Gezonder/minder suiker eten zonder af te vallen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Gezonder/minder suiker eten zonder af te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 09:59

Omdat het centrale topic gaat over dieeten en afvallen, maar ik gezond wil eten en beslist NIET wil afvallen open ik toch een nieuw topic. Sorry als dit toch niet de bedoeling was.

Iedereen heeft er wel over gehoord: de geen suiker challenge.
Ik ben een zoetekauw. Meerdere koppen koffie per dag met flink suiker, ik ben dol op Yoghurt hapjes (breakers) en dan niet de low fat variant, KitKat chunky doe ik een moord voor. Aardappels op vlees? Fritesaus of halfvolle (yoghurt) mayo erbij. Oh en vlees... Ik hou van (veel) vlees!
Van alles wat ik eet, vind ik de variant met suiker het lekkerst, en ik geef hier ook vaak aan toe. Als ik sla eet, dan maak ik toch nog een sausje met fritesaus, azijn en kruiden. Hup, weer suiker.

Nou wil ik wel eens zien wat mijn lichaam gaat doen als ik de suiker uit mijn leven verban. Maar het moet wel een beetje gecontroleerd gaan. Ik ben iets meer dan 1,70 lang denk ik, en ik weeg 50 kilo. Dat is al te weinig. Ik ben bang dat wanneer ik nou stop met mezelf volstouwen met fritesaus, suiker, sausjes, patat en pizza ik er niet beter op ga worden, zeker niet op de lange termijn. (Don't worry, ik eet ook veel groente, sla, fruit en noten etc, maar dat komt gewoon bovenop alle ongezonde troep die ik naar binnen druk)

Ik wil gezonder gaan leven. Ik hoor dat mensen meer energie krijgen, en wie wil dat nou niet?
Maar het moet wel haalbaar en gezond blijven.

Zijn er bokkers met tips waardoor ik wel aan deze challenge kan beginnen zonder af te vallen? Sterker nog, kan ik deze challenge aannemen en wat aankomen?

Op sites over gezonder eten lees ik dat mensen afvallen en op sites over aankomen staan dingen waarvan ik denk: ja, maar dan eet ik toch veel suiker/puur vet? Is dat wel zo goed? Ook beginnen ze vaak over supplementen, maar ik wil juist van de potjes af. Gezonde voeding moet toch compleet zijn?
Of is dit echt een werkje voor een diëtist? Liever niet, ik geef mijn geld liever uit aan gezonde boodschappen (we blijven student).

Om aan te komen ga ik sowieso starten met cardio voor wat meer spier, maar dus in combinatie met andere voeding.

Dus bokt: hebben jullie nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:46

Cardio voor meer spier? Dan kun je lang fitnessen haha :D Dat is echt voornamelijk om af te vallen en conditie op te bouwen. Dan raad ik aan om krachttraining te gaan doen! Dan krijg je wat meer spieren en kom je icm goede voeding wellicht zelfs aan :)
Verder gewoon de "gemiste" energie van de suiker vervangen door andere voedingsstoffen. Langzame koolhydraten, eiwitten, vetten.

Many

Re: Gezonder/minder suiker eten zonder af te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:30

Er zijn genoeg producten zonder suiker die wel veel calorieën bevatten. Denk aan kwark (naturel dan natuurlijk), avocado of noten bijvoorbeeld. Maar ook pasta of rijst. Geen suiker eten betekent niet dat je de hele dag maar op groenten moet knagen :D Dus als je bang bent om af te vallen, gewoon een grotere portie koolhydraten nemen, volvette zuivelproducten, gedroogd fruit (dadels, abrikozen), etc.

Om spieren op te bouwen kun je trouwens beter krachttraining doen. Met cardio verbrand je juist heel veel calorieën en dat is nou net wat je niet wilt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:39

UN heeft 2015 uitgeroepen tot "year of the soil" ivm uitputting landbouwgronden, of er genoeg in je gewone gezonde producten zit is daarmee erg twijfelachtig. Standaard supplement op adh dosering zal je in elk geval geen problemen geven ook naast een gezond dieet.

Meer energie zal o.a. uit langzamere suikers komen met vet om het vol te houden. Al die snacks geven maar kort energie en dus voel je je vaak moe (en grijp je naar de volgende reep oid om weer verder te kunnen).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:31

Ik bedoelde idd krachttraining. Geen idee waarom ik cardio heb getypt:p

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:50

Mijn ervaring is dat suikervrij eten een stuk lastiger is dan je denkt. Er zit in ontzettend veel producten geraffineerde suiker, denk bv ookaan brood en crackers. Ik eet nu suikerarm en dat bevalt me goed maar het is echt zoeken naar wat voor jou goed werkt. En idd dingen als noten en avocado's zijn erg goed. Zitten goede vetten in. Ik gebruik bv ook geen zakjes en poeders meer, ik maak alles vers. Het bevalt mij in ieder geval super :-)