Ritalin, 0.0 eetlust.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ritalin, 0.0 eetlust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:31

Dag Bokkers,

Ten eerste eventjes.. Ik ben me bewust van het slechte eetpatroon dat ik heb op dit moment. Daar commentaar op geven of dingen zeggen als 'gewoon meer eten' hebben dus niet zo veel zin. Ik ben specifiek op zoek naar ervaringen met extreem weinig eetlust door het dagelijks slikken van ritalin, en ik ben heel benieuwd hoe andere mensen dit aanpakken.

Ik slik op dit moment 3x per dag (in de realiteit vaak 2x per dag omdat ik niet elke dag om 9 uur wakker word en niet elke dag om 4 uur nog een dosis wil nemen) 5mg ritalin. Ik voel me geweldig. Zit goed in mijn vel, op school ga ik als een trein en ik heb thuis nog energie over om dingen te doen die ik moet doen.

Het enige waar ik enorm tegenaan loop is de verminderde eetlust door ritalin. De psychiater die me heeft geholpen had al aangegeven dat veel mensen hier last van hebben, maar hij zei dat het vaak met een weekje wel weg is en dat het nooit super extreem is. Nou is het bij mij toch wel wat heftiger dan ietsjes minder eetlust. Zelfs als ik geen ritalin genomen heb krijg ik amper wat weg, het is elke dag weer vechten om een volledige maaltijd naar binnen te krijgen. Ik probeer elke keer voordat ik een nieuwe dosis neem goed te eten, maar omdat ik hem niet mag laten 'uitwerken' krijg ik vaak niet meer dan twee happen weg.

Ik had vanmorgen haast, waardoor ik niet heb ontbeten voordat ik mijn eerste dosis nam. Dan ben ik op school, wil ik een broodje en een kop koffie naar binnen gaan werken.. En dan zit ik gewoon propvol na mijn koffie. Echt tot het misselijk zijn aan toe.

Nou is het in principe fijn dat ik wat extra kilootjes kwijt raak op de 'makkelijke' manier, er mag heus wel wat vanaf hier en daar, maar ik ben bang dat ik straks wel afgevallen ben (zo veel hoeft er ook weer niet af namelijk) en dat ik mezelf dan alsnog niet kan aanleren om meer dan 500 kcal te eten per dag (want ja, de realiteit is dat ik nu inderdaad zo weinig eet).

Goed, mijn vraag dus. Zijn er Bokkers die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dit opgelost? Stoppen met ritalin is op dit moment even 'geen optie', vooral omdat ik deze negatieve bijwerking bij lange na niet op vind wegen tegen de positieve effecten. De verminderde eetlust is aan de ene kant heel fijn, maar aan de andere kant ook wel licht beangstigend. Misschien dat er mensen zijn die toevallig hebben uitgevogeld hoe ze toch voldoende binnen kunnen krijgen, zonder dat het 'belastend' word? Ik word echt misselijk van eten namelijk..

MarlindeRooz

Re: Ritalin, 0.0 eetlust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:36

Lukken smoothies wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:37

MarlindeRooz schreef:
Lukken smoothies wel?

Ligt eraan wat ik erin stop. Banaan is al te vullend, en ik vind veel smoothies zonder banaan niet lekker.. Daarbuiten wil ik een beetje uitkijken met de hoeveelheid suiker (fruitsuikers). Ga daar echt van stuiteren, en dat is nou juist hetgeen wat ik met ritalin tegen wil gaan :=

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:41

Ai, vervelend lijkt me dat. Ik heb (nog) geen ervaring met Ritalin. Heb wel ADD en ga het waarschijnlijk binnenkort uitproberen, dus ik volg even. Maar kan je dus helaas niet echt specifieke tips geven.

Ik weet wel dat 500 kcal per dag echt te weinig is voor je lichaam om normaal te kunnen functioneren. Maar je realiseert je zelf ook dat het niet gezond is.
Wat ik zou kunnen bedenken is hele kleine porties eten maar dan wel echt proberen om zo'n 10x per dag te eten. Misschien zelfs een schema maken van wat je wanneer wil eten. En zoeken naar eten wat niet heel erg vult maar waar wel veel calorieën in zitten. Maar wat dan precies weet ik ook niet.
En de volgende keer eerst je broodje eten en dan je koffie drinken. Brood heb je nodig, uit koffie haal je geen energie.

Sterkte, hoop dat je goede tips krijgt! En misschien heeft de psychiater ook nog wel tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:42

Tijdens mijn volgende afspraak met de psychiater ga ik dit inderdaad even melden, hij zal er wel tips voor hebben :j

Het is bij de een dus een stuk heftiger dan bij een ander, ik vind het heel moeilijk om mezelf aan te zetten tot eten. Op mijn vaste eetmomenten probeer ik wat naar binnen te werken, maar gedurende de dag denk ik er gewoon niet aan omdat ik gewoon echt geen hongergevoel heb. Normaal (zonder ritalin) krijg ik een paar keer per dag toch wel wat rommeltjes of voel ik me wat slap, nu heb ik dat echt totaal niet meer..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:43

Ik denk dat je hiervoor het beste even een diëtist kan raadplegen. Ga desnoods eerst langs de huisarts.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om niks door je keel te kunnen krijgen, maar gezien je aan de heftige medicatie zit (want Ritalin is nou eenmaal geen paracetamolletje) lijkt het me verstandig om dit voor te leggen aan iemand die hier verstand van heeft en dit ook op een langere termijn met je op kan lossen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:43

Ik heb zelf ook heel lang 3x per dag de hoogste dosis ritalin geslikt, met als gevolg dat ik inderdaad niks at, aan het einde van de dag was ik zelfs helemaal aan het trillen vanwege een suikertekort (geloof dat het suikertekort is). Ik had ook gewoon echt geen honger.
Mij werd aangeraden door mijn psychiater om 's ochtends extra te eten, en als dat niet lukte dan maar dubbele hoeveelheid beleg, niet makkelijk, maar het werkte wel.

En tussen de middag als de eerste pillen waren uitgewerkt slikte ik de volgende pil pas na een uurtje, om zo toch wat lekker te kunnen eten. Maar jij kan je pillen niet laten uitwerken, mag ik vragen waarom niet?

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:44

Herkenbaar, altijd het gevoel propvol te zitten terwijl ik niks in mijn maag had. Kon er letterlijk ziek van zijn, maar nog niks eten. Ik ben 10 kg afgevallen door gebruik van ritalin, op het laatst gingen mensen in mijn omgeving zich steeds vaker zorgen maken om hoe slecht ik at en hoe dun ik begon te worden en en het tempo waarin dat gebeurde...

Ik ben uiteindelijk overgestapt op dexamfetamine. Dat helpt me ook nog eens veel beter dan ritalin en mijn eetlust is weer terug. Inmiddels weer wat kilo's aangekomen en nu op een gezond gewicht voor mijn lengte en ik kan het nu goed vasthouden.

Ik zou je dus aan willen raden om je eens in dexamfetamine te verdiepen, het helpt mij zo goed en ik ben nooit meer ziek/zwak/misselijk en ik eet weer gewoon gezond!

Edit; zoals mensen hier aanraden om 'gewoon meer te eten' werkt gewoon niet, want dat komt er gewoon weer uit. Het is niet iets wat tussen de oren zit, het is een bekende bijwerking van ritalin. Ik heb zo'n anderhalf jaar ritalin geslikt en het slechte eten is nooit over gegaan.
Laatst bijgewerkt door Dobbelicious op 17-09-15 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:45

Chinas schreef:
Ik heb zelf ook heel lang 3x per dag de hoogste dosis ritalin geslikt, met als gevolg dat ik inderdaad niks at, aan het einde van de dag was ik zelfs helemaal aan het trillen vanwege een suikertekort (geloof dat het suikertekort is). Ik had ook gewoon echt geen honger.
Mij werd aangeraden door mijn psychiater om 's ochtends extra te eten, en als dat niet lukte dan maar dubbele hoeveelheid beleg, niet makkelijk, maar het werkte wel.

En tussen de middag als de eerste pillen waren uitgewerkt slikte ik de volgende pil pas na een uurtje, om zo toch wat lekker te kunnen eten. Maar jij kan je pillen niet laten uitwerken, mag ik vragen waarom niet?

