Amandelen verwijderen, hersteltijd?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Amandelen verwijderen, hersteltijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 10:40

Morgen gaan na jaren uitstel dan toch echt mijn amandelen en een deel omliggend weefsel eruit -O-

Ik word alleen niet wijs uit de hersteltijd, iedereen heeft natuurlijk een ander referentiekader van wat herstelt is en voor mij is vooral de grote vraag hoe snel ben ik weer fit om in het zadel te kruipen?

Ik schijt m overigens tien kleuren voor morgen dus aub geen horrorverhalen over de ingreep zelf :7

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:32

Op m'n 16e gingen ze eruit bij mij. Heb toen een paar dagen flinke keelpijn gehad, maar na een week kon ik eigenlijk alles weer eten en doen. Met 1,5 week zat ik alweer in het zadel :D
Denk dat de gemiddelde hersteltijd 2 weken is, ik was erg snel :o

Agile

Re: Amandelen verwijderen, hersteltijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:00

Bij mij heeft het zeker een week geduurd voor de pijn iets minder werd, heb een week bijna niet kunnen eten. Daarna ging de pijn wel heel snel weg, kon ik langzaam weer meer eten en kreeg ik weer kracht om op het paard te stappen. Denk dat ik er ruim 1.5 week later weer op zat, maar toen hield ik geen uur rijden vol ;)
Tip: een flesje water invriezen en voor je gaat slapen naast je bed zetten. Bij mij deed het het meeste pijn als ik ’s nachts of ’s morgens wakker werd, omdat dan heel je mond natuurlijk droog is. Ff goed koud water drinken hielp dan tegen de pijn. Succes morgen!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:03

Vooral wel slikken en niet speeksel uitspugen ook al doet het pijn. Ik dronk liever ijswater dan dat ik ijsjes at. Ik moest een nacht blijven, de week erna ging ik geloof ik weer naar school en naar stal. Ik was een jaar of 15/16. Voor de trek at ik vla/yoghurt de eerste 2/3 dagen. Veel succes/sterkte!
Laatst bijgewerkt door Danique07 op 21-09-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:03

Rijden deed ik zeer snel weer, alleen de stemcommando's gingen wat lastiger :+ Maar was ook 3 dagen erna weer aan het werk, iets met top drukte en ze blij waren met dat ik kon komen (had wel een kaartje bij dat ik niet veel kon praten en doorverwees naar een collega)

Ook een tip. Oefen met geeuwen. Daar kwam ik na iets meer dan een week achter, zeer pijnlijk als je je wond weer moet gaan stretsen.

Misschien wel een verschil ik leefde ongeveer met een standaard ontstoken keel dus de pijn was voor mij niets nieuws.

Eettip poffertje, van die kant en klare die glibberen zo naar binnen :Y)
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 21-09-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:04

Oei, ik lees even mee. Die van mij gaan er 19 oktober uit. Mij is verteld dat de hersteltijd ongeveer 2 week is, waarvan 1 week zeker 'goed' ziek.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:04

Mijn zoontje heeft ook amandelen eruit en ging tegerlijkertijd met buisjes, was dag erna gewoon weer zichzelf,lekker aan t spelen en paar dagen erna gewoon naar de opvang :) Wel veel drinken en waterijsjes word aangeraden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:07

Maar jouw zoontje was wss nog heel jong Mioux, hihi. Ze zeggen, des te ouder des te pijnlijker/ langere hersteltijd. Ik weet niet hoe oud TS is? Maar ik ben 24 en ik zie er een klein beetje tegenop.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:08

hij is 4 bijna :) is in mei geholpen, ligt ook aan hoe actief je bent denk ik. Afleiding is altijd goed :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:12

Maar bij kleine kinderen kunnen de amandelen nog geknipt worden, bij volwassenen worden ze gepeld. De ingreep is in dat opzicht totaal niet te vergelijken.

