Laten testen op AD(H)D?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Laten testen op AD(H)D?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 17:51

Hallo bokkersss,

Ik zit de laatste tijd heel erg te twijfelen of ik me zal laten testen op add of adhd.

Vanaf kindsafaan ben ik een gigantische chaoot, kan ik me niet concentreren, en ben ik altijd snel afgeleid. Heb voor de grap eens mijn rapport van de basisschool opgezocht, en bij elk jaar staat dit dan ook vermeld. Ik was/ben altijd bezig met mijn handen en moet altijd iets te doen hebben, stilzitten kan ik niet. Dit heeft altijd voor veel onbegrip gezorgd, leraren dachten altijd dat ik ongeinteresseerd was en geen zin had. Ik heb het vmbo krap aan gehaald.
Nu zit ik in het tweede jaar van het mbo, een studie waarbij ik veel moet lezen, aantekeningen maken, en dus erg weinig praktijk heb. Maar ik trek het gewoon echt niet meer, leraren ervaren mij als vervelend omdat ik niet stil kan zitten, en ik vang altijd maar de helft op wat tot nog meer ergernissen lijdt. Daarbij moeten we voor nederlands dit jaar examen lezen doen op 3f niveau, terwijl lezen mij op 1f al niet eens lukt... Terwijl ik de grammatica bijvoorbeeld op het hoogste niveau doe.
Nu zit ik echt met mezelf in de knoop, school raad mij aan om me wel te testen, maar ik vraag me dan af of ik dat "stempeltje" wel wil hebben?
Misschien dat hier iemand mij advies kan geven :)

Collie2008

Re: Laten testen op AD(H)D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:56

Wil je een stempel of een bril van waar doorheen je je moeilijkheden kan bekijken?

Als je veel hoofdpijn hebt wil je toch ook weten waar dat vandaan komt en of je er iets aan kan doen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:57

Hou er rekening mee dat de stempel blijft staan in de toekomst. Zo heb ik iemand in mijn omgeving die geen volledige arbeidsongeschiktheidsverzekering af kan sluiten ivm adhd en dat is best lastig met een eigen bedrijf. Alles wat ze op psychische klachten kunnen gooien is uitgesloten

Iedere keer dat hij überhaupt een verzekering af wil sluiten wil men inzicht in het medisch dossier ivm adhd. En dat is best frustrerend.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:02

Er komt een vlaag aan van mensen die AD(H)D hebben, dus ik denk dat problemen met verzekeringen e.d over een aantal jaar steeds meer naar de achtergrond zullen verdwijnen.

Laten testen heeft ook niet direct een gevolg op je medisch dossier. Als je, je alleen laat testen en je krijgt daar behandeling voor bij positief (praatgroepen en als je dat wilt medicatie) staat dit ook niet in je dossier, tot je een ADHD-verklaring aanvraagt. Dit is een officieel document en je hebt hem nodig als je 'speciale behandeling' op bijvoorbeeld school wilt. Ik heb hem niet nodig, dus ik heb hem niet, dus er staat niks in mijn medisch dossier over het feit dat ik ADHD heb.

Dan even mijn eigen ervaring.. Ik heb me kort geleden laten testen en er is echt een wereld voor mij open gegaan. Ik herken me in je problemen. Liep maar wat aan te kloten, als ik 7 dingen te doen had begon ik aan alle 7 tegelijk maar maakte ik niks af. Vaak schept de diagnose alleen al zo veel duidelijkheid.. En dan kan je gewoon aan de slag met jezelf, maar dan gericht. Vanuit de meeste instanties die testen op ADHD kan je aansluiten bij een praatgroep, waarin je leert wat ADHD nou precies is en wat het met je doet. Als je dat wilt kan je persoonlijk met een psychiater een medicijnentraject in, dit kan je ook in groepsverband doen als je dat fijner vindt. Dit is geen push om aan de ritalin te gaan hoor, maar het is wel een van de vele opties die ineens voor je liggen als je besluit om je wel te laten testen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:33

Iedereen moet doen wat hij zelf prettig vind, ik wil alleen waarschuwen dat het ook in de toekomst gevolgen kan hebben.

Ik vind het persoonlijk naïef om te denken dat het is de toekomst wel mee zal vallen. Een verzekering zal waar het even kan niet uitkeren, want dat kost geld.

Ik weet niet exact hoe het zit als het niet in je dossier staat, maar je moet zelf aanvinken of er sprake is van adhd oid. Geen idee wat het voor gevolgen heeft als je nee in vult terwijl je eigenlijk weet dat je wel adhd hebt.