Het kan wel, maar het is heel onpraktisch omdat dat juist de tijdstippen zijn dat ik op school zit en dus mijn focus echt nodig heb..

Upendo: de tip van de dietist is een hele goede. Ik ga even kijken wat mijn psychiater volgende week te zeggen heeft erover, anders idd langs de huisarts :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:48

Dobbelicious schreef:
Herkenbaar, altijd het gevoel propvol te zitten terwijl ik niks in mijn maag had. Kon er letterlijk ziek van zijn, maar nog niks eten. Ik ben 10 kg afgevallen door gebruik van ritalin, op het laatst gingen mensen in mijn omgeving zich steeds vaker zorgen maken om hoe slecht ik at en hoe dun ik begon te worden en en het tempo waarin dat gebeurde...

Ik ben uiteindelijk overgestapt op dexamfetamine. Dat helpt me ook nog eens veel beter dan ritalin en mijn eetlust is weer terug. Inmiddels weer wat kilo's aangekomen en nu op een gezond gewicht voor mijn lengte en ik kan het nu goed vasthouden.

Ik zou je dus aan willen raden om je eens in dexamfetamine te verdiepen, het helpt mij zo goed en ik ben nooit meer ziek/zwak/misselijk en ik eet weer gewoon gezond!

Dexamfetamine heb ik eerder geprobeerd, dit was jammer genoeg echt niks voor mij. Ik slik nu een kinderdosis ritalin, een halve dosis dexamfetamine was eigenlijk al te veel zeg maar. Ik ging ervan trillen, zweten, hartkloppingen.. Werd er zo gefocust van dat ik niks meer kon doen zeg maar. Nu ik een kinderdosis ritalin slik gaat het heel goed. Ik ben gefocust genoeg om mijn dagelijkse dingen probleemloos te doen, maar niet zo gefocust dat ik er gek van word of niet meer sociaal kan doen..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:51

Maar mag je ook niet uitwijken naar een andere psychostimulantia? Met methylfenidaat heb je Concerta, equasym of Medikinet, of als eerder genoemd anders over op de dexamfetamine? Ik werd destijds ook helemaal overmand door de bijwerkingen van Ritalin (hoewel geen verminderde eetlust), maar heb met Concerta nergens last meer van!

Alles in overleg met je psych natuurlijk :j Ik heb om andere redenen ook een tijd een verminderde eetlust gehad en dat gevoel is echt -O- x 100. Zelfs eten waar je voorheen een moord voor deed gaapt je aan zonder aangeraakt te worden. Heel vreemde ervaring en moeilijk om zelf te stoppen omdat het er anders inderdaad gewoon weer uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:54

Ik kan inderdaad wisselen over een tijd, maar omdat ik het nu nog relatief kort slik wil mijn psych eerst aankijken hoe het op ritalin gaat. Het lastige vind ik zelf vooral dat ik op dit moment heel goed ga op de ritalin, behalve dan de eetlust.

En het is inderdaad heel vreemd. Normaal als ik thuis kwam wou ik nog wel eens een bus pringles naar binnen werken, of een patatje halen. Nu kost het me al moeite om een gezonde maaltijd weg te krijgen, laat staan tussendoortjes. Aan de ene kant natuurlijk niet zo erg, maar aan de andere kant schrik ik ook van de dagen waarop ik maar 500 kcal binnen krijg. Is gewoon niet gezond en ik wil helemaal niet op die manier leven..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:02

Emmaa_ schreef:
Ik kan inderdaad wisselen over een tijd, maar omdat ik het nu nog relatief kort slik wil mijn psych eerst aankijken hoe het op ritalin gaat. Het lastige vind ik zelf vooral dat ik op dit moment heel goed ga op de ritalin, behalve dan de eetlust.

En het is inderdaad heel vreemd. Normaal als ik thuis kwam wou ik nog wel eens een bus pringles naar binnen werken, of een patatje halen. Nu kost het me al moeite om een gezonde maaltijd weg te krijgen, laat staan tussendoortjes. Aan de ene kant natuurlijk niet zo erg, maar aan de andere kant schrik ik ook van de dagen waarop ik maar 500 kcal binnen krijg. Is gewoon niet gezond en ik wil helemaal niet op die manier leven..

Heb geen ervaring met weinig eetlust of het innemen van Ritalin, maar
wellicht is de bijvoeding van Nutridrink wat voor je :) Krijg je in ieder geval
genoeg binnen.

Citaat:
Als we ouder worden, ziek zijn of een operatie hebben ondergaan, kan het soms lastig zijn om voldoende te eten. Terwijl goede voeding juist dan extra belangrijk is. Als u via uw gewone voeding onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dan kunt u uw voeding aanvullen met een medische dieetvoeding, zoals Nutridrink.

Nutridrink is een kant-en-klare drinkvoeding. Het levert eiwitten, energie en vitamines en mineralen om mogelijke tekorten aan te vullen. Op die manier draagt het bij aan de verbetering van uw voedingstoestand.

Nutridrink is lactose- en glutenvrij. Bevat melk, soja.

Nutridrink is een dieetvoeding voor medisch gebruik. Uw arts of diëtist adviseert medische voeding bij de dieetbehandeling van ziektegerelateerde ondervoeding als aanvulling op, of als vervanging van de normale voeding.

Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:07

Het kan inderdaad nog beter worden, dat zou ik dus eerst wel even afwachten.
Ik had het zelf ook heel erg op ritalin, had sowieso veel last van bijwerkingen. Ik gebruik nu concerta en daarbij zijn de bijwerkingen echt veel milder.
Wat ik deed, en nog steeds doe, is echt gebruik maken van de momenten dat de medicatie niet werkt. Zoveel mogelijk naar binnen proppen en dan pas nieuwe dosis pakken. Voor de rest is het toch echt een kwestie van wekkers zetten voor veel eetmomenten (dan komt je maag iig niet zo in protest omdat je het beter verdeeld over de dag) en dan op pure wilskracht gaan kauwen.
Wat het ook nog extra leuk maakt, is dat de bijwerkingen erger worden als je het slikt op de lege maag. Je komt dus heel snel in een negatieve spiraal terecht, probeer dit te voorkomen! ALTIJD eerst iets eten voor je een dosis slikt, al is het maar een kleine snack.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:13

Hoe lang slik je de Ritalin nu? Eerste paar weken kunnen heftige bijwerkingen geven, als ze daarna nog blijven is de kans klein dat ze vanzelf weer over gaan. Misschien kun je met de psychiater overleggen of je over mag op Concerta, de langer werkende vorm van Ritalin? Misschien dat de bijwerkingen daar minder hevig zijn.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:14

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:20

Ik heb geen ervaring met Ritalin of vergelijkbare medicijnen, maar zou je wel aanraden om zoveel mogelijk calorierijke producten te eten. Avocado, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, dadels), volle kwark/yoghurt, etc. Dan krijg je in ieder geval nog wat calorieën binnen. Dingen die vullen maar geen kcal bevatten, zoals koffie of rauwkost, zou ik op dit moment even laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:24

Many schreef:
Ik heb geen ervaring met Ritalin of vergelijkbare medicijnen, maar zou je wel aanraden om zoveel mogelijk calorierijke producten te eten. Avocado, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, dadels), volle kwark/yoghurt, etc. Dan krijg je in ieder geval nog wat calorieën binnen. Dingen die vullen maar geen kcal bevatten, zoals koffie of rauwkost, zou ik op dit moment even laten staan.

Klopt, dat probeer ik al zo veel mogelijk te doen. Volle melk in mijn koffie in plaats van zwart etc.

Concerta heb ik het ook met de psych over gehad, maar omdat ik eigenlijk een hele lage dosis ritalin neem voor mijn lengte/gewicht verhouding en ik daar dus al 'genoeg' aan heb qua effecten is hij bang dat concerta wat te heftig gaat zijn. Ook heb ik problemen met slapen en veel mensen die overgaan op concerta krijgen slaapproblemen omdat het een stuk langer werkt.

Jullie hebben me in ieder geval genoeg voer gegeven om weer even te praten met de psych volgende week :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:28

Je mag hem niet laten uitwerken in verband met een rebound?

