de hypochonder zelfst.naamw. (m.) iemand die voortdurend bang is ziek te zijn en meent symptomen van ernstige ziekten te hebben terwijl uit onderzoek niets blijkt
(wat je dan nog meer paniek geeft
)
Ik mag van mezelf niet zeggen waar ik nu last van heb (voor het geval jullie dan met enge verhalen komen
), maar de laatste tijd word ik weer gek van mijn hypochondrie. Ik heb dus al een tijd lang klachten die komen en gaan en waar niet altijd een oorzaak voor te vinden was. Dokter heeft me nu eindelijk door gestuurd naar iemand die me kan helpen, maar god, wat heb ik in de paniek gezeten. Angst aanvallen, wanhopige gevoelens (dit gaat vast nooit meer over, zo kan ik toch niet de rest van mijn leven door gaan), huilbuien, etc.
Bij elke dokter die zegt 'Ik kan je helpen' denk ik 'ja ja, en wat nou als het dan nog niet over is? wat moet ik dan?'
Ik denk standaard het ergste en kan mezelf daar helemaal gek mee maken. Ik dacht, misschien vind ik hier meerdere lotgenoten en kunnen we tips uitwisselen en elkaar weer motiveren om niet zo veel na te denken