Het blijft een lastig dilemma want aan de ene kant wordt geëist dat je een stempel hebt om hulp te kunnen krijgen aan de andere kant heeft deze stempel meer gevolgen dan je hoopt en je raakt hem niet meer kwijt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:58

Ten eerste bepaal je zelf wanneer en aan wie en wanneer je de diagnose kenbaar maakt. Niemand mag de duiagnose doorgeven zonder jouw toestemming. Het klopt dat je met een zelfstandigen verzekering adhd niet altijd in je voordeel is. Gelukkig wordt niet iedereen zelfstandig ondernemer.

Er zitten ook nadelen aan een rijbewijs als je bijvoorbeeld medicatie slikt, maar veel mensen met AdHD slikken in de volwassenheid geen medicatie en geven dus niet aan op t rijbewijs.

Je moet dingen afwegen.

Maar ik kom nooit volwassenen of jongvolwassenen tegen die achteraf nadeel hebben gehad van hun diagnose. Ook mijn collega's van de volwassenen afdeling komen dit in de praktijk niet tegen.

Dus ja het kan een nadeel zijn, maar nee ik denk niet dat dat vaak voorkomt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:00

Ik ken ze dus wel, die echt nadeel ervaren.
Steeds meer mensen gaan als zpp - er aan de slag, TS is nog jong dus kan nog alle kanten op.

Sophie: Weeg de voor en nadelen goed tegen elkaar af. Je moet doen wat voor jou het beste voelt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:17

Ik heb het stempel ADHD gekregen tijdens de middelbare school. Voor mij veranderde er niks omdat ik voor me zelf al lang bepaald had dat ik wel ADHD zou hebben. De zogenaamde stempel die ze op mij gedrukt hebben voel ik dan (gelukkig) ook niet.
Bij de GGD hebben ze me toen 2 verschillende medicijnen aangeboden. Deze heb ik beide geprobeerd maar gaven beide niet het gewenste resultaat.

Toen heb ik besloten om weer verder door te gaan zonder medicijnen en te proberen mijn draai te vinden.

Ik zou meer de vraag stellen wat wil je er mee bereiken door een eventuele diagnose te krijgen? Wat is de meerwaarde daarvan?
Wil je medicijnen proberen? een behandeltraject in als ze je dat kunnen bieden? (En dan dus de vraag, kunnen ze je dat bieden)
Of is het puur de bevestiging van diegene die een diagnose mogen stellen? Of wellicht iets anders.

Wat je er aan hebt om het te willen weten is het belangrijkste in mijn ogen.

Ik heb toch nog toe geen hinder ervaren van de stempel ADHD. Echter ben ik meewerkend partner bij het bedrijf van mijn vriend en kan ik door een andere lichamelijke diagnose al geen fatsoenlijke (enigszins betaalbare) ongevallenverzekering krijgen. Ik weet dus niet hoe het zou zitten als ik puur alleen ADHD zou hebben maar dit kan wel degelijk een zeer belangrijke afweging zijn om de stempel niet te krijgen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 01:51

Ik weet niet of je al een rijbewijs hebt, maar ga als je die nog gaat halen moet je er rekening mee houden dat als je een psychische stoornis hebt (zoals ADHD) dat je dan door de psychiater gezien moet worden en het consult zelf moet betalen (in mijn geval ruim 200 euro). Soms krijg je ook nog een rijtest (geen idee verder wat daar nog bij komt kijken, die heb ik niet gehad).
Zo zitten er nog wel meer nadelen aan het hebben van een diagnose.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 06:22

Collie2008 schreef:
Er zitten ook nadelen aan een rijbewijs als je bijvoorbeeld medicatie slikt, maar veel mensen met AdHD slikken in de volwassenheid geen medicatie en geven dus niet aan op t rijbewijs.

Helaas moet je dat wel opgeven en kunnen de gevolgen heel groot zijn als je het niet opgeeft en de verzekering komt erachter dat je bekend bent met adhd maar dit niet hebt opgegeven. Je loopt het risico dat ze dan weigeren om uit te keren.
Ook zonder gebruik van medicijnen moet je het opgeven.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:49

Ik heb zelf ook add en heb er medicatie voor. Door die medicatie kan ik mij veel beter concentreren. het is voor mij dus echt een uitkomst.

ik heb okk een rijtest moeten doen. doe rijtest slaat nergens op. Ze kijken alleen lf je veel tegelijk kunt en daardoor wrl jr aandacht erbij kunt houden en dus niet afgeleid word enzo.

