Welke tandpasta is nou ECHT goed?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Welke tandpasta is nou ECHT goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 12:01

Er zijn zoveel tandpasta's die van alles beloven: wittere tanden, geen gaatjes, minder tandsteen etc.
Maar welke tandpasta is nou ECHT goed? En op welke bestandsdelen moet je letten omdat ze goed zijn voor je tanden? en welke juist niet?
Ik zie momenteel door de tandpasta's het bos niet meer. Voorheen had ik altijd Sensodyne ProGlasur, maar er zijn er zoveel %)
Help? :+

Iris82

Re: Welke tandpasta is nou ECHT goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:04

Als ik mn twee tandartsen mag geloven : Sensodyne Proglasur. :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:07

Ik lees even mee, ben ook zoekende. Heb wat last van bloedend tandvlees na een reiniging, heel lastig en alleen bij het gebruik van tandpasta's met mint smaakjes zeg maar. Ben/was zelf heel tevreden met de tandpasta's van GUM. Heb nu Paradontax daarmee heb ik geen last maar zoooooo vies..... (zout) dus lees even mee voor ideeën.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:10

Parodontax, al tig jaar trouwens, smaak is inmiddels gewend andere tandpasta's zijn nu net een hap suiker zo zoet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:19

Oral B. Tegenwoordig heb ik een minimum aan tandplak volgens de paradontoloog.
Tandvlees is er mede door erg op vooruitgegaan. Dat ziet hij en dat merk ik door geen gevoeligheid meer.
Helaas kreeg ik er hevige, blijvende kriebel in de keel van, dus terug naar sensodyne.
Die bevalt ook wel weer goed, maar toch minder.
Alleen al om de minder intense frisse smaak na het poetsen.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:21

Sensodyne Proglasur hebben wij hier ook altijd, dit werd ons ook aangeraden door onze (twee verschillende) tandartsen. Fijne tandpasta, niet te scherp en mijn tanden worden er mooi wit van :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:23

tamary schreef:
Parodontax, al tig jaar trouwens, smaak is inmiddels gewend andere tandpasta's zijn nu net een hap suiker zo zoet.

:j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:24

Hier parodontax.. mn tandvlees is nog nooit zo gezond geweest, en voor het eerst ook weinig tandsteen :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:25

Ik vraag me altijd af hoe goed die witmakende tandpasta's zijn voor je glazuur, ik mijd ze dus angstvallig.
Ik wissel zelf dus tussen 'weinig agressieve' (denk ik) tandpasta's.

Hoop dat er iemand met echt kennis van zaken z'n info hier wil droppen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:27

Een tandpasta met fluor..

Verder beloven veel tandpasta's diverse dingen maar kijk er goed naar.

Whitning zit veel schuurmiddel in en is niet aan te raden dagelijks te gebruiken.

Oral b heeft veel diverse pasta's maar pas op voor die met thin fluoride. Daar kunnen je tanden wat gelig van worden.

Als je last hebt van ontstoken tandvlees borstelen met een zachte borstel, tandvlees mee masseren en bv parodontax gebruiken. Deze hebben overigens ook een mondspoeling.

Let bij mondspoeling erop dat er geen alcohol of kleurstoffen inzitten. Listerine altijd laten staan..

Daarbij is de borstel die je gebruikt even belangrijk als de tandpasta ivm plak verwijdering.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:29

Oryani schreef:
Ik vraag me altijd af hoe goed die witmakende tandpasta's zijn voor je glazuur, ik mijd ze dus angstvallig.
Ik wissel zelf dus tussen 'weinig agressieve' (denk ik) tandpasta's.

Hoop dat er iemand met echt kennis van zaken z'n info hier wil droppen.

Klopt, wil je een vrij veilige whitning tandpasta kan je die van Vitis proberen.

Maar indd goed om niet dagelijks te gebruiken. Vraag anders je Mondhygiëniste je tanden te polijsten.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:49

Ik gebruik nu een aantal jaren oral b pro expert. Voor mij is het de ideale tandpasta, sindsdien heb ik geen gaatjes meer gehad.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:50

Ik gebruik een tandpasta zónder fluoride en geen schurende bestanddelen.
Al jaren geen gevoelige tanden, gaatjes, bloedend tandvlees en aften meer.
Sterker nog, mijn gele tanden zijn nog een tikkie witter geworden in de loop der jaren :D
Nóóit meer anders.

Is op basis van aloë vera (Forever)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:06

mvdbijl schreef:
Een tandpasta met fluor..

Verder beloven veel tandpasta's diverse dingen maar kijk er goed naar.

Whitning zit veel schuurmiddel in en is niet aan te raden dagelijks te gebruiken.

Oral b heeft veel diverse pasta's maar pas op voor die met thin fluoride. Daar kunnen je tanden wat gelig van worden.

Als je last hebt van ontstoken tandvlees borstelen met een zachte borstel, tandvlees mee masseren en bv parodontax gebruiken. Deze hebben overigens ook een mondspoeling.

Let bij mondspoeling erop dat er geen alcohol of kleurstoffen inzitten. Listerine altijd laten staan..