Ik ben eerst afgevallen van ritalin (ook omdat ik actiever werd en mentaal meer energie had), maar de eetlust nam wel gewoon geleidelijk weer toe. Rebounds heb ik nooit last van gehad, dus ik had altijd mijn maaltijden wel rond het uitwerkmoment.

Gewoon toch eten hielp bij mij sws wel om weer wat gezonde eetlust op te wekken. Misschien helpt een kopje cup a soup of rijstwafel je daar wel bij?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:32

Emmaa_ schreef:
Many schreef:

Klopt, dat probeer ik al zo veel mogelijk te doen. Volle melk in mijn koffie in plaats van zwart etc.

Concerta heb ik het ook met de psych over gehad, maar omdat ik eigenlijk een hele lage dosis ritalin neem voor mijn lengte/gewicht verhouding en ik daar dus al 'genoeg' aan heb qua effecten is hij bang dat concerta wat te heftig gaat zijn. Ook heb ik problemen met slapen en veel mensen die overgaan op concerta krijgen slaapproblemen omdat het een stuk langer werkt.

Jullie hebben me in ieder geval genoeg voer gegeven om weer even te praten met de psych volgende week :j

Je gebruikt nu toch 3x5? Concerta is er ook in 18 mg. Ik gebruikte 60/70 mg ritalin per dag, concerta 54 mg werkte een stuk minder sterk dan ritalin. Ik vind juist het effect van ritalin veeeeeel heftiger dan concerta, wat ook logisch is. Ritalin geeft pieken, concerta verpreid het langzaam over de dag. Daardoor voelt dezelfde (dag)dosis lager aan.
Ik heb nog niemand gehoord over slaapproblemen door concerta, juist wel bij ritalin... Bij mij (en meerdere die ik ken) en het juist savonds wel uitgewerkt. Dus mijn ervaring is juist tegenovergesteld van wat jouw psych zegt. Heel veel mensen schakelen over van ritalin naar concerta omdat het zoveel milder werkt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:33

Stoppen met die rotzooi! Het is zo slecht voor je lichaam :n En al helemaal als je er door stopt te eten..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:35

xMercury schreef:
Stoppen met die rotzooi! Het is zo slecht voor je lichaam :n En al helemaal als je er door stopt te eten..

Wat een heerlijk genuanceerde reactie! Heel nuttig voor TS, die duidelijk zegt dat er veel voordelen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:43

Als stoppen op dit moment een optie was had ik er absoluut over nagedacht. Jammer genoeg heb ik dit jaar een make it or break it jaar en ik kan me die laatste niet veroorloven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:47

Zwerte schreef:
Je gebruikt nu toch 3x5? Concerta is er ook in 18 mg. Ik gebruikte 60/70 mg ritalin per dag, concerta 54 mg werkte een stuk minder sterk dan ritalin. Ik vind juist het effect van ritalin veeeeeel heftiger dan concerta, wat ook logisch is. Ritalin geeft pieken, concerta verpreid het langzaam over de dag. Daardoor voelt dezelfde (dag)dosis lager aan.
Ik heb nog niemand gehoord over slaapproblemen door concerta, juist wel bij ritalin... Bij mij (en meerdere die ik ken) en het juist savonds wel uitgewerkt. Dus mijn ervaring is juist tegenovergesteld van wat jouw psych zegt. Heel veel mensen schakelen over van ritalin naar concerta omdat het zoveel milder werkt.

Dit klopt inderdaad. En volgens mij is het zo dat je van Concerta in verhouding iets 'meer' mag. Dus als jij je goed voelt bij 15mg dan is die 18 geen gekke optie

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:48

Ohh, ik ken dit zo goed. ik ben toen heel veel afgevallen (was normaal slank) en werd echt mager.

mij lukte het ook niet om normaal te eten. je hersenen geven het signaal af dat je al vol zit.

het is niet dat je misselijk bent, maar het idee om te eten is echt compleet weg. :P
Ik deed voor dat ik het slikte havermout eten, dat blijft lang in je maag. daarna leefde ik de rest vd op een appeltje, en savonds 2 happen avond eten.. :(