Ik heb zelf op volwassen leeftijd mijn keelamandelen laten verwijderen en deed na ongeveer een week, anderhalf week alles weer. In die tussentijd was het een kwestie van opbouwen en aanvoelen wat wel en niet kan.

Qua eten was bij mij een pakje aardappelpuree met heel veel appelmoes favoriet. Zuivel wordt vaak juist afgeraden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:14

het is beiden een wond in principe ;) Dus beide kost het herstel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:14

Mioux schreef:
hij is 4 bijna :) is in mei geholpen, ligt ook aan hoe actief je bent denk ik. Afleiding is altijd goed :)

Bij volwassenen zitten ze vaster dan bij jonge kinderen.
Ze worden daarom ook gepeld en daardoor kun je veel meer last hebben dan kinderen.
Ook de kans op nabloedingen is (veel) groter.
Volwassenen moeten zich minimaal een week rustig houden om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

http://www.kno.nl/index.php/patienten-i ... lwassenen/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:15

Mioux schreef:
het is beiden een wond in principe ;) Dus beide kost het herstel.

Knippen hersteld veel sneller dan pellen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:16

De neus amandelen zijn geschraapt dat weet ik wel, keel geknipt, en buisjes erin gepropt :P Hij was na paar uur aan t spelen en ijsjes eten. Zuivel werd ook bij hem afgeraden (logisch) en nabloedingen kon zeker heeft de arts gezegd. Alleen had hij na 3 dagen geen bloedingen meer gelukkig.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:17

Ik was 16 toen die van mij eruit gingen. Ik kon na 4 dagen alles weer eten, ben een weekje thuis gebleven van school maar dat was stiekem helemaal niet nodig :')
Ik denk dat het erg veel verschilt per persoon.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:18

Ik was 18 toen ze eruit gingen. Ervoor ben ik heel ziek geweest van de keelontstekingen. Ze waren ook goed ontstoken toen ze eruit gingen.
Ik was dezelfde dag nog thuis, 2 dagen later op stal. Na 4 dagen gelongeert en na 1,5e week erop.

Eerste 3 nachten wekkers zetten s'nachts om wat te drinken, zo doet het minder pijn :) limo in de vriezer doen, dan in mixer en soort slush drinken. Na de eerste slok is dat heerlijk!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:25

Bij mij (ik ben 29) zijn ze er 17 september uit gehaald. De operatie zelf viel me echt alles mee. Ik had morfine gekregen en dat werkte erg goed ;). Maar het herstel... ik zit nu 5 weken later nog steeds thuis en ben zeker niet in staat om te rijden. Ik heb na 3 dagen gesmeekt om diclofenac (en gelukkig ook gekregen), ruim 2 weken kon ik niet praten en daarna een week heel moeizaam, nog steeds krijg ik last als ik te veel praat. Ik kreeg mijn mond niet ver genoeg open om ijs te kunnen eten, slikken was enorm pijnlijk. Deze weken ook niks anders kunnen eten. Ik heb heel veel last gehad van oorpijn, die dwars door de pijnstillers heen ging, mijn tong is heel lang er dik en gezwollen geweest. Ik zag erg op tegen het "loslaten van de korsten", maar dat was een verademing, pas daarna ging de pijn een beetje zakken. Wat mij erg tegenviel was dat nadat de pijn eindelijk weg ging (en ik verwachte weer te kunnen gaan werken en leuke dingen doen) ik enorm vermoeid was en na elke activiteit van een half uurtje eerst een poos moest bijkomen. Vorige week heb ik een paar uur gewerkt en daarna helemaal ingestort en nu lijkt het alleen maar verder achteruit te gaan. Ik vermoed dat er bij mij meer aan de hand is, ik ga woensdag naar het ziekenhuis, maar ik wilde wel graag mijn verhaal vertellen omdat ik verder nergens gelezen had van zo'n langzaam herstel en het mij enorm tegen valt.

Tips:
Haal koude kompressen in huis om tegen je keel te houden, hier heb ik enorm veel aan gehad
Gebruik een thermoskan om je ijswater koud te houden.
Vraag op tijd om pijnstillers!
Nachtwekkers zetten zodat je 's nachts ook blijft drinken

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:33

De mijne zijn 4 jaar geleden verwijderd (was toen 26).
De eerste week een erg rauwe keel gehad en daarna vooral 's nacht veel pijn (een week na de operatie pas, heel vreemd).
En in eens na 1,5 / 2 weken, nergens meer last van.

Bij mij geen horrorverhalen, alles is eigenlijk erg goed gegaan.
Ik vond softijs echt een verademing om te eten.
Fijner dan gewoon waterijs.

Verder veel afgekoelde soepies om op kracht te blijven en (met waterverdunde) energiedrankjes zoals Aquarius / AA voor je vitamine en mineralen. Dat raadde de dokter mij in ieder geval aan.

Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb.
Voorheen had ik bijna maandelijks een zware keelontsteking en sinds dat ze eruit zijn, heb ik nergens last meer van.
Zelfs een beetje pijn in de keel in bij mij al zelden.

Success en alles komt goed!!!

Edit:
probeer de eerste week niet te veel te praten, ook al denk je dat het goed gaat.
Door veel praten krijg je een rauwe keel en dat kan weer erg zeer gaan doen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:17

Ik heb zo'n beetje chronisch ontstoken amandelen dus ondanks dat ik er tegenop zie kijk ik er ook weer naar uit, uiteraard zijn ze nu ook prachtig rood en dik :')

Zal eens ijs in de vriezer gaan gooien, en flesjes water is ook wel een handige tip :)

Ik ben overigens 27 en door alle ontstekingen zit er ook vrij veel littekenweefsel, idd wel andere koek dan bij een kind van 4 aangezien ze er ruim anderhalfuur nodig gaan hebben :)

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:21

Mijn amandelen zijn vorig jaar 19 december op een vrijdag eruit gehaald, moest een nachtje blijven en mocht op zaterdag ochtend weer naar huis, savonds zat ik vrolijk chips te eten en vooral veel ijswater gedronken. Met kerst, dus kleine week later had ik wel veel pijn maar dat was na een week over. dus ik zou zeggen 2 weken :)

succes met de operatie en je herstel!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:23

koude compressen hielpen bij mij heel goed ze zijn bij mij op mn 27e weggehaald. Verder blijven drinken ook s nachts! Ik at binnen 3 dagen weer haha gooide gewoon bloemkool en puree in de blender :')

Heb twee weken niet gewerkt uiteindelijk omdat ik later toch een ontsteking kreeg. Verder viel het me mee na dag 1 dag na weghalen heb ik veel overgegeven waardoor wond elke keer weer open ging. was echt geen succes..

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:26

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder heeft ze er vorig jaar uitlaten halen (40 jaar) en mijn zusje (19) deze zomervakantie. Ik weet dat mijn moeder echt 2 weken heeft afgezien, veel pijn had, nauwelijks kon slikken laat staan praten. Mijn zusje daarentegen had haar ogen nog niet open of begon al te vertellen. Volgens mij heeft zij iets van 2dagen 'last' gehad, niet eens pijn oid. Tijdens de controle zag alles er uitstekend uit terwijl mevrouw alle 'regels' links liet liggen. 1,5 uur na de operatie had ze haar eerste sigaret weer opgestoken en dag 3 at ze al frietjes.
Bij mijn zusje lag een meid op de kamer die had haar amandelen al 4x laten verwijderen :|
Nou zei onze huisarts dat die dingen niet terug groeien dus ik weet niet of er zoveel soorten amandelen zijn of dat elke arts weer iets anders zegt...
succes in ieder geval!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:30

Ik was 21 jaar toen ze er uit gingen en ik vond het een hel!

2 weken bezig geweest. Zelfs opgelost paracetamol kreeg ik bijna niet weg. Ik droomde van Mac Donald en broodjes kruidenboter :')