Het is dus niet erg om je te laten testen misschien ald je medicatie krijgt je je ook wwl veel beter kunt concentreren
tegenwoordig hebben veel mensen add pf adhd dis zo erg is t niet meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:04

Niet doen. Ik heb de stempel al vanaf mijn 6e ofzo en ondanks dat het heel handig was op school met het extra rugzakje en hulp, blijf je toch maar de "adhder". Met rijexamen moet je invullen of je een ziekte of medicijnen hebt wat het rijden kan beïnvloeden en als dit antwoord ja is, dan moet je een speciaal rij examen afleggen en dit moet herhaald worden om de zoveel jaar en kost dus extra geld. Ik heb nee ingevuld omdat het ADHD zelf mij niet belemmerd en ik slik geen medicatie meer. Ik heb mijn rijexamen ook uiteindelijk gewoon gehaald als een normaal en gezond mens en ik rij ook gewoon prima, maar als ik medicatie zou slikken (wat juist een positief effect hoort te hebben) en ik in een ongeluk geraak, probeert de verzekering het op mij te schuiven omdat ik zogenaamd medicatie gebruik wat de rijvaardigheden kan beïnvloeden. Dat is waarom ik helemaal met die medicatie ben gestopt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:07

Polly schreef:
Collie2008 schreef:

Helaas moet je dat wel opgeven en kunnen de gevolgen heel groot zijn als je het niet opgeeft en de verzekering komt erachter dat je bekend bent met adhd maar dit niet hebt opgegeven. Je loopt het risico dat ze dan weigeren om uit te keren.

Mij is dit anders verteld hoor. Ik heb mijn rijexamen behaald en voldoe gewoon aan de critireas waar een automobilist aan moet voldoen. Hoeveel mensen niet als idioten op de weg rijden zonder stempeltje en wel gewoon met 1 x slagen voor de rest mogen blijven doorrijden..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:21

lifaya schreef:
Polly schreef:

Mij is dit anders verteld hoor. Ik heb mijn rijexamen behaald en voldoe gewoon aan de critireas waar een automobilist aan moet voldoen. Hoeveel mensen niet als idioten op de weg rijden zonder stempeltje en wel gewoon met 1 x slagen voor de rest mogen blijven doorrijden..

Het is onderdeel van mijn werk en het werkt toch echt zo.

Overigens hoef je geen speciaal examen te doen maar een psychologische test die idd veel geld kost en een medische rijtest, aan die laatste zijn vanuit het cbr geen kosten verbonden, je betaald alleen de huur van een lesauto + instructeur.
En hoewel het soms zeker erg ver gaat met die rijtesten zal ik het zeker adviseren, na een ongeval niet verzekerd blijken is doorgaans heel veel duurder dan die test bij het cbr.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:26

Ik ondervind met rijden absoluut geen complicaties. Enige complicaties die ik nu ondervind is dingen zeggen zonder na te denken en impulsieve beslissingen nemen in de zin van even snel een ticket voor Amerika boeken. Maar in de auto Let ik altijd goed op, enige schade die ik heb gereden was een steen die op een bocht lag die ik niet had gezien bij het afslaan waardoor er een deuk in de onderkant kwam :+ als ik dan hoor wat andere mensen zonder stempel overkomt.... tjah... ik functioneer normaal, normale baan met veel verantwoordelijkheid en woon ook gewoon op mijzelf. Erger dan een rekening vergeten te betalen komt niet echt meer voor xD dus wat maakt mij anders dan een gezonde automobilist? Als ik manisch depressief was of psychotisch had ik het overigens wel heel logisch gebonden die terugkomende test maar adhd is meer een karaktereigenschap dan een ziekte in mijn ogen en veranderd ook niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:45

Niet iedereen is gelijk, dat jij er weinig last van hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft. Ik heb kandidaten met adhd hele aparte dingen zien doen. Zonder adhd natuurlijk ook maar sommige dingen zijn echt kenmerkend. Waar moeten ze dan de grens trekken? In de EV staat heel duidelijk vermeld dat je het op moet geven als je adhd hebt en dat je het naar waarheid moet invullen. En geloof me, sommige dingen zijn zo kenmerkend dat ze je er bij het cbr zo uitvissen.
Als ik vermoedens heb spreek ik die uit maar het is aan de kandidaat wat die ermee doet, heeft een examinator het vermoeden krijg je geen examenuitslag tot je een medische keuring hebt ondergaan, als je dat dan nog moet gaan doen kost het veel extra tijd en daarna weer lesgeld.