Daarbij is de borstel die je gebruikt even belangrijk als de tandpasta ivm plak verwijdering.

Waarom geen Listerine en die met alcohol? leek mij altijd beter.....

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:16

Listerine is veel te agressief. Alcohol droogt je slijmvliezen uit en is een risicofactor voor mond en keelkanker.

Welke tandpasta je gebruikt maakt geen zak uit :D tandpasta verwijderd namelijk geen plaque en maakt ook niet op magische wijze je tanden wit. Zolang er maar Fluoride inzit en geen te grove korrel bevat zijn ze allemaal prima. Wel zijn er bepaalde pasta's die de gevoeligheid tegen bv koud eten en drinken tegengaan, kies dan voor een senodyne of elmex tandpasta.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 13:18

Hmm, toch veel mensen die Proglasur aanraden. Daar poetste ik idd al mee. Het prijsverschil valt me de laatste tijd ook steeds meer op. En ze beloven zoveel, maar wittere tanden door middel van een tandpasta lijkt me ook niet goed. Dat moet haast wel iets chemisch zijn? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:23

Ik poets al jaren met Parodontax. Andere tandpasta's vind ik veel te zoet, en ik krijg er veel eerder tandvleesproblemen van. Dit in combi met een OralB electrische tandenborstel.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:25

Tandpasta lost geen (tandvlees) problemen op, noch zorgt de een voor minder gaatjes dan de ander.. Dat doe je door goed te poetsen en tussen de tanden en kiezen te reinigen. Investeer dus liever in een goede (elektrische) tandenborstel en een voorraad ragers :)

http://www.nrcq.nl/2015/02/04/waarom-we ... ch-geloven

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:26

TS: ik zou je laten adviseren door je tandarts.
Fluoride wordt altijd gezegd dat dat goed is, is mooi dus als dat iig in je tandpasta zit. Verder is het goed om je tandpasta aan te passen naar jouw mond.
Ik ben bijvoorbeeld gevoelig voor aften en zweer daardoor (op aanraden van mijn tandarts) bij Zendium. Ik kan het al merken als ik een paar dagen bij mijn vriend ben geweest en zijn tandpasta heb geleend. Mijn moeder daarintegen wordt door dezelfde tandarts geadviseerd om juist Sensodyne te gebruiken, omdat dat dus beter bij haar problemen past.

Even vragen dus wat je tandarts/mondhygiënist vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:32

dressagelady schreef:
Tandpasta lost geen (tandvlees) problemen op, noch zorgt de een voor minder gaatjes dan de ander.. Dat doe je door goed te poetsen en tussen de tanden en kiezen te reinigen. Investeer dus liever in een goede (elektrische) tandenborstel en een voorraad ragers :)

http://www.nrcq.nl/2015/02/04/waarom-we ... ch-geloven

Heb ik dat... psychisch ontstoken tandvlees als ik een andere tandpasta gebruik :')

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:35

Ik gebruik altijd Sensodyne Complete of Sensodyne Pro Glasuur

Als ik vieze adem heb gebruik ik Prodent Mentol Powder. Erg krachtig maar niet te scherp.

Qua mondwater gebruik het huismerk van de Lidl en dan die voor gevoelige tanden.
Voor mij is Liserine te scherp en agressief.

Mijn advies is dat je goed moet luisteren naar het advies van je tandarts + een tandpasta te vinden die jezelf prettig vind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:27

Ik gebruik Elmex sensitive echt een uitkomst bij gevoelige tanden.
Al die andere claims geloof ik niet zo, goed schoon houden zorgt voor een goed gebit, niet het soort tandpasta wat je gebruikt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:33

Tegenwoordig zie je veel reclames waarbij de tandpasta een direct witter gebit geeft.
Iemand wel eens de kleine lettertjes onderaan de reclame gelezen?
Het is een tijdelijk optisch effect.
De tanden worden niet witter... Je tandvlees wordt donkerder! Daardoor lijken je tanden inderdaad witter.
Ik gebruik gewoon Aquafresh de goedkoopste.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:45

Mijn tandarts raad aan om de pasta's die je tanden vooral witter maken te laten liggen want die zijn best agressief voor je glazuur, verder maakt het volgens hem niet uit welke je gebruikt als je maar vaak genoeg poetst flost enz.. Ook werd mij nadrukkelijk verteld dat je minstens 20 min moet wachten voor je gaat poetsen na het eten omdat je glazuur dan nog zwak en kwetsbaar is van de zuren in het eten. En liever niet meer dan 7 zuuraanvallen/eetmomenten op 1 dag zodat je glazuur zich tussentijds kan herstellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:49

Geen voorkeur, mijn tandarts zegt Zendium maar dat is ook zijn sponsor :+

Wel gebruik ik listerine met alcohol, dat is mijn redding! Amper meer aften en mijn gebit is nog nooit zo goed geweest :j En na meer dan 25 jaar om de haverklap aften te hebben, ben ik zo blij dat ik dat spul ooit ben gaan gebruiken :D