Gevallen met de scooter

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Gevallen met de scooter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 11:02

Hoi!

Ik weet even niet meer wat ik moet doen, dus daarom vraag ik jullie om hulp.
Gisteren was het erg glad bij de weg, ik nam een bocht te ruim en belandde met mijn scooter op het natte gras. Mijn scooter viel om in het gras, en ik maakte een flinke smak ernaast op het wegdek.
Mijn knie lag helemaal open en is ongeveer een kwartier later een beetje schoongemaakt en ingepakt.
Dokterspost gebeld, maar die zeiden: 'Sorry mevrouw, wij kunnen niks doen tegen een schaafwondje!'
Ondertussen lig ik op bed, gister avond is het opnieuw helemaal schoongemaakt door mijn zus en het ziet er goed professioneel ingepakt uit.
Inmiddels lig ik op bed, ik kan niet echt lopen, al mijn spieren doen ontzettend veel pijn en mijn knie is nog steeds ingepakt. Maar hoe nu verder? Moet ik mijn knie nog ingepakt laten? Moet ik het verschonen? Moet ik het eraf laten?
Wie o wie kan me helpen?

Bedankt!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:04

Even de huisartenpost bellen voor advies?

Dat ik een smak maakte met m'n scooter en m'n knie enkel wat geschaafd was maar een dag later goed dik mocht ik toch nog langs komen voor de zekerheid.

Edit: schaafwond kan je het beste aan de lucht laten drogen :)
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 19-09-15 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:04

Dat is vervelend voor je. Beterschap.
Meestal kijken ze je toch wel even na op de HAP.
Als het lukt kan je het aankijken en maandag naar je eigen huisarts gaan?
Anders alsnog de HAP bellen en het verhaal uitleggen, misschien willen ze je nu wel even zien?

Sassii

Re: Gevallen met de scooter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 11:43

Bedankt voor jullie adviezen!
Ik heb gebeld en ze wouden dat ik toch voor de zekerheid nog even langs kom. Om 13:00 moet ik er zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:42

Gaat het om een schaafwond (flinke) of om een open wond die gehecht moet worden? Dat kan ik niet echt opmaken uit je verhaal. In het eerste geval snap ik niet zo goed waarom je dan naar een HAP gaat aangezien een schaafwond vanzelf geneest. Als het gaat om een open wond die gehecht moet worden dan had je beter direct kunnen gaan dan eerst een hele nacht/dag afwachten.

De spierpijn komt simpel weg van de klap die je hebt gemaakt, vervelend maar in mijn ogen niet iets waarvoor je naar de HAP moet.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:10

HAP bellen en informeren of je geen tetanusinjectie nodig hebt. Er is straatvuil in de wond gekomen. Dat is wel gebruikelijk.Beterschap.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:11

Schaafwonden aan de lucht laten drogen is achterhaald.

Nu gewoon schoonmaken, ontsmetten en verband/pleister erop.

Ben benieuwd hoe het bij de HA was.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:19

Ik heb een jaar geleden ong. met mijn fiets achter een scooter van een vriendin gehangen. Toen ben ik gevallen met 30 km p.u.
Ik ben ook over asvalt geschaaft, in mijn kin zaten 3 gaten. Ik heb toen naar de HP gegaan en daar hebben ze het gelijmt.
Ik neem het mijn vriendin niet kwalijk trouwens. Nu heb ik wel nog een litteken, maar goed.
Veel sterkte!! En beterschap :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:23

Je zal wel een klap hebben gemaakt en spierpijn hebben. Ken het helaas. Gisteren ook bijna op m'n plaat gegaan, kon nog net naast mijn scooter springen en meerennen(en optillen want hij lag bijna plat op de grond) en remmen! Geen schade gelukkig := maar ben ook een keer echt hard gegaan en 500 euro schade aan mijn scooter gehad en ik zelf ook flink in de kreukels... Tjah het is verraderlijk glad met regen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:38

Wat te doen bij schaafwonden:

* Geef bij actieve bloedingen druk rechtstreeks op de wond, liefst met verband of schone (thee)doek.
* Spoel de schaafwond met schoon water.
* Wrijf zo nodig schoon met een zacht en nat washandje (niet schoonwrijven met watten).
* Grind mag bij schaafwonden ook met een pincet verwijderd worden.
* Laat de wond aan de lucht drogen.
* Dek zo nodig een schaafwond die onder kleding zit af met verband.
* Ga naar de huisarts of huisartsenpost bij grote schaafwonden.

Bron: www.ehbo.nl

N.B.: Je zou eventueel de volgende dag wel wat uierzalf erop kunnen doen. Dat desinfecteert niet alleen, maar zorgt ook dat het erge trekkerige gevoel minder wordt.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:44

En wat zijden ze bij HAP?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:16

Shenavallie, die site is dan ook ongeveer de enige die ik tegen kom met advies om niet af te dekken.
De rest geeft aan, afdekken.

Vrij recent een EHBO cursus gehad van een man aangesloten bij Rode Kruis die ook aangaf, wél af te dekken.

Maar denk dat ieder moet doen wat prettig is en ook afhankelijk van het formaat van de wond.

Ben benieuwd hoe het met TS is. Die zit gewoon lekker in de kroeg met een biertje? :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:07

De BHV-boeken geven ook elke keer wat anders aan, dus inderdaad: doen wat goed voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:40

Zuurstof is niet per se een wondermiddel voor genezing voor zover ik weet, de kans is alleen veel groter dat het gaat ontsteken als je er verband omheen doet (ook al is het steriel). Wondvocht dat gaat broeien en dergelijke.. Daarbuiten trek je het wondje elke keer open als je er een nieuw verbandje omheen wilt doen. Ik zou het er lekker af houden en proberen om het zo veel mogelijk aan de lucht te laten drogen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:56

Ik zou bijna denken dat het been van TS af is gezet............we horen niks meer.

Wij ons druk maken over wondverzorging :')

Hoop dat alles goed gaat ;)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:16

Hoe is het met je knie?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:05

JOEHOE TS.
hoe is het met je?