natuurlijke calcium, vit d en ijzer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

natuurlijke calcium, vit d en ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 15:53

Door ziekte neemt mijn lichaam niet goed op uit voeding. Ik eet en drink goed genoeg en kom veel buiten. Door jaren prednison gebruik moet ik toch calcium en vit d overdoseren. Hb schommelt altijd en wa nu laag.

we zijn al 3x met calcium en vit d begonnen en tot nu toe wordt ik er echt ziek van. Ik kreeg en andere ferro erbij en toen was het helemaal 3dgn raak. Ik heb ook ng een vit b1 tekort en moet foliumzuur slikken.

waar het in zit weet ik uiteraard, maar als je lichaam simpelweg niet opneemt, heeft het weinig nut om nog meer te rten en drnken.

nu zoek ik natuurlije supplementen. Heel waarschijnlijk kan ik niet tegen het tablet zelf of iets wat ze toevoegen.

Ik ben nu dus even gestopt, want 9 okt moet ik naar zkh. Maar zoek alvast 1 n ander uit.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:56

Sorry, verkeerde topic.
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 22-09-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:57

Als je lichaam het niet opneemt uit voeding, hebben pilletjes ook weinig nut.
Dan zul je toch iets van injecties moeten krijgen, vrees ik...

superpony

Re: natuurlijke calcium, vit d en ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:46

Het is ook overdoseren. Alles maar prikken kan ook niet altijd zomaar. Met de ferro die ik normaal krijg ga ik wel van een hb5 naar hb8 na enkele maanden. Calcium is afwachten tot dexa scan over 2 jr, maar je kauwt erop en het mlt, dus wordt anders opgenomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:10

Zoek een gedegen deskundige, een orthomoleculaire arts.

Zo neem je calcium het beste op in de juiste verhouding met fosfor en magnesium.

Gewone ijzerpreparaten ("staalpillen") is voor vrijwel niemand een feestje, wellicht heb je meer aan lactoferrine - maar ik weet niets van de mogelijke interacties met prednison. En ijzergebrek hangt vaak ook samen met een te lage vitamine C status, etc.

Het is echt vakwerk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 21:57

Ik sta al va 1999 onder behandeling van goede artsen verder. Opname heeft bij mij niet met een verkeerde verhouding te maken.

IJzer heb ik al heel vaak geslikt. Vit c erbij geeft ook irritatie, maar tot nu toe altijd mn hb goed gekregen. 1x had ik een hb vn 4 en heb ik een bloedtransfusie gehad.
Nu heeft een vreemde arts me andere ferro gegeven en daar was ik echt ziek vn. Ga 9 okt daar ook ovr praten.

Ik heb ooit gelezen dat je bijv extra calcium kan nmen door eierschalen te malen. Dat soort tips zoek ik eigenlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:48

Probiotica nemen om de darmwerking te ondersteunen zodat je vitamines beter worden opgenomen?

Zou ik dan denken, in je darmen worden de vitamines uit je eten gehaald,als het daar niet goed gaat zou je het daar dus moeten anapakken.
En na prednison word pro of prebiotoca wel aangeraden :j

Heb je dat al gedaan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:20

Laatste prednison was voor operaties in 2006. Heb inderdaad probiotica. Eerst de yakult etc en nu capsules. Helaas is dat niet voldoende.
Ik vertl het nooit, maar is geen geheim eigenlij. Ik heb helemaal geen dikke darm en endeldarm meer en een j pouch. Dus vandaar....Is zelfs voor hele goede artsen toch steeds beetje zoeken. Ze proberen je echt te helpen, maar wat he mist komt niet terug. Dus dat....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:44

Nou, dat is dan inderdaad wel een heel ingewikkeld verhaal ja!
, kennisje van me heeft colitis nog wat gehad en daar hebben ze de dikke darm dacht ik ook weggehaald,
Weet dat ze niet alles eten kan,maar eigenlijk nooit wat over vitamine tekort gehoord

Denk dat je het beste bij een heel goede dieëtist moet zijn. :j

Ook geen forum ergens op internet met ervaringen van mensen die hetzelfde hebben?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 22:46

Dat kan hoor. Ik had ook cu.

Er is idd een forum, maar iedereen is toch wel heel verschillend. Met mij gaat het best heel goed en ik kan wel alles eten. Ik wil het alleen niet :)

Het probleem is dat ik waarschijnlijk slecht reageer op de tbletten zelf en niet zozeer wat de stof/vitamine is etc.

Daarnaast weten mensen zich echt geen raad met je. Ik heb nog wel andere auto immuun problemen.

dieetidt ben ik wel geweest, maar die lopen tegen zelfde problemen aan. Lichaam neemt niet alles op, ze geven bij, maar dat geeft dus wel wat problemen. Ik slik maagbeschermers, maar mn slokdarm is slecht en heb reflux. Bij ferro is vit c verstandig. Maar vn vit c ga ik echt kapot. Hoeveel water ik er ook bij neem. En zo zijn er mer dingen.

Nu weet ik dat je het ook natuurlijk bij kan slikken, dus hoopte op tips. Vb was eierschalen als extra calcium. Lijkt mij ook vrder niet nadelig. Ik drink mlk, yoghurt en eet veel kaas, maar nog meer is echt veel. Een hapje eierschaal bijv is heel puur denk ik. Maar ik weet geen hoeveelheden.

Het moet iig goed opneembaar zijn. Ferro kan extra in roosvice, maar dan moet ik daar echt veel van drinken, moet van 6 naar 8. Appelstroop kan ook. Maar als mensen meer weten, hoor ik dat graag. Ik moet overdoseren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:48

En als je nou eens iets probeerde als Spirulina? Dat is een algje :j
Daar zit foliumzuur,B vitaminen en en van alles en nog wat in
Ik heb zelf die van Rohrer, wel langzaam de dosering opvoeren :j

Of bepaalde superfoods gaan eten, calcium bijvoorbeeld zit niet alleen in zuivel he.
Verder heb ik geen idee, op internet staat wel veel info die je misschien zelf kunt vinden.
Deze site geeft ook nog info over voeding met veel calcium

http://d3-aanpak.nl/tips-praktische-hul ... ke-voeding
Succes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:45

Natuurlijke vitamines groeien gewoon in je tuin, maar worden door de mens gezien als onkruid. Neem bijvoorbeeld Lepelblad, dat bol staat van Vitamine C. Groeit uit standaard vogelvoer. Strooi maar eens wat zaden in je tuin en voor je het weet heb je je natuurlijke vitamines. Er zijn ook heel wat boeken over dit onderwerp te verkrijgen in de bibliotheek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:13

Ach ja natuurlijk, brandnetel ook he :j
Heel veel "on" kruid is gezond voor je :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:44

Inderdaad, wat men 'onkruid' noemt, zijn vaak heel nuttige planten. Veel kun je eten, sommigen alleen drinken, weer sommige om wondjes te laten genezen. Het klinkt voor sommigen zweverig, maar dat is het allerminst. Wij zijn te verwend en gewend om naar de supermarkt te gaan, maar als je bedenkt hoeveel groenten je gewoon uit je eigen tuin of uit de natuur kunt halen... Dan is het eigenlijk diefstal van je eigen portemonnee om naar de supermarkt gaan. Sinds ik me steeds meer verdiep in het fenomeen 'onkruid', gaat er een wereld voor me open. Nu de rest van het gezin nog zien te overtuigen, maar ik voel me er in elk geval erg prettig bij. :j

Rozenbottel is ook heel goed voor je, maar als je het een hels karwei vindt om die zelf te plukken en te verwerken kun je ook Roosvicee drinken (o.a. ijzer). Verder tomaten en abrikozen eten, dat is ook goed voor je ijzergehalte.
Buikklachten? Paardenbloementhee drinken (werkt echt super, spreek uit ervaring).
Et cetera, et cetera.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:27

In volgende huis dan misschien. Tuin is netjes en huis willen we verkopen.

Tomaat gebruik ik inderdaad veel. Vruchten ben ik voorzichtig mee, maar inderdaad, alle beetjes helpen.

Volgende week naa nieuwe mdl arts. Zal eens kijken of ik een minimaal dag dieet kan noteren met extras en vragen of dat dan genoeg is.