de samenstelling van je speeksel te maken (des te basischer -dus des te hoger de pH waarde- des te sneller tandsteen).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:22

Als het ontstoken is heb je meer een kloppend gevoel (begint jeukend) en koud werkt verdovend.
De pijn zit dan eerder aan de buitenkant en hoger, in je kaak.

Ontstoken tandvlees kan ook erg pijnlijk zijn maar dat wordt dan wel erger als je ermee kauwt ofzo. Dat kun je overigens ook wel zien in de spiegel.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:26

Oke wat zou het volgens jou kunnen zijn dan?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:28

Aha, goede uitleg over tandsteen! Heb noooooit iets gehad, nooit gaatjes oid dus ben niet zo thuis in alles haha. Ik heb al mijn kiezen nog wel en volgensmij is mijn verstandskies al door :j
Met zout spoelen heb ik eergister een keer gedaan maar hoe vaak zou ik dat moeten doen dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:33

Het klinkt het meest als ontstoken tandvlees.
Zeker als je nooit gaatjes hebt gehad is een ontsteking in je kies niet heel waarschijnlijk, maar het kan wel.

Waar zit het precies dan? Is er iets waar het wel meer pijn van gaat doen?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:45

Naast me achterste kies en dan aan de kant van mijn gehemelte. Het is het gevoeligst als er drinken langs komt of ik met me tong er tegen aan druk. Poets nu ook al 3 dagen met Sensodyne repair maar helpt niet veel helaas :')

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:53

Heb een foto gemaakt en me tandvlees ziet er nog roze uit maar je ziet wel een kleine verdikking een soort bult tegen me kies aan..

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:19

Het kan ook gewoon een aft zijn, dat is met een paar dagen weer weg. Heb je je per ongeluk pijn gedaan met een stukje hard brood oid? Misschien is het geïrriteerd. Als het na het weekend niet over is kun je altijd de tandarts bellen om even te overleggen :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 08:27

Nee kan me geen oorzaak bedenken eigenlijk :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:34

Ik denk dat het ontstoken tandvlees of idd een aft is.
Ontsteking lijkt me niet waarschijnlijk.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:53

Kan dat ook zo lang duren ?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:43

Ik heb dat wel eens wanneer er iets tussen mn tandvlees en tand zit. Velletje van de popcorn bijv. Meestal frut ik even met een tandenstoker en dan Is het klaar.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:47

Gebruik jij tandenstokers??
Het zou kúnnen zijn dat er iets tussen je kiezen zit wat er met poetsen niet tussen uit komt, maar wel loopt te irriteren?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:16

Klinkt mij ook als ontstoken tandvlees, parodontitis dus.
Even langs de tandarts, ik heb er een keer antibiotica voor gekregen en was er met een paar dagen van af.
Goed flossen, en eventueel na het tandenpoetsen naspoelen met een goed mondspoelmiddel :j

Maar beter even de tandarts bellen :j

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:18

Nee ik gebruik geen tandenstokers. Ik heb eventueel een foto er van die ik per pb kan sturen? Ik spoel sinds kort weer met mondwater :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:22

Waarom bel je niet gewoon de tandarts even?
Die is daar toch voor en kunnen je via de telefoon beter adviseren dan wij hier dacht ik zo :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:33

Ga stokers gebruiken, van die rubber dingen en zachtjes poetsen.
En de tandarts even bellen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:45

Ben bang dat er een ingreep nodig is := maar goed wil hier niet te lang mee blijven lopen. Net gebeld, maar ze zijn alleen telefonisch bereikbaar op ma-do van 9-12 dus ga het maandag maar proberen :j

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:49

tik met een theelepel zachtjes op je kies. doet het pijn en houdt de pijn even aan dan is het de wortel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:57

Fistels ontstaan zelden in het palatum (verhemelte)..

Klinkt mij eerder als een ontstoken wondje/blaar door op iets hards/heets bijten. Of een aft.

Wat het ook nog zou kunnen zijn is een ontstoken speekselkliertje (google eens naar mucocele)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 25-09-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:01

tanjaatjuhh schreef:
tik met een theelepel zachtjes op je kies. doet het pijn en houdt de pijn even aan dan is het de wortel.

Dat idd. En als je met een ontstoken kies hard bijt is de pijn weg/minder maar als je dan weer loslaat is het juist erger. Als bijten/tikken niets veranderd aan de pijn dan is het geen ontsteking in de wortel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:05

Mucocele op gehemelte
(Kan OVERAL in de mond voorkomen)
Afbeelding

Aft
Afbeelding

Blaar voelt soms warm met je tong, ik heb ze wel eens door bijten op te hete pizza achter mn voortanden, sloop dan meestal de blaar stuk (oeps haha)

Klinkt niet als een infectie aan je wortel. Dan doet bijten pijn en als je gaat liggen gaat vaak alles kloppen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 25-